Rococo (1700-1760) was een decoratieve stijl , het meest gebruikt in binnenhuis-architectuur,schilderkunst en beeldhouwkunst .
De term Rococo beschrijft een artistieke beweging in het begin van de 18e eeuw in Frankrijk ,op het ogenblik dat nieuwe ideeen opdoken als gevolg van de "Verlichting". Men beschouwt Rococo als de visuele uiting van het optimisme , dat het volk voelde ten gevolge van de nieuwe stromingen Rococo was dus een reaktie tegen de streng opgelegde regels in de maatschappij tijdens vorige perioden .
De benaming "Rococo "is afgeleid van het franse woord 'rocaille' ,hetgeen een steen betekent of een schelp , gebruikt als versiering in een tuin en met onregelmatige vormen ontworpen .
De bedoeling was , de schoonheid te laten primeren over de diepzinnige interpretatie van een (kunst-) werk .De in die tijd gemaakte schilderijen , beelden vooral het leven uit van de aristocratie , met romantische , mythologische ,fantasie- en alledaagse themas , in sommige gevallen ook historische of godsdienstige.
Rococo was licht verteerbaar,elegant , ornamentaal , en men gebruikte vaak kromme ,asymmetrische vormen , delikate kleuren , speelse lijnen , gracieuze en vloeiende bewegingen .
Deze laatste faktoren onder invloed van de vrouwelijke smaak , zodat de gemaakte kunst ook geschikt was voor de decoratie van interieurs ,waar vrouwen zich de ganse dag in ophielden .
De beweging nam reeds een aanvang in de 17e eeuw en men associeert ze vaak met het koningschap van Lodewijk de XVe . Alles was begonnen met de grotere welvaart van de burgerij en de daaruitvolgende mode-beweging en de bloei van de "salons " in Frankrijk , onder Lodewijk de XIVe . Het sociaal leven bloeide in die zin , dat de maatschappij minder formalistisch werd dan vroeger ,maar men persoonlijk amusement en geluk begon na te jagen.
De Rococo stijl is gekenmerkt door pastel kleuren , gratie-volle delikate gebogen en afgeronde vormen , mooie figuren , en een vrolijke sfeer . Het licht en de belichting speelt een grote rol in de Rococo schilderijen , en onderlijnt de kleur en de emotie.
De artisten hebben veel aandacht besteed aan de fijne details , de verfijnde kleur-schakeringen ,de dynamiek van de compositie , en de omgeving die het hoofdthema omringt .De kunstenaar zoekt steeds naar een esthetische goed uitgebalanceerde voorstelling , een goed ontwerp van het schilderij .
..Jean Antoine Watteau (1684-1721) - was een van de grootste schilders van deze periode en de eerste en wellicht de belangrijkste van de Rococo schilders .Hij schilderde vaak asymmetrische composities.
Hij beeldde toenmalige toestanden uit met een charmante en idyllische benadering.Hij was geinspireerd door de schilderijen van Rubens, Watteau wordt vooral gewaardeerd voor zijn "fête galante" schilderijen , waarin hij mooi geklede , jonge mensen voorstelt , die hun tijd doorbrengen in een romantische omgeving en verder niet veel meer te doen schijnen te hebben .Dat betekent dat de wereld van Watteau nogal kunstmatig overkomt . Hij schilderde ook liefdes-scenes , die hij blijkbaar uit theaterstukken gehaald heeft . Deze frivole afbeeldingen , geven ons een betere kijk in de melancholische en kwetsbare natuur van de schilder . Hij suggereert in zijn schilderijen ook het tijdelijk karakter van plezier en genot ,vooral bij de aristocratie , waarvan hij de teloorgang voorspelt .
L'Embarcation pour Cythera (1717) - Cytera is het legendarisch eiland waar Venus woont , de godin van de liefde ,waarvan aan de rechterkant van het schilderij , een standbeeld is afgebeeld onder de bomen Elk voorgesteld koppel is opgeslorpt door zijn eigen bezigheden .
Francois Boucher (1703-70) was een Franse Rococo schilder ,ontwerper en etser. Boucher vertegenwoordigt eens te meer de frivole sfeer en de oppervlakkige elegantie van het leven aan de Franse Hoven in het midden van de 18e eeuw . Francois Boucher schilderde niet alleen ,maar hij vervaardigde ook tapijten voor het frans koninklijk huis en voor de adel .
