Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
07-10-2008
En daar was nummer 100 .
En daar was nummer 100
Bron: KNRM | Datum: 07-10-2008
Soulmate met roerproblemen Reddingstation Noordland werd zaterdagmiddag 4 oktober 2008, opgeroepen voor hulpverlening aan een zeiljacht op de Noordzee. Het bleek te gaan om het 12 mtr. lange zeiljacht SOULMATE met thuishaven Hellevoetsluis. Het jacht met 6 personen aan boord was onderweg van Stellendam naar Zierikzee.
In de Geul van de Banjaard kreeg het jacht roerproblemen en melde het aan het Kust Wacht Centrum, welke de Koopmansdank alarmeerde.
Om 16.30 uur was de reddingboot ter plaatse, de weersgesteldheid was niet zo gunstig, een windkracht 6 met een golfhoogte van 2 mtr. De reddingboot met bemanning begeleide het jacht naar wat gunstiger water, zetten 2 opstappers over en namen het zeiljacht langszij. Zij meerde hem daarna af in de haven Noordland buiten bij de Roompotsluis. De bemanning van het zeiljacht kon in het bemanningsverblijf van het reddingstation middels warme koffie op verhaal komen en zich opwarmen. Twee leden van hun hadden lichte onderkoelings verschijnselen.
Vlak voor deze actie werd ook de redingboot Harder opgeroepn voor een jacht op de Oosterschelde, deze oproep voor hulpverlening bleek even daarna niet meer nodig te zijn. Voor het reddingstation Noordland was de actie op de Noordzee de 100 ste van dit jaar.
AMSTERDAM- De Russische oliemiljardair Roman Abramovich is als de dood voor piraten. Zijn nieuwe boot lijkt daardoor meer op een gevechtsschip dan op een plezierjacht.
Het 147 meter lange megajacht Eclipse, dat de Rus momenteel op een geheime plek in Hamburg laat bouwen voor 300 miljoen euro, krijgt zelfs een raketafweersysteem.
Ook zijn de ramen van de belangrijkste vertrekken op het 147 meter lange vaartuig voorzien van kogelafwerend glas.
Mocht dit allemaal nog niet helpen, kunnen Abramovich en zijn 26-jarige vriendin Daria Zhukova altijd nog vluchten met een onderzeeboot die tot 50 meter diepte kan.
Het schip moet in 2010 af zijn, zodat de miljardair veilig naar het WK-voetbal in Zuid-Afrika kan varen .
CRUISE SCHIP EURODAM Holland - Amerika Line in FLAM de NOORSE FJORDEN
CRUISE SCHIP EURODAM Holland Amerika Line in FLAM de NOORSE FJORDEN
Op 28 juli om 08.00h kwamen we aan met onze Cruise tocht met de Azamara Journey in Flam Noorwegen , de planning was dat we er op anker gingen liggen maar de kade was vrij tot 11.30 h daardoor werd er aan de kade afgemeerd en om 11.00 h werd er plaats gemaakt voor een ander Cruise schip . Daar we nog aan boord waren zien we tijdens deze manoeuvres dat de Eurodam het Cruise schip is dat onze plaats inneemt . Wij moeten de tenders gebruiken voor het op en van het schip te gaan . De Eurodam is een Cruise Schip dat vaart voor de Holland Amerika Lijn . Het grootste schip in haar vloot heeft. Het schip werd gebouwd door Fincantieris Marghera Shipyard in Italie . De totale kosten waren begroot op 450 miljoen Dollar . Op dinsdag 1 juli 2008 werd het schip door H.M. Koningin Beatrix in Rotterdam gedoopt ( zie archief van mijn Blog ) . Op dezelfde dag viert de Holland Amerika Line haar 135-jarig bestaan. De Maidentrip , was een 10 daagse Cruise naar Noorwegen , Schotland vanuit Kopenhagen in Denemarken begonnen op 5 Juli 2008
Specificaties Tonnage: 86.700 BRT Lengte: 290,00 meter Breedte: 32,25 meter Diepgang: 7,80 meter Snelheid: 23,9 knopen Voortstuwing en vermogen: 64 MW MaK M43C (elektrische diesel motoren) Aantal passagiers dekken: 12 Aantal liften: 14 Passagiers: 2.104 standaard Bemanning: 929 Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Eigenaar: Holland -Amerika Lijn Officieren: Nederlands/Engels Staf/Crew: Internationaal Hutten totaal: 1.052 Buitenhutten: 897 Buitenhutten met privé balkon: 708 Binnenhutten: 155 Hutten rolstoeltoegankelijk: 30 Restaurants: 5 (1 buffet restaurant) Aantal zittingen hoofd restaurant: 2 Casino: Ja Bars en lounges: 31 Bioscoop: Ja Bibliotheek: Ja Internet Café: Ja Nachtclub: Ja Kinderenfaciliteiten: Ja Fitness ruimte: Ja Sauna en massage: Ja/Ja Schoonheidssalon: Ja Zwembaden: 4 (1 binnen/1 voor kinderen) Whirlpools: 5 Tennis/Volleybal: Ja/Ja Jogingtrack: Ja Midgetgolf: Nee (golfsimulator) Tafeltennis: Ja
Ms Maasdam van Oslo Noorwegen naar Rotterdam Nederland
Ms Maasdam van Oslo Noorwegen naar Rotterdam Nederland
Op 20 Juli zijn we om elf uur 's middags aangemeerd aan de kade in Oslo een half uur later vaart eveneens de Maasdam van rederij Holland America Line de haven van Oslo Noorwegen binnen .Hij neemt ergens plaats in de haven waar we hem van op ons cruise schip de Azamara niet zien liggen .We zien hem vanavond om kwart na negen nogmaals waar hij koers zet richting Nederland .
