Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
06-08-2006
GROOT NIEUWS
Eind dit jaar worden de dienstregelingen bij de spoorwegen bijgeschaafd. Voor de Westhoek betekent dat, dater andere rijtuigen worden ingezet. Rijtuigen AM96, zoals op de foto hiernaast, onder de autosnelweg (E40) grondgebied Veurne!! Waarschijnlijk wordt er, tijdens de week, gereden van De Panne (lijn 73) naar Gent St Pieters, Brussel (lijn 50) Nationaal Luchthaven, Leuven (lijn 36) en verder tot Hasselt en Genk (lijn 21). Sedert eind vorig jaar is de Westhoek, in de week, verbonden met Leuven en Landen; tijdens het weekend is Brussel en Schaarbeek de bestemming.
Als je verschillende verplaatsingen met de bus of de tram in Vlaanderen wil maken, en je bent géén 65 jaar, dan kan je overwegen om een dagpas aan te schaffen voor de prijs van 5 euro voor één dag! Zo heb ik vorige week volgende verplaatsing gemaakt : de bus van Veurne naar Oostende, de kusttram van Oostende naar Heist, de tram van Heist naar Nieuwpoort, de bus van Nieuwpoort naar Diksmuide, de bus van Diksmuide naar Veurne, en ik was weer op mijn vertrekpunt. De prijs? VIJF EURO. Natuurlijk moet je zoiets een beetje voorbereiden. Daarom heb ik via www.trekhaak73.be de link gelegd naar "De Lijn" en alle uurregelingen opgezocht alvorens te vertrekken. Het duurste was... mijn maaltijd in Heist, maar daar maakt joskevermeulen natuurlijk géén reklame voor.
Nu het hete weer al achter ons ligt, is het misschien de moeite om er eens op uit te trekken langs de Vlaamse kust??? En waarom eens niet op verkenning met de kusttram? Voor een schamele 5 euro kan je een dagticket aankopen voor "de Lijn", waarmee je, een ganse dag, kan op- en afstappen op bus en tram! Op die manier kan je bijvoorbeeld per tram deze kunstwerken in De Panne bezichtigen (Beaufort 2006), gaan winkelen in Oostende en nadien gaan uitwaaien in Knokke!!! En natuurlijk nog eens met de tram terugreizen. Je kan natuurlijk en bevoorbeeld nog even tussendoor de bus nemen van Nieuwpoort naar Veurne, dit alles met je dagkaart van 5 euro!
Zowat duizend reizigers hebben de trein genomen om de BOETPROCESSIE van Veurne te zien (of om anoniem mee te gaan). Méér dan 500 figuranten hebben deelgenomen, naast bijna evenveel boetelingen, die zelf, al dan niet blootvoets, een kruis droegen over het parcours!
Op de laatste zondag van juli, heeft in Veurne de eeuwenoude "BOETPROCESSIE" plaats. Dat was dus gisteren niet anders! Zaterdag had de Veurnse Voorstad nog haar rommelmarkt, waarbij het zonnetje ons de ganse dag gezelschap hield, maar zondagmorgen zorgden dreigende wolken voor wat onrust : zou de processie gedwarsboomd worden door regen??? Omstreeks 10u30 begon het wat te regen, in tussenposen. Veel viel er niet, hooguit een literke per vierkante meter. Wij hebben zelfs een regenjas gebruikt om, omstreeks 15u30, naar de Boetprocessie te gaan! Maar, bestaan er mirakels??? Vanaf 15u40, toen de eerste processiegangers juist op weg gingen, brak de hemel open, en de ganse duur van de ommegang en de verdere avond, tijdens de kermis, brak de zon door! Hier zeggen ze dan "Veurne heeft weer chance gehad". Ik stel mij de vraag (voor gelovigen en anderen) bestaan er dan toch mirakels???
Het was zo heet, dat wij het strand van De Panne opzochten... Even een sfeerbeeld met een deeltje van onze familie! Tussen haakjes, De Panne is met de trein en de tram perfect te bereiken.
