Boekbespreking in kader van LEESGEZELSCHAP Oudenburg Rode draad Leven en literatuur in Zuid-Afrika. Andere boeken binnen die rode draad De Plaag door David van Reybrouck Paringsvlucht door Lewis Nkosi
De bespreking geeft mijn opinie weer en werd niet gedeeld door alle collegae leesgezelschappers.
----------------------------------------------
Branderige Penis
vrij vertaald door R. Saelens uit Die ding in die vuur van Riana Scheepers. (15 nov 2008)
Wat verwachtte ik eigenlijk van het boek/van de auteur.
Het boek stond op het programma van het Leesgezelschap 2008-2009 : Rode draad Leven en Literatuur in Zuid-Afrika.
En de auteur Scheepers bleek geboren in Zuid-Afrika in 1955; het boek werd gepubliceerd in de jaren 1990; alle redenen om te verwachten dat ik een getuigenis uit eerste hand zou krijgen hoe de wereld van blank en zwart ineenschoof tijdens de tweede helft van vorige eeuw.
Wellicht zou ik vernemen hoe zwaar de kleurlingen het hebben om te overleven en hoe moeilijk de blanke minderheid het heeft om haar voorrechten af te staan of te delen... Maar natuurlijk stelde ik me open om eventueel te vernemen dat mijn hele weten omtrent Zuid-Afrika bestond uit loutere clichés.
... En met die verwachtingen begon ik aan de verhalenbundel Die ding in die vuur....
En met ongewijzigde vermits noch bevestigde noch ontkende - verwachtingen klapte ik het boek dicht na bladzijde 276 , slaakte een diepe zucht en citeerde ongeveer alle Westvlaamse vloeken omdat ik mij er ingeluisd voelde. Nog goed dat ik het boek niet aangekocht had.
Vandaag heb ik een wielerwedstrijd gezien. Pure topsport . Met superatleten . Allemaal mensen met de fysiche mogelijkheden van Superman , Shrek , Spiderman, Sastre, Stallone , Sarkozy en Schwarzenegger.( Het kan nauwelijks toeval zijn dat alle namen beginnen met 'S')
...De integrale uitzending van een bergrit ... met 2 eerste categorieën tussen start en km 50. De favorieten trokken meteen ten aanval en reden de tegenstand in de vernieling. Het eerste helft van de wedstrijd liet absoluut het beste verhopen. Het tweede deel van de koers was puur anticlimax. De TV-regie zorgde ervoor dat tijdens de laatste uren alleen nog maar het grote peleton werd in beeld gebracht: er was een wet goedgekeurd waarbij alleen nog niet-gedopeerden mochten in beeld komen !?!.
En vervang nu WIELERWEDSTRIJD door Die ding in die vuur; FAVORIETEN door hoofdstukken uit Deel I; ANTICLIMAX door inhoud van Deel II.
Deel I en Deel II ?
Jawel want in mijn optiek zijn er 2 delen:
Deel I : hoofdstukken Ruil t.e.m De danspartner Deel 2 : hoofdstukken De maaltijd t.e.m Hora de verdad. Ik kende mijzelf de dichterlijke vrijheid toe om De Honden te verplaatsen naar Deel I.
Deel I : Hoe het begon.
B r i l j an t. Ik was als gehypnotiseerd zat onder het kippenvel. Ik voelde waarempel mee met het moeilijke leven van de gekleurde bevolking. Ik genoot van de stijl en liet mij in vervoering brengen door enkele schitterende vondsten ( in hoodstuk 2 teveel dertien jaar om er al een kind uit te persen hoofdstuk 3 de tegenstelling tussen het casino en huisnr 4443 hoofdstuk 1 Shopping op haar Suid-Afrikaans Het familiefeest Hoe moeilijk het is voor afgestudeerde meisjes om een loopbaan op te bouwen).
Ik had de illusie dat werd beschreven hoe de overwegend zwarte bevolking moest overleven in moeilijke omstandigheden.
Het verhaal 'Honden' liet me enerzijds grinniken hoe de underdogs speelden met de sjokkedijzen van de brave witte mens en beschreef anderzijds hoe wreed Afrikanen kunnen optreden tegen dieren (een gegeven dat ook telkens terugkwam in boeken over bijv. de ontvoogdingsstrijd in Kenia enkele decennia geleden)..
Inderdaad ik las de verhalen vanuit mijn verwachtingspatroon...
En na 100 bladzijden dacht ik aan een kwotering 9, jawel 9 op 10.
-------------
Deel II : Hoe het sputterde en uitdoofde.
De laatste 20 kroniekjes hebben mij ervan overtuigd dat alles wat beschreven werd NIET in de contekst Zuid-Afrika moest gesitueerd worden: de schrijnende werkelijkheid van het begin kon een weergave zijn van de grauwe middeleeuwen in Europa of uit andere streken/tijdperken met tekort aan medicijnen en overschot aan spirituele hulp.
Volgens mij is dit Deel erbij gesleurd (waarschijnlijk) omdat de uitgever vond dat een boek minstens 250 bladzijden moet hebben. De meeste zijn geplaatst onder het motto Neuken kan je op ieder ogenblik van de dag. Wat anders te zoeken achter een 'week vogelen in Ierland met een uitgeweken landgenoot' /'Hoe een orgasme krijgen op een motor'/ 'Bloemen houden van mensen en Vissen houden van sperma' /'Recycleer het mannelijk zaad als wonderzalf op brandwonden'/'Mijn papa was een pedofiel en mijn beste speelkameraad'.
