In de hierbijgaande folder , die U kunt bekijken door met de muis op de afbeelding te klikken , staan er 90 afbeeldingen , schilderijen en ook enkele foto's van tango-dansen . Deze dans ,waarvan men enkele tijd geleden zei ,dat hij enkel bedoeld was voor "ouderen", wint duidelijk ook de voorkeur van de jonge mensen . Men ziet dit als men danskursussen volgt bij de dansschool Marc Spillemaeckers in Brasschaat , of als men elke laatste zondag van de maand gaat dansen bij Pol Van Assche ,om 15 uur in het kultureel centrum :De Luchtbal .
Andere mogelijkheden zijn , de Luna ,in Berchem , niet van van het station , als men naast het groot postgebouw de brug over de autoweg overrijdt , dan de eerste straat onmiddellijk links , enkele huizen verder. Men kan ook tango dansen in het Oude Badhuis , niet ver van het Stuyvenbergplein in Stuyvenberg ,elke derde zondag van de maand om 15 uur , of aan de Kattendijksluis,meestal op een dinsdag , bij Tango aan de Stroom . Dit , om er maar enkele te noemen . Waarom is tango zo populair ? Ten eerste is het nog een dans , waar men met een partner van het andere geslacht danst , dat is bij de moderne dansen een uitzondering geworden . Ten tweede is het een passionele dans , op zeer mooie muziek , meestal in het latijns- amerikaans-spaans gezongen , met onder meer de veel terugkerende termen corazón (hart) , estar enamorado (verliefd zijn ) , amor , tristeza ( treurnis , triestigheid ) , enz . Aanvankelijk werd de tango gespeeld door kleine groepen , zoals een trio met een viool , een dwarsfluit en een guitaar . Achteraf is daar zang bijgekomen , die bijvoorbeeld kan begeleid worden door guitaar ,piano en bandoneon . Dit laatste instrument is een soort verkleinde accordeon . De oorzaak ligt daar , dat de tango ontstaan is in Argentina , een Latijns -Amerikaans land dat na de "conquista " van Zuid-Amerika , vooral groeide door inwijkelingen, en wat de tango-makers betreft , vooral Fransen , Polen en Duitsers.( niet de duitse nazi's die na de tweede wereldoorlog naar Argentina gevlucht zijn , we spreken wel over eeuwen geleden ) . Het bandoneon is vrij laat ontstaan , rond de beginjaren 1900 ,en is duidelijk een afgeleide van de franse accordeon . Nu vandaag nog , spelen de Fransen in Frankrijk ,maar ook muzikanten ,accordeon- spelers bij ons ,daar hun musettes op , en hun tango's . Ook in Nederland had de tango navolging met het orkest van Malando, een echte Hollander, die onder meer "la comparsita" , componeerde of verwerkte .
Hier ter plaatse , kunnen wij zowel de Europese tango met zes passen leren dansen ,als de Argentijnse tango met 8 passen , en een variante op deze laatste is de Milonga . Tal van danskoppels ,meestal jonge mensen uit diverse landen , (en als kers op de taart ,natuurlijk uit Argentina ), geven op tal van plaatsen waar tango gedanst wordt , demonstraties en uiting van hun kunnen , prachtig om aan te zien , temeer daar ze meestal in zeer mooie klederdrachten optreden .
Bent Uzelf nog geen tango-danser ? Probeert U het eens , het is niet zo moeilijk en het verplaatst U in een andere kunst-en -ontspannings-wereld .
Om de tango schilderijen nog eens anders te bekijken ,klik op : http://willyacke.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album04
-------------------------------------------------------------------------------
El tango : :"La vida es un tango y hay que saberla bailar. El tango es parte de nuestra identidad "
Musicalmente, el tango entronca en su
genealogía con la habanera hispano-cubana y es por tanto hijo del
trasiego mercantil entre los puertos de lengua española de La Habana
(Cuba) y Buenos Aires (Argentina). Sin embargo, estos orígenes explican poco sobre su nacimiento. Inicialmente, el
tango es interpretado por modestos grupos que cuentan sólo con violín,
flauta y guitarra o incluso, en ausencia de ésta, el acompañamiento de
un peine convertido en instrumento de viento con la mediación de un
papel de fumar y un avezado soplador que marca el ritmo. El instrumento
mítico, el bandoneón, no llega al tango hasta un par de décadas después
de su nacimiento, en 1900 aproximadamente, y poco a poco sustituye a la
flauta.
El tango como baile ha sido determinado por la conjunción de tres elementos: un
componente musical negro, la milonga y la habanera, que asume un rol
catalizador. La guajira flamenca aportó su melodía para la formación de
la milonga. La habanera, su ritmo. El tango negro, la danza. Luego
esa milonga ya transformada por su triple influencia, pasa a
denominarse tango por efecto del tango negro y del tango andaluz. Para ese entonces el tango andaluz aporta al nuevo tango en Buenos Aires, melodía y música.
Las danzas sociales surgen de una profunda necesidad física de crear un lenguaje a través del cual la gente pueda comunicarse con el otro sin palabras. El
tango es la danza de la carne, del deseo, de los cuerpos entrelazados.
Es un diálogo nuevo, la seducción hecha movimiento, el ir y venir,
encuentro de dos mundos. Es un baile exhibicionista, estéticamente
bello, y ronda sin temores el universo de lo lúdico. La pareja de
baile roza sus zapatos entre sensuales caricias mientras el atónito
espectador ocasional, eterno voyeur, se fascina y deslumbra con el
ardor del tácito romance entre los bailarines de turno. La primera expresión precursora de lo que sería luego el tango fue, para muchos,la incorporación en los bailes de la pareja enlazada y figuras coreográficas propias de los bailes de los negros.
El tango no es un baile que pueda realizarse
de forma individual, tiene a la pareja como unidad básica e
indivisible. La mujer seduce y el hombre conduce. Es el hombre el que
cobija a la mujer y la sostiene, la dama se desenvuelve en todo el
baile bajo el amparo del mismo, rompiendo el equilibrio para recostarse
sobre su pecho. La actitud de entrega de la mujer la deja en una
posición de dependencia y el que manda es el hombre: él decide cuándo,
dónde y con qué velocidad se generan los movimientos. La tarea de la
mujer no es, sin embargo, menos importante: ella debe acompañar la
propuesta e interpretar a su compañero en un juego de seducción donde
la fragilidad y delicadeza de su desempeño tienen un papel
preponderante. Esta relación es la base del tango.
Danza apasionada :Una corrida elegante tras la vuelta una sentada y un ocho bien compadronasi lleno de emoción ,yo me luci en mil fandangos porque asi se baila el tango
de alma, de alma y de corazón
|