Inhoud blog
  • DE MAN MET DE MONDHARMONICA
  • MISSION IMPOSSIBLE
  • DUIVENDAGBOEK OKT.2021 DEEL II
  • DUIVENDAGBOEK OKTOBER 2021
  • HET PROCES
  • DUIVENDAGBOEK AUGUSTUS 2021
  • DUIVENDAGBOEK AUGUSTUS 2021
  • DUIVENDAGBOEK JULI II 2021
  • DUIVENDAGBOEK JULI 2021
  • DUIVENDAGBOEK 22/6/21
  • DUIVENDAGBOEK 3 mei 2021
  • DDB 12 april 2021
  • DUIVENDAGBOEK 1/4/21
  • DE ONDERGANG
  • DUIVENDAGBOEK 16 MAART 2021
  • DUIVENDAGBOEK 1 MAART 2021
  • DUIVENDAGBOEK FEBRUARI 2021
  • DUIVENDAGBOEK JANUARI 2021
  • 2/1/21
  • CHRISTAMS SPECIAL 2020
    NAAR MIJN EERSTE VERHALEN
  • MIJN ARTIKELS
  • Foto
    NAAR MIJN PERSOONLIJKE BLOG
  • ROGER CASIER
  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Archief per week
  • 08/11-14/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    PIPO'S PARADISE
    DIGITALE DUIVENKRANT
    31-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DUIVENDAGBOEK 31 JULI 2017
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eigenlijk ben ik maar een gewone melker .

    Ik heb mijn dagelijkse zorgen en problemen die een oplossing vragen.

    Die oplossingen hebben niet altijd het gewenste resultaat al denk je , in de stilte van de nacht ,

    dat je het ei van Colombus gevonden hebt .

    In de praktijk loopt het meestal wel iets anders ....

    Die zorgen wil ik best wel delen met jullie en soms zijn er wel collega’s die mij oplossingen aan reiken .

    Ik kan mij goed verweren op de snelheidsvluchten met jonge duiven . Zopas ben ik officieel 1 e kampioen snelheid ,

    jonge duiven in de sterke club te Aartrijke .

    Ook op de zware fond spreek ik mijn woordje mee . Doelbewust heb ik voor die 2 uitersten gekozen wegens plaatsgebrek en ook wel omdat die twee redelijk met elkaar te combineren vallen .

    Mijn jonge duiven hebben als origine VANDENABEELE- PRANGE-KOOPMAN-AELBRECHT  . Die rassen maken ongeveer 90% van mijn bestand uit .

    Omdat ik zo’n beetje uit gekeken ben op het snelheidsspel wil ik mijn grenzen een beetje verleggen en wat meer hafo en fond gaan spelen met jonge duiven . Gezien de soort onder de pannen zou dat wel lukken , dacht ik . Was het maar zo simpel !

    De overstap naar wat meer kilometers moet geleidelijk aan gebeuren en voorzichtig .

    Dus heb ik mijn bende jonge duiven ( 100 ) in drie verdeeld waarbij ik met de duivertjes snelheid zou spelen en met de duivinnetjes de halve fond en fond .

    De derde ploeg bestaat uit een 20 tal jongen van de tweede ronde bedoeld als reserve want je weet maar nooit wat er te gebeuren staat .....

    De duivinnetjes werden verduisterd vanaf 15 maart tot begin Juni . De duivertjes niet .

    Voor het echte spel worden zij gekoppeld aan oude duiven . Dus begin ik rond 15 maart met de scheiding waarbij ik niet kijk naar afstamming .

    Zo had ik aan beide zijden een mengelmoes van sprinters en diesels ....Dat zijn zorgen voor later dacht ik  ....

    En nu de praktijk ....

    De duivertjes werden eerst in de vuurlinie gejaagd en deden het schitterend voor een 6-tal weken . Daarna begon het een beetje te “ slabakken “ zoals we op zijn Westvlaams zeggen  .

    Tijd dus om de duivinnetjes te starten , die ondertussen al op geleerd waren .

    Onder de duivertjes bevonden er zich een paar hele goeie zoals mijn  “ FROOME “

    Niettegenstaande van origine afstammend uit duiven die met succes nationale vluchten voor jonge duiven vlogen toch top op snelheid !

    En wegens de punten voor het kampioenschap  speelde ik hem maar door ....

    De duivinnetjes werden in grote sprongen naar de HAFO gebracht en ze deden het maar matig ...