Wij blijven op 21 juli een dag op zee en zetten koers naar Eidfjord waar we op 22 juli zullen aankomen om zeven uur s morgens
Het luxe cruise-schip "Ms Maasdam" van rederij Holland America Line brengt dinsdag 22 juli een bezoek aan Rotterdam de Maasstad. Rond zeven uur 's ochtends wordt de Maasdam verwacht aan de cruise-terminal aan de Wilhelminapier.
De Maasdam is het vijfde schip dat deze naam voert in de 135-jarige history van de H.A.L. Het schip meet een lengte van 220 meter en een maximale breedte van bijna 31 meter en kan een maximale snelheid van 22 knopen (zo'n 40 Km/uur) bereiken.
1258 passagiers worden door 557 personeelsleden bediend tijdens hun verblijf op het 15 jaar oude varende paleis. Naast diverse restaurants, bars en zwembaden bevinden zich aan boord een theater, een beauty- en wellness salon, een kinder en nog veel meer.
Om vijf uur 's middags vertrekt de Maasdam weer uit Rotterdam voor haar 18-daagse "Voyage of the Vikings, die onder andere leidt langs Cherbourg, Dublin, Liverpool, Belfast, Reykjavik, Groenland, St. Johns, en Boston.
Wij beginnen pas en in Kopenhagen en Oslo was het weer nog slecht maar het weer word uirzonderlijk goed voor de rest van onze cruise
Mylin IV Op onze Cruise in Noorwegen zagen we op twee plaatsen het Familie jacht Mylin IV
Op 23 juli in de haven van Bergen en op 29 juli in de haven van Stavanger . In bergen waren we te dichtbij en lukte het niet het schip kompleet op de foto te krijgen . In Stavanger zijn de fotos genomen van uit onze hut .
Eigenaars Carnival Corporation ( Holland America Line ) De Holland America line maakt al vele jaren deel uit van de Carnival Corporation. Grondlegger van dit grootste Cruisconcern ter wereld was Ted Arison , zoon Mickey staat nu aan de top van het grote imperium .
De mylin IV was ook al in Nederland op de doop van de Eurodam . De cruise schepen Eurodam en de Maasdam komen we tijdens onze Cruise nog tegen .
De Mylin IV werd gebouwd door Feadship Van Lent Nederland Gegevens . Bouwj . 1992 LOA . 61.0 m Breed . 9.70 m Diepg . 3.0 m Constructie . Staal / Aluminium Motor . 2 X 2760 kW MTU Snelheid . 20 Knopen Architect . De Voogt Ontwerper . Pieter Beeldsnijder Interieur . Donald Starkey Crew . 14 Gasten . 11
Feadship is een co-operatie van 2 scheepswerven . Zij maken hoogwaardige superjachten van 35 meter tot meer dan 80 meter. Sinds de oprichting is de lengte van de afgeleverde jachten behoorlijk gegroeid. De jachten in 1951 waren onder de 10 meter lang. Recentelijk is bijvoorbeeld een 72 meter lang motorjacht de Predator te water gelaten.
Saipem 7000 in Noorwegen Onderweg naar de haven van Stavanger lag de Saipem 7000 of was hij in beweging op dat moment had ik het niet zo goed bekeken , In alle geval wij waren avonds klaar voor nog enkele fotos te nemen maar lag nergens meer
De SAIPEM 7000 is het op één na grootste kraanschip ter wereld met een hefvermogen van 2x 7000 ton (nummer 1 van de wereld is SSCV Thialf 2x 7100 ton). Eigenaar van het kraanschip is het bedrijf Saipem S.p.A.
Het begin Begin jaren 80 werd het concept voor de Saipem bedacht door de toenmalige eigenaar Micoperi. Het bedrijf wilde een kraanschip bouwen dat in staat was om zeer grote olieproductieplatforms te heffen. Naast de werkelijke hefcapaciteit geldt het schip ter ondersteuning van het gehele project door hotel en werkplaatsfaciliteiten te bieden. Fincantieri Monfalcone Yard gaf de uiteindelijke order aan het bedrijf in 1985 .
