Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
20-04-2007
de bergen in...per trein...
Je vertrekt uit Perpignan (Zuid-Frankrijk, Rousillion) met de 'gewone SNCF-trein'. Je stapt onderweg over op de "train jaune" en de Franse spoorwegmaatschappij (SNCF) tovert een machtig tafereel voor je : de trein klimt letterlijk door de bergen geholpen door tunnels en addembenemende bruggen naar een hoogte van 1500 meter in de Pyreneeën! Hierbij een eerste foto van deze landschappen! Klik en de foto vergroot, natuurlijk.
Ik was 'eventjes' bij de buren, en heb er mooie beelden vanuit de "train jaune" genomen. Je krijgt die cadeau op dit blog, vandaag eerst een foto van hoe die trein er honderd jaar geleden uit zag!
Het laatste station van de spoorlijn 73 van Gent naar De Panne(Adinkerke) is, uiteraard, station De Panne, in de volksmond station Adinkerke, omdat het in de deelgemeente Adinkerke ligt! Voor de kinderen : het station naast Plopsaland! Dit station ligt op amper 5 kilometer van het Franse station Bray-Dunes, maar...het spoor ligt er, maar er rijdt GEEN TREIN! Wie regelmatig dit blog bekijkt of wie eens op www.trekhaak73.be surft, weet dat onze Werkgroep nog steeds ijvert voor een treinverbinding! Tot nu toe zonder resultaat! Heden in Frankrijk boodschappen gaan doen, maar wel met de wagen... Ik dacht, laat mij die oude foto's van enkele Franse stations maar op het blog plaatsen. En hier komt nummer één : station Bray-Dunes op grondgebied Gyvelde!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??