Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
30-08-2006
4402
Nog eens het motorstel 4402 : de fotograaf Alain Janmart staat zodanig opgesteld, dat dit stel juist op de grens tussen Frankrijk (SNCF)in Bray-Dunes en België (NMBS)in Adinkerke rijdt. De "ruitjes" geven aan op welk spoorwegnet de trein zich bevindt, hier is de "B" in het ovaal natuurlijk voor "onze" spoorwegmaatschappij. Deze foto dateert uit 1989! Want heden rijdt er géén trein op dit spoor! Jammer!
Voorbij Middelkerke, richting Oostende, rijdt de kusttram gedurende enkele kilometers naast de kustweg, maar, bijlangrijker : net naast de Noordzee en het strand! In de jaren '50 was dat natuurlijk niet anders. Daarom nog eens een tram uit die tijd uit de trukendoos gehaald... Later deze week volgt de tram met reklame op. Wat is mooist???
Vandaag gehoord van de bruggewachter van waterwegen : het gaat niet goed met de spoorwegbrug te Veurne over de vaart van Nieuwpoort naar Duinkerke. Niet dat de treinen in het water zullen belanden, verre van! Maar voor het ogenblik kan deze brug niet meer gedraaid worden, om zo het scheepvaartverkeer door te laten! Ajaj, jammer voor de "schippers" die nu via Fintele een omweg moeten maken... Hierbij een beeld van die spoorwegbrug in Veurne, terwijl het mazoutje met nummer 4402 erover spoort. (Foto genomen in 1989 door Alain Janmart).
Nog even deze foto uitgehaald...(klik er eens op)! Een kruising van een museumlijn (Toeristische Trein Zolder) met de spoorlijn Mol-Leopoldsburg-Hasselt, waar toen nog deze locomotief 6255, de reizigerstreinen trok. Kent iemand de juiste plaats?? Ik ben het namelijk vergeten en heb op de foto geen aantekening gemaakt! En bestaat de TTZ nog???
Nabij het station Brugge bevindt zich een monument, ter nagedachtenis van de oorlogsslachtoffers van de locomotiefdepots van Brugge, Adinkerke, Kortemark en Eeklo. Monument opgericht in 1949!
Hierbij een deel van de plattegrond van de bundel van Adinkerke met de draaischijf op. Plan van rond 1930! De draaischijf is de cirkel met D.S. en de diameter 18.50m op. Het lijntje door de schijf stelt het spoor voor. Klik erop om méér te zien! Het boek "Remise d 'Adinkerke" uit 1925 meldt over de schijf : "La plaque tournante a un diamètre de 18 m 50. Le virage des locomotives est effectué exclusivement par le personnel de da locomotive." ("Herstelplaats van Adinkerke" : "De draaischijf heeft een diameter van 18 m 50. Het draaien van de locomotieven wordt enkel uitgevoerd door het personeel van de locomotief."). Vermits dit boek uit 1925 dateert, was de draaischijf er toen ook al.
Natuurlijk heeft het, heden ten dage, weinig zin om een locomotief te draaien, vermits er tegenwoordig een "stuurpost" aan beide zijden van de motor is! Vroeger kon dat draaien gebeuren door een grote bocht te maken, waardoor de loco, na enkele kilometers, opnieuw in de tegengestelde richting keerde. Ook werd gebruik gemaakt van enkele sporen in de vorm van een (ingebeelde) driehoek. Dat wil zeggen, bijvoorbeeld, dat de locomotief eerst een spoor dat rechts neigt oprijdt. Na het spoor af te rijden over meer dan 90° en voorbij de wissel, draait men die wissel en rijdt de loco achteruit naar een spoor dat wéér rechts neigt. Weer voorbij de wissel rijdt hij opnieuw vooruit op een spoor dat rechts neigt... Ik ben niet zo goed in tekenen, maar ik hoop dat het duidelijk is met deze beschrijving, dan hoef ik geen tekening te maken. Onnodig te zeggen dat voor deze omdraaibeweging er veel plaats nodig is, want een spoor kan maar een beperkte hoek maken...(in spoorwegtaal hoor je nog wel eens : een "courbe" maken).
In Station Adinkerke (De Panne) komt stoomlocomotief 1902 naar de draaischijf, waar hij opnieuw naar "het binnenland" wordt gedraaid! (Antwoord op mijn vraag in vorig bericht)!
Station Adinkerke heeft altijd een deel "bundelsporen" gehad. Hiernaast de stoomlokomotief 6418, die in Adinkerke moest gedraaid worden. Iemand een idee HOE die lokomotief opnieuw met zijn schoorsteen in de richting van zijn rit werd geplaatst???
