Volgens de TV aan onze ontbijttafel wordt er terug een zonnige dag voorspeld. De wind komt nog steeds uit het zuiden maar is gelukkig niet zo krachtig als gisteren. Het eerste deel van onze rit lijkt een beetje op de vorige, weidse landschappen afgewisseld met mooie dorpjes die zich meestal in een dal bevinden waardoor er toch behoorlijk wat klimwerk komt bij kijken. Guizancourt, gelegen aan een riviertje (Evoissons) is zeker de moeite om nog eens terug te komen. Na de middag was er wat meer afwisseling in het traject, meer groen maar ook de beklimmingen werden iets nijdiger. Uiteindelijk konden we de Seine oversteken en bereikten we de eindbestemming om 17h00. Door een 2-tal keren verkeerd te rijden hadden we toch 130 km in de benen.
Om 09h50 gestart in Houdain iets later dan voorzien. Maar op de eerste dag diende alles nog in gereedheid te worden gebracht, de fietsen klaarstellen, frigo opvullen en vlug nog iets eten. De zon was alleszins van de partij. Wel een stevige zuidwestenwind en laat dit nu juist de richting zijn die wij moeten nemen. Eric had verwacht dat het 1e traject nog plat zou zijn maar dit was zeker niet het geval. In ieder geval werden we verrast door de mooie wegen en de pittoreske dorpjes die we aandeden. Verder was er zeer weinig verkeer op de departementale wegen hetgeen ons voldoende tijd gaf om rond te kijken. Door met ons drieën tijdig af te lossen konden we toch een gemiddelde snelheid van 25 km/h behalen. Na 40 km, iets voorbij Doullens, stond Walter ons op te wachten voor onze 1e stop. Nadien werden de beklimmingen nog iets zwaarder en dienden we het tempo soms iets te laten zakken. Een 2e stop was dan ook meer dan welkom. Hiervoor had onze chauffeur een plaatsje aan de Somme, ter hoogte van Picquigny, uitgekozen. De wind bleef maar waaien en tot overmaat van ramp moesten we kilometers lang over een pas vernieuwd wegdek met losliggende steentjes pedaleren. Om 15h30 bereikten we onze eindbestemming, hotel-restaurant Le Cardinal in Poix-de-Picardie. Dus voldoende tijd voor een deugddoende douche en een uitgebreid aperitief.
Ons peleton dit jaar stelde al niet veel voor (slechts 4 renners aan de start) en nu blijkt nog dan onze groene truidrager "Marc Van Acker" noodgedwongen de strijd moet staken. Marc moet vrijdag 21/8 een hartoperatie ondergaan. De ingreep kan niet worden uitgesteld, daarom is het bijzonder jammer dat Marc niet kan deelnemen aan onze fietstrip. Marc had voor zijn doen al redelijk wat kilometers in de benen en keek er bijzonder naar uit om met een paar vrienden Frankrijk te doorkruisen. Wij wensen hem langs deze weg veel sterkte en een spoedig herstel.
Op onderstaande foto bewingt "De groene trui" de Col De La Machine.
Naar goede gewoonte wordt er druk vergaderd gedurende de laatste weken voor aanvang van de trip. Meestal gaat dit gepaard met een introductie in de culinaire geneugten van de streek die wij zullen bezoeken. Let wel: eerst vergaderen en dan de inwendige mens versterken. Het omgekeerde hebben wij inmiddels afgeleerd. Op onderstaande foto ontbreekt onze begeleider "Walter". Hij werd immers weggeroepen voor een belangrijke meeting die avond. Geen erg want onze chauffeur van dienst kent al voldoende de kneepjes van het vak.
Twee jaar geleden fietsten we richting Mont-Ventoux. Hieronder vindt u het relaas van onze 8-daagse fietstrip van toen. Dit jaar willen we met nagenoeg hetzelfde gezelschap de streek van de Auvergne aandoen. Met de Puy de Dôme herbergt deze streek ook een uitdaging voor iedere wielerfanaat. Vanaf nu wordt onze blog opnieuw opengesteld en kunt u ons wedervaren op de voet volgen.
