Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
01-05-2010
stoomtreinen Maldegem
Vandaag was de eerste dag van de stoomtreinen in Maldegem. Wie het vandaag gemist heeft kan morgen nog gaan...
Ikzelf ben geboren en heb mijn jeugd doorgemaakt in ESEN. Esen is, sedert de eerste fusies in de jaren '60, deelgemeente van Diksmuide en is, als je vanuit richting Roeselare naar Diksmuide rijdt, de "voorstad" van. Toen ik er woonde was het een onbekend dorp van 1800 zielen. Esen is intussen bekend geworden, omdat de oude brouwerij Costenoble werd overgenomen door "de dolle brouwers", en deze mensen én hun bieren, bekend zijn tot aan de andere kant van Vlaanderen!! Maar zoals zovele dorpen tegen de Yzer, heeft mijn dorp ook een triestige geschiedenis meegemaakt, tijdens de eerste wereldoorlog. Eén van de plaatsen, waar vele Esenaren onschuldig werden doodgeschoten was dan nog uitgerekend in de brouwerij Costenoble (bovenste foto uit 1910). Kan ik jullie een plezier doen met wat uitleg over deze geschiedenis? Het station van Esen werd (uiteraard) tussen 1914 en 1918 volledig verwoest. De onderste foto is het station van rond 1910. Het station situeerde zich tussen Lichtervelde en Diksmuide op de lijn 73. Er waren de stations Kortemark, Handzame, Zarren en Esen, alvorens in Diksmuide aan te komen. Er is geen station meer in Handzame, Zarren en Esen sedert 1984.
Hiernaast een foto van "la gare de Dunkerque", zoals die Fransen dat zo graag zeggen. Veel volk op de been, maar waarschijnlijk niet om van het Franse Duinkerke, over Adinkerke-De Panne naar Gent of Brussel te sporen, want toen deed je daar nog méér dan 5 uur over. En nu??? NU IS ER ZELFS GEEN TREIN MEER tussen Dunkerque en Adinkerke, en vanaf Adinkerke-Panne naar Brussel doen we er 105 minuten over. Trekhaak 73 hoopt om het spoor tussen Duinkerke en Adinkerke in ere te herstellen.
Het is (eindelijk) zo ver : vanaf 9 januari zal er elke vrijdag een extra trein worden ingelegd tussen Gent Sint Pieters en De Panne om de vele studenten comfortabel naar huis te laten sporen! De trein vertrekt dan om 18u04 in Gent, stopt in De Pinte, Deinze, Tielt, Lichtervelde, Kortemark, Diksmuide, Veurne en Koksijde om tegen 19u13 in De Panne aan te komen!!
Eergisteravond een programma vol kerstsongs van de laatste 60 jaar gehoord/gezien op BBC2! Ook Merry Christmas - War is over" van John Lennon. Bracht me op het idee om volgend verhaal aan jullie mee te geven. Lees het alstublieft helemaal...
Een ogenblik Vrede !
Het enige mooie moment van de hele oorlog aan de Yzer, hebben de soldaten meegemaakt aan de Hoge Brug te Diksmuide, bijna op de plaats waar nu de Yzertoren staat. Het was Kerstmis 1914, aan beide oevers van de rivier lagen de soldaten ingedijkt in hun slijkerige loopgraven. Het was bitter koud, de bijtende oostenwind zweepte over de hard toegevroren vlakte. Het was er ook stil : de kanonnen en mitrailleurs zwegen en er was geen enkel geweerschot!
Doch opeens, hoor!Stemmen, zingende stemmen, eerst aarzelend, dan vaster, aanzwellend tot een machtig kerstlied.
Ja, t komt van over de Yzer, uit de Duitse loopgraven!
De onzen, verstomd eerst, juichen begrijpend toe en uit Vlaamse soldatenborsten galmt als wedergroet een kerstlied. Wedergejuich der Duitsers!
Méér zang, samenzang van stille nacht, er wordt geroepen : Kerstnacht, nacht van vrede, niet schieten!
Eén der onzen waagt het hoofd boven de schansen, nog een, nog meer.Er wordt verbroederd.Sigaren, chocolade en allerlei snuisterijen worden elkaar over het ijs van de Yzer toegeschoven.
