Inhoud blog
  • DE MAN MET DE MONDHARMONICA
  • MISSION IMPOSSIBLE
  • DUIVENDAGBOEK OKT.2021 DEEL II
  • DUIVENDAGBOEK OKTOBER 2021
  • HET PROCES
  • DUIVENDAGBOEK AUGUSTUS 2021
  • DUIVENDAGBOEK AUGUSTUS 2021
  • DUIVENDAGBOEK JULI II 2021
  • DUIVENDAGBOEK JULI 2021
  • DUIVENDAGBOEK 22/6/21
  • DUIVENDAGBOEK 3 mei 2021
  • DDB 12 april 2021
  • DUIVENDAGBOEK 1/4/21
  • DE ONDERGANG
  • DUIVENDAGBOEK 16 MAART 2021
  • DUIVENDAGBOEK 1 MAART 2021
  • DUIVENDAGBOEK FEBRUARI 2021
  • DUIVENDAGBOEK JANUARI 2021
  • 2/1/21
  • CHRISTAMS SPECIAL 2020
    NAAR MIJN EERSTE VERHALEN
  • MIJN ARTIKELS
  • Foto
    NAAR MIJN PERSOONLIJKE BLOG
  • ROGER CASIER
  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Archief per week
  • 08/11-14/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    PIPO'S PARADISE
    DIGITALE DUIVENKRANT
    28-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DUIVENDAGBOEK 25 SEPTEMBER 2016
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een zomergriepje is er de oorzaak van dat dit dagboek wat laat voor de dag komt .

    Ik ben bezig met de aanleg van een nieuw terras , en ik ben van natuur iemand die rap zweet .

    En zweten en tocht zijn een slecht huwelijk . Vandaar.....Ben ik een duif dan ben ik nu niet in staat om een deftige prijs te vliegen .

    Maar goed . Over naar de orde van de dag .

    Voor ik naar elke vlucht vertrek heb ik een plan klaar . Een soort strategie .

    En daarbij houd ik rekening met de verschillende factoren die het resultaat kunnen beïnvloeden   . 

    A - De zwaarte van de vlucht , de windrichting .

         Na een tijdje hoor je te weten welke duiven het best komen in een bepaald weertype

    B – De mogelijkheden , nestpositie , conditie  van de duiven

           Bijvoorbeeld , een duivin die 14 dagen broed en die slap aanvoelt als je ze van het nest neemt . Niet vooraan zetten !!!

    C – De prestatie ‘s van de week voordien .

          Ik breng alles in kaart en ik bekijk de prestatiecurve van elke duif . Als er een dalende trend is moet je uit je doppen kijken .

           Is er integendeel een stijging in de prestatie ‘s dan kun je eens iets riskeren en een centje meer op de duif zetten .

    Zo ga ik te werk en in de  eerste helft van dit seizoen was ik nogal zege zeker ,  wegens de voorwaarden hierboven ingevuld , en het zaakje draaide op volle toeren .

    In de tweede helft kwam er wat sleet in de motivatie en de omstandigheden waren ook al minder . En dus ...neem je wat gas terug . Met de knip op de geldbeugel !!!

    Sommigen maken de fout om juist dan door te gaan alsof er niets aan de hand is . Met een financieel  debacle als gevolg .

    Ik ga die moeilijke omstandigheden zoals “ SLECHTE “ wind en de “ MASSA “ niet uit de weg . Ook omdat ik weinig keuze heb maar er zijn een aantal zaken in dat verband die je WEL in de hand hebt .

    Verleden week zaten alle omstandigheden volledig tegen en dus was ik voorzichtig want voorzichtigheid is nog altijd de moeder  van de porseleinwinkel ....

    En het viel mee !! En dat is mooi mee genomen . Het blijft tenslotte een spelleke waarbij wat geluk nodig is .

    En deze week draaide de wind naar het zuiden en het zuidwesten en voor een keer “ lag ik echt wel goed ! “ Bovendien waren de nestpositie‘s van mijn duivinnen heel  wat beter , want er is een hemelsbreed verschil tussen 3 dagen broeden en 10 dagen broeden !!!

    Maar er gebeurden deze week ook enkele merkwaardige zaken . Mijn 2de ingetekende van Boom ( verleden week ) die de 48e vloog  op 443 jongen kwam na de training thuis zonder haar chipring . Daar keek ik toch wel verwonderd tegen aan want die ring verliezen is haast onmogelijk .

    Dus moest er bij de inkorving een noodkoppeling toegepast worden met een nieuwe chip .  Ik weet nu niet of het een met het andere te maken heeft maar ....zij miste !!