De bouw Het schip werd gebouwd tussen 1985 en 1987 in Trieste.De Saipem werd in twee losse delen gemaakt in een lang droogdok. De losse helften werden buiten het droogdok aan elkaar gemaakt. In september 1987 begonnen de proefvaarten en in december van hetzelfde jaar werd het schip overgedragen aan Micoperi. De totale bouwkosten werden nooit vrijgegeven.
Projecten Het eerste project dat de Saipem 7000 uitvoerde was voor Petrobrás ,het Braziliaanse staatsoliebedrijf. Tijdens dit project was de Saipem 7000 betrokken bij het bestrijden van een brand in één van de oliebronnen .Na daarna in de Golf van Mexico actief te zijn geweest, arriveerde de Saipem 7000 in 1989 voor het eerst in de Noordzee, waar het aan verschillende projecten werkte.
Ondanks de verschillende projecten had Micoperi het moeilijk om financieel het hoofd boven water te houden. Hierdoor werd het in 1991 gedwongen een aantal belangrijke bezittingen te verkopen, waaronder de Saipem 7000. Het schip werd verkocht aan haar huidige eigenaar, de Italiaanse aannemer Saipem, die het schip haar naam Saipem 7000 gaf.
Ondanks dat de Saipem 7000 anno 2008 wereldwijd wordt ingezet, is haar voornaamste taak het zware hijswerk van boordplatformen in de Noordzee. In 1999 en 2000 werd het schip hiervoor geüpdate en opgewaardeerd.
Records De Saipem 7000 is houder van het wereldrecord "heavy lift" , met het hijswerk van de Sabratha, een 12150 ton wegend dek in de Middellandse Zee.
Tot 2005 was de Saipem 7000 recordhouder voor het leggen van de diepste pijpleiding, op 2150 meter diepte in de Zwarte Zee. Dit record werd in 2005 gebroken door de Balder, door een pijp te leggen op 2200 meter diepte.
Op 29 juli na het ontbijt op het dek bemerkte we een vreemd vaartuig in de haven van Stavanger het bleek de op biodiesel voortgedreven Earthrace trimaran te zijn deze maakte de touwen los en vertrok uit de haven . Wij hebben hem daarna niet meer gezien .
Met de Earthrace worden milieuvriendelijke technologieën zoals biodiesel, lage-emissie motoren en milieuvriendelijke antifouling geëtaleerd. De boot werd gebouwd om het wereldrecord voor circumnavigatie van 74 dagen, 20 uur en 58 minuten te breken dat de Cable and Wireless Adventurer vestigde in 1998.
2007 poging
Op 10 maart2007 vertrok de boot van Barbados voor de eerste poging, maar ondervond ernstige vertraging door problemen met de schroeven en andere mechanische problemen. In de nacht van 19 maart2007, 22 kilometer uit de kust van Guatemala, kwam de Earthrace in aanvaring met een vissersboot, waarbij één van de drie vissermannen om het leven kwam. De bemanning werd na een onderzoek van tien dagen vrijgelaten. De vertragingen verhinderden de recordpoging, maar besloten werd om San Diego als nieuw startpunt te nemen, waarvandaan ze op 7 april2007 vertrokken. De poging werd echter afgebroken nadat op 31 mei kort na vertrek uit Malaga een scheur ontdekt werd in de romp.
2008 poging
Na een reparatie bij de Vulkan scheepswerf in Sagunto bij Valencia en proefvaarten werd begonnen aan een volgende poging om 14:35 (MET) op 27 april 2008.
Na twee dagen waren er problemen met de stuurautomaat en op 30 april raakte de brandstofpomp van de stuurboordsmotor verstopt. Desondanks arriveerde de boot iets voor op schema in de Azoren.
De twee etappes daarna verliepen zonder grote problemen en de bemanning wist het Panamakanaal vlot te passeren, ondanks het grote aantal wachtende schepen. Halverwege Hawaii, op dag 22, werd een zware trilling gevoeld waarna de vaart uit de boot ging. Schipper Pete Bethune dook in het donker met een zaklantaarn en vond een net in de schroef.
Kort na vertrek van Palau, op dag 34, kwam de Earthrace in aanvaring met drijvend afval dat twee bladen van de bakboordsschroef vernielde en de schroefas verboog, zodat men terug moest keren naar Palau. Na een noodreparatie vertrok de boot op één motor naar Singapore, terwijl een nieuwe schroefas werd gemaakt. In Singapore werd de Earthrace uit het water getild om de schroefas en de schroef te vervangen.
