Inhoud blog
  • Afsluitingsgedachte
  • Afsluiting Enkele gedachten ter overweging
  • Poetry in motion
  • Foto 16
  • Foto 15
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het Mysterie Voorbij

    21-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.119

    van gedood te worden?

    Het antwoord zal ik nooit weten en het kan zijn dat er op

    die moeilijke momenten een genade komt die mij de no-

    dige moed geeft.

    Wij leven een leven bestaande uit dommigheid.

    De kritiek van Richard Dawkins en volgelingen.Wij zien

    niet wat zij zien en zij begrijpen niet dat wij de evidentie

    niet willen inzien van voor  hen, objectieve feiten.

    De gedachte dat een groot intellect moet leiden tot een

    atheïstische levenswijze, wordt ontkracht door een figuur

    als Einstein.Zijn spitsbroeder, Newton, was ook een ge-

    lovig man.

    Geloof heeft niks met intellect te maken en het is maar

    goed zo.Geloof moet voor iedereen bereikbaar zijn.

    Wetenschap, de rede, gaat naar het geraamte der din-

    gen en het geloof naar het vlees.Beide zijn nodig, het één

    kan niet zonder het andere willen ze een aantrekkelijke een-

    heid vormen.Wij kijken met andere ogen naar de Schepping.

    Die van de morbide causaliteit wensen wij niet te aanvaarden.

    Wij zien meer dan een verandering op zich, wij zien een ver-

    andering die een weg wijst. Een zinvolle finaliteit. Eerst

    voorbij de dood,dan een samenzijn met de Ander.

    Een vijfde ontmoeting met een jezuïet

    In het kader van het Davidsfonds en andere vormingsac-

    tiviteiten heb ik professor Abicht verschillende keren

    ontmoet.In het gesprek achteraf bleven mij twee uitspra-

    ken bij.

    -Een publiek, dat moet men verdienen.Succes komt niet

    21-10-2014 om 14:16 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.118

    omstandigheden voorafgaand aan de dood, maar de dood

    zelf boezemt mij geen schrik meer in.

    Daarom een tweede smeekgebed:

    God,als ik moet gaan maak het kort.

    Uit het bovenstaande, blijkt mystiek met u iets te doen en

    dit is onmiddelijk en blijvend.Daarom die natuurlijke en

    persoonlijke reactie om mystiek op afstand te houden.

    Eén keer is genoeg.

    Kritiek op de levenswijze van de gelovige

    De kritiek is dubbel en genoegzaam bekend.Ofwel lezen

    wij ze in een boek, ofwel horen wij ze gedurende een dis-

    cussie.

    Wij kunnen het leven niet aan.

    Tijdens een discussie met een vrijdenker, die deze mate-

    rie omzwachteld behandelde, vroeg ik hem op de man af:

    "U beschouwt mij als een lafaard?".De man schrok en

    krabbelde terug via een reeks verontschuldigingen.Wij

    zijn in hun ogen laf, wij kunnen het leven niet aan en

    hebben daarom een God gecrëerd.

    Ik kan die stelling niet beantwoorden.Het huidige leven

    dat ik leid stelt mij niet in staat mij op de proef te stellen

    in uitzonderlijke omstandigheden.

    Wat zou ik doen tijdens de oorlog zoals WOII?Wat zou

    ik doen als een joods gezin met drie kinderen aanklopt

    en vraagt om hulp? Zak ik die geven wetende dat het de

    dood van mezelf en van gans mijn gezin kan betekenen?

    Wat als ik Duitser ben en gevraagd word om mee te wer-

    ken aan een uitroeiingsprogramma?Zal ik de moed heb-

    ben om te reageren volgens mijn geweten, die zegt geen

    burgers te doden?Tegen mijn oversten ingaan, op gevaar

    20-10-2014 om 09:16 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem Blz.117

    hoofd zou er aan denken Hem te krenken.

    Als God Liefde is en dat is Hij, dan is Hij zeer kwetsbaar.

    Wij, mensen, dekken ons in, zelfs als wij verliefd zijn.

    Wij willen onze basisschil niet prijsgeven, angstvallig

    bewaken wij ze.

    God kan dit niet, er is geen basisschil.De Liefde is totaal

    en onherroepelijk maar daarom is Hij zo kwetsbaar.

    Darom noemen wij Hem, de Ondergedokene, de God in

    Mineur.

    God heeft zich ondergedoken in Zijn Schepping, in

    Mineur omdat Hij langs alle kanten vastzit aan Zijn

    Schepping.Dit is Zijn engagement.

