NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Foto
Foto
Dochter Saroja was ook mee met de TGV naar Parijs ! ! !
Foto
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me.  Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Foto
Foto
De "Tour de France" stond, in 1956, voor de overweg van Station Veurne!!
Foto
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Foto
Foto
Mijn twee Elzasser-vrouwen steunen Trekhaak ook ! ! !
WEEKENDTREIN = GOEDKOPE TREIN !! !! !!
Zoeken in blog

Foto
Ikke met oude kepi bij Sauwens, toen Minister van Verkeer....
Foto
Foto
Foto
Inhoud blog
  • Werkgroep wil spoorfiets op spoor van Adinkerke (b) naar Dunkerque (f).
  • spectaculaire stoomontwikkeling
  • Paul Delvaux en de trein
  • telegrafische afkortingen...
  • Haar naam is Nicole
  • Families De Coninck of Lievens uit Wilrijk!
  • Gezocht : inwoners van Wilrijk
  • stoomtreinen Maldegem
  • stoom in Maldegem
  • ESEN
  • stemmingsbeelden
  • toen reed de trein naar Duinkerke
  • studententrein
  • Kerst-vrede
  • Nieuwe dienstregeling
  • ledendag
  • BOM JEZUS (Portugal)
  • treinwinkelen?
  • Mooie foto...
  • minder dan 9 euro!
  • Stoomtrein tussen Libramont en Aarlen!
  • Ongelukken met de treinen!
  • Fons
  • in memoriam : Tom Compernolle
  • spoorbrug Veurne...
  • gesmeerd...
  • oude trams
  • Heide-Calmpthout
  • stations van weleer
  • Franse trein in Adinkerke
    Foto
    Saroja, mijn dochter, in Aix-en-Province, voor het huis van Cézanne.
    Foto
    Foto
    Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
    Foto
    zie het artikel van 30.11.05...
    Foto
    "Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram.  "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
    Foto
    1989 : Dunkerque (Fr) - trein naar
    Foto
    Veurne station : een gebouw als een kerk! Spring eens binnen!
    Foto
    Trekhaak 73
    Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek
    OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !! NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
    30-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zicht met electrische trein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog even een zicht op een brug en... een electrische trein.  Klik op de foto om die te vergroten.  Deze foto is 50 jaar oud!

    30-01-2008 om 19:33 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    29-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een kleurfoto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een kleurfoto van een stoomtrein???  Die zijn niet dik gezaaid, hé!  Maar hier is er een, alhoewel, ik heb er betere gezien!
    klik eens op de foto!

    29-01-2008 om 21:51 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kijk eens naar onze website


    door te klicken op

    www.trekhaak73.be

    bezoek je onze site.
    Onze Werkgroep "trekhaak73" probeert het Openbaar Vervoer in de Westhoek van Vlaanderen te verbeteren!
    Nu met forum over een belbus!
    joskevermeulen

    29-01-2008 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (3)
    27-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.duurder
    Tussen enkele foto's volgend belangrijk bericht :
    Vrijdag 1 februari worden de GO-PASS en de RAIL-PASS duurder.  Wie de passen nog aankoopt tot 31 januari, kan er toch nog een jaar mee reizen en betaalt nu maar respectievelijk 45 en 69 euro!  Te koop aan de Belgische loketten...
    Een gouden raad... van Joskevermeulen.  Een raad die wat euro's kan opbrengen!

    27-01-2008 om 18:14 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stoomtrein over de stroom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een prachtige zwart-wit foto van een stoomtrein over de stroom.
    Wil je eens klikken op de foto?

    27-01-2008 om 17:21 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    26-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stoom en electrisch naast elkaar!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een foto van lang geleden : een elektrische trein naast een stoomlocomotief.
    Klik eens op de foto!

    26-01-2008 om 17:16 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.prachtige foto's van lang geleden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een paar prachtige foto's van lang geleden...
    Vandaag : de stoomlocomotief neemt een douche!
    Klik eens op de foto!