Op dag 48 kreeg de bemanning last van hitte-uitslag en werd de snelheid behoorlijk gereduceerd door de hoge golven. Dit hield aan tot ze in de Rode Zee aankwamen. Op dag 56 gaf de brandstofpomp problemen zodat de vaart terugliep naar 16 knopen, wat een drie uur durende reparatie vergde.
Om 14:24 (MET) op vrijdag 27 juni 2008 brak de Earthrace het wereldrecord voor powerboten door de circumnavigatie te voltooien in 60 dagen, 23 uur en 49 minuten, waarmee het record van de Cable and Wireless Adventurer (nu de Ocean 7 Adventurer) uit 1998 werd verbeterd met 13 dagen, 21 uur en 9 minuten.
Cruise naar de Noorse Fjorden met de AZAMARA - JOURNEY 19-31 Juli
Welcome to AZAMARA - JOURNEY·
The Master of Azamara Journey,
Captain Carl Smith and the ship's Officers, Staff and Crew, offer a warm welcome to all our guest Norwegian Fjords Cruise. An Emergency Life Boat Drill will be conducted for all guests and crew today,
July 19th, at 4:15pm.
Azamara Journey sets sail for Oslo, Norway at 5:00pm. AII guests are requested to be onboard no later than 4:00pm Azamara Journey Senior Officer's
Master. Capt. Carl Smith Chief Engineer Nikolaos Baltsavias Hotel Director Philip Herbert Staff Captain Emmanuel Aposkitis Cruise Director Dottie Kufasa Staff Chief Engr Emmanouil Bouzounierakis Food & Beverage Anton Winkier Senior Doctor Jose Ortez Financial Controller Siva Loganathan Environmental Officer Andrew Mott Human Resources Mgr Katherine Bentzen
Ship Facts Occupancy:694 Tonnage: 30,277 Length:593 ft Beam:95 ft Draught:19.85 ft Cruise Speed:18.5 kts Inaugural Date:May 05, 2007s.
We hebben onze eerste cruise geboekt naar de Noorse Fjorden .
Na het uit zoeken en vergelijken van de verschillende Rederijen was onze keuze gevallen op de Celebrity Cruises met een aanbieding van Azamara Cruises , dat zijn de kleinere schepen voor 694 passagiers . Met restaurants voorzien van open seating geen formele avonden dus geen smoking casual kleding volstaat , elegantie zonder pretentie en een sterke reputatie op gastronomisch vlak , met unieke vaarroutes tot diep in de fjorden . Momenteel telt de vloot twee fijnzinnig vervaardigde schepen de Azamara Journey en de Azamara Quest . We zijn vertrokken van op Zaventem met vliegtuig maatschappij SAS richting Kopenhagen .( Deze maatschappij verdient een pluim , vertrekt stipt op tijd , doet niet moeilijk over het gewicht , en de koffers waren voor dat we ter plaatse waren al op de rolband . Bij onze terug vlucht was het nog beter we landen tien minuten vroeger dan voorzien . ) In ons reisprogramma is er geen transfer voorzien en nemen we een taxi naar de voorziene haven die ons was opgegeven door het reisbureau , daar bleek geen Azamara aan de kade te liggen meerdere andere cruisschepen lagen er aangemeerd . Zijn we maar naar de andere haventerminal gereden waar de Azamara aan de kade lag kostprijs taxi 71 . Er is op de kade een grote tent geplaatst waar de bagage word achtergelaten met uitzondering van handbagage . Bij de inschepingbalie worden onze cruise tikets en identiteitskaarten gecontroleerd , en word de kredietkaart geregistreerd en ontvangen we onze persoonlijke magnetische scheepspas . Nadat we de controle zijn gepasseerd mogen we aan boord van het cruiseschip , eens aan boord word onze scheepspas gevalideerd als ook het nemen van een foto . Deze pas verleent ons de toegang tot de hut en doet dienst als betaalmiddel aan boord .Al de uitgaven aan boord ( met uitzondering die in het casino) worden door middel van de scheepspas geregistreerd op de scheepsrekening die dan voldaan wordt door de kredietkaart .