Snipperdag voor Paul en Annie. Erik en Pieter beklimmen de Signal de Lure. Voor Johan, Mark en Wilfried is het nu of nooit. Het weer is goed, de benen zijn terug hersteld, dus hopla den berg op, op zoek naar onsterfelijke roem. Vanuit Bedoin is het niet de gemakkelijkste beklimming: van ongeveer 250 m. naar 1912 m. hoogte in 21 km. De 1e 5 km. zijn een opwarmer maar de 16 km. die dan volgen tot de top kunnen de vergelijking met de Toumalet en l'Alpe d'Huez zeker doorstaan. Het komt er op aan het juiste ritme te vinden, en dat lukt: de 3 duimpjes overwinnen de grote stenen puist, de reus van de provence. Een supereinde van een super wielervakantie. Boven gaan de wielen eruit en op Chalet Renard het verloren vocht er weer in. Filip en Patrick, gisteren nogal laat gearriveerd, haalden ons met de auto een stuk voor de top in terwijl Walter als een echte bezorgde soigneur-chauffeur heel de tijd de 3 in de gaten hield voor het geval...... In de namiddag doet Patrick nog een toerken en Filip ook. Die leent daarvoor de velo van Wilfried en vindt in de pulle nog een verdacht uitziend drankje. Het labo Van Vooren zal de zaak onderzoeken. 't Is lastig geweest, 't is leuk geweest, 't is mooi geweest. A thing of beauty is a joy for ever!
's Nachts onweer en dus in de voormiddag enige afkoeling. In de namidag rond 15h00 een uurtje windkracht 10 en 's avonds is het alweer zwoel.
Programma Pieter: 3 x de Ventoux op (c'est fou); dat lukt maar op het einde toch licht in het hoofd en zwaar in de benen. Erik, Johan, Walter, Paul en Annie volgen een stuk met de auto en doen aan sight-seeing. Programma Filip en Patrick: bezoek aan vriend(in?) van Patrick in den Ardéche. Geen verslag --> Top secret! Programma Mark en Wilfried: Pastis - pizza - siësta - bezoek wijnbedrijf - Pastis.
De afgelopen vier dagen heb ik regelmatig gedacht aan de Willy Voets en de Jef Bidons uit het peleton. Maar ook een beetje aan Patrick Lefevere en Johan Bruyneel. Samen met Walter zijn wij immers zowat de soigneurs en ploegleiders tegelijk. Bij het begin van de rit spreken we meestal af in welk dorp we het eerste café gaan bezoeken, maar de realiteit wijst uit dat daarvoor (eerlijk gezegd tot onze spijt) eerder weinig tijd rest (alhoewel ) : we moeten de weg verkennen (remember : mannen en kaartlezen !), om eten gaan in een of andere plaatselijke marché, assistentie verlenen bij pech, schaduwrijke rustplaatsen zoeken, drinkpullen vullen, enz. Van verveling is zeker geen sprake, zeker niet met de tonen van de plaatselijke zenders Fun en NRJ op de autoradio. Vooral bij beklimmingen, als het peleton uit elkaar valt, moeten we er ons gedacht bij houden. Een beetje de renners moed inspreken ook, door te zeggen dat het niet ver meer is en van dat soort zaken, terwijl wij soms al beter weten De volgende keer zouden we met oortjes willen werken Gisteren dan de apotheose met de klim van de Mont Ventoux, als de persoonlijke volger van Erik en Patrick. Naarmate de top naderde werd de afstand tussen beide helden wat groter, zodat ik wat moest schipperen van voor naar achter. Van mijn tien liter water was er op het einde van de klim niet veel meer over, zo verschroeiend heet was het. Het zweet droop de renners af en zelfs ik deelde vanuit de volgwagen in de brokken. Gelukkig was er aan Chalet Renard even tijd om in één zwelg een pintje te drinken en dan weer op zoek naar de renners. Patrick deed het in de stijl die we van hem gewend zijn : rustig, op het zadel blijvend, soepele tred, gelijkmatig tempo, zelfs nog tijd voor een grapje aan het stuur, al moest hij vanaf het monument van Simpson uitzonderlijk ook wel op zoek naar het kleinste verzet. Erik dan weer vaak en danseuse al viel het mij op dat hij toch meer blijft zitten dan vroeger. In ieder geval had ook hij zijn krachten goed gedoseerd, want binnen de verwachte tijd zagen we hem vanop de top traag maar gestadig de bergwand opschuiven. Zelden iemand zo content gezien, geluk dat uiteraard via sms onmiddellijk met onze hoofdsponsor diende gedeeld te worden. Met al dat geluk en al die tevredenheid vloeide er s avonds uiteraard nog meerder gerstenat, maar dat valt vanzelfsprekend onder mijn beroepsgeheim, al waren er ditmaal wel enkele toevallige Lembeekse getuigen (ra ra ra). Ciao en tot binnenkort!
Het is dinsdagmarkt vlak voor het hotel. Het is weer een snikhete dag. Dat wordt terrassenslenteren. De gemiddelde snelheid zal vandaag erg laag liggen. Om 17h00 komen Paul, Annie en Pieter, zoon van coach Erik, ons vervoegen voor een mini-vakantie.
