Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
06-12-2007
bezoek van de sint en zijn pieten...
Het aftelwerk heeft lang genoeg geduurd. Vandaag was het dan zover... de grote dag voor al onze kleuters. Sint kwam op bezoek in onze klas, hij was niet alleen - hij had 3 van zijn pieten mee. Deugenietpiet was er ook bij ... hij zorgde dan ook voor de nodige opschudding! Het was een super fijn moment! Dank u sinterklaas voor al het lekkers en fijne speelgoed dat je ons bracht. Tot volgend jaar!
Kijk gerust bij de link favorieten 'foto's sinterklaas in de klas' voor meer foto's. Beslist doen!
Wie heeft thuis een deegrol? Breng hem morgen, 6/12, mee naar de klas. Dan rollen we ons speculaasdeeg uit en maken we lekkere koekjes. Vergeet je naam er niet op te noteren.
Na veel gekneed kwamen de 5 groepjes tot een gladde speculaasbol. Deze 5 bollen werden in 1 kom gebracht, afgedekt. Nu een nachtje laten rusten in de koelkast. Morgen rollen we het speculaasdeeg uit met een deegrol en gebruiken we vormpjes om van het deeg mooie speculaaskoekjes te maken. De juf neemt ze mee naar huis om te bakken in de oven. MMMMMMMMMMMMMMM...wat lekker!!
Neen, juf in het recept staat nog een potje! Natuurlijk dat zijn de speculaaskruiden... ruik er maar eens aan. Dit is kaneel. Het potje werd doorgegeven en elk groepje strooide wat kaneel in hun kom. Kneden maar...
Tot nu toe mochten we nog steeds een lepel gebruiken om te roeren, maar dit veranderde. Alle ingrediënten zaten in onze kom - nu nog 1 bol bekomen. Hoe kunnen we dit doen? Met onze handen. Mouwen omhoog, afspreken wie begint, de anderen houden de kom vast. Met onze handen werden er gekneed!!! In begin is het wat moeilijk, blijven kneden tot je een mooie bol hebt. Lukken deed het! Plezier verzekerd!
Zijn we nu klaar? Het recept vertelt ons dat we er ook bloem moeten aan toevoegen. Hoe weten we hoeveel? Hoe gaan we weer tewerk? We weten het nog van de bruine suiker... de weegschaal. Maar in het recept staat ook een prentje van een zeef. Waarom een zeef? Dit ondervonden we direct bij het gebruik ervan - de bloem werd nog fijner gemaakt. Proberen maar en dan terug over de 5 groepjes verdelen. Ieder evenveel.
Wat hebben we allemaal in onze kom? Boter, bruine suiker. Dat hebben we al goed geroerd. Wat staat er nu in ons recept? Een eitje. Goed kijken want mag zowel de dooier als het eiwit in de kom? Ja hoor, proberen maar. Juf, dit heb ik nog nooit gedaan... hoe moeten we dat doen? Samen zochten we naar manieren om het eitje open te breken - en ja hoor het lukte. Even tikken op de rand van de kom en dan de schaal verder openbreken en de dooier en het eiwit valt er vanzelf uit. Let op geen stukjes schaal in de kom...
Eerst even kijken naar ons recept. Dat vertelt ons dat we er bruine suiker toegevoegd mag worden. Mogen wij kiezen hoeveel? Neen, in het recept staat precies hoeveel gram. Hoe kunnen we dat dan weten dat we juist zijn? Effe nadenken... de weegschaal! Onze rakkers en bengels leerde de bruine suiker over de 5 groepjes te verdelen aan de hand van een weegschaal. Nauwkeurigheid was hier van belang.
Zoals beloofd stond er vandaag op het programma om speculaasdeeg te maken. Hoe gaan we daar aan beginnen. Allereerst iedereen zijn schort aantrekken en daarna nadenken. Na veel nadenken, kwam er niet veel uit de bus. Hoe kunnen we dan weten hoe we speculaasdeeg moeten maken? Een boek.. de kleuters zochten in het sinterklaasboek naar het recept van speculaasdeeg. In de kring werd eerst alles goed geanaylseerd. Wat zie je? Wat hebben we nodig? Welke stappen moeten we eerst doen en dan en dan? Goed kijken, luisteren maar!
Zowel onze rakkers en bengels leren omgaan met vuur / kaarsen. Wat kan, wat kan niet? Wat mag, wat mag niet? Wat kan er gebeuren? De juf steekt de lucifer aan, wij leren hoe we een kaarsje aansteken? Nieuwe woordenschat voor velen: wiekje, zwavel, aansteken, vlammetje, kaarsenvet,...
Op maandag zijn we gestart in onze klas met de advent. Hoe tellen wij af naar Kerstmis? Hoe noemt deze tijd? Wat gaan wij hier elke dag rond doen? Onze kleuters konden vrijuit gaan in hun fantasieën rond de donkere ruimte in de klas. Wat zou dit allemaal willen zeggen. De juf vertelde later dat dit een sterrenhemel is. Nu is het een donkere periode... wij kijken uit naar het grote Licht. Maar hoelang moeten we nog wachten? Dit wordt gevisualiseerd door kleine en grote sterren. De kleine sterren worden elke dag opgehangen, de grote ster enkel op zondag. Hier komt dan ook een kaars op de adventskrans bij! Kijken en tellen maar... Elke dag dat we een kleine ster op de sterrenhemel bijhangen, doen we 1 kaarsje aan los van de adventskrans. Hoe dichter bij Kerstmis, hoe meer licht!
Nu zondag wordt de eerste kaars op de adventskrans geplaatst. In ons weekbriefje stond dat we op vrijdag zouden werken rond de adventskrans... dit wordt verschoven naar maandag waar de adventskalender voor onze bengels en rakkers worden aangebracht.
Namiddag? Dan weten onze rakkers en bengels: de hoekjes zijn open. De verkleedhoek blijft dezer dagen dé populairste hoek bij uitstek. Zich verkleden en een echte sint of piet spelen is dan ook fantastisch!
Een ander groepje rakkers werkten ook verder aan hun zwarte pietje. Zij gingen niet om met patronen, wel met 2 gekleurde repen die ze in het karton gingen weven. Een nieuwe techniek dus veel werk geblazen. Op neer, op neer, opgepast niet te hard trekken of het karton is stuk. Heb ik de juiste kleur genomen? Ben ik juist begonnen?
Onze bengels werkten aan hun zwarte pietje. Zij kozen 2 verschillende kleuren, knipten deze in kleine blokjes en probeerden zo een patroon op te bouwen met de twee kleuren. Daarna werd de muts van zwarte piet gekozen, met een schrijfpotlood overtrokken en analoog als het pietenpak geschilderd in de 2 kleuren. Concentratie en taakbereidheid!
Na het tekenen kwam het knippen van de woordjes en kleven. Goed gedetailleerd kijken naar de woordkaarten stond hier centraal. Hierdoor komen onze rakkers in contact met verschillende letters en zien hier ook verschil in. Zelfstandig werk!