Een Duitse soldaat laat verstaan dat hij een priester vraagt, die een aandenken aan deze nacht mag ontvangen.Daarna ontvangt een Belgische aalmoezenier van een Duitser een remonstrans, die zij in Diksmuide ontdekt hadden.Het was de remonstrans uit de hospitaalkapel van Diksmuide, die de zusters, alvorens te vluchten, hadden verstopt in de kolenkelder en die door de Duitsers werd gevonden.Hij was ongeschonden, behalve het kruisje bovenop, dat intussen ontbrak.
Toen kunstschilder Sam de Vriendt in 1930 van Diksmuide de opdracht kreeg om een oorlogsschilderij te maken, herinnerde hij de gebeurtenis van kerst 1914, en hij liet zijn fantasie de vrije loop : hij schilderde een Duitse soldaat (met pinhelm) en een Belgische piot, met de monstrans onder de arm.Beiden aanbidden, in de vlakte, met op de achtergrond de Yzer, het Kerstkind .
De legerleiding was met deze tijdelijke wapenstilstand weinig ingenomen.Men kon van deze hoge heren, die ook wel op hun manier en zover mogelijk achteruit de kerstnacht hadden gevierd, toch niet vragen, de schoonheid aan te voelen van wat er te Diksmuide was gebeurd!Zij namen het dus zeer kwalijk op en de twee ondergeschikte officieren, die de verbroedering niet hadden willen beletten, werden zéér zwaar gestraft.
De schilder, Sam de Vriendt, geeft toe dat dit schilderij de werkelijkheid niet uitbeeldt, maar de geest is juist.Het is een Kerstschilderij, een vredesschilderij geworden!
Morgen, 14 december passen de Belgische Spoorwegen hun dienstregelingen aan... Een nieuw spoorboekje kost 11 euro, de ARI-disc kost 4 euro! Voor de spoorlijn 73 verandert er - voorlopig - zo goed als niets tussen De Panne en Gent Sint Pieters.
Gisteren had de jaarlijkse ledendag plaats van de Bond Trein Tram Busgebruikers. Organisator was de provincie West-Vlaanderen. Vermits ondergetekende in het Bestuur zetelt voor deze provincie, maakte ik deel uit van de mensen die moesten "werken"... Joske kon in originele uitfit de gasten begroeten aan het stadhuis van Kortrijk (zie foto). Nadien spoorden zo'n 125 belangstellenden van Kortrijk naar Lille (Rijsel) in Frankrijk.
klik eens op de foto! NEE, ik ga hier niet in het Portugees schrijven! Alleen mijn verhaal doen. Toen ik in 2005 in het Noorden van Portugal was, heb ik het bedevaartsoord "Bom Jezus" ("Goede Jezus") bezocht. Het oord ligt op een hoogte en je kan het bezoeken langs trappen (bedevaart doen) of met een tandradtreintje dat je naar omhoog brengt. Uiteraard ga ik het hier over het treintje hebben. Het speciale aan de twee treinstelletjes is, dat het wordt aangedreven door... water!! En het werkt zo : met een stalen kabel zijn beide stellen aan elkaar verbonden, via een katrol. Als het ene beneden staat, bevindt het andere zich boven! Een reservoir, waarin méér dan 3 m³ (3000 liter) water kan, wordt boven gevuld, de remmen gelost en de zware trein komt naar beneden, maar vermits een kabel de verbinding maakt met het stel beneden, wordt de onderste naar boven gestuwd. Als de trein beneden/boven komt worden de remmen vastgezet, want alles blijft veilig, en een klep zorgt bij de onderste trein dat het water ontsnapt. Intussen is men boven bezig met het reservoir te vullen, en zo verder...
De NMBS lanceert ook dit jaar het Shoppingbiljet. Voor slechts 8 (2klas) of 12 (1klas) kan de reiziger er tijdens de kerst-en koopjesperiode aan een voordelig tarief met de trein op uit trekken.