Hela, hier geen brommers toegelaten, hé!!Even terzijde : zaterdag 29 juli heeft in de verkeersvrije Iepersesteenweg van Veurne (Voorstad) de jaarlijkse rommelmarkt plaats. Ondergetekende helpt organiseren! Wie komt ons opzoeken??? Als er nog iemand voor wat animatie kan zorgen...die verwittigt me maar!! Intussen staat onze "markt" zaterdag volledig vol, nu nog mooi, frisser weer!
Zoals ik in vorige reportage al zei, zijn wij Vorige vrijdag, vanuit Nice-Ville, met de TGV teruggekomen naar Lille-Europe, om dan nog verder te sporen naar thuis.Naast de warmte, was ons enige probleem om in een korte tijdspanne van 20 minuten van Lille-Europe naar Lille-Flandres te wandelen met onze bagage.Geen enkel probleem, als de TGV geen vertraging heeft, want je kan dat afmarcheren in 10 minuten.
Die TGV rijdt eerst nog van Nice tot Marseille over het gewone spoor, dat wil zeggen tegen de normale snelheid van maximum 140 per uur.Nog bijna op uur vertrokken wij in Nice.Onderweg kregen wij geen commentaar over de reden van de extra vertraging en de extra stops en plain voie of in volle baan! Betekent dat wij de streek van Toulon goed hebben kunnen observeren, ook Marseille zag er heet uit en ik klokte ons vertrek uit deze geboorteplaats van Fernandel af op 40 minuten vertraging. Maar van Marseille gaat het naar Valence-TGV, dan in één stuk naar Marne-la-Vallée (Diseyland-Parijs) en via Aeroport Charles de Gaulle en Haute-Picarie stopt de trein in Lille-Europe met nog exact 5 minuten vertraging!!! Om maar te zeggen, dat wij van Zuid naar Noord letterlijk een "sneltreinvaart" hebben gehaald. Natuurlijk haalden wij, 20 minuutjes later de trein, die ons naar Kortrijk bracht (let op, beste mensen : die trein gaat ook naar Gent, naar Lokeren en Sint-Niklaas en Berchem en Antwerpen). Dit is eigenlijk een interessante trein op de as Antwerpen-Gent-Kortrijk om in Lille een TGV te nemen! En vanuit Kortrijk was het een koud kunstje om langs Lichtervelde het oude vertrouwde Veurne binnen te sporen!! Eind goed al goed, vijf dagjes Frankrijk was een leuke maar hete bedoening geweest. Wij hebben héél wat gezien, ook wat bijgeleerd, en vooral : wij deden wat wij wilden doen... Intussen hierbij nog een typisch beeld in de zuidfranse straatjes : een heiligenbeeld op de hoek van een straat... Ik heb wel nog enkele mooie foto's klaar voor jullie, maar eventjes geduld!
Hiernaast nog een foto uit Aix-en-Province, waar wij met de TGV voorbijkwamen... Vorige vrijdag zijn wij dan, vanuit Nice-Ville, met de TGV teruggekomen naar Lille-Europe, om dan nog verder te sporen naar thuis.Uiteraard zat er eerst nog een treinrit op vanuit Menton tot Nice.Het was, van s morgens vroeg al héél warm, zodat wij genoten van de aangename airco op beide treinen!
Voor de mensen, die niet vertrouwd zijn met reserveringen op treinen graag volgende anecdote.Terwijl je in België op de gewone treinen niet kan reserveren (behalve voor groepen) is het in Frankrijk op de meeste treinen aanbevolen, op Thalys, TGV en Eurostar is het verplicht!!!
Hoe vroeger je de reisdatum en het uur van je TGV kent, hoe goedkoper je ticket met de reservering uitkomt!Maar het gebeurt ook dat reisigers bijna onverwacht de TGV willen nemen, en dat tegen de goedkoopste tarief wensen te doen Dan kan je, ook al blijkt er op de trein geen plaats meer te zijn, een zwevende plaats bemachtigen.Je mag dus opstappen op de trein, je mag een plaats innemen, maar als een ander reiziger opstapt, en bewijst dat jij op zijn plaats zit, dan kan je naar een nieuwe plaats zoeken.Op die manier reis je wél mee, maar kan je, in het slechtste geval, verschillende keren van plaats veranderen of op een klapstoeltje doorbrengen!
En das niet dom gezien uit oogpunt van de spoorwegen!Het kan immers ook zo zijn dat je onverwachts niet kan meesporen, en dan heeft er toch iemand anders de gelegenheid om je plaats te bemachtigen, en de spoorwegen verdienen er toch wat extra aan!
En zo gebeurde het, dat een papa met zijn kleine meisje, aan het tafeltje naast dat van ons kwam zitten.Zonder vaste reservatie, zo bleek, want deze man heeft enkele keren van plaats moeten wisselen tussen Nice-Ville en Marseille, waar hij uiteindelijk afstapte!
Mag ik jullie nog even in spanning houden over mijn terugrit, want wij begonnen de doorsteek door Frankrijk vanuit Marseille met een vertraging van méér dan een half uur, terwijl wij in Lille maar 20 minuten hadden om van station te veranderen, ten einde op een deftig uur in Veurne aan te komen
Als je dacht dat ik vandaag het verslag van onze terugrit naar Vlaanderen zou bespreken, dan heb je het mis!
Ik wil het vandaag even hebben over Menton, over mijn reisgenoten en over de reden van deze (korte) reis Ikzelf ken Menton al langer, nooit van bezoeken, maar omdat dit het laatste station was alvorens Italië per trein in te sporen. Maar dit keer waren wij écht te laat om degelijk een reis te boeken naar Frankrijk, waar de TGV ook nog stopte! Mijn dochter verdiende een uitstap, omdat ze net 17 is geworden, nog geen verjaardagscadeau had gekregen en zij een goed rapport heeft gehaald. Bovendien kan zij de augustusmaand niet benutten voor een reisje wegens vakantiejob. Okée, een goed rapport is, in principe, géén aanleiding voor een beloning, maar er is ook nog Leentje, die een extra uitstap verdiende! De vrouw, die "Mooie teksten" maakt voor jullie heeft véél pijn, wegens gewrichtsreuma! In de mate van het mogelijke moet ik haar verwennen met "warme" reizen : wie reuma heeft moet de warmte opzoeken, en toen wij onze reis boekten, wisten wij (nog) niet dat Vlaanderen vorige week ook temperaturen van 30° C ging halen! Komt daarbij dat Joskevermeulen te overhalen is, als het over TGV-uitstappen gaat... Een hotel vinden in Aix (en Provence), in Marseille, in Toulon of in Nice was, in onze prijsklasse, ONMOGELIJK op het laatste ogenblik. Een ticket bemachtigen voor de TGV tussen Lille en Nice was, zelfs op het laatste ogenblik, GEEN ENKEL PROBLEEM! Leentje had een interessant hotel "gevonden" via internet, en dat in het verlengde van het TGV-station Nice-ville, en echt, Menton is de moeite! Het is er, uiteraard, meestal veel warmer dan in ons landje, maar het is er prettig wandelen! Wij hebben er elke avond gekuierd door de straatjes, ook langs de bootjes en op de kade. Toegegeven, het is een "mondaine" badplaats waar véél mensen uit tal van landen op vakantie zijn, maar wij hebben er wel een deugddoende, korte vakantie doorgemaakt! En dat terwijl Joskevermeulen liefst geniet van de rust en de kalmte!!! Tussen haakjes : er is een afspraak om een volgende Frankrijk-uitstap naar een rustig gebied te maken... Wie zegt ons waar dit plaatsje in Frankrijk te vinden is???????
Vorige DONDERDAG zijn wij, vanuit Menton, met de trein gereisd naar Cannes.
Met een rechtstreekse trein betekent dat een treinrit van 65 minuten. Cannes zelf betekent vooral het Paleis van de Festivals opzoeken, in het toeristisch bureau de oude foto's van vergane gloriën zien en weer eens gapen van de warmte! Natuurlijk is een glaasje drinken in de omgeving van het Casino een must, en even gaan winkelen in de kleine straatjes, maar ook in de "grote straat" : de Rue d' Antibes! Intussen is een geschifte vrouw tegen mij aan gelopen, maar dat deed ze ook bij een vrouw en even verder had ze een Engelse man in zijn kruis gegrepen... De man was er het hart van in! Ik kon ermee lachen, toen ze tegen me aan liep en zich nergens van aan trok, maar die man was bezig van "Have you seen that??" Hij keek nog twee keer om naar de zottin, hij keek ook eens naar zijn short en zijn kruis, hij voelde nog eens aan zijn kruis en kreeg dan troost van zijn vrouw. En dàn kon hij er even mee glimlachen! Wij zijn dan even in het groot warenhuis Lafayete geweest, maar ondanks de "solden" waren de prijzen nog niet je dat! Wij hebben dus niets gekocht en wegens de grote hitte hebben wij dan tamelijk vlug de terugrit aangevat, waardoor wij omstreeks 16 uur reeds terug in Menton aankwamen... Het verhaal vandaag is nogal kort, maar het was te heet om veel te beleven. Ikzelf vind Cannes dan ook niet zo erg interessant... Intussen hiernaast nog even een herinnering aan de Casino van Monte Carlo! Morgen deel vijf van dit treinreisverhaal...
Vorige WOENSDAG hebben wij, vanuit Menton, de trein genomen naar het Italiaanse Sanremo.Dochter Saroja heeft wel Indische roots, maar ze heeft het voor Italië : verschillende vrienden uit Italië chatten met haar, haar favoriete (voetbal)ploegen zijn, naast de Nationale Wereldkampioen, vooral Ac Milan en Juventus.
Als je weet dat Menton op enkele kilometers van Italië ligt, dan kan je wel denken dat een bezoekje over de grens een noodzaak was.Ik had al geopteerd om het dichtbije Ventimiglia te bezoeken (15 minuten per trein), maar de meerderheid had het voor Sanremo, van het bekende Milan-Sanremo.Dat was ook maar 30 minuten sporen
Wegens de warmte hadden we, net voor het vertrek, weer nog een extra glas water gedronken, terwijl wij een extra voorraad drank hadden meegenomen.
Net als in Monaco, de dag voordien, is in Sanremo een nieuw station gebouwd onder de grond, waardoor er een redelijke afstand op een rolband moet afgestapt worden, alvorens de stad in te komen
Maar wat een stad en hoeveel gemotoriseerde en gehelmde mensen rijden er rond!Het was enorm heet, maar toch hebben wij in het stadscentrum een tijdje genoten van de voorbijrijdende Vespas, brommers, mobilettes, Pas na lang observeren zagen wij er een eerste fietser!
Via de Toeristische Dienst en wat verloren straatjes, hebben wij toch het historische Centrum "La Pigna" van deze stad bezocht Zie de foto hierbij!Weinig mensen hebben eigenlijk oog voor die smalle stijgende straatjes Er zijn ook weinig drankgelegenheden en eethuisjes daarboven, wat erop wijst dat de bezoeker weinig oog heeft voor "La Pigna". Jammer, zou ik zo zeggen!
Natuurlijk hebben wij ook even genoten van een verkwikkend glas vocht op een van de vele pleintjes van Sanremo : wij hadden het voor Piazza degli Eroi Sanremisi, aan de rand van La Pigna; Natuurlijk moest een wielerminnaar als ik de Via Roma betreden hebben, en mijn twee dames wilden nog eventjes winkelen in die Via Roma en in de Corso Giuseppe Garibaldi!
Zoals ik al schreef ziet dochter Saroja er wel iets ouder uit dan 17 jaar, zo droeg weer hoge hakken en de (jonge) mannen konden het niet laten om haar langdurig te bekijken, tot jolijt van dochterlief!
Bij het teruggaan naar het station hebben wij nog een uurtje genoten van het drukke bewegen van de inwoners op het centrale plein Rondo Garibladi : een komen en gaan van voetgangers en van gemotoriseerde inwoners, die er een ijsje nuttigen, die er vrienden ontmoeten, die hun geliefde terugzien en elkaar luidruchtig toeroepen
Maar toch hebben wij onze (gereserveerde) trein niet afgewacht, alvorens terug te sporen naar het franse Menton.Veel mensen hebben het voor de rechtstreekse trein, terwijl overstappen in Ventimiglia geen enkel probleem oplevert!
Vorige dinsdag hebben wij, vanuit Menton, de trein genomen naar Monaco-Monte Carlo.Wij waren de maandagavond nog even, na een heerlijk avondmaal in ons hotel, door de belangrijkste straten van het hete Menton gelopen, en wij hadden gezien dat de toerist er zéker zijn gading kon vinden!
Wij hadden die dinsdag voorzien om tijdig in Monaco aan te komen, ten einde de aflossing van de wacht te beleven aan het prinselijk kasteel, wat even voor 12 uur begon.Wegens de warmte hadden we, net voor het vertrek, nog een extra glas water gedronken, terwijl wij een extra voorraad drank hadden meegenomen.
Menton-Monaco is een spoortraject van 15 minuten, maar de afstand te voet van het station Monaco tot aan het paleis is niet te onderschatten in een hitte van 35° : het gaat langs trappen voor 40 à 45 graden naar omhoog!En dat gedurende (naar schatting) ongeveer 120 trappen.
Gevolg van het glas water in het hotel en de wandeltocht in Monaco naar het huis van Renier, boven in Monaco, plus de hitte en de warme stenen bij het paleis : wij transpireerden zodanig, toen wij de aflossing van de wacht stonden te bekijken, dat het zweet ons letterlijk uit alle poriën ontsnapte.Elk een zakdoekje was niet voldoende
Maar het gedoe aan het paleis duurde niet langer dan 15 minuten, zodat wij, net als zoveel andere toeristen, binnen de kortste keren de schaduw konden opzoeken!
Het was dan prettig kuieren door de smalle straatjes, nabij het prinselijk kasteel Het gaf een frisse indruk (wat dan nog steeds méér dan 30 graden moet geweest zijn).Uit verschillende eethuisjes kwam de heerlijke geur van vis, vlees en pizza, maar wij hadden té lekker ontbeten en het was té heet om nu al honger te hebben.Ideaal was het om hier postkaartjes en postzegels te kopen en van hier uit te posten, dus werd dit gedaan!
Ideaal was het om in Monte Carlo het casino op te zoeken, niet om ons geld op te doen, maar om er eens geweest te zijn Dus hebben wij het Openbaar Vervoer opgezocht en hebben wij even de bus genomen tot aan het Casino.Das eens iets anders dan met de Rolls Roys met een chauffeur aan te komen!Tussen haakjes, toen ik hier, ongeveer vijventwintig jaar geleden, langs de kade rondliep, werd ik er bijna aangereden door een zwarte Mercedes.Die reed tot aan een prachtig yacht, de chauffeur stapte uit een opende de deur voor Stéfanie van Monaco!!Steffie was op dat ogenblik ongeveer 17 jaar oud, en ik zou dood geweest zijn op dertig jarige leeftijd, als die bestuurder beter had gemikt!
Mijn dochter is intussen zelf 17 jaar oud, en bij het Casino spoorde ik haar aan om mee naar binnente glippen, om eens de gangen te trotseren.Ik had er eigenlijk niet op gelet dat je minstens 18 jaar moet zijn om deze goktempel te betreden
Maar Saroja ziet er wel iets ouder uit dan 17 jaar, zo droeg hoge hakken en de (jonge) bewaker zag mijn dochter wel zitten, zodat zij, zonder het tonen van haar identiteitskaart, de gangen van het Casino mocht betreden!
Natuurlijk, de gokzalen hebben wij niet kunnen betreden, omdat wij geen jetons hebben gekocht om hier in te zetten Rien ne va plus
Wat wél kon, dat was het gebruiken van de toiletten in het Casino en het drinken van een drankje naast dit Casino De rekening viel nog even mee
Vorige maandag hebben wij, vanuit Lille-Europe, de TGV genomen naar Nice-Ville, om dan nog verder te sporen naar Menton.
Voor spoorwegliefhebbers zoals wij is dat natuurlijk niet voor de eerste keer dat de TGV werd gekozen!Maar het is wel voor de eerste keer dat onze TGV zon vertraging maakte!Wij haalden Nice-Ville met een vertraging van 90 minuten.De eerste vijvenveertig minuten waren opgelopen tussen Marne-la-Valée en Valence Gewoon : de trein haalde enkele keren zijn driehonderdzestig kilometer per uur, maar ook enkele keren haalden wij in dat gedeelte snelheden van amper zestig kilometer per uur! (*)Een uitleg voor dit vertragen werd niet omgeroepen
De andere vijvenveertig minuten werden gehaald tussen Toulon en Cannes Wegens branden werden wij, voor onze eigen veiligheid (volgens de omroeper op de trein) méér dan een half uur opgehouden. Of die branden graskantbranden waren, weten wij niet, maar het was er in elk geval broeiend heet!
Als je in Lille-Europe om 10u20 vertrekt, ben je (al) om 17u30 in Nice!Maar op maandag 10 juli was dat wel tegen 19 uur, vooraleer wij voet aan (hete) grond zetten!En van Nice is het amper 30 spoorwegminuten tot Menton, het laatste station en de laatste badplaats voor de Italiaanse grens!En een stad om van te dromen
Uiteraard is het ook mogelijk om uit Brussel (Zuid) naar Zuid-Frankrijk te vertrekken, maar voor ons, Westvlamingen, was opstappen in Lille interessanter!Info over de TGV-bestemmingenin Uw favoriete spoorwegstation Als ik kan helpen, mag je natuurlijk je vragen op dit blog kwijt Ik zal ze graag proberen te beantwoorden!!
(*) Om de duizend meter staat er een kilometeraanduiding.Als het 1 minuut duurt tussen twee kilometers, dan rijdt de trein 60 km/uur; Als het maar 6 seconden duurt, tussen twee kilometerpalen, dan rijdt de trein 360 km/uur!
Het was karnaval in Veurne en een kameraad, die in station Veurne werkte, vroeg aan verschillende mensen van "Trekhaak 73" om met hem mee te gaan in de KARNAVALSTOET. Nu moet je weten dat die stoet door de historische straten trok, waar nog originele kasseien liggen. Naast onze vermomming deden wij nog een steekkar mee, die in een loods van het station stond! De kar viel haast uiteen, toen wij over de kasseien hobbelden! Een tijdje nadien, kon ik een foto van station Veurne uit 1904 op de kop tikken. Maar groot was mijn verbazing toen ik op die oude foto, DIEZELFDE kar zag, waar wij zo mee hadden rondgetrokken. Had ik geweten hoe oud de kar was, ik had ze niet durven gebruiken om een rondgang te maken door de stad! Gelukkig was er géén schade toegebracht aan de kar!
Hierbij het mooie station van Täuffelen bij Bern! Dit station ligt op de lijn Biel-Täuffelen-Ins-Bahn en ligt op een hoogte van 492 meter boven de zeespiegel. Het afgewolfde zadeldak, doet mij denken aan "ons" station van Adinkerke, waar ik in september van vorig jaar, tijdens "open monumentendag", héél graag de bezoekers mocht rondleiden onder het afgewolfde zadeldak, en wat eigenlijk de onmiddellijke aanleiding was om dit blog op te starten!
IK MOET REAGEREN op de gebeurtenissen van vorige zaterdag in Antwerpen en op het vinden van de levenloze lichamen van de twee onschuldige meisjes van 7 en 10 jaar!!! ° ° °°° ° ° ° ° ° °
De zon schijnt voor iedereen
Jammer dat niet iedereen er kan van genieten.
Kan een kind van 7 schuld hebben omdat het leeft??
Kan een 10-jarige beschuldigd worden omdat ze vriendelijk is??
Wie gelooft noemt dit schrijfsel een gebed,
Wie het wil, kan dit een mijmering noemen van een geschokte en zwakke man, die weet dat zijn tekst deze wereld niet kan veranderen
Ik voel me zo rot : tientallen keren heb ik de twee affiches bekeken en heb ik in stilte gehoopt dat deze meisjes plots voor mij zouden staan, in levende lijve!
Wat zou ik fier geweest zijn, wat zou ik gelukkig geweest zijn, maar natuurlijk was dat utopie!Ik wist het,dat kon niet
Ik zou al even gelukkig geweest zijn als ik zou vernemen dat ze levend gevonden waren!
Maar het mocht niet zijn, en daarom voel ik me rot!Ik ben geen slecht mens, maar ik schaam me voor mijn medemens, die deze kinderen het zonlicht niet meer gunde, ik schaam me voor de jongeren, die op de bus een senior aftroefden omdat hij een woord tot hen sprak, dat hen niet aan stond. Ik schaam me soms omdat ik mens ben!
En toch ben ik meestal fier omdat ik mens en menselijk ben!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??