De scheepspas heeft men ook telkens nodig als men op en af de boot stapt voor uitstappen telkens vrij strenge kontrole . Eenmaal aan boord worden we zeer vriendelijk ontvangen met een glas champagne of keuze van andere drank . De hutten zijn nog niet ter beschikking , maar we worden uitgenodigd naar het restaurant voor de lunch . Ook hier een hartelijk en warm onthaal . Er is een groot buffet klaargemaakt met een enorme keuze aan koud en warme gerechten ,en keuze uit de vele desserts , dit alles van een enorme kwaliteit . Maaltijden aan boord zijn in de prijs inbegrepen , er zijn meerdere restaurants of plaatsen waar men kan eten , men is vrij om zo vaak te eten als men wil . De dranken zijn niet inbegrepen , maar koffie thee frisdranken en water zijn wel heel de dag gratis verkrijgbaar . Tijdens de lunch word er ook gemeld dat de kamers beschikbaar zijn . Onze hut is achteraan gelegen op het achterdek deck 7 . In onze hut vinden we verse bloemen een mand met fruit en een fles water , badjassen met slippers en Elemis verzorgingsproducten verder een haardroger ,verrekijker ,paraplu een reistas een mooi opgemaakt bed , een verwelkoming van de butler die ervoor gaat zorgen dat we van onze reis kunnen genieten . Het dagprogramma , dat word ons dagelijks bezorgd en vinden we een overzicht van alle faciliteiten , activiteiten en openingsuren . Onze eerste activiteit vandaag is de alarm oefening Amusement , gezondheid en conditie , ontdekkingen aan boord of aan land . Gewoon lekker luieren of actief deelnemen de keuze is aan ons .
Rijkswaterstaat voert vanaf volgende maand bijna drie maanden lang werkzaamheden uit aan de Haringvlietbrug. Behalve het wegverkeer ondervindt ook het scheepvaartverkeer en de watersport daarvan hinder. De brug wordt vanaf 5 september volledig gerenoveerd; onder meer wordt het wegdek vernieuwd en worden de slagbomen en verlichting vervangen. Ook het technische gedeelte van de brug wordt gedeeltelijk vernieuwd.
Schepen hoger dan 13,5 meter moeten omvaren, omdat de brug niet kan worden geopend.
BRUSSEL - Voor de kust van het Zeeuwse Breskens in Nederland is donderdagmiddag een grote zoekactie gestart nadat een man overboord was gegaan van het Belgische zeiljacht Kahlan. Dat schrijft 'Zeeland blik op nieuws' donderdag op basis van de Verkeerscentrale Vlissingen. Het jacht voer op de Westerschelde, ongeveer vier kilometer van Breskens.
De Seaking helikopter van de luchtmachtbasis in Koksijde heeft deelgenomen aan de zoekactie. De helikopter steeg om 14.12 uur op en heeft tot 17.31 uur gezocht. De Seaking zocht samen met een boot van de kustwacht, drie reddingboten, een politievaartuig en twee loodsboten. Aan het eind van de middag was het nog niet gelukt om de drenkeling te vinden.
Hoe het kon dat de man overboord sloeg, is nog niet duidelijk. Of de drenkeling een Belg is, kon de kustwacht ook niet zeggen. Aan boord van de Kahlan bevonden zich in totaal drie personen. Het zeilschip is een Spirit 28 en is eigendom van een zekere Serge Vleugels.
Vaarwegen op de schop Den Haag- De beroepsvaart, maar ook recreanten op het water, moeten zich de komende acht jaar voorbereiden op files en forse vertragingen op de Nederlandse vaarroutes. Rijkswaterstaat gaat achterstallig onderhoud wegwerken aan tientallen sluizen, bruggen, damwanden en kribben langs rivieren en kanalen. Ze worden grondig geïnspecteerd en gaan desnoods compleet op de schop.
De werkzaamheden zijn de afgelopen tijd geruisloos van start gegaan, maar hinder zal de komende tijd onvermijdelijk zijn. Voor het zogeheten inhaalprogramma voor groot en achterstallig onderhoud is 500 miljoen euro begroot. In 2016 moeten in totaal 500 grote en kleine projecten gereed zijn. Op tal van plekken in het hele land gaan sluizen mogelijk voor langere tijd dicht. Verder wordt er langs de oevers aan kribben en damwanden gewerkt. Daarnaast worden markeringsboeien en aanlegplaatsen van veerboten geïnspecteerd.
Vooral op de Lek en Nederrijn wordt het door de onderhoudswerkzaamheden op het water dringen geblazen. Dat zal onherroepelijk leiden tot langere wachttijden, opstoppingen en stremmingen.
De sluiscomplexen bij Driel (Gelderland) en Amerongen en Hagestein (Utrecht) worden onder handen genomen en gaan geruime tijd dicht. Ook de Prinses Beatrixsluis bij Utrecht, de Volkeraksluizen op de grens van Zeeland en Zuid-Holland worden aangepakt. Aan de Waal bij Tiel wordt gewerkt aan de Prins Bernardsluis. "We willen ook sluiscomplexen aanpakken die nu al tot lange wachttijden leiden", zegt Berend Klok, projectleider Vaarwegen Rijkswaterstaat. Niet alleen sluizen, maar ook de oeverbescherming langs rivieren en kanalen gaat op de schop.
Om grote problemen op het water te voorkomen start Rijkswaterstaat een informatiecampagne. Er wordt daarvoor intensief overleg gevoerd met de brancheorganisatie voor beroepsvaart Schuttevaer en het Nederlands Watersportverbond.