    Toen ik jaren geleden die theorie ontwikkelde van de

    God in Mineur, was ik er niet zo gelukkig mee.Ik voelde

    het aan dat ik mij op een hoger vlak plaatste dan God.Ik

    kon Hem pijnigen, schofferen en dat lag niet in mijn

    aard.Zo ben ik niet.Ik wens, persoonlijk, geen confron-

    tatie met God.Ik leefde in een toestand van vreesachtig-

    heid en nu kunnen wij de tweede 'mystieke' openbaring

    op zijn juiste waarde schatten.

    I denk dat in onbewust de ganse zaak in scène heb ge-

    zet,visueel en audidief.Ik zat in een negatieve gemoeds-

    toestand.De ervaring zelf was niet echt aangenaam.Zij

    bracht mij in  een verwijdering, het was als het ware, de

    God van het Oud-Testament die sprak.Het was een erva-

    ring van uit elkaar gaan.

    Wat heeft u die mystieke ervaringen opgebracht?

    Het feit dat men God gezien heeft  (eerste ervaring),stra-

    lend en uitnodigend, neemt de schrik voor de dood weg.

    Er is nog de schrik dat ik kan terechtkomen in slechte

    18-10-2014 om 17:45 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blr.116

    ligen indien mogelijk, doch onder drie voorwaarden.

    God moet het willen, de mens moet het willen en de na-

    tuur moet het toelaten.Toelaten, in de zin van, het moet

    geen mirakel zijn dat er dient te gebeuren, maar een

    doodnormale gebeurtenis zodat zij onopgemerkt kan ge-

    beuren.

    God is een zwakke kracht.Hij is te vergelijken met de

    zwaartekracht, overal aanwezig maar o zo zwak.

    De zin van het leven

    De gelovige stelt de vraag anders.Wat is de zin van mijn

    leven?Mijn zin is, de natuurwet te volgen, een goede

    wisselwerking te hebben met mijn omgeving en God in

    zijn Scheppingsplan te ondersteunen.Wij kunnen een

    goede analogie opstellen omdat te verduidelijken.

    Veronderstel, wij zitten in de auto met God aan het stuur,

    het regent en het is donker.Hij let niet op en mist  de afrit.

    Wij kunnen nu drie houdingen aannemen.

    Luidkeels roepen en verwijten maken,de bestuurder het

    knap lastig maken want Hij heeft Zijn energie nodig

    om naar de wegwijzers te zoeken.Ofwel zitten mokken

    en niets zeggen of doen, ofwel stil zijn en aandachtsvol

    naar de borden speuren en de bestuurder er opmerkzaam

    maken.Samen, in stille verbondenheid de nacht doorma-

    ken, hopend om er samen uittegeraken.

    Wij zijn die nacht, op die plek, gelijkwaardig.God

    kwetsbaar in zijn fout zijn, onderhevig aan onze kritiek,

    dankbaar voor hulp van onze kant en wij, afhankelijk van

    Hem (Hij bezit,daar, letterlijk de aandrijving) om ons

    einddoel te bereiken.

    Die samenwerking zie ik wel zitten en geen haar op mijn

    17-10-2014 om 11:10 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz 115

    zijn meestal elegant en menselijk.Mij treft de eenvoud

    van Romaanse kerken, daar voel ik Iets, een Aanwezig-

    heid.

    Ik moet hier iets zeggen over de 'smeekbeden'.Eigenlijk

    behoren wij geen verzoeken aan God te vragen, zij zijn

    een teken van zwakte.Ik behoor niet tot de topklasse van

    de 'geroepenen' of  'zieners', ik heb die geesteskracht

    niet , dus is het voor mij geoorloofd.

    Ik maak gebruik van één formulegebed.

    God, bescherm mij en diegene die ik liefheb.

    Het is niet veel tekst en ik zeg het op iedere maal dat wij

    op reis gaan.Het is een  soort van spirituele amulet.

    Het inwilligen van een gunst laten wij aan God over,

    doch ik denk niet dat wij moeten bidden om zaken te be-

    komen die wij door onze eigen inspanning kunnen be-

    werkstelligen.Bidden is God opmerkzaam maken op

    uw aanwezigheid.

    De theorie van de snijdende lijnen

    Leeflijnen van personen kunnen heel erg verschillen.

