Foto
Inhoud blog
  • dikke kussen
  • dankjewel opa Hannah en Margot, Nore!
  • bedankt mama nelson
  • foto's carnaval
  • we gingen op stap naar de tandarts
  • joepie op uitstap
  • morgen, poetsdag
  • spiegeltje, spiegeltje aan de wand...
  • Jaap de krokodil
  • Mijn favorieten
  • www.sint-alena.be
  • carnaval
  • winterpret
  • sinterklaas in de wijkschool
  • gestart met de kersperiode met heel de wijkschool
  • bezoek aan de tandarts, thema tanden
  • naar de watermolen te Pede
  • naar de dierenarts
  • fakkeltocht
  • zoekspel rond cijfers en letters
    DONDERDAG 19/2 carnavalstoet vanuit de wijkschool! Zorg dat je erbij bent!
    GENIET JE GRAAG MEE VAN DE VELE FOTO'S - GEEF DAN VLUG EEN MEMORYSTICK AAN DE JUF
    reacties
  • Nieuwjaarswensen
  • Bezoekje aan dit mooie blog
  • Hallo
  • fijne middag
  • Vriendelijke groetjes van Trucker_John

    Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten

    lieve.hofmans@pandora.be

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    een toffe rakkerklas!

    05-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opzij opzij!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tot nu toe mochten we nog steeds een lepel gebruiken om te roeren, maar dit veranderde.  Alle ingrediënten zaten in onze kom - nu nog 1 bol bekomen.  Hoe kunnen we dit doen?  Met onze handen.  Mouwen omhoog, afspreken wie begint, de anderen houden de kom vast.  Met onze handen werden er gekneed!!!  In begin is het wat moeilijk, blijven kneden tot je een mooie bol hebt.
    Lukken deed het!  Plezier verzekerd!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aiaiai
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zijn we nu klaar?  Het recept vertelt ons dat we er ook bloem moeten aan toevoegen.  Hoe weten we hoeveel?  Hoe gaan we weer tewerk?  We weten het nog van de bruine suiker... de weegschaal.  Maar in het recept staat ook een prentje van een zeef.  Waarom een zeef?  Dit ondervonden we direct bij het gebruik ervan - de bloem werd nog fijner gemaakt.  Proberen maar en dan terug over de 5 groepjes verdelen.  Ieder evenveel.


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eindelijk makkelijk...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Waw... eitje zorgt ervoor dat we nu makkelijker kunnen roeren!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wat nu?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat hebben we allemaal in onze kom?  Boter, bruine suiker.  Dat hebben we al goed geroerd.  Wat staat er nu in ons recept?  Een eitje.  Goed kijken want mag zowel de dooier als het eiwit in de kom?  Ja hoor, proberen maar.  Juf, dit heb ik nog nooit gedaan... hoe moeten we dat doen?  Samen zochten we naar manieren om het eitje open te breken - en ja hoor het lukte.  Even tikken op de rand van de kom en dan de schaal verder openbreken en de dooier en het eiwit valt er vanzelf uit.  Let op geen stukjes schaal in de kom...

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de weegschaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eerst even kijken naar ons recept.  Dat vertelt ons dat we er bruine suiker toegevoegd mag worden.  Mogen wij kiezen hoeveel?  Neen, in het recept staat precies hoeveel gram.  Hoe kunnen we dat dan weten dat we juist zijn?  Effe nadenken... de weegschaal!  Onze rakkers en bengels leerde de bruine suiker over de 5 groepjes te verdelen aan de hand van een weegschaal.  Nauwkeurigheid was hier van belang.


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1ste stap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze 1ste stap was de boter pletten.  Niet altijd even makkelijk, één iemand probeerde met de lepel de boter te pletten de anderen houden de kom vast.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schorten aan en goed analyseren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals beloofd stond er vandaag op het programma om speculaasdeeg te maken.  Hoe gaan we daar aan beginnen.  Allereerst iedereen zijn schort aantrekken en daarna nadenken.  Na veel nadenken, kwam er niet veel uit de bus.  Hoe kunnen we dan weten hoe we speculaasdeeg moeten maken?  Een boek.. de kleuters zochten in het sinterklaasboek naar het recept van speculaasdeeg.  In de kring werd eerst alles goed geanaylseerd.  Wat zie je?  Wat hebben we nodig?  Welke stappen moeten we eerst doen en dan en dan?
    Goed kijken, luisteren maar!

    >> Reageer (0)
    04-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opgelet ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zowel onze rakkers en bengels leren omgaan met vuur / kaarsen.
    Wat kan, wat kan niet?  Wat mag, wat mag niet?  Wat kan er gebeuren?
    De juf steekt de lucifer aan, wij leren hoe we een kaarsje aansteken?
    Nieuwe woordenschat voor velen: wiekje, zwavel, aansteken, vlammetje, kaarsenvet,...