Tijdens de weekends van december 2008 en januari 2009 en tijdens de volledige kerstvakantie (van 22/12/2008 tot en met 2/1/2009) kunnen treinreizigers met het Shoppingbiljet van NMBS opnieuw genieten van een voordelig forfaitair tarief.
Voor een treinreis heen en terug in 2klas tussen 2 Belgische stations betaalt de klant slechts 8. In 1ste klas bedraagt de prijs 12. Let op, de heen-en terugreis moet wel op dezelfde dag gebeuren.
Het Shoppingbiljet is alvast een ideaal alternatief voor wie er graag in alle rust en zonder verkeers-en fileproblemen op uit trekt tijdens de kerst-en koopjesperiode.
Het ticket kan gekocht worden in elk station of via de NMBS-website (http://www.nmbs.be, Ticket on line).
Wie meer informatie wenst over deze actie kan terecht bij het personeel aan de loketten of op http://www.nmbs.be.
Klik eens op het beeld hiernaast en je zal een prachtige foto zien van een motorstel over de Leie nabij Deinze!. De fotograaf, Alain Janmart heeft het over "Aarsele" met datum 10 juli 1989!!
Bij de winkelketen "Kruidvat" kan je nu treintickets kopen voor 8,99 euro. Die tickets zijn geldig op één dag voor reizen in België. Tickets nu kopen voor gebruikt vanaf heden tot eind december. Geldigheid van het biljet : in de week nà 9 uur 's morgens, tijdens de weekends en of feestdagen onbeperkt!!! Je moet je wel haasten voor je aankoop, want deze tickets vliegen de deur uit...
Op zaterdag 25 en zondag 26 oktober rijdt, naar aanleiding van '150 jaar spoorlijn 162' een stoomtrein tussen Libramont en Arlon. In onze stations kan, tegen de zachte prijs van 8 euro, een ticket worden aangekocht voor een rit met de stoomtrein op het traject Libramont - Marbehan of Marbehan - Arlon of de terugreis. Dit gebeurt drie keer in de ene richting en twee keer in de andere richting. De plaatsen zijn beperkt tot 400 per traject en de uurregelingen is te raadplegen in de stations. Ik beperk me hier tot de globale uurregelingen : op zaterdag zijn de ritten uit Libramont richting Arlon om 10u26, 13u49 en 17u18. Terug uit Arlon om 11u51 en 15u24 richting Libramont. Op zondag vertrek uit Arlon om 9u50, 13u09 en 16u45 richting Libramont, de terugreis is om 11u49 en om 15u18. De rit Libramont - Marbehan duurt ongeveer 22 minuten, de rit tussen Marbehan en Arlon duurt zo'n 18 minuten. De prijs van 8 euro is voor één rit met de stoomtrein (telkens met begin of einde in Marbehan) en de terugrit met de gewone trein naar het station waar je met de stoomloc vertrokken bent. Kortingen of vrijkaarten gelden hier niet, kinderen onder de 12 jaar mogen gratis mee (maximum 4 per betaald biljet) als ze geen aparte plaats opeisen of op de schoot zitten! Honden en fietsen worden niet aanvaard!! Als deze uitleg je ingewikkeld lijkt : dat is het eigenlijk niet, want in het station ligt een duidelijk vervoersplan, dus even gaat informeren!
Hiernaast de afbeelding van een der eerste lokomotieven, die reden tussen Lichtervelde en Veurne, vanaf 1858. Maar lees ook het volgende eens... Wat ik in een oude krant van 12 april 1893 heb ontdekt, tart alle verbeelding : ik citeer letterlijk en in de "originele taal" : "RAMP OP DEN YZERENWEG : 28 DOODEN" "Maendagavond, rond 9 ure, is eene wreede slachtparty gebeurd op de spoorbaan van Adinkerke naar Veurne, bij het terugkeren van den koopwarentrein naar onze statie. De schapen van den landbouwer Ryckewaert, zijne kudde, bestaande uit 80 koppen naar de hofstede wederleidende, was gekomen aan de barreel 47, welke gesloten was. De schapen gingen onder het afsluitsel door en bijna geheel de kudde was op de baan, toen de trein voorbijstoomde. De machinist, overuigd dat eeene ramp had plaats gehad, stopte onmiddellijk en vond er 28 gedoode schapen, in hun bloed badend. Twee andere die de pooten afgereden waren zijn afgemaakt geweest."