    Sommige lijnen lopen van in het begin verkeerd.Sommi-

    ge personen vertonen van bij het begin zo een ontstellend

    gebrek aan geweten, dat hun pad bezaaid is met brok-

    stukken van andere levens.Zij leren geen levenslessen,

    zij zien niet wat zij aanrichten en aanvaarden geen hulp

    van anderen.Bij een eventuele 'clash' met zo een per-

    soon komen zij er, inde regel,nog goed vanaf.

    Wanneer uw levenslijn zo een 'slechte' lijn ontmoet ligt

    op het snijpunt slechts kommer en kwel of, in het ergste

    geval,doden.

    Wij kunnen God vragen zo een lijn te verleggen.Dit kan

    men vragen, dit is waardevol en God zal uw vraag inwil- 

    16-10-2014 om 12:27 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.114

    nog anderen hebben een totaal verschillende weg inge-

    slagen, zoals wij nu zien in de opkomst van het boed-

    dhisme.

    De uitwendige.

    Evenzoveel mensen,evenzoveel uitingsvormen.De ene

    wil zijn Godheid uitbeelden, de andere wil er kaarsen

    voor branden.Een derde wil een riant onderkomen bou-

    wen voor zijn God.

    Dit alles heeft niet veel met geloven te maken.De riten

    zijn daar om het groepsgevoel te ondersteunen.De ge-

    bouwen zijn er om de macht van de groep te laten zien.

    Een hiërarchie kan bestaan uit mensen die het voorbeeld

    geven en laten zien hoe een gelovige kan leven.

    Bidden

    Door onze katholieke opvoeding zijn wij wel vertrouwd

    met de notie 'bidden'.Het wordt teveel gezien als een

    formulegebed, een vaste tekst die dan wordt afgerammeld

    zonder echt op de betekenis van de woorden te letten.

    Met het Weesgegroet en het Onze Vader gaat het nog,

    een ramp zijn de  Twaalf Artikelen van Het Geloof. Ik

    heb dit gebed dan maar naar de vergetelheid verwe-

    zen.

    Onder bidden versta ik een gewoon gesprek met God,

    een denken aan God.Zo simpel is het!

    Bidden vraagt geen speciale plaatsen of voorzieningen.In

    de vele kerken, die ik in mijn leven gezien heb, vroeg ik

    mij af of God daar wel aanwezig was.Spaanse en Itali-

    aanse barokkerken zijn verschrikkelijk, Franse kerken

    15-10-2014 om 10:28 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.113

    voel.Dit maskeren wij dan met drank of drugs, zo wordt

    de werkelijkheid draaglijk.

    Het geweten

    De natuurmoraal is alles omvattend, doch moet nog ge-

    implementeerd worden.Dit is wat anderen ons aange-

    leerd hebben en door ons als juist wordt ervaren.

    Ouders, grootouders, de school, vrienden werken norme-

    rend.Zij praten ons een schuldbewustzijn aan.Hun op-

    vattingen worden later door ons als juist of onjuist erva-

    ren.Het geweten heeft niks met God te maken.

    Het is mogelijk met het geweten in de knoei te komen ten

    opzichte van de reguliere wetgeving die eerder van een

    algemene consensus uitgaat.Tijdens ons leven kunnen

    wij een staat opmaken van wie en wat wij zijn in moeilij-

    ke omstandigheden.Af en toe komen wij voor een com-

    plete verrassing te staan, voornamelijk als wij niet preste-

    ren volgens ons geweten.

    De inwendige en uitwendige tekenen van een geloof

    De inwendige.

    Geloven is een persoonlijke relatie aangaan met God.Dit

    is te vergelijken met een huwelijk.Ik ga een relatie aan

    met iemand anders.Ik besta, ik heb rechten en plichten

    en zo ook voor de ander.Ik kan die ander aanvaarden of

    afwijzen.Het spreekt vanzelf dat een geloofsovertuiging

    verschillende niveaus van kwaliteit kan bereiken.Som-

    mige blijven staan in het kinderlijke aangeleerde, anderen

    hebben de zaak uitgediept in hun godsdienst of religie en

    14-10-2014 om 09:55 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofdssysteem blz.112

    die ervaren worden als een mogelijke, persoonlijke

    openbaring.

    God spreekt tot de mens langs dit collectieve onbewuste

    en de mens is niet bij machte het onderscheid te maken

    tussen een boodschap van God of een boodschap met ar-

    chetypische vorm.De informatie is 'gekleurd'.Niet iede-

    reen is bij machte om in de 'gekleurde' mededeling zijn

    eigen, specifieke Goddelijke boodschap te zien.

