Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Foto
Foto
Dochter Saroja was ook mee met de TGV naar Parijs ! ! !
Foto
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me.  Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Foto
Foto
De "Tour de France" stond, in 1956, voor de overweg van Station Veurne!!
Foto
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Foto
Foto
Mijn twee Elzasser-vrouwen steunen Trekhaak ook ! ! !
WEEKENDTREIN = GOEDKOPE TREIN !! !! !!
Zoeken in blog

Foto
Ikke met oude kepi bij Sauwens, toen Minister van Verkeer....
Foto
Foto
Foto
Inhoud blog
  • Werkgroep wil spoorfiets op spoor van Adinkerke (b) naar Dunkerque (f).
  • spectaculaire stoomontwikkeling
  • Paul Delvaux en de trein
  • telegrafische afkortingen...
  • Haar naam is Nicole
  • Families De Coninck of Lievens uit Wilrijk!
  • Gezocht : inwoners van Wilrijk
  • stoomtreinen Maldegem
  • stoom in Maldegem
  • ESEN
  • stemmingsbeelden
  • toen reed de trein naar Duinkerke
  • studententrein
  • Kerst-vrede
  • Nieuwe dienstregeling
  • ledendag
  • BOM JEZUS (Portugal)
  • treinwinkelen?
  • Mooie foto...
  • minder dan 9 euro!
  • Stoomtrein tussen Libramont en Aarlen!
  • Ongelukken met de treinen!
  • Fons
  • in memoriam : Tom Compernolle
  • spoorbrug Veurne...
  • gesmeerd...
  • oude trams
  • Heide-Calmpthout
  • stations van weleer
  • Franse trein in Adinkerke
    Foto
    Saroja, mijn dochter, in Aix-en-Province, voor het huis van Cézanne.
    Foto
    Foto
    Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
    Foto
    zie het artikel van 30.11.05...
    Foto
    "Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram.  "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
    Foto
    1989 : Dunkerque (Fr) - trein naar
    Foto
    Veurne station : een gebouw als een kerk! Spring eens binnen!
    Foto
    Trekhaak 73
    Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek
    OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !! NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
    30-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ledendag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren had de jaarlijkse ledendag plaats van de Bond Trein Tram Busgebruikers.  Organisator was de provincie West-Vlaanderen.  Vermits ondergetekende in het Bestuur zetelt voor deze provincie, maakte ik deel uit van de mensen die moesten "werken"...  Joske kon in originele uitfit de gasten begroeten aan het stadhuis van Kortrijk (zie foto).
    Nadien spoorden zo'n 125 belangstellenden van Kortrijk naar Lille (Rijsel) in Frankrijk.

    30-11-2008 om 18:17 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (3)
    26-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOM JEZUS (Portugal)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    klik eens op de foto!
    NEE, ik ga hier niet in het Portugees schrijven!  Alleen mijn verhaal doen.
    Toen ik in 2005 in het Noorden van Portugal was, heb ik het bedevaartsoord "Bom Jezus" ("Goede Jezus") bezocht.  Het oord ligt op een hoogte en je kan het bezoeken langs trappen (bedevaart doen) of met een tandradtreintje dat je naar omhoog brengt.  Uiteraard ga ik het hier over het treintje hebben.  Het speciale aan de twee treinstelletjes is, dat het wordt aangedreven door... water!!  En het werkt zo : met een stalen kabel zijn beide stellen aan elkaar verbonden, via een katrol.   Als het ene beneden staat, bevindt het andere zich boven!  Een reservoir, waarin méér dan 3 m³ (3000 liter) water kan, wordt boven gevuld, de remmen gelost en de zware trein komt naar beneden, maar vermits een kabel de verbinding maakt met het stel beneden, wordt de onderste naar boven gestuwd.  Als de trein beneden/boven komt worden de remmen vastgezet, want alles blijft veilig, en een klep zorgt bij de onderste trein dat het water ontsnapt.  Intussen is men boven bezig met het reservoir te vullen, en zo verder...   

    26-11-2008 om 14:07 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (3)
    25-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.treinwinkelen?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    De NMBS lanceert ook dit jaar het Shoppingbiljet. Voor slechts €8 (2klas) of €12 (1klas) kan de reiziger er tijdens de kerst-en koopjesperiode aan een voordelig tarief met de trein op uit trekken.

    Tijdens de weekends van december 2008 en januari 2009 en tijdens de volledige kerstvakantie (van 22/12/2008 tot en met 2/1/2009) kunnen treinreizigers met het Shoppingbiljet van NMBS opnieuw genieten van een voordelig forfaitair tarief.

    Voor een treinreis heen en terug in 2klas tussen 2 Belgische stations betaalt de klant slechts €8. In 1ste klas bedraagt de prijs €12. Let op, de heen-en terugreis moet wel op dezelfde dag gebeuren.

    Het Shoppingbiljet is alvast een ideaal alternatief voor wie er graag in alle rust en zonder verkeers-en fileproblemen op uit trekt tijdens de kerst-en koopjesperiode.

    Het ticket kan gekocht worden in elk station of via de NMBS-website (http://www.nmbs.be, “Ticket on line”).

    Wie meer informatie wenst over deze actie kan terecht bij het personeel aan de loketten of op http://www.nmbs.be.

    25-11-2008 om 16:57 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (1)

    Foto

    "De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield!  Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
    Foto

    Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!



    Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.  Dit is zeker niet het geval !  Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!  Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.  omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne  (adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!


    Foto

    affiche voor de wereldtentoonstelling in 1910 in Brussel
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Hoofdpunten blog kunstschilder_g_bulcke
  • Eindelijk nog een schilderij gevonden
  • claude manet
  • Omdat kinderen belangrijk zijn...
  • Omdat kinderen belangrijk zijn...

    Trekgastenboek
  • http //ij.start.cannon
  • ij.start.cannon
  • canon.com/ijsetup
  • ij.start canon
  • ij.start.canon

    Duwt een keer op het knoptje om een berichtje bij te steekn! Je zijt er altijd welkom hoor!!!



    Zoals je kan zien, gaat "Trekhaak 73" naar de politiek, zonder zich aan een partij te binden.

    Foto

    Bover : Fortem-statie : zonder "Trekhaak73" was Alveringem verbonden met de trein uit Veurne door... een tram!!!
    Foto

    Archief per maand
  • 05-2012
  • 08-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 05-2010
  • 03-2010
  • 12-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Foto

    Foto

    Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
    Foto

    Foto

    Foto

    Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
    Foto

    Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
    Foto

    Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
    Foto

    ODE AAN DE CHAMPAGNE
    Foto

    Foto

    Foto

    DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!


    Foto

    Foto

    trein en personeel naar Duinkerke

    Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??


    Laatste commentaren
  • Try (Philip kem)
        op stoomtreinen Maldegem
  • Get (Tony Mai)
        op Haar naam is Nicole
  • Thank you so much (Yimi Mai)
        op Werkgroep wil spoorfiets op spoor van Adinkerke (b) naar Dunkerque (f).
  • Stoomtrein in Roeselare (Christiaan Therry)
        op graag gedaan...
  • Foto

    Mijn dochter met "slapersmuts"... houdt van treinreizen!
    Foto

    Vanaf 1 februari : beter streekvervoer rond Diksmuide!!
    Dankjewel  "De Lijn".
    Image Hosted by ImageShack.us

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!