Ook wordt onderzocht of, net als bij de reguliere verkeersinformatie, filevorming op het water op de nieuwszenders kan worden gemeld. De Telegraaf.nl
Binnenvaartschip kan motorbootje niet ontwijken op het Twentekanaal in Hengelo.
Binnenvaartschip kan motorbootje niet ontwijken
Hengelo - Een 36-jarige binnenschipper uit Zwolle kon dinsdagavond 12 augustus al varende op het Twentekanaal aan de Havenkade in Hengelo, een motorbootje dat midden op het kanaal voer niet meer ontwijken. Dit heeft de politie woensdag bekendgemaakt.
Dinsdagavond 12 augustus werd om ongeveer 20.30 uur gemeld dat op het Twentekanaal langs de Havenkade West in Hengelo een aanvaring had plaatsgevonden tussen een binnenvaartschip en een motorbootje.
Bleek dat een 36-jarige schipper van het binnenvaartschip uit Zwolle over het kanaal had gevaren en plotseling midden op het kanaal een motorbootje had waargenomen. Hij attendeerde de schipper van dit bootje, door te claxonneren, op zijn komst maar deze kon daarop de buitenboordmotor niet starten.
De schipper van het binnenvaartschip probeerde nog uit te wijken maar dit lukte niet geheel en het motorbootje werd geraakt. Personeelsleden van het binnenvaartschip konden door snel optreden voorkomen dat de schipper van het kleine bootje door de schroef geraakt werd en konden hem net op tijd uit het water hijsen.
Deze laatste, een 39-jarige man uit Hengelo, kwam met de schrik vrij en liep geen letsel op. Het is nog onbekend of het binnenvaartschip schade heeft opgelopen. Wel heeft de 36-jarige schipper bij het uitwijken de walkant geraakt.
Braderie langs de havens en de oesterputten Vrijmarkt op de dijk langs de Prins Willem Alexanderhaven; verkoop alleen door kinderen uit Yerseke tot 15 jaar Kermis met vele attracties bij de Julianahaven Smartlappen festival bij het Dorpshuis De Zaete IN HET DORP VELE ACTIVITEITEN * Het fraaie historische gebouw van de Hervormde kerk midden in het dorp is de gehele dag open . Ook is er een boekentafel en een stand van de "wereldwinkel". Op het terras van het kerkelijk centrum De Haven kunt u even uitblazen onder het genot van een kopje koffie of thee, of een glaasje fris met iets lekkers. Belangstelling? Klik hier * Kunstmarkt met straatartiesten * Het Zoutwatertheater brengt straattheater in de Lepelstraat * Winkelmarkt van de eigen Yersekse winkeliers * Terrassen met live muziek * De dweilbands Centrum Kapel, MLC Jazzband en 't Mô-Art uit Yerseke zorgen de hele dag voor vrolijke noten in de Yersekese straten, op de braderie en rond de havens. * Bezoek ook het Oosterscheldemuseum inhet centrum. Hier is van alles te zien over de mossel- en oesterteelt. Entree op mosseldag 1,--, kinderen 0,50. U bent van harte welkom!
12.00-17.00 uur
MOSSELEN ETEN bij de Julianahaven Twee euro per persoon per portie Met muzikale omlijsting van de "Blue Jeans Big Band" en met, als u dat wilt, proeven Belgisch Mosselbier. De Blue Jeans Big Band wordt gesponsord door de ING bank te Yerseke.
Vanaf 15.00 uur MOSSELROCK bij de Julianahaven, aan de andere kant van de havendijk. Met optredens van: Greendive, The Straits, Superfloor, Big Chief Sugar, Xystus, The Old Firm, Draften Blues Band en verrassende slotact. ........Gratis toegang http://www.mosselrock.nl
SMARTLAPPEN FESTIVAL bij het Dorpshuis De Zaete vanaf 15.00 uur tot 18.00 uur. Ook op diverse ander locaties.
14.30 uur VLOOTSCHOUW op de Oosterschelde Vaartocht voor iedereen aan boord van één van de versierde mosselkotters. Speciaal voor de 55 uit Yerseke een vaartocht op de Oosterschelde. De tocht wordt gesponsord door de ABN-AMRO bank. U VAART MEE OP EIGEN RISICO! 16.00 uur Terugkomst vloot in de haven.