    Meestal ziet men in wat men wil zien, 'opgekleurd' door

    de bewuste inhouden van ons brein.Zo interpreteren wij

    de, zogezegde neutrale waarneming.

    Het goede leven leiden

    "Il suffit d'essayer".Woorden uitgesproken door André

    Malraux, die hoop geeft aan de minder vermogende.

    Een daad, ter beschikking van iedereen die oprecht wil

    zijn.Hij zij niet:"Il suffit d'aimer",want beminnen is

    gedeeltelijk aangeboren.Wanneer men bij zichzelf een

    verkeerde programmatie ontdekt (bv.men is pedofiel)

    moet men het goede betrachten (extern hulp halen),zelfs

    al faalt men keer op keer.Men kan moeilijk zijn innerlij-

    ke struktuur wijzigen.Hierboven is er sprake van een in-

    tentie.Dit is primair en dus belangrijk.

    Volgt de daad zelf. Deze kan erg verschillen van wat

    men beoogde.Dit hangt van onze talenten af en van de

    uiterlijke omstandigheden.Dit is secundair en onder

    geschikt.

    De mens wordt beoordeeld op de intentie die hij heeft,

    niet op het werkelijke doel dat hij bereikt.

    In het beschouwen van onze omgeving moeten wij wel

    een onderscheiding maken tussen hoe wij de zaken zien

    en hoe zij in werkelijkheid zijn.

    In vele gevallen kunnen wij de werkelijkheid niet dragen,

    omdat deze te belastend is voor ons persoonlijkheidsge-

    13-10-2014 om 11:12 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofdssymteem blz.111

    Even zoveeel emoties, even zoveel inzichten.

    Ik heb mijn kinderen net willen belasten met mijn zoe-

    ken naar oplossingen en eventuele antwoorden die niet

    uitgerijpt waren.Ik durfde het niet aan van mijn eigen

    spirituele instabiliteit vroegtijdig over te dragen.Nu kan

    het, zij bezitten de maturiteit om de uitgerijpte inzichten

    aan te nemen of af te wijzen.

    De vrije wil

    "De mogelijkheid om in alles duizend dingen te zien"

    (Van Den Berg).De laatste tijd spraakmakend, de mens

    als machine.De casaalredenerende ziet het graag dat al

    wat gebeurt een onontkomelijke oorzaak bezit  en dus is

    de mens onschuldig of een heel klein beetje schuldig.

    De absolute vrije wil is die wil die  vrij kan acteren om-

    dat hij alles kent en kan.Een soort Superman. Daar is

    uiteraard geen sprake van.

    De relatieve vrije wil, een  beetje kennis en een beetje

    kunnen, is variërend van persoon tot persoon.Uw keuze

    is beperkt, het wordt dus een 'kleine' keuze, doch vrij.

    Uw verantwoordelijkheid is navenant.

    De relatieve vrije wil is verbonden met onze perceptie

    van de wereld.Wij hebben al een onderscheid gemaakt

    tussen bewust, onderbewust en onbewust.Er komt nog

    een belangrijke vierde vorm bij.

    Het collectieve onbewuste.Van groot belang voor de

    studie van de verschillende godsdiensten en religies.

    Refereren bijna allemaal naar dezelfde archetypen.Deze

    theorie werd uitgewerkt door C.G.Jung.

    Van het collectieve onbewuste vertrekken de impulsen

     

    12-10-2014 om 13:24 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.110

    Ook zienswijzen waarbij een groep gelovigen zich beter

    acht  dan een ander, namelijk "wij zijn de uitverkorenen",

    is te verwerpen.

    De schoonheid en eenvoud.

    Schoonheid.Dit is de beste maatstaf om het ene systeem met een

    ander te vergelijken.

    Eenvoud.Er is slechts een spanningsveld tussen God en zijn

    schepsels en ook tusen de schepsels onderling.De rest is ballast.

    In het hier Verklarend Model,ben ik gecharmeerd door

    de vrijheid waarmee de mens kan omgaan met zijn Schepper.

    Het is ontdaan van alle dwang en angst.Wij,God en mens,

    zijn elkaars gelijken wat de beleving betreft,wij staan allebei

    in het leven voor het volle honderd percent.Ik kan afwijzen

    of toetreden.Ik kan bijstaan of weigeren.

    Deze God wil ik dienen, diegene die mij mijn vrijheid laat.

