Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
27-04-2008
oude trams
Er zouden nog méér trams rijden op bepaalde delen van het kusttramtraject. Da's goed, als ze maar op tijd kunnen rijden, zeker? Tussen haakjes : de tram hierbij is deze van Gent(Muide), en niet van de kusttram!!
Ter ere van de vele bezoekers uit de Kempen, hier een foto uit een ver verleden. "Aan de statiebareel" zou een schilderwerk kunnen zijn van Alfons Renoir van rond 1900. Met een klik wordt de foto iets groter!
Station Nieuwpoort-bad, rond 1900. De spoorlijn 74 van Diksmuide naar Nieuwpoort werd in 1952 (??) gesloten voor reizigersverkeer, voor goederen was dat in 1972 voor Nieuwpoort-bad en twee jaar later voor de ganse lijn tussen Diksmuide en Nieuwpoort-stad. In 1978 werd de lijn uitgebroken.
In Adinkerke staat op spoor I een Frans dieselstel klaar om naar Duinkerke te rijden. Op spoor III staat een diesel klaar om via Gent naar Geraardsbergen te sporen. Maar... dit alles is méér dan 10 jaar geleden. Trekhaak geeft echter niet op : wij strijden voor een trein naar Dunkerque en Calais! Wij mogen "mee-spreken" met West-Vlaanderen en Departement Nord. Natuurlijk is "Dunkerque" het frans voor "Duinkerke".
Zoals in een vorig bericht aangegeven, heeft elk Belgisch spoorwegstation een telegrafische afkorting. Op de spoorlijn van De Panne naar Brussel hebben we zo : FDK (Adinkerke), FLC voor Lichtervelde, FGSP voor Gent Sint Pieters, FBM voor Brussel Zuid, FBN voor Brussel Noord en FBNL voor Brussel Luchthaven... Foto hierbij : FLC.
Vergat je een voorwerp in de trein of in een station?
Via de site van de Belgische spoorwegen kan je een formulier invullen om dit verlies te melden. Aan de hand van deze vragenlijst zullen zij trachten je voorwerp terug te vinden. Zij vragen je om je voorwerp en de eventuele inhoud ervan op een gedetailleerde manier te beschrijven en om het station waar je je voorwerp wenst af te halen, aan te duiden.
Via het antwoord op de vraag " Ontving je een brief met een referentienummer van de NMBS om je te melden dat dit verloren voorwerp reeds teruggevonden werd?" sturen ze je door naar het juiste formulier.
Je kan je ook tot een stationsloket wenden, waar de bediende de vragenlijst samen met jou zal invullen.
Wat gebeurt daarna ?
Als je de vragenlijst ingevuld hebt, begint de zoektocht naar je voorwerp onmiddellijk:
Als je voorwerp werd teruggevonden: je wordt ervan op de hoogte gebracht dat je voorwerp ter beschikking is in het station dat op de R197 aangeduid werd. Bij het afhalen zal je gevraagd worden om een forfaitair bedrag van 3,80 euro* te betalen.
Als je voorwerp niet binnen de 6 maanden werd teruggevonden: je wordt ervan op de hoogte gebracht dat je voorwerp onvindbaar blijft en dat de opzoekingen gestopt worden.
* Prijzen geldig op 1 februari 2008
Wat gebeurt er met een gevonden voorwerp dat niet opgehaald wordt ?
Een gevonden voorwerp dat niet werd opgehaald binnen de 14 kalenderdagen, wordt naar de Centrale Bewaarplaats voor Gevonden Voorwerpen in Brussel-Zuid gestuurd, waar het gedurende 6 maanden bewaard wordt. Na deze periode wordt het voorwerp aan de Dienst Domeinen van het Ministerie van Financiën bezorgd, waar het voorwerp openbaar verkocht zal worden.
Enkele uitzonderingen :
Als je persoonlijke gegevens op je voorwerp staan, zal het personeel je ervan op de hoogte brengen dat je voorwerp werd teruggevonden en dat je het mag komen afhalen.
Als we je identiteitskaart of rijbewijs terugvinden, sturen we deze documenten naar de instantie die deze afgeleverd heeft. Deze dienst zal je hiervan dan op de hoogte brengen.
Andere info:
Als je in het buitenland woont, kan je ook een R197 invullen. Op het ogenblik dat je voorwerp wordt teruggevonden, zal het personeel contact met je opnemen om de praktische modaliteiten en de verzendingskosten te bespreken. Als het om je identiteitskaart of je paspoort gaat, wordt dit naar je ambassade of consulaat opgestuurd.
Als je een voorwerp vindt in de trein of in een station, dan vragen we je om het zo vlug mogelijk aan het stations- of treinpersoneel te overhandigen.
Hierbij een zwart-wit foto van een dieseltrein over een grootse brug. Zou dit uit Oostenrijk komen? Zoals gewoonte : klik op de foto om die te vergroten...
Een klikje op de foto? Op de spoorlijn van De Panne naar Gent, tussen Veurne en Diksmuide, was station Oostkerke nog een tijdlang een goederenstation. Hier een oude foto uit 1963, toen je er goederen kon versturen, maar niet meer kon opstappen als reiziger!
Ik keek mijn ogen uit, toen ik deze foto te zien kreeg : een amfibitrein tussen Oostende en Dover. Maar het kwam rap uit toen ik de keerzijde las : deze foto had dienst gedaan in een vakblad dat verschenen was op 1 april 1961...
Problemen met de belbus in De Panne... vanaf vandaagzou de belbus van 5u40, TIJDENS DE KROKUSVAKANTIE niet rijden. Dus de abonnees, die GAAN WERKEN zouden 's morgens vroeg niet met het openbaar vervoer pendelen... Joske heeft zich voor een paar uurtjes aan de telefoon gezet, om 'de Lijn' te overtuigen van hun fout. Immers, de belbus staat, zonder beperkingen, op de uurregelingen (internet én folder)! Iedereen bleef beleefd tegen mij, maar ik werd wel een paar keer afgewimpeld en, na véél aandringen, doorverwezen. Het resultaat is dat de bedienden de verwijzingen, onderaan de uurregelingen, verkeerd hadden geïnterpreteerd! Dus : de belbus van 5u40 rijdt wél tijdens de krokus. Het ongemak van vandaag is weggewerkt...
Vorige nacht was het 'koekenbak' in Noord-Engeland : vele autobestuurders zaten geblokkeerd door de grote hoeveelheid sneeuw, die hen had verrast! Maar de trein : hij reed voort! Ook vijftig jaar geleden reed deze stoomtrein door de sneeuw in Engeland. klik je eens op de foto?
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??