19.30 uur TAPTOE Willem Alexanderhaven met:
Marchingband ATM - Amsterdam Show - and Marchingband Jubal - Zwolle
22.30 uur ENORM VUURWERK Koningin Julianahaven Ook dit jaar wordt mosseldag weer afgesloten met een mooi vuurwerk. Als vanouds op de KoninginJulianahaven. Foto's : van Joke
Reddingsvesten voor de watersport Bij reddingsvesten hoort men vaak: Moet ik zo`n ding aan doen?Vaak is de schipper zelf de oorzaak van deze vraag. Van achter zijn relatief veilige plaats achter het roer, zonder reddingsvest aan, deelt hij bevelen uit aan zijn bemanning. De bemanningsleden rennen echter soms halsoverkop door het gangboord om de nodige werkzaamheden te doen. Weet u dat een mens zonder kleding aan al met moeite blijft drijven. Laat staan als hij of zij een complete zeiluitrusting aan heeft met van die prachtige moderne zeillaarzen, isolerend thermo ondergoed, de zakken vol met messen, zaklantaarns en draagbare gsm/marifoon/gps-apparaten. Bij de Marine, Brandweer, KNRM of welke instantie die zich op het water begeeft, heeft iedereen altijd een reddingsvest aan. Heel simpel, omdat het nodig is. Reddingsvesten zijn er in vele soorten en voor vele toepassingsgebieden. Reddingsvesten voor kinderen voldoen aan andere eisen dan de vesten voor oceaanzeilers. Het is dus van belang om samen met uw leverancier een juiste keuze te maken. Let hierbij op de volgende punten:
Heb ik te maken met een kwaliteitsproduct (Din en Iso normering)?
Voldoet het vest aan mijn vaargebied?
Is een automatisch opblaasbaar vest noodzakelijk?
Kan ik me goed bewegen zonder dat het vest te ruim zit
Is de pasvorm voor kinderen de juiste?
Heeft het vest de juiste kleur in opgeblazen toestand ( rood of geel)?
Moet er wel of niet van kruisbanden gebruik worden gemaakt?
Is er een aansluiting voor een Lifeline (bijv. een D-ring)?
Kan het vest herkeurd worden als het op leeftijd is?
Zijn er functionele toebehoren bij (fluitje, flitslamp, retroreflecterende strepen)
Ook als uw huisdier meevaart is soms een vest op zijn plaats. Indien uw hond over boord slaat biedt een hondenzwemvest drijfvermogen en meer houvast bij het binnenhalen van uw hond. Watersportalmanak.nl
Twee mensen kritiek na ongeval met speedboot in Dendermonde
Twee mensen kritiek na ongeval met speedboot in Dendermonde
Bij een ongeval met een speedboot op de Schelde op de grens van Dendermonde en Zele zijn deze middag zes personen gewond geraakt. Dat werd vernomen bij de hulpdiensten in Zele en Dendermonde.
Het ongeval gebeurde tijdens een wedstrijd met speedbootjes ten voordele van Kom op tegen kanker, maar het ging niet om een racewedstrijd. Een van de boten belandde op de oever. De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend. Zes personen raakten gewond. Twee van hen werden in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. (belga/tdb) HLN.be
Belgisch trio miraculeus gered uit Middellandse Zee
Belgisch trio miraculeus gered uit Middellandse Zee
Met een gelijkaardige boot kwamen de drie Aalstenaars in de problemen.
Drie mannen uit Aalst hebben als bij wonder een schipbreuk overleefd. Toen hun boot zonk voor de kust van Saint-Tropez, kon een van hen met veel moeite terug naar de kust zwemmen. Zijn twee vrienden werden na een nacht in volle zee uit het water gevist. Dat meldt de Franse krant Var Matin op zijn website.
"Zonder kids en vrouwen" Aalstenaars John, Tom en Willy waren voor vijf dagen aan de Azurenkust voor een vakantie "zonder kinderen en vrouwen". Het trio was vrijdag iets na 20 uur, met een acht meter lange, gehuurde motorboot, vertrokken vanuit Saint-Tropez richting Port Grimaud, hun vakantieoord. Wanneer de nacht valt - de wind waait met 50 kilometer per uur en op zee staan golven van 1,5 meter - begeeft plots de motor van de boot. "De boot zette zich meteen dwars en op minder dan twee minuten tijd zonk de achterkant", vertelt John op de website van de krant.
Onopgemerkte vuurpijl De mannen krijgen nauwelijks de tijd om hun reddingsvest aan te trekken en een vuurpijl af te schieten, die niemand opmerkt. Ze komen terecht in water van 25 graden en besluiten aanvankelijk samen te blijven en niet te panikeren.
Onderkoeld John, een geoefend zwemmer en triatleet, beslist uiteindelijk naar de kust te proberen zwemmen. Hij zwemt vier uur aan een stuk tegen de stroming en met één hand. "In het andere hield ik mijn reddingsvest", zegt John. "Ik wisselde rechts met links af en als ik moe werd zwom ik op mijn rug." John bereikt de kust omstreeks 1 uur 's nachts. "Ik had de kracht niet meer om te lopen, maar ik mocht niet opgeven", aldus John. Na zo'n 200 meter heeft hij geluk, wanneer hij een bewaker van een villa tegenkomt. Die verwittigt de hulpdiensten en John wordt in shock en onderkoeld naar het ziekenhuis gebracht.