Het Leitmotiv achter de publicatie heeft niets te maken met Zuid-Afrika noch met de apartheid noch met de co-existentie (of gebrek daaraan) tussen de bevolkingsgroepen. Ieder verhaaltje heeft volgens mij een toevallige inhoud . Enkel het kroniekje Dat ene met dat Ding geeft toelichting op die titel van die boek.
( Ongelooflijk! Ik betrap mij erop dat ik hier insinueer dat ieder verhaal/kroniekje een inhoud heeft ) .
------------
De moraal van het verhaal.
Euh ...nu ja ... die is er niet .
Net zoals er een wrang gevoel achterblijft na een schitterende sportwedstrijd waarvan achteraf blijkt dat de hoofdfiguren zich schaamteloos gedrogeerd hebben, voelde ik mij bedrogen en op het verkeerde been gezet door Die ding in die vuur. Het formidabele begin blijft hangen maar waarom blijft de lezer ik althans op zijn honger zitten in Deel II. Ik heb de laatste 150 bladzijden doorbladerd zoekend naar een leidraad die onvindbaar blijftl. Het begin voelde aan als een beloofde intieme stoeipartij met een vamp uit Hollywood , het einde was de ontgoocheling erorm omdat de beloofde sensuele mevrouw Elisabeth Taylor op haar 80 e verjaardag bleek te zijn.
De ding in die vuur bevatte verhalen maar de verhalenbundel bevat geen verhaallijn.
Wat denk ik nu van het boek.
Ik heb iets bundel-achtig gelezen maar in plaats van gedichtjes korte vertelsels. Niets meer dan een bloemlezing uit andere verhalenbundels.
Die echter met mekaar geen verband houden.
Voor iemand die naast poezie vooral korte verhalen heeft gepubliceerd ( ik verrichtte mijn Google-huiswerk ) , hecht Rianaatje toch wel erg weinig aandacht aan 'haar' Zuid-Afrika . Er werd rond haar geschiedenis geschreven en ze slaagde erin het niet op te merken. Komt dus bij mij de vraag : zijn er Zuid-Afrikanen die niet werden geconfronteerd met de ongetwijfeld 'zwarte' periode tijdens dewelke Apartheid doodbloedde en zelfbestuur eindelijk opbloeide. Na de laatste bladzijde kwam ik enkel tot de conclusie : Mijn heet schatje wat je hier pleegde , is toch wel heel erg vrijblijvend. Dat is vanzelfsprekend jou goed recht maar neem het mij dan evenmin kwalijk dat ik je naam zo snel mogelijk zal proberen te vergeten. Na lezing van het boek wend ik mij tot de auteur met het citaat geplukt uit haar laatste bladzijde
asjeblieft Ngiahamba amadlosi *
... en laat je behandelen aan je kittelaar, permanente vochtige jeuk op die plaats schenkt je allicht veel plezier maar zelfs Goedele Liekens denkt soms wel eens aan andere dingen.
Toch behoudt ze haar kwotering 9 ... maar lichte correctie 9/100.
Om mijn beoordeling tenvolle te laten uitkomen zou ik ook de taktiek van R. Scheepers kunnen gebruiken:
een halve bladzijde nietzeggende onzin (blz 198) neerschrijven in een onbekend dialect en daarna de woordkramerij in het Afrikaans (nou ja vertaald in het Nederlands ) herhalen. Ik zei het reeds 250 bladzijden was de maatstaf. Als Riana Scheepers inderdaad een goed auteur is, dan ben ik er trots op dat ik dat niet ben : 't zou je maar gebeuren dat je met haar in één publikatie vernoemd wordt.
En dan te bedenken dat iemand als Herman De Coninck durft te schrijven dat bijna alle verhalen van Riana Schepers gaan over strijd : volgens mij een duidelijke hint van nationale Herman dat seks moet worden gezien als oorlog. Moet een van de 'meeste belovende jonge auteurs' inspiratie zoeken in een fallus ? Ze is misschien mooier dan Donna Tartt, maar als ze beter schrijft , vertelt dat vooral weinig goeds over de capaciteiten van Donna.
RS 17 nov 2008
Toegevoegd op 12 dec 2008
Is Die ding van vuur het slechtste wat RS ( potverdikke de initialen lieten nochtans het beste verhopen) heeft geëpibreerd **?
Hoegenaamd niet ! Overtuig jezelf en probeer De heidendochters juichen ( aanwezig in de biblioteek Oudenburg ). Ik heb 3 keer gepoogd het boek te lezen ; telkens ben ik gestrand na luttele bladzijden. Random testen verder in de publikatie toonden aan dat ieder leesbare alinea pure onvervalste vetzakkerij is. Bah! Riana is een kutwijf zowel in letterlijke als in figuurlijke zin . Zij oefent waarschijnlijk op een hometrainer zonder zadel om inspiratie op te doen over nieuwe onderwerpen.
Woordverklaring :
* vrij vertaald ga naar je voorouders en stop met publiceren **epibreren is een onbestaand woord dat ik moest uitvinden wegens gebrek aan werkwoorden in de Nederlandse taal om een onbestaande gradatie van verkrampte schrijverij te kunnen uitdrukken.
26-01-2009, 00:00 geschreven door saelensr
|