    Mogen wij een geloofsovertuiging aan onze kinderen op-

    dringen?In Metabletica wordt er het verhaal verteld hoe de vader

    van Herbert Spencer omging met zijn kind.De vader

    stelde voortdurend de vraag naar de causale oorzaak van

    een verschijnsel.Het is niet wonderlijk dat de zoon,wijsgeer

    werd met deterministische trekjes.Zo moeten wij niet om-

    gaan met een kind, laat het in vrijheid zijn zaken bijeen garen.

    Leer hem verwonderd kijken naar de dingen.Breng schoon-

    heid aan in de vorm van muziek,schilderkunst, dans en beel-

    dende kunst.Laat het landschappen zien die spreken van God.

    Laat hen een oordeel vormen over de dingen en als zijn (haar)

    inzicht afwijkt van het jouwe, leg je er dan bij neer.Er is uit-

    eindelijk geen absolute scheidsrechter in dergelijke zaken.  

    11-10-2014 om 00:00 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.109

    Zijn alle inzichten evenwaardig?

    Na al deze inzichten was ik op een punt gekomen om

    zelfstandig iets uit te werken.Het was zonneklaar dat het

    lezen van boeken geen kant en klare oplossingen kon

    aanbieden.Ik zou een eigen oplossing moeten bedenken

    voor de grote vragen.

    Eigenaardig genoeg voelde ik mij niet aangetrokken tot

    de studie van de filosofie, ik wilde een eigen verklaring.

    Ik voelde de drang in mij om anders te zijn, de vrijheid

    om 'verkeerd' te denken. Het zou tot mijn 56ste duren

    voor ik een boek van filosofie kon openen en het waren

    dan nog vulgariserende werken.

    Een sluitend , verklarend geloofssysteem opstellen vereist

    drie zaken.

    -Een maximale verklaring der verschijnselen (volledigheid).

    -Een sociale verklaring der verschijnselen (goedheid).

    -Een intuïtieve verklaring de verschijnselen (schoonheid=

    eenvoud).

    De volledigheid.

    Dit is, voornamelijk, een redelijke verklaring vinden voor

    het lijden.Ik denk dat ik, in de voorgaande bladzijden , dit

    voldoende heb doorgelicht.Ik heb een plaats gegeven aan

    God en ook een plaats aan de mens.Ik heb laten zien hoe

    de wisselwerking is en hoe de mens reageert op Gods

    toenaderingen.

    De goedheid.

    De verklaringen moeten de mens sociaal verheffen.Geen

    groep mag uitgesloten worden.Het kastensysteem is te

    verwerpen alsook een vrouwonvriendelijke zienswijze. 

    10-10-2014 om 18:40 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.106

    God voelen

    Eén van de eerste voorwaarden om God te voelen is een

    diep gevoel van verwondering bij het aanschouwen van

    de Schepping.Wij worden geraakt door schoonheid, daar

    stellen wij ons voor open en vormen aldus een mogelijk-

    heid om in contact te komen met God.

    De wetenschapper analyseert de natuur en bestudeert de

    elementaire deeltjes, daarna voegt hij die samen om zo tot

    een synthese te komen en te ontdekken dat iets niet klopt,

    het beeld is niet volledig en niet bevredigend.Gevolg van

    het reduktionisme (Descartes). Aristoteles wist dit al:

    Het geheel is meer dan de som der delen.

    Een tweede mogelijkheid is in vervoering te komen op in-

    tellectueel vlak. Hoe moet Einstein zich gevoeld hebben

    bij de ontdekking van zijn simpele basisformule E=mc2?

    Hoe moet hij vervuld geweest zijn van de schoonheid en

    elegantie der relativiteitstheorie?

    Een derde mogelijkheid is geraakt te worden door de da-

    den van een gelovig persoon die men tot voorbeeld kan

    nemen voor zijn eigen levenswandel.

    Men moet geen 'bewijzen' vragen om in God te geloven.

    Geen gedwongen bekering, geen mirakels om een 'geloof'

    op te dringen, enkel daadkracht. Een boek kan ook  die

    daadkracht bezitten zoals wij gezien hebben bij het boek

    Metabletica (zie Google).

    Geloven, is Gods aanwezigheid voelen in uw dagelijks

    leven.

    09-10-2014 om 00:00 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.105

    Zichzelf de mogelijkheid te scheppen, te genieten van het

    onbekende.Daar ligt Zijn zwakte!

    Miskenning van onze basisrechten als mens.

    Gods straf,want die er,is de afkeuring,door de mens,

    van de toenadering die Hij zoekt.