Fons Macharis, mijn vriend en kunstenaar uit Aalst, is overleden. Hij werd 81 jaar. Lang geleden kwam hij zijn schilderwerken exposeren in Veurne. Hij maakte de verplaatsing tussen Aalst en Veurne steeds per trein : zo heb ik hem leren kennen.
Onze familie is in diepe rouw. Tom heeft het leven gelaten in een ongeval. Iedereen weet ervan omdat hij een bekend sportman was. Maar niet iedereen weet dat hij een prachtig mens was! Hij wordt maandag 23 juni begraven in Torhout Ik draag deze tekst op ter nagedachtenis...
Ik kan het niet begrijpen dat hij me nooit meer een stevige hand zou geven ik kan het niet, maar zo is het leven. ik kan het niet begrijpen dat hij er nooit meer is!! maar wel dat ik hem verschrikkelijk mis
ik kan het niet begrijpen dat hij er nooit meer zou zijn en dat doet verschrikkelijk pijn! hij zal er nooit meer zijn op mijn verjaardag! nooit meer een tijd dat ik veel met hem lach! IK BEGRIJP HET NIET!!!! en dat doet mij veel verdriet
Agenten redden hondje van vreselijke dood Zakkende spoorbrug op nippertje stilgelegd.
VEURNE - Agenten van de politie Spoorkin en de brandweer van Veurne hebben dinsdag een hondje op het nippertje van een vreselijke dood gered. Het dier dreigde onder de gewichten van een ophaalbrug te worden verpletterd. De puppy, een kruising tussen een labrador en een golden retriever, was om een onbekende reden in de Nieuwpoortvaart terecht gekomen. Het hondje vond wat later in het midden van de vaart een rustplaats op een pijler van de spoorwegbrug aan de Nieuwpoortkeiweg. De politie van de zone Spoorkin werd erbij gehaald. Nadat agenten de brandweer te hulp geroepen hadden, stelden zij echter tot hun ontzetting vast dat de spoorwegbrug omhoog ging om een schip door te laten. Bij die beweging zakken de gewichten van de brug boven de pijler waar het hondje op lag. Om te voorkomen dat de puppy verpletterd werd, riep de politie inderhaast de sasmeester op om de bewegende brug stil te leggen. Een telefoontje van hem naar de bediening in Brussel kon de brug nog net boven het hondje tot stilstand brengen. Het scheelde niet veel of de schattige puppy was op een vreselijke manier aan zijn einde gekomen. Nadat de brandweer het jong uit zijn benarde situatie bevrijd had, ontfermde het dierenasiel Ganzeweide zich over het dier. Het hondje was niet voorzien van een chip, zodat de eigenaar onbekend bleef. Woensdag zat de puppy nog in het asiel. 'Het hondje heeft een beetje diarree, maar dat is normaal na zo'n avontuur', zegt dierenverzorger Pascal Coene van Ganzeweide. 'Het is echter niet ziek, al is het wel een beetje ondervoed.
Tussen 17 en 19 uur verwelkomen mobiele eenheden van de Fietsersbond en de BTTB* de fietsende pendelaars als winnaars op volgende locaties: de stations van Aarschot, Brugge, Buggenhout, Hasselt, Herent, Hove, Kontich, Oudenaarde, Sint-Truiden en Waregem. Tramhalte Oppemstraat in Tervuren. Je fietsketting krijgt een smeerbeurt en bovendien ontvang je een postkaart met een unieke code waarmee je kans maakt om mooie prijzen in de wacht te slepen.
Joskevermeulen zal deze avond aan het station van Brugge ook jou fietsketting smeren. Zeg je het me, als je me tegenkomt in Brugge? * = Bond Trein Tram Busgebruikers.
Er zouden nog méér trams rijden op bepaalde delen van het kusttramtraject. Da's goed, als ze maar op tijd kunnen rijden, zeker? Tussen haakjes : de tram hierbij is deze van Gent(Muide), en niet van de kusttram!!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??