Vandaag 2 platte tubes voor Patrick. Erik is de enige die de 1000 km aflegde zonder pech. Het wordt verschrikkelijk warm, dicht bij de 40°. Soms is het alsof je door een oven rijdt. Via kleine baantjes rijden we door een berglandschap, licht op en af tussen kanjers die 500 a 1000 meter boven ons uitstrekken. Later volgt de wondermooie "George de Méouge" Nog voor de middagstop, in volle middagwarmte, nog een col over. In Sault is er topoverleg. De warmte en de kilometers doen de groep splitsen. Patrick en Erik zullen doorrijden naar de top van de Ventoux. Wilfried, Johan en Marc besluiten langs, de overige zeer mooie, George de la Nesque naar Caromb af te dalen. Op het einde lijkt de minste helling een kwelling en de brug van Balgerhoeke een col. Om 18h00 aankomst van de 3 na precies 1000 km fietsen in 8 dagen, in zeer wisselende omstandigheden en langs een onvergetelijk parcours. Voor niemand zijn 3 halve liters een probleem. Een uurtje later komen ook de overwinnaars van de Ventoux aan.
Zeer warm weer. Platte tubes voor Johan en Patrick. Start om 9h30 met hier en daar wat lood in de kuiten. Fietsen door "Het parc national du Vercors" is een unieke ervaring: in een soms bruut en weids landschap met niet al te lastige klimmetjes. Col de Carri, col de Proncel, col de Rousset: allemaal moeten ze voor de bijl. En dan: poef! een snelle afdaling van 22 km met meer dan een dozijn haarspeldbochten op naar Die, je kan hier enkel moe worden van het remmen. Dan een pitstop en door het dal van de Drome, erg mooi, maar de uitsmijter van de dag: een zondagmiddagklimmetje naar de Col de Cabre waarna een lange afdaling richting hotel. Bij het col klimmen rijdt elk zijn eigen tempo zodat bij aankomst van Wilfried en Marc de rest meerdere minuten en pinten voorsprong hebben. We waanden ons even op zondag in de kantine van FC Lembeke. Vananvond tafelen we buiten en bespreken we alweer de nationale- en wereldproblemen. Dat kan en mag niet anders met zoveel slim volk.
Hotel "Chez Nous" is een absolute aanader voor wie en passent in de buurt van Lyon goed wil tafelen en rustig slapen. Warm weer, no wind, no bewolking, niemand rijdt plat. Lovenswaardig begeleiders- en bevoorradingswerk van Walter en Filip. Op het programma staat een lange rit, dus stipt om 9h00 op de fiets. Na 32 km rijden we over de Rhone. We zullen vandaag trouwens niet alleen het Rhone-dal maar ook dat van de Aisne en de Isére doortrekken, wat betekent leuk vlot afdalen en met moeite uit het dal klimmen, telkens kilometers lang. Geraken we in Pont en Cherny toch wel de weg kwijt zeker, veel tijd verloren en 15 km extra. Nog een foutje in de afstandsberekening en we hebben een rit van 180 km. Jawadde mjne joegne. Na veel klimmen en dalen in een gevarieerd lanschap zien we in de verte de muur van het Vercors-massief opduiken. Verder door boomgaarden met alleen notelaars, toeristische dorpjes die allen eindigen op 'royans'. Om 18h00 staan we aan de voet van de Col de la Machine, het "speeltje" van coach Erik. Dit wordt 13 km het plateau van de Vercors oprijden, kruipen en sluipen. De laatste kilometers door wondermooie unieke rotsgalerijen. Op de col is Patrick als 1e boven, later volgen Erik, Johan, Marc en Wilfried. Koninginnerit? zeer zeker! Door het wisselend parcours, de afstand, de moeilijkheidsgraad, de finale, en de slotaanblik van Wilfried bij de aankomst: precies koningin Fabiola.
Het weer is vandaag de ganse dag onberispelijk: weinig wind, zonnig en niet te warm.Tot in Cluny fietsen we op een oude spoorweglijn, een platte aanloop die doet denken aan Schipdonk en de Lieve maar af en toe met een verrassend decor. Op het einde rijden we door een fietstunnel van 1,6 km lang. Daarna een serieuze klim naar de "Roche de Solutré", bekroond met een zeldzaam mooie afdaling, 4 km genieten zonder trappen dwars door de wijngaarden van de Bourgogne. Effenaf schitterend. Onderweg een platte tube voor Marc. Na 60 km middagstop op een lommerrijke petanquebaan in Leynes, zowat het afscheid van de Bourgogne. Ondertussen hebben Johan en Walter de streek afgeschuimd op zoek naar een nieuw wiel. De laatste 60 km alweer een ander landschap, vrij vlak, veel bomen en moerassen en enkele ooievaars gezien. Aankomst in St Croix om 16h00 waar Filip ons vergast op een dubbele "Arret Kronenbourg". Om 17h00 in het hotel "Chez Nous" een mooi verblijf. Dat wordt vananvond dineren onder de platanen.