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.we zijn gestart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op maandag zijn we gestart in onze klas met de advent.  Hoe tellen wij af naar Kerstmis?  Hoe noemt deze tijd?  Wat gaan wij hier elke dag rond doen?
    Onze kleuters konden vrijuit gaan in hun fantasieën rond de donkere ruimte in de klas.  Wat zou dit allemaal willen zeggen.
    De juf vertelde later dat dit een sterrenhemel is.  Nu is het een donkere periode... wij kijken uit naar het grote Licht.  Maar hoelang moeten we nog wachten?  Dit wordt gevisualiseerd door kleine en grote sterren.  De kleine sterren worden elke dag opgehangen, de grote ster enkel op zondag.  Hier komt dan ook een kaars op de adventskrans bij!  Kijken en tellen maar... Elke dag dat we een kleine ster op de sterrenhemel bijhangen, doen we 1 kaarsje aan los van de adventskrans.  Hoe dichter bij Kerstmis, hoe meer licht!

    >> Reageer (0)
    29-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.advent

    Nu zondag wordt de eerste kaars op de adventskrans geplaatst.  In ons weekbriefje stond dat we op vrijdag zouden werken rond de adventskrans... dit wordt verschoven naar maandag waar de adventskalender voor onze bengels en rakkers worden aangebracht.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fier
    Klik op de afbeelding om de link te volgen En geef toe, het resultaat mag er best wezen.  Zo fier als een gieter toonden we ons werk aan de overige kleuters.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blijven geconcentreerd aan het werk...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Terwijl de hoekjes open waren, kozen deze kleuters toch om aandachtig aan het werk te gaan met kwast en verf. 

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.namiddag plezier ten top
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Namiddag?  Dan weten onze rakkers en bengels: de hoekjes zijn open. De verkleedhoek blijft dezer dagen dé populairste hoek bij uitstek. 
    Zich verkleden en een echte sint of piet spelen is dan ook fantastisch!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een nieuwe techniek - weven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een ander groepje rakkers werkten ook verder aan hun zwarte pietje.  Zij gingen niet om met patronen, wel met 2 gekleurde repen die ze in het karton gingen weven.   Een nieuwe techniek dus veel werk geblazen.  Op neer, op neer, opgepast niet te hard trekken of het karton is stuk. Heb ik de juiste kleur genomen?  Ben ik juist begonnen?


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.patronen plakken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze bengels werkten aan hun zwarte pietje.  Zij kozen 2 verschillende kleuren, knipten deze in kleine blokjes en probeerden zo een patroon op te bouwen met de twee kleuren.  Daarna werd de muts van zwarte piet gekozen, met een schrijfpotlood overtrokken en analoog als het pietenpak geschilderd in de 2 kleuren.  Concentratie en taakbereidheid!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wat moeilijker...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na het tekenen kwam het knippen van de woordjes en kleven.  Goed gedetailleerd kijken naar de woordkaarten stond hier centraal.  Hierdoor komen onze rakkers in contact met verschillende letters en zien hier ook verschil in.  Zelfstandig werk!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een brief voor de sint - beeldtaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Allemaal tegelijk schilderen dat zou niet goedkomen.  Daarom maakten we groepjes.  Enkele rakkers maakten al een brief voor de sint.  In de kring werd de brief samen met heel de groep opgebouwd.  De kleuters probeerden zo het juiste prentje te zoeken voor wat de juf vertelde.  Daarna individueel werk aan de tafel.  Deze keer geen prentjes knippen maar wel zelf de beelden weergeven met potlood en stift.  Wie weet nog hoe de brief  ging?  Op deze manier memoriseerden onze rakkers hun brief voor de sint.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opbouwend tewerk gaan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze sint kreeg langzaam maar zeker vorm, ieder naar zijn eigen kunnen en willen.  Ook de achtergrond kreeg een kleur.  Achteraf werd er gekeken wat er nog ontbrak... evalueren leren onze kleuters hierbij, kritisch kijken!  Hierbij werd de typische woordenschat rond de sint nog eens ingeoefend.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.genoeg gepraat...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na veel waargenomen te hebben, kwam het echte werk.  De vraag wie wil schilderen was blijkbaar heel populair.  De kledij was besproken, de kleuren hadden we mee... dus nu zelf aan het werk.  We kregen een reuzegroot blad en konden beginnen.  Waar beginnen we?  Bovenaan.. wat zien we bovenaan de sint?  De mijter, welke vorm heeft de mijter?

    >> Reageer (0)
    28-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pofbroek glanzend als fluweel..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Waw... de zwarte pieten mogen er ook best zijn.  We bekeken ook hun outfit.  Van waar komt die knappe pluim?  Waarom een pofbroek?  Hoe komt het dat hij altijd handschoenen aantrekt?  Wist je dat de pofbroek van fluweel is?  Hoe noemt die muts van een piet? Veel luisterende oortjes om daarna hun indrukken te kunnen verwerken.  Aan -en uittrekken van de kledij hoorde er natuurlijk ook bij!

    Nog effe hadden we tijd om aan onze pietjes te beginnen: omgaan met verschillende maten van cirkels, fijn motorisch werken, gericht knippen of prikken... het resultaat komt later.

    >> Reageer (0)

    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!