    God heeft de 'erfzonde', die aan iedere mens kleeft en

    waar hij niet van los kan, inde Schepping gebracht.Dit

    kan God maar oplossen door mee-te-lijden met de men-

    sen die door deze 'erfzonde' belast worden.

    Hij vraagt om vergeving aan de mensen die verschillend

    reageren.Afwijzend, onverschillig of toegeeflijk, afhan-

    kelijk van wat de mensen overkomen is en hoe hun psy-

    chische opbouw is.

    Uiteraard kan ook de mens zondigen ten opzichte van

    Zijn Schepper.Zijn zonde bestaat uit een gebrek aan res-

    pect voor de materie, voor de planten en dieren die aan

    zijn zorg werden toevertrouwd of zijn medemens.

    Als het Kwaad goede mensen treft?Wat dan.

    Titel van het bekende boek van rabbi Harold Kushner.

    Ging te rade bij de Bijbel ,voornamelijk 'het Boek Job',

    maar die uitleg voldeed hem niet.

    Voor mij is er geen probleem.De uitleg staat op de blad-

    zijden 89-90.Ik krijg kanker en kan daar mee leven.Ik

    sterf misschien op 75jarige leeftijd en moet plaats maken

    voor nieuwe mensen.Anderen en beteren.

    Doch iedereen kent iemand die recht in zijn schoenen

    staat en toch een bepaald leed moet ondergaan, waar hij

    geen schuld aan heeft.Hoe zit dat dan?

    Ik ga er van uit dat God contact onderhoudt met de men-

    sen  die Hem zoeken (bidden),en dat Hij opereert binnen

    de natuurwetten.

    08-10-2014 om 15:39 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.104

    Indeling van de soorten mensen ten opzichte van dit

    appèl

    -De Haters.

    Voor deze mensen telt God niet.Hun keuze staat bij het

    leven vast.

    -De Onverschilligen.

    Voor de meeste maakt het niks uit of men gelooft of niet.

    -De Ietsisers.

    Een grote groep mensen 'gelooft wel in iets', maar kan

    het verder niet definiëren.

    -De Aangeraakten.

    Het zijn personen die van in de aanvang aangeraakt zijn

    door God en hem voortdurend zoeken.Dit is zeker geen

    gave,geen genade,eerder een beproeving.Ik beschouw

    mij als een aangeraakte.

    -De Geroepenen.

    De 'priesters', zij die de last van hun roeping kunnen

    dragen.Zij hebben 'zekerheid' en voelen zich geroepen

    om Gods opdracht uit te voeren.

    -De Zieners.

    Personen met openbaringscapaciteiten.Mensen zoals

    Gandhi,Martin Luther King, Nelson Mandela.

    Mag een schepsel God ter verantwoording roepen

    voor het aangedane lijden?

    De mens krijgt het leven van zijn ouders.Die accepteer-

    den het risico te lopen en de gevolgen te dragen.Zij von-

    den de risico's aanvaarbaar en het aanstaande leven in-

    teressant genoeg om het te beleven.

    Met god is het anders.Hij aanvaarde het risico om voor

    07-10-2014 om 11:35 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.103

    dertje met de afbeelding van Gods oog), geldt ook voor ons

    sexueel gedrag en lost de vraag op, wat is sexueel geoorloofd

    en wat niet?

    Gods Liefde

    Er zijn twee grote takken te onderscheiden.

    -de bezittelijke of vrouwelijke liefde.Vanwege de licha-

    melijke band tussen moeder en kind kan deze liefde zeer

    intens zijn en soms verstikkend.Ze is omarmend!

    -de loslatende of mannelijke liefde .De band is veel los-

    ser en het individu kan zichzelf zijn.Ze is afstotend!

    Het individu kan  beide liefdes meemaken (moeder/

    vader).

    Het individu kan eventueel niet is staat zijn, door zijn

    gemoedstoestand, deze liefde adequaat te beantwoorden

    (psychopaat).

    Gods liefde is duidelijk van het mannelijke type, aange-

    zien Hij geen lichamelijke binding met de mensen heeft.

    Gods appèl

    God engageert zich in iedere nieuwe mens door hem een

    deel van Zichzelf te geven, dit noemen wij de Geest.Na

    de dood keert de Geest terug naar God.

    Door het menselijk bewustzijn ontstaat de Ziel, het ant-

    woord van de mens op Gods roep.