    25-01-2008 om 20:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    24-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langs de Maas... La Meuse
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een kleurfoto uit de jaren '50... : een stoomloc, een auto en de Maas... 
    klik er eens op...

    24-01-2008 om 14:21 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    22-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Electrische loc uit de jaren '50
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Even een foto van de Electrische (Belgische) locomotief BB 122.  De foto is uit de jaren '50 van vorige eeuw!
    Klik op de foto om die te vergroten!

    22-01-2008 om 19:47 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    20-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.prachtfoto's type 10
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tegen nieuwjaar heb ik hier een tekening van de stoomlocomotief "type 10" uit 1910 getoond.  Ik heb nu wel enkele prachtige foto's teruggevonden van de laatste rit van "type 10" van Arlon naar Brussel uit......  1956.  Vandaag foto nummer één!!!
    De foto vergroot door erop te klikken!

    20-01-2008 om 19:21 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    19-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het klaarmaken van de stoomloc
    Voordat de trein kan vertrekken, moet de stoomtrein lang op voorhand klaargemaakt worden...  Hierbij een beeld van het klaarmaken en... hoe de machinisten, met een bril op, de wind en het roet trotseren!




    19-01-2008 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    18-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arlon (1956) : type 10 in de stoom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Type 10 - stoomloc - Hij stoomt erop los in Arlon, voor zijn laatste rit op lijn 162 (Arlon-Brussel).
    De foto vergroot als je erop klikt!

    18-01-2008 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    17-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.station Esen na 1918
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De oorlog is gedaan, het station van Esen ziet er zo uit als dat van Diksmuide : één puinhoop! Ook de stations van Kaaskerke, Oostkerke, Pervijze en Nieuwpoort (aan de andere kant van de Yzer) zijn volledig vernield.  Veurne en Adinkerke-Panne werden, wonder boven wonder, grotendeels gespaard!

    17-01-2008 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.65+ per trein ! ! !

    Ik veronderstel dat de méér dan 65-jarigen weten dat zij met de trein kunnen reizen tegen 4€ per persoon??  Vanaf 1 februari 2008 worden de spoortarieven verhoogd, maar het seniorentarief blijft op 4€ per persoon!!!
    Maar de spoorwegen maken het niet gemakkelijk, door de vele regels.  Hier komen er enkele : het ticket wordt, op voorlegging van de identiteitskaart, verkocht en is één (1) dag geldig na 9 uur 's morgens in de week. Het is een heen- en terugticket!
    Gedurende de weekends en de feestdagen is het ticket onbeperkt geldig... tussen 15 september en half mei volgend jaar!  Want in de zomerperiode kan je op zaterdag, zondag en feestdagen dit 65+ ticket niet aankopen! 
    Als dit voor jou niet duidelijk genoeg is, dan ga je maar eens naar een station en vraag wat uitleg.  Waarschijnlijk krijg je dan deze uitleg, maar onthou in ieder geval dat je na 9 uur gedurende de week steeds de heenreis mag maken maar dat dit uur bij de spoorwegen LETTERLIJK worden genomen : iedere binnenlandse trein die nà 9 uur vertrekt is goed, maar, bijvoorbeeld 8u57 een trein nemen KAN NIET.  Heeft die trein 5 minuten vertraging (en vertrekt in jou station om 9u02), dan mag je mee aan de voordeelprijs van 3€.
    ieder zegge het voort... trekhaak73 zorgt voor tips voor trips... 
     

