GEBRUIKSAANWIJZING: daal in de linkse kolom neer tot helemaal onderaan,en klik met de muis op een hoofdstuk dat U interesseert.
Op de groene bladzijde die dan verschijnt,klik met de muis op de afbeelding bovenaan links.Dan kunt U een groot aantal schilderijen bekijken.Indien U niet zoudt uitkomen bij Uw keuze in de linkse kolom,daal dan in de hoofdkolom in het midden van de bladzijde naar beneden met de pijltjes uiterst rechts van het scherm,tot het gezochte gevonden is.
HOW TO USE THIS SITE : choose a chapter in the left column by clicking on it with the mouse.On the green page which appears.click with the mouse on the image in the left corner above.You will be able to view a great number of paintings.If you would not find immediately the chosen item,then scroll down on the main page until you encounter your preference.
14-04-2005
3 Muziekinstrumenten
03 Muziekinstrumenten in de schilderkunst. ---------------------------------------------------- Klik met de muis op de afbeelding om 100 schilderijen te bekijken .
De muziekgeschiedenis verloopt parallel met de geschiedenis van de schilderkunst ,met juist dezelfde jaartallen en dezelfde perioden , zoals de Renaissance , de Barok ,de Romantiek , enz .
Sommige schilders waren verslaafd aan muziek , en in die eeuwen dan vooral aan klassieke muziek ,en dat is goed te zien aan de schilderijen in de bijgaande foto-map met dezelfde naam . De schilderijen zijn niet genummerd en ook de perioden zijn niet vermeld . Muziekinstrumenten zijn reeds voorgesteld geweest in bijna archeologische tijden , zoals bijvoorbeeld bij de Egyptenaren .
In de moderne tijden hebben kubisten zoals Braque en Picasso ook muziek-instrumenten geschilderd . Braque bijvoorbeeld : de viool , de guitaar , de klarinet , het orkest (met 3 man) ,en enkele instrumenten samen . Picasso schilderde onder meer de viool . Muziekinstrumenten vinden we bijgevolg voorgesteld in alle tijdsperioden en in alle stijlen .
Muziek verzacht de zeden ! ( Willy Acke )
P.S.
Jarenlang heb ik de Jazz-bands en hun concerten geschilderd in Antwerpen : tientallen: In :
1)Café Hopper , DeWaelplaats ( schuin tegenover het Koninklijk Museum)
2)in de cafetaria (CAMU) van het hierbovenvermeld museum. Daar werden sommige van de door mij gemaakte schilderijen gedrukt en aan de wand uitgehangen of gegeven aan gegadigden en liefhebbers.
3)Café De Muze , dichtbij de Grote Markt
4)Café Buster op een hoek van een straat die uitkomt op de Grote Markt
5)Pianobar , Grote Markt
6) Arenberg Schouwburg
7)Dockx Hotel , Noorderlaan , schuin tegenover cine-complex Metropolis
8)Rataplan in Borgerhout
9) Hotel De Roos (nu:Jachthotel?) niet ver van de grote markt ,waar op de eerste verdieping de Spaans-Belgische vereniging vergaderde en voordrachten gaf.
10)enkele andere , in randgemeenten rond Antwerpen,waar concerten in open lucht gegeven werden op pleinen in Wilrijk ,Hoboken,Deurne,Stuyvenberg,om er maar enkele te noemen .In Deurne bijvoorbeeld schilderde ik mijn muzikale vriend ( ik speel zelf piano als beginneling) , de Argentijnse guitarist Carlos Diaz ,die toen begeleid werd door Mieke , die dwarsfluit speelde . (onder meer Braziliaanse samba's van Jobim ,prachtig ).
Ik schilderde steeds in gemengde techniek , dit is vooral met acrylverf omdat die snel droogt , gekombineerd met aquarelverf , gouache , en in water oplosbare olieverf . Het komt er namelijk op aan snel te werken ,want de orkesten spelen ( op de meest diverse uren beginnend , soms 10u30 's morgens , 13u of 16u 's middags , 20 u of 22u 's avonds .Het aantal uren dat ik soms tot 2 uur 's nachts geschilderd heb , is niet meer te tellen ....) slechts twee uren ,met een onderbreking van 20 minuten . De afgewerkte schilderijen gaf ik in praktisch alle gevallen gratis weg aan de orkestleider , en ze werden dan op de website van het orkest gezet , of gedrukt op de cover van hun CD's. Ik heb van hen ook een massa CD's gratis gekregen : tientallen . Die orkesten waren duo's , trio's ,quattuors , quintetten ,sextetten. Deze laatste , soms nog met een zangeres erbij ,was het maksimum dat ik aankon ,om er nog een afgewerkt schilderij van te kunnen maken op die beperkte tijd . Vergeten we niet dat ik alle personen eerst in snelle potloodschets teken , samen met hun instrumenten , en aan elk een bepaalde plaats toeken op het schilderij , zodat ze er nog allen goed uitkomen. Dan wordt het moeilijk vanaf 4 personen en meer,om het schilderij nog behoorlijk af te werken.
Tot slot is nog te vermelden , dat het niet evident is , te schilderen in een drankgelegenheid. Er is wat goede wil nodig vanwege de uitbater , om dit te dulden,verdraagzaamheid vanwege het aanwezig publiek ,alsook een portie aanpassingsvermogen vanwege de schilder . Alhoewel ....sommigen mij aanspreken in de straten , in supermarkten , in café 's ,personen die ik mij nauwelijks herinner ,die zeggen " Ah Willy , ik heb u weer zien schilderen ,in ...... en het was de moeite van het bekijken waard " . Zo ziet men maar ....
Door de wegenwerken ,niet alleen op de Antwerpse ring ,maar overal tegelijk ,ook in alle randgemeenten , zijn deze aktiviteiten de voorbije maanden stil gevallen . Ik schilder voorlopig nergens meer , omdat ik er niet meer geraak , tenzij met veel moeite ,tijdsverlies , gevaar op de weg , en als men ergens aankomt is er nergens parkeerplaats en mijn krijgt er nog een boete bovenop , als men zijn auto ergens probeert te zetten. Het wordt hoog tijd , dat we al de gemeenteraden en stadsraden die voor deze chaos zorgen , er bij de volgende verkiezingen buiten stemmen en eruit schoppen. En door al dat gedoe , verliezen de uitbaters en kleine zelfstandigen , klanten die niet meer tot bij hen geraken . Zo is het hierboven vermelde café Buster op de grote markt , nu gesloten en bestaat niet meer.
Dag Willy,
We hebben goed nieuws voor jou! BUSTER is still alive (again) and kicking!!! BUSTER heropende de deuren op vrijdag 1 april en dit is echt géén grap! En natuurlijk ben je steeds welkom om te komen schilderen. We zullen je een goed plaatsje voorbehouden!
Met muzikale groet,
Liliane Defossez