    Ook waren zij het slachtoffer van onkunde van de verantwoordelijken die ze door de gietende regen joegen . Verleden week en deze week ...

    Daarover straks meer maar toch de opmerking dat die gasten met vuur spelen ( en met water ) en dat er niet veel meer nodig is om een echte ramp te veroorzaken . Ramp waar ze nu ternauwernood aan ontsnapt zijn !

    Maar goed . Ik heb er 14 in gemand voor Tours ( 470 km ) en het resultaat is pover . En dat is het ook voor 3 van mijn collega’s hier van Lissewege .

    Een armzalig resultaat en er onmiddellijk aan toevoegend dat wij op gepeuzeld werden door een monster dat KURT PLATTEEUW heet .

    Kurt en Raf Platteeuw uit Rumbeke  korfden voor deze Tours met 716 jonge duiven 207 jonge duiven in . Ik schat dat ze rond de 1500 euro moeten in gelegd hebben . Hoeveel ze winnen heb ik niet na geteld maar het is veel . Heel veel !! 

    Ze winnen de 9 eerste en klasseren 15 duiven in de 20 eerste . Aan de 71° prijs hebben ze 48 duiven per 10-tal !!!

    Je kan dit debacle voor een stuk toeschrijven aan het weer maar zeker niet volledig  WANT .....onze vierde Lissewegenaar die hier een kleine kilometer verder woont had ze ingekorfd voor dezelfde ( provinciale ) vlucht te Oostkamp .

    Als mijn eerste duivinnetje arriveert in de gietende regen heeft hij er al 10 thuis van zijn 35 en hij begint een kwartier voor mij te bestatigen  .

    En dus begin ik mij vragen te stellen . Ofwel heeft hij betere duiven of een beter systeem . Ofwel allebei .

    Nu ken ik wel iets van duiven op punt zetten . En mijn duivinnekens zagen er ‘s anderendaags , ondanks de slechte vlucht , al terug heel goed uit .

    Je kon ze eigenlijk al terug in manden . En toen begon ik de stambomen na te kijken en ook de reeds geleverde prestatie ’s en er zijn er al een stuk of 4 veroordeeld . Aan die tragedie ontkom je niet of je glijdt verder weg in de afgrond ...

    En ja ...ik kwam tot vrij eigenaardige vaststellingen ; Tussen de dames liepen  er enkele tussen die eigenlijk van vitesse-origine waren en dat ook al bewezen hadden en dus krijgen zij verlof om hun geliefde discipline verder uit te oefenen tot einde seizoen .

    De anderen gaan naar Bourges Nationaal . Op hoop van .... 

    Bij de duivers heb je naast het verhaal van FROOME  ook nog een paar gevallen die wellicht beter zouden presteren van iets verder gezien de pedigree .

    Hier is de situatie onomkeerbaar omdat die jonge duivers al het beste van zichzelf gegeven hebben op de snelheid en FRISHEID missen om nog te vlammen op vluchten van rond de 500 km met 2 nachten mand .

    Dat waren dus enkele verrassende vaststellingen .

    De moraal van het verhaal .

    Mijn onderzoek komt rijkelijk te laat maar ik was ten volle bezig met het zware fondspel .

    De oplossing ligt nogal voor de hand . Ik moet dat volgend jaar beter bekijken .

    Snelheid en fond  moeten  beter gescheiden worden . WE GAAN DAAR AAN WERKEN .

    Dat zijn dus , beste lezers , de problemen die mij als gewone melker bezig houden . 

    En dan was er nog de GROOTE OORLOG  uit Compiegne  .

    Voor Lissewege werden de laatste 30 kilometers in de gietende regen afgewerkt .

    En er was ook een leukerd uit de streek van Staden die mij op het middaguur een mooie foto door stuurde van de zon die door de wolken piepte boven ZIJN duivenhok .

    De uitslag is redelijk te noemen behalve de onkans , zoals gewoonlijk , in het seriespel .

    Met Froome in een glansrol die aan de 41e prijs de BON 9 pakt . Goed zo, manneke !!

    534 jonge duiven . Ik heb er 23 mee .

    19-41-73-134-139-164-171-189-203-222-238-239-241-245-246

    (de laatste 5 zaten +/- 5 minuten op het dak en kwamen dan zo goed als gelijktijdig binnen .

    Met hoop op beterschap en vriendelijke groeten

    Roger Casier 

    31-07-2017 om 19:57 geschreven door R.C.



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!