Verleden maandag, de dag vóór Kerstmis, 16:08 kreeg ik een bericht binnen dat zogezegd van BELFIUS met een tekst in erbarmelijk "Nederlands" opgesteld. Mijn E-mail programma gaf wel het signaal aan dat het mogelijk een SPAM was.
< Brussels,
december, 2012
< Uw Online
Banking is tijdelijk geblokkeerd.
< Geachte klant,
< Uw Online Banking is tijdelijk geblokkeerd We hebben
onlangs uw account, en vermoedt dat uw Belfius Bank
account zouden zijn benaderd door een onbevoegde derde
partij. De beveiliging van uw account is onze primaire
zorg. Daarom, als een preventieve maatregel, hebben we
tijdelijk beperkte toegang tot gevoelige account functies.
Te herstellen toegang tot uw account, we hebben u nodig om
uw identiteit te bevestigen. Om dit te doen moeten we u
naar de onderstaande link te volgen en overgaan tot de bevestiging van uw gegevens: verifieren door op de
volgende link te klikken.
< https://www.belfius.be/info/NL/KlantWorden/index.apspx
< Dank u voor uw geduld terwijl wij werken
samen aan het beschermen van uw account. Na het invullen van
de gevraagde informatie word uw internetbankieren
automatisch geupdate met de nieuwe software. Wanneer u dit
eenmaal heeft gedaan, word u telefonisch benaderd door een
van de medewerkers van de afdeling internetbankieren, om de
software volledig te installeren. Vergeet niet, is Belfius
Bank zich in voor uw veiligheid en bescherming.
< dank voor uw tijd en medewerking,
< Hoogachtend,
< 2012 BELFIUS Algemene voorwaarden en informatie
>
Het verzendadres was echter geen @belfius.be adres maar @intl.be.
De waarschuwingen indachtig ging ik dus niet in op de vraag om mijn gegevens in te voeren.
Vandaag ontving ik weer een SPAM mail. Deze keer van ene Liselot Van Looy. Mij onbekend en niet vermeld in mijn adresboeken.
< [mijn naam]@[server].be I thought I sent this to you already, but... http://goo.g1/WlC1p of everything, this works I'm finally financially independent! get signed in and I'll paypal you reimbursement don't hesitate on this. it's a rare opportunity. >
Dus hier heb ik niet geklikt op het aangegeven URL adres.
Nu weet ik niet of dat verband houdt met het bericht dat de NMBS een grove fout gemaakt heeft met het laten ontsnappen van de private gegevens van haar klanten. Ik heb namelijk al een paar keer online mijn treintickets besteld en sta dus vermeld als klant. De eerste SPAM mail kwam immers al binnen onmiddellijk na de gebeurtenis bij de NMBS en publicatie op het net.
Ik vraag me nu af of ik er niet beter zou aan doen mijn E-mail adres te wijzigen. Met alle rompslomp er aan gekoppeld omdat ik met dit adres op verschillende zaken inlog.
30-12-2012 om 07:44
geschreven door ouwegrobbe
|