    Feit is ook dat de zuidwestenwind in kracht toenam en dat er bovendien te Momignies gelost werd en dat er snelheden genoteerd   werden van meer dan 1700 m per minuut .

    Door die wind werden de duiven mijn richting uit geduwd maar ze vielen in het algemeen niet zo goed als verwacht . Want bij de jonge duiven , gelost om 8 u 45 waren er op het middaguur  nog 10 te kort om de uitslag per tweetal rond te maken . Wat bij velen de reactie ontlokte dat ze iets te vroeg binnen gekomen waren . Er is immers een mooie prijs verbonden , aan die rode lantaarn , de laatste prijs !

    Met een mooie uitslag en twee prijzen in de eerste  10  bij de jongen en een bij de oude zat ik wel goed . Financieel ook goed maar toch spijtig  dat mijn tweede getekende ontbrak want dat zou nu echt wel de kers op de taart geweest zijn !! Ondanks de factoren beschreven in A B en C maakte ik de fout om een steengoede duivin ,   de  “ 34 “  , achteruit te steken omdat ze de week er voor miste .  De keren dat zij samen met  “  the Prange Lady  “ arriveerde  hadden mij  nochtans moeten doen nadenken . En ik twijfelde nog toen ik ze in de mand stak . En ja ....mijn twee beste arriveerden samen !! Eerste en zevende getekende !!

    De uitslag  :

    373 jonge duiven   8-10-31-47-63-85-92-107-126    9/12

    558  oude duiven    7-27-29-44-61-85-102-120-150-184-194-220-223-251    14/18

    En dan gebeurde er nog iets merkwaardigs . Den Hendriek  (  Hendriek Van Kerkhove , dorpsgenoot , concurrent en vriend  ) kreeg van mij een paar jaar terug een duivin die zich ontpopte tot ONZE stammoeder . Immers , haar zonen vlogen in kampioenenstijl en ik kreeg er prompt een duivinneke uit terug , HET GRIJS HENDRIEK  , dat moeder werd van JO COX .

    En den Hendrik belde mij op om te laten weten dat ze ontsnapt was uit de ren . GODVERDOMME !  Hij vroeg mij of die duivin ooit bij mij uit vloog maar dat wist ik niet meer .

    Maar opeens viel mijn frank ( Euro ) . Er zat hier al 24 uur een blauwe duivin met een oranje knijpringetje aan op de kooi . Ze wilde niet weg en ze wilde ook niet binnen komen . Ik vroeg aan  den Hendriek : “  Had ze misschien een oranje ringetje aan ? “  JAWEL !!!

    Ik zei dat ze hier op mijn dak zat maar niet wilde binnen komen en ik zei ook dat ik zou proberen om een foto van haar te nemen , op het dak , met mijn camera in gezoomd en dat ik die zou doorsturen .

    Dat lukte redelijk , en die foto wil ik jullie niet onthouden . En  Hendriek  was formeel  . DAT IS ZE !!!!

    Nu moest ik ze uiteraard nog binnen zien te krijgen maar dat was een ander paar mouwen . De vertrouwde spoetnik  waar zij als jonge duif buiten kwam was al lang af gebroken en vervangen door een erker en dat zinde haar niet .

    Uiteindelijk na twee nachtjes buiten geslapen te hebben en zwart van de honger maakte zij aanstalten om binnen te komen . Maar toch bleef ze heel argwanend en schuw .

    Toen kwam ik op het idee om een schuifraam op een  kiertje te zetten en langs de binnenkant wat eten te strooien  . En ze trapte er in !  Terwijl ze enkele graantjes pikte op het plankje aan de binnenzijde schoof ik met een stok , heel vlug , het schuifraam dicht en ze zat gevangen . Ze zat er wel met haar staart  tussen maar dat was het minste van mijn zorgen ....

    En ik kon eindelijk het verlossende telefoontje plegen naar den Hendriek . Iedereen  content !

    Duivendagboek ....geen wereldschokkende feiten ; De  kleine dingen van elke dag . Geluk en ongeluk van kleine melkers .  Vreugde en verdriet dat je met elkaar deelt .

    Het kan nog en het bestaat nog , ook in deze tijd !

    In hoeverre mijn kijk op het duivenspel leerzaam is laat ik aan jullie over .

    In elk geval leer ik nog elke dag bij !!

    mvg

    Roger  

     

     

     

    28-09-2016 om 17:34 geschreven door R.C.



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!