Zijn schilderijen zijn gekenmerkt door een stereotype inkleuring ,waardoor sommigen zijn schilderijen te kunstmatig opgebouwd vinden .Volgens hen schildert hij bijvoorbeeld de natuur , " te groen " . Het is nochtans ontegensprekelijk dat Boucher enkele mooie schilderijen gemaakt heeft.
Hij was de favoriete schilder van Madame de Pompadour , (de best gekende en meest fameuze maitresse van Lodewijk de XVe ), aan wie Boucher lesgaf in de kunstgeschiedenis , terwijl hij haar ondertussen verschillende keren schilderde. Een van zijn bekende werken is " Venus die haar vriendin Lief troost " (1751 ) ,dit is in feite een portret van Madame de Pompadour waarin ook vrij ongewone kleuren gebruikt zijn zoals ivoorwit , zilver ,goud , gekombineerd met blauwe tinten .
De Rococo -stijl wordt beschouwd als het einde van de Barok -periode .Rococo werd door Kritici gezien als te speels , met teveel schijn in plaats van werkelijkheidsbesef,en vooral geinspireerd door het losbandige leven van de aristocratie , die zich door haar rijkdom niets hoefde aan te trekken van zelf-discipline , redelijkheid , medelijden met minder begoeden , heroisme , allemaal faktoren die wel vertegenwoordigd waren in de Barok .Kritici noemen de Rococo stijl te frivool en een symbool van een corrupte maatschappij , te smaakloos , waardoor ze deze stijl wilden vervangen door een ernstiger versie daarvan , namelijk op het einde van de 18e eeuw door het Neoclassicisme
Samengevat kan men stellen , dat de bekendste Rococo schilders zijn :
In Frankrijk :
Antoine Watteau
Jean-Honore Fragonard
Charles Joseph Natoire
Francois Boucher
Jean-Baptiste Greuze
Jacques Charlier
Carle Andrea van Loo
Louis-Michel van Loo
In Engeland:
Thomas Gainsborough
Sir Joshua Reynolds
In Italie:
Giovanni Battista Tiepolo
P.S. Minder gekende Rococo-schilders zijn : ( van deze kunstenaars hebben we hieronder toch enkele schilderijen afgebeeld ) .
Amigoni, Jacopo - 1685 - 1752 Boucher, Francois - 1703 - 1770 Clodion, - 1738 - 1814 Cressent, Charles - 1685 - 1768 Falconet, Etienne-Maurice - 1716 - 1791 Feuchtmayer, Joseph Anton - 1696 - 1770 Fragonard, Jean-Honore - 1732 - 1806 Gainsborough, Thomas - 1727 - 1788 Greuze, Jean-Baptiste - 1725 - 1805 Gunther, Franz Ignaz - 1725 - 1775 Huet, Christophe - 1700 - 1759 Huet, Jean-Baptiste - 1745 - 1811 La Tour, Maurice-Quentin de - 1704 - 1788 Lamerie, Paul de - 1688 - 1751 Largilliere, Nicolas de - 1656 - 1746 Le Moyne, Francois - 1688 - 1737 Longhi, Pietro - 1701 - 1785 Natoire, Charles-Joseph - 1700 - 1777 Nattier, Jean-Marc - 1685 - 1766 Pater, Jean-Baptiste Joseph - 1695 - 1736 Pellegrini, Giovanni Antonio - 1675 - 1741 Perroneau, Jean-Baptiste - 1715 - 1783 Piazzetta, Giovanni Battista - 1683 - 1754 Pigalle, Jean-Baptiste - 1714 - 1785 Pittoni, Giovanni Battista - 1687 - 1767 Ricci, Sebastiano - 1659 - 1734 Rocca, Michele - 1666 - 1751 Roubiliac, Louis-Francois - 1702 - 1762 Serpotta, Giacomo - 1656 - 1732 Subleyras, Pierre - 1699 - 1749 Tiepolo, Giovanni Battista - 1696 - 1770 Tiepolo, Giovanni Domenico - 1727 - 1804 Tour, Maurice Quentin de La - 1704 - 1788 Trevisani, Francesco - 1656 - 1746
Klik op de volgende Link om enkele schilderijen van enkele van deze kunstenaars te bekijken:
http://www.flickr.com/photos/88317826@N00/sets/434218/
|