    16-01-2008 om 17:01 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    13-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dunes de Flandre
    Klik op de afbeelding om de link te volgen (klik eens op de foto).
    We schrijven 1990 : tussen De Panne (B) en Dunkerque (F) rijdt een Belgische dieseltrein voor passagiers.  Uniek is dat de trein spoort door een prachtig duinengebied in de omgeving van Leffrincoucke (Les dunes Marchand).  Trekhaak 73 had in 1990 op zaterdag deze trein kunnen laten rijden : één keer heen en terug voor de middag en één keer heen en terug tegen de avond. Slechts één seizoen reed deze trein : beide spoorwegmaatschappijen (NMBS en SNCF) lieten de beide steden een enorm bedrag betalen om deze verbinding te onderhouden!  De stadsbesturen moesten het jaar daarna afhaken!
    Met dank aan Alain Janmart (treinbestuurder uit Antwerpen), die mij toelating gaf om deze foto te publiceren!  
    Ik reed vandaag tussen Leffrinkoucke en Bray-Dunes langs het spoor, en mijn hart bloedde, toen ik zag hoe het spoor overwoekerd is van het onkruid.  Ook in Frankrijk denkt men dat een trein tussen Dunkerque en De Panne niet meer mogelijk is!


    13-01-2008 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    11-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorlopig nog een laatste locomotief
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gebouwd in 1921, met een maximum snelheid van 90 km/u kwam deze locomotief op de spoorwegmarkt als type 31-1.  Hij woog 82 ton.

    11-01-2008 om 16:01 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (1)
    02-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.locomotief type 40 uit 1917
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze tekening van locomotief type 40, gebouwd in 1917 kon maar een snelheid ontwikkelen van 80 kilometer per uur, hij had een vermogen van 1386 pk, maar woog zelf maar 58 ton. 

    02-01-2008 om 21:23 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    01-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Locomotief type 10 uit 1910
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor jullie nieuwjaar...
    Hierbij een tekening van de Belgische locomotief, type 10, gebouwd in 1910.  Deze kon een snelheid van 120 kilometer per uur ontwikkelen, terwijl hij zelf 100 ton woog!  Let wel : gebouwd vanaf 1910 en al 120 per uur!!!!!

    01-01-2008 om 18:44 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (1)

    Foto

    "De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield!  Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
    Foto

    Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!



    Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.  Dit is zeker niet het geval !  Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!  Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.  omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne  (adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!


    Foto

    affiche voor de wereldtentoonstelling in 1910 in Brussel
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Hoofdpunten blog kunstschilder_g_bulcke
  • Eindelijk nog een schilderij gevonden
  • claude manet
  • Omdat kinderen belangrijk zijn...
  • Omdat kinderen belangrijk zijn...

    Trekgastenboek
  • cialis online 45244
  • kamagra website reviews uk Taf
  • kamagra gel opinie forum Jag
  • cuanto cuesta cialis en chile
  • cos e cialis generico

    Duwt een keer op het knoptje om een berichtje bij te steekn! Je zijt er altijd welkom hoor!!!



    Zoals je kan zien, gaat "Trekhaak 73" naar de politiek, zonder zich aan een partij te binden.

    Foto

    Bover : Fortem-statie : zonder "Trekhaak73" was Alveringem verbonden met de trein uit Veurne door... een tram!!!
    Foto

    Archief per maand
  • 05-2012
  • 08-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 05-2010
  • 03-2010
  • 12-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Foto

    Foto

    Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
    Foto

    Foto

    Foto

    Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
    Foto

    Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
    Foto

    Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
    Foto

    ODE AAN DE CHAMPAGNE
    Foto

    Foto

    Foto

    DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!


    Foto

    Foto

    trein en personeel naar Duinkerke

    Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??


    Laatste commentaren
  • Stoomtrein in Roeselare (Christiaan Therry)
        op graag gedaan...
  • rH3BWOZFB (epDIwodkcs)
        op station Veurne
  • SBdXZdr35K (zf3tBVqPNP)
        op Llanfair en Martin of Martine
  • 0TuLLoSXhN5B (WwrJLYGiD)
        op LIEGE, lang geleden
  • Foto

    Mijn dochter met "slapersmuts"... houdt van treinreizen!
    Foto

    Vanaf 1 februari : beter streekvervoer rond Diksmuide!!
    Dankjewel  "De Lijn".
    Image Hosted by ImageShack.us

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!