Niet inslapen Intussen lanceert de brandweer van Saint-Tropez een reddingsoperatie. Er wordt onder meer een helikopter ingezet, aanvankelijk zonder succes. "We dachten aan onze vrouwen en kinderen. We wilden vooral niet inslapen", aldus de twee drenkelingen. Bij het ochtendgloren overweegt ook Tom naar de kust te zwemmen, op het moment dat de helikopter het duo toch opmerkt. De twee onfortuinlijke Belgen worden opgepikt en naar het ziekenhuis van Hyères gebracht.
De drie zijn nog altijd onder de indruk, maar verkeren in goede gezondheid. Deze namiddag zouden ze terugkeren naar huis. (belga/jv)HLN.be
door Wout Bareman. donderdag 07 augustus 2008 | 07:30
KNOKKE-HEIST - De plannen voor verbreding van het Schipdonkkanaal tussen Deinze en Zeebrugge stuiten, vooral in het Meetjesland in de grensstreek, op steeds meer verzet.
Ook de kleurrijke burgemeester Leopold Lippens van Knokke-Heist heeft geen goed woord over voor de plannen om Zeebrugge een goede aansluiting te bieden op de toekomstige Schelde-Seineverbinding. Volgens hem wordt Knokke-Heist geslachtofferd voor de expansiedrift van de naburige haven. Vooral het toerisme zou de dupe worden. Lippens: "Ons toerisme is goed voor één miljard euro omzet per jaar, maar niemand in Zeebrugge die zich daarom bekommert." Volgens hem zal een breder kanaal onaanvaardbare visuele hinder opleveren. Lippens, tijdens een discussie met haventopman Joachim Coens van Zeebrugge: "Vergeet niet dat er 220.000 mensen langs dat kanaal wonen, die stuk voor stuk tegen dat verbredingsplan zijn. Maar nee, alles moet wijken voor dat monster van een haven, dat miljoenen euro's aan investeringen opslokt." Coens vond dat te ver gaan. Want ook Knokke-Heist profiteert van 'zijn' haven; tweeduizend mensen uit de gemeente van Lippens werken er. En van de nieuwe snelweg, die wordt aangelegd voor een betere afsluiting van de haven profiteert Knokke ook.
Tijdens de zomerse dagen van afgelopen week heeft de politie IJsselland in samenwerking met het Regionaal Milieuteam diverse controles uitgevoerd op het Zwarte Water en op de Vecht. Daarbij viel op dat watersporters en waterliefhebbers nog veel verbeteren kunnen op het gebied van veiligheid. Met name de snelle motorboten, jetskis en waterscooters bleken meer eens niet te voldoen aan de wettelijke voorschriften.
34 x proces verbaal voor watersporters Naast tal van waarschuwingen werd er 34 keer proces-verbaal opgemaakt voor de volgende zaken: geen vaarbewijs (5x), geen dodemanskoord (11x), overtreden maximumsnelheid (8x), geen brandblusser aan boord (1x), waterskiën op een niet-toegestane locatie (3x) en overtreden van de Visserijwet (6x).
Roeier Ralph Tuijn is sinds gisteravond weer terug in Nederland. De afgelopen twee jaar stak hij in zijn eentje de Grote Oceaan over in een roeiboot.
Eigenlijk wilde hij de oceaan in één keer bedwingen, maar dat lukte niet doordat het orkaanseizoen roet in het eten gooide. Hij leed schipbreuk ten noorden van Nieuw-Zeeland.
Daarbij ging Tuijn met zijn boot vijf keer over de kop en belandde hij op een klein eilandje. Het was een dieptepunt, maar tegelijk ook een hoogtepunt van de reis, vertelde hij op Schiphol.
Onbewoond "Ik dacht eerst dat het eiland onbewoond was, maar er bleken een paar honderd mensen te wonen. Daar leefde ik twee maanden tussen, heel bijzonder."
Nadat zijn boot was gerepareerd, startte hij in april van dit jaar vanaf Fiji met de laatste etappe van zijn tocht. Hij wilde naar Brisbane roeien, maar door de sterke stroming moest hij steeds verder van dat doel afwijken. Daarom koos hij Papoea-Nieuw-Guinea als nieuwe eindbestemming.
Twee weken geleden bereikte hij zijn doel. In totaal heeft Tuijn de afgelopen twee jaar 369 dagen op zee gezeten en daarin legde hij meer dan 20.000 kilometer af.
Rustiger Voorlopig gaat de oceaanroeier het wat rustiger aan doen. "Ik ben nu vooral blij om mijn vrienden, familie en mijn dochtertje weer te zien. We gaan eerst op vakantie en verder ga ik voorlopig alleen wat kleine dingen ondernemen."
Wat hij terug in Nederland als eerste wilde doen? "Een zoute haring eten. Die heb ik in mijn eentje op de oceaan een tijdje moeten missen."
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar