Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Foto
Foto
Dochter Saroja was ook mee met de TGV naar Parijs ! ! !
Foto
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me.  Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Foto
Foto
De "Tour de France" stond, in 1956, voor de overweg van Station Veurne!!
Foto
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Foto
Foto
Mijn twee Elzasser-vrouwen steunen Trekhaak ook ! ! !
WEEKENDTREIN = GOEDKOPE TREIN !! !! !!
Zoeken in blog

Foto
Ikke met oude kepi bij Sauwens, toen Minister van Verkeer....
Foto
Foto
Foto
Inhoud blog
  • Werkgroep wil spoorfiets op spoor van Adinkerke (b) naar Dunkerque (f).
  • spectaculaire stoomontwikkeling
  • Paul Delvaux en de trein
  • telegrafische afkortingen...
  • Haar naam is Nicole
  • Families De Coninck of Lievens uit Wilrijk!
  • Gezocht : inwoners van Wilrijk
  • stoomtreinen Maldegem
  • stoom in Maldegem
  • ESEN
  • stemmingsbeelden
  • toen reed de trein naar Duinkerke
  • studententrein
  • Kerst-vrede
  • Nieuwe dienstregeling
  • ledendag
  • BOM JEZUS (Portugal)
  • treinwinkelen?
  • Mooie foto...
  • minder dan 9 euro!
  • Stoomtrein tussen Libramont en Aarlen!
  • Ongelukken met de treinen!
  • Fons
  • in memoriam : Tom Compernolle
  • spoorbrug Veurne...
  • gesmeerd...
  • oude trams
  • Heide-Calmpthout
  • stations van weleer
  • Franse trein in Adinkerke
    Foto
    Saroja, mijn dochter, in Aix-en-Province, voor het huis van Cézanne.
    Foto
    Foto
    Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
    Foto
    zie het artikel van 30.11.05...
    Foto
    "Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram.  "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
    Foto
    1989 : Dunkerque (Fr) - trein naar
    Foto
    Veurne station : een gebouw als een kerk! Spring eens binnen!
    Foto
    Trekhaak 73
    Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek
    OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !! NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
    23-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veurne in het verlengde van TGV..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals ik in vorige reportage al zei, zijn wij Vorige vrijdag, vanuit Nice-Ville, met de TGV teruggekomen naar Lille-Europe, om dan nog verder te sporen naar “thuis”.  Naast de warmte, was ons enige probleem om in een korte tijdspanne van 20 minuten van Lille-Europe naar Lille-Flandres te wandelen met onze bagage.  Geen enkel probleem, als de TGV geen vertraging heeft, want je kan dat afmarcheren in 10 minuten.

    Die TGV rijdt eerst nog van Nice tot Marseille over het gewone spoor, dat wil zeggen tegen de “normale” snelheid van maximum 140 per uur.  Nog bijna op uur vertrokken wij in Nice.  Onderweg kregen wij geen commentaar over de reden van de extra vertraging en de extra stops “en plain voie” of in volle baan!
    Betekent dat wij de streek van Toulon goed hebben kunnen observeren, ook Marseille zag er heet uit en ik klokte ons vertrek uit deze geboorteplaats van Fernandel af op 40 minuten vertraging.
    Maar van Marseille gaat het naar Valence-TGV, dan in één stuk naar Marne-la-Vallée (Diseyland-Parijs) en via Aeroport Charles de Gaulle en Haute-Picarie stopt de trein in Lille-Europe met nog exact 5 minuten vertraging!!!
    Om maar te zeggen, dat wij van Zuid naar Noord letterlijk een "sneltreinvaart" hebben gehaald.  Natuurlijk haalden wij, 20 minuutjes later de trein, die ons naar Kortrijk bracht (let op, beste mensen : die trein gaat ook naar Gent, naar Lokeren en Sint-Niklaas en Berchem en Antwerpen).
    Dit is eigenlijk een interessante trein op de as Antwerpen-Gent-Kortrijk om in Lille een TGV te nemen! 
    En vanuit Kortrijk was het een koud kunstje om langs Lichtervelde het oude vertrouwde Veurne binnen te sporen!!
    Eind goed al goed, vijf dagjes Frankrijk was een leuke maar hete bedoening geweest.  Wij hebben héél wat gezien, ook wat bijgeleerd, en vooral : wij deden wat wij wilden doen...
    Intussen hierbij nog een typisch beeld in de zuidfranse straatjes : een heiligenbeeld op de hoek van een straat...
    Ik heb wel nog enkele mooie foto's klaar voor jullie, maar eventjes geduld!

    23-07-2006 om 11:37 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    22-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."zwevende" plaats op TGV.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hiernaast nog een foto uit Aix-en-Province, waar wij met de TGV voorbijkwamen...
    Vorige vrijdag
    zijn wij dan, vanuit Nice-Ville, met de TGV teruggekomen naar Lille-Europe, om dan nog verder te sporen naar “thuis”.  Uiteraard zat er eerst nog een treinrit op vanuit Menton tot Nice.  Het was, van ’s morgens vroeg al héél warm, zodat wij genoten van de aangename airco op beide treinen!

    Voor de mensen, die niet vertrouwd zijn met reserveringen op treinen graag volgende anecdote.  Terwijl je in België op de gewone treinen niet kan reserveren (behalve voor groepen) is het in Frankrijk op de meeste treinen aanbevolen, op Thalys, TGV en Eurostar is het verplicht!!!

    Hoe vroeger je de reisdatum en het uur van je TGV kent, hoe goedkoper je ticket met de reservering uitkomt!  Maar het gebeurt ook dat reisigers bijna onverwacht de TGV willen nemen, en dat tegen de goedkoopste tarief wensen te doen…  Dan kan je, ook al blijkt er op de trein geen plaats meer te zijn, een “zwevende plaats” bemachtigen.  Je mag dus opstappen op de trein, je mag een plaats innemen, maar als een ander reiziger opstapt, en bewijst dat jij op zijn plaats zit, dan kan je naar een nieuwe plaats zoeken.  Op die manier reis je wél mee, maar kan je, in het slechtste geval, verschillende keren van plaats veranderen of… op een klapstoeltje doorbrengen!

    En da’s niet dom gezien uit oogpunt van de spoorwegen!  Het kan immers ook zo zijn dat je onverwachts niet kan meesporen, en dan heeft er toch iemand anders de gelegenheid om je plaats te bemachtigen, en de spoorwegen verdienen er toch wat extra aan!

    En zo gebeurde het, dat een papa met zijn kleine meisje, aan het tafeltje naast dat van ons kwam zitten.  Zonder vaste reservatie, zo bleek, want deze man heeft enkele keren van plaats moeten wisselen tussen Nice-Ville en Marseille, waar hij uiteindelijk afstapte!

    Mag ik jullie nog even in spanning houden over mijn terugrit, want wij begonnen de doorsteek door Frankrijk vanuit Marseille met een vertraging van méér dan een half uur, terwijl wij in Lille maar 20 minuten hadden om van station te veranderen, ten einde op een deftig uur in Veurne aan te komen…

    Ik hou dat verhaaltje nog een dag voor mezelf…

    22-07-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    19-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Menton, tegen de 40eC.

    Als je dacht dat ik vandaag het verslag van onze terugrit naar Vlaanderen zou bespreken, dan heb je het mis! 

    Ik wil het vandaag even hebben over Menton, over mijn reisgenoten en over de reden van deze (korte) reis…
    Ikzelf ken Menton al langer, nooit van bezoeken, maar omdat dit