In 1989 reed dit motorstel (op speciaal verzoek) op lijn 63 van Kortemark naar Westrozebeke, voorbij "station Staden". Heden is de spoorlijn gedeelteijk uitgebroken!! Alain Janmart heeft alleen aan mij toelating gegeven tot publicatie!!
We schrijven januari 1974. Nabij de Muidebrug in Gent komt de tram van lijn 10 naar "Stpieterstation" aan. Merk onderaan de reklame voor Simca en voor Havas! Dank aan Alain Janmart, die toelating gaf tot publicatie!!!
Op 8 juli 1989 wordt de spoorlijn tussen De Panne (Adinkerke) en Dunkerque (Duinkerke) op zaterdag ingereden, met de Belgische diesel type 51. (Er reed reeds op zondag een Franse trein op zondag in 1988). De Franse en Belgische vlag hangen op de locomotief! Alain Janmart was erbij en was fotograaf van dienst!
(klik op de foto). Vervolg op het verhaal van gisteren over de trein naar Duinkerke : een Belgische locomotief met op de achtergrond de kerk van Bray Dunes (F). Een beeld uit 1992, dat nu, helaas, niet meer kan! Dank aan Alain Janmart, die toelating gaf voor de publicatie.
In het vorig bericht ("GROOT NIEUWS" van 04.08.06) over de directe treinlijn vanuit De Panne blijkt een klein foutje geslopen .... Volgens "insiders" zal de trein van De Panne over Gent en Brussel verder rijden naar Leuven, Hasselt en TONGEREN (op de lijn 37) en niét tot GENK! Een kleine afwijking voorbij Hasselt, sorry... Volgens de BTTB (Bond Trein Tram Bus-gebruikers) zou er eind dit jaar gewoon verder gespoord worden naar LEUVEN en LANDEN via BRUSSEL NATIONAAL LUCHTHAVEN !! Wordt vervolgd! Met dank aan Steve Lersberghe voor de foto's van de AM96, die binnenkort op deze lijn zal sporen!
Eind dit jaar worden de dienstregelingen bij de spoorwegen bijgeschaafd. Voor de Westhoek betekent dat, dater andere rijtuigen worden ingezet. Rijtuigen AM96, zoals op de foto hiernaast, onder de autosnelweg (E40) grondgebied Veurne!! Waarschijnlijk wordt er, tijdens de week, gereden van De Panne (lijn 73) naar Gent St Pieters, Brussel (lijn 50) Nationaal Luchthaven, Leuven (lijn 36) en verder tot Hasselt en Genk (lijn 21). Sedert eind vorig jaar is de Westhoek, in de week, verbonden met Leuven en Landen; tijdens het weekend is Brussel en Schaarbeek de bestemming.
Als je verschillende verplaatsingen met de bus of de tram in Vlaanderen wil maken, en je bent géén 65 jaar, dan kan je overwegen om een dagpas aan te schaffen voor de prijs van 5 euro voor één dag! Zo heb ik vorige week volgende verplaatsing gemaakt : de bus van Veurne naar Oostende, de kusttram van Oostende naar Heist, de tram van Heist naar Nieuwpoort, de bus van Nieuwpoort naar Diksmuide, de bus van Diksmuide naar Veurne, en ik was weer op mijn vertrekpunt. De prijs? VIJF EURO. Natuurlijk moet je zoiets een beetje voorbereiden. Daarom heb ik via www.trekhaak73.be de link gelegd naar "De Lijn" en alle uurregelingen opgezocht alvorens te vertrekken. Het duurste was... mijn maaltijd in Heist, maar daar maakt joskevermeulen natuurlijk géén reklame voor.
Nu het hete weer al achter ons ligt, is het misschien de moeite om er eens op uit te trekken langs de Vlaamse kust??? En waarom eens niet op verkenning met de kusttram? Voor een schamele 5 euro kan je een dagticket aankopen voor "de Lijn", waarmee je, een ganse dag, kan op- en afstappen op bus en tram! Op die manier kan je bijvoorbeeld per tram deze kunstwerken in De Panne bezichtigen (Beaufort 2006), gaan winkelen in Oostende en nadien gaan uitwaaien in Knokke!!! En natuurlijk nog eens met de tram terugreizen. Je kan natuurlijk en bevoorbeeld nog even tussendoor de bus nemen van Nieuwpoort naar Veurne, dit alles met je dagkaart van 5 euro!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??