    De Ziel is het verzamelvat van onze intenties en is op het

    einde van het leven behoorlijk aangedikt en gereed om

    geplukt te worden door de dood.God wil naar de mensen

    toe , wij kunnen echter de aandrang om in ons binnen te

    treden vergrendelen of ons openstellen.

    06-10-2014 om 15:07 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.102

    binnen zijn groep om het gestelde doel te bereiken.Zie-

    daar,de stappen die wij nemen in onze psychische evolu-

    tie.

    Deze rechten zijn aan onszelf ontleend,staan op zich-

    zelf en hangen niet af van een mogelijke Schepper.

    Dit stelt God voor een probleem.Was vroeger een posi-

    tief getal voldoende om de Schepping moreel te justifië-

    ren,nu moet men rekening houden met de individuele

    rechten van iedere mens. Daar moet ook een positief

    overschot zijn.

    God heeft zich noodgedwongen moeten aanpassen.

    Gaande van een God, die in zijn mensenloze Tuin  

    wandelt en geniet, naar een God die medelijden (ver-

    antwoordelijkheid) krijgt met dat klein mensenras.

    De moraal

    Dit zijn 'wetten' die ons leven vergemakkelijken. Zij

    hebben niets met God te maken.Dit zijn de regels die

    wij onderling afspreken om het 'verkeer' tussen de men-

    sen te regelen.Deze regels zijn veranderlijk omdat de

    maatschappij verandert.

    Hier volgen wij de raad van Confusius.

    Doe een ander niet aan wat u zelf  niet zou willen.

    In de veronderstelling dat wij hier met een 'normaal' ie-

    mand te doen hebben.

    Het komt er op neer dat wij respect hebben voor elkaar

    en voor wat ons werd toevertrouwd.

    Een tweede regel die wij kunnen volgen:

    Bedenk bij alles wat u doet, de aanwezigheid van een

    ander.Deze regel, die doet denken aan 'het oog van God' (ka-

    04-10-2014 om 17:55 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz101

    Wat is het Kwaad?

    We zullen het kwaad bezien vanuit het standpunt der

    uitvoerders en slachtoffers.Voor het eerste kunnen wij

    nog een onderscheid maken tussen het Koude Kwaad en

    het Warme.

    -De uitvoerderds.

    Met het Koude Kwaad bedoelen wij hier het onrecht dat

    andere aanrichten zonder 'pardon',de 'Rücksichtslosig-

    keit'.Het Kwaad waarvan Heydrich, Eichmann,Himmler

    en Hitler voorbeelden van waren. Dit Kwaad gaat tot het

    uiterste en steunt op de rede, op drogredenen waarmee zij

    het Kwaad voeden.

    Met het Warme Kwaad bedoelen wij het Kwaad dat ge-

    milderd kan worden.Er is een uitweg, er is nog iets wat

    kan aanzetten tot vermindering, hier gaat het om een in-

    greep van de emotie die de rede tempert.Mussolini en

    Degrelle zijn voorbeelden hiervan.

    -De slachtoffers.

    Het Kwaad wordt verricht wanneer mijn rechten,als

    individu en als behorend tot een groep,worden aange-

    tast.

    Wie bepaalt die rechten?Welk recht  heb ik als individu?

    En als behorend tot een groep?

    Er zijn 30 basisrechten voorzien in The Universal Decla-

    ration of Human Rights (1948) waarvan drie artikels

    welbekend zijn:

    -art18:freedom of thought,conscience and religion.

    -art 19:freedom of opinion and expression.

    -art 20:freedom of peaceful assembly and association.

    Ieder individu heeft het recht zich te ontplooien.

    Zelfbewustzijn,uitwendig bewustzijn en willen ageren

    03-10-2014 om 11:01 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdsuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.100

    rond of ons) bewustzijn niet te splitsen. Men keert de

    blik naar binnen of buiten.

    Het eerste bewustzijn moet erg diffuus geweest zijn en

    verbonden aan overlevingsstrategieën. Zich verdedigen

    met de gepaste stokken of eenvoudige werktuigen maken

    on voedsel te zoeken.Alle andere artefacten vragen om

    een gedegen kennis van hun eigenschappen en de variabi-

    liteit van hun omgeving.Denk maar eens aan vuur aan-

    maken, gebruik van pijl en boog, conservering van voed-

    sel, het maken van kledij.

