Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
26-11-2008
BOM JEZUS (Portugal)
klik eens op de foto! NEE, ik ga hier niet in het Portugees schrijven! Alleen mijn verhaal doen. Toen ik in 2005 in het Noorden van Portugal was, heb ik het bedevaartsoord "Bom Jezus" ("Goede Jezus") bezocht. Het oord ligt op een hoogte en je kan het bezoeken langs trappen (bedevaart doen) of met een tandradtreintje dat je naar omhoog brengt. Uiteraard ga ik het hier over het treintje hebben. Het speciale aan de twee treinstelletjes is, dat het wordt aangedreven door... water!! En het werkt zo : met een stalen kabel zijn beide stellen aan elkaar verbonden, via een katrol. Als het ene beneden staat, bevindt het andere zich boven! Een reservoir, waarin méér dan 3 m³ (3000 liter) water kan, wordt boven gevuld, de remmen gelost en de zware trein komt naar beneden, maar vermits een kabel de verbinding maakt met het stel beneden, wordt de onderste naar boven gestuwd. Als de trein beneden/boven komt worden de remmen vastgezet, want alles blijft veilig, en een klep zorgt bij de onderste trein dat het water ontsnapt. Intussen is men boven bezig met het reservoir te vullen, en zo verder...
Reacties op bericht (3)
01-12-2008
plezant tripke
Dat treintje lijkt me leuk om eens mee te gaan rijden. Maar ik ben een beetje bang dan het toch niet zo veilig is hoor....
(maar ik ben nogal rap bang tegenwoordig, is te wijten aan mijn fietsongeval van 3 mei ll met een drievoudige polsbreuk tot gevolg).
GROETJES VAN YESSIE
01-12-2008 om 21:42
geschreven door YESSIE
26-11-2008
dag Joske dat lijkt me wel heel tof
en vooral zuinig zeker (met water aangedreven)weer iets nieuw
dikke knufffff
26-11-2008 om 19:41
geschreven door Georgette
dat lijkt me mooi
26-11-2008 om 17:35
geschreven door boomer
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??