    Wij nemen het "kiezen" als maatstaf om te spreken van

    waarneembaar bewustzijn.Die keuze die men doet, zegt

    iets over de kennis die men bezit over de omgeving en

    ook over de kennis van de gevolgen van de keuze die

    men doet.Het bewustzijn evolueert naar een maatschap-

    pij waar ethische regels meer en meer gelden,waar wij

    ons bewust zijn van de keuzes die wij maken en ook van

    de gevolgen daarvan.De ganse eco-evolutie is daar een

    bewijs van.

    Kan bewustzijn geblokkeerd geraken?Dit is zeker het

    geval bij het zelfbewustzijn.Zaken die men niet aankan,

    die niet psychisch te verwerken zijn, geven aanleiding tot

    verdringing en dus tot het onbewuste.

    Men spreekt van onderbewust wanneer

    de voorvallen bewust te maken zijn met herinne-

    ringsingrepen waartegen geen bezwaar geuit wordt.

    Het uitwendige bewustzijn kan ook blokkeren wanneer

    de groep waarin men leeft dit vereist.De naziperiode is

    daar een voorbeeld van.

    30-09-2014 om 10:24 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.99

    De mens verschijnt ten tonele

    Uiteindelijk verschijnt de mens.Van dier geëvolueerd

    naar mens met bewustzijn, maar steeds in hoge mate on-

    derhevig aan zijn animale oorsprong.Die primaire driften

    (voeden,paren,verdedigen) en secundaire behoeften (in-

    tellect,hogere emoties) vormen samen de ik-drift.Deze

    worden in bedwang  gehouden door onze gemeensschapszin

    (het wij-gevoel).Deze  twee polen vormen samen de

    groepsdynamiek (dr.Adler-Individualpsychologie).

    De erfzonde (Peccatorum originale-H.Augustinus) ver-

    vangen door de evolutiegedachte.

    "De erfzonde is de staat van zonde die van Adam op al

    zijn nakomelingen overgaat" .(Catechismus 1964)

    Nu kunnen wij voor de archaïsche erfzonde een beter be-

    grip plaatsen, namelijk de evolutiegedachte.

    Het is, op individueel vlak, het onevenwicht dat optreedt

    als het ik-gevoel en het wij-gevoel niet in balans zijn.

    Dit is een karaktertrek die in iedere mens besloten ligt en dit

    is zo van jongs van aan.

    De 'erfzonde = Bijbels begrip'  is een bewijs van onze

    dierlijke oorsprong.Dit is Gods keuze, Gods verantwoor-

    delijkheid!

    Het lijden verschijnt ten tonele

    Wie zegt lijden, zegt bewustzijn. Zonder bewustzijn geen

    lijden. Wat is dat bewustzijn? Wanneer ontstaat het?

    Evolueert het bewustzijn? Kan bewustzijn geblokkeerd

    raken? Daar zal ik nader op in gaan.

    Inwendig (zelfbewustzijn) en uitwendig (de omgeving

    24-09-2014 om 18:51 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.98

    -De ingenieusiteit.

    De manier waarop een dier aan zijn prooi komt.Het zijn

    geen oplossingen 'out-of-the-box', maar regelrechte

    wonderlijke zaken.Denk maar aan de sidderaal, welke een

    stroomstoot kan geven tot 600 volt komende uit een se-

    rieschakeling van batterijtjes.

    God kon het met minder gedaan hebben.Juist het

    hoogstnodige, een zuinige op prestatie gerichte Schep-

    ping. Een Schepping op zijn Hollands.

    God is geboeid door ieder moment der evolutie. Hij heeft

    geen miljoenen jaren zitten wachten op de komst van de

    mens.Voor Hem telt ook het nu en Hij geniet er van.Het

    is de vraag of hij de mens in gedachte had zoals wij die

    kennen .

    Wij, gelovigen, maken er een punt van om daarin God

    aan het werk te zien.

    Hoe moeten wij ons dat voorstellen?

    Zolang er geen bewustzijn verschijnt, is God niet gebon-

    den om in te grijpen.Zijn ingreep kan slechts minimaal

    zijn, gebonden als Hij is door zijn Schepping.Een correc-

    tie in de Schepping is slechts mogelijk daar waar het toe-

    val een opening laat.De correcties laten een (nu) zicht-

    bare verandering toe.

    Zijn er in de oudheid tekenen geweest van ingrepen?Wie

    zal het zeggen.In de wordingsgeschiedenis van miljoe-

    nen jaren zijn er wellicht ingrepen geweest die door pale-

    ontologen en geologen aan de oppervlakte kunnen ge-

    bracht worden.

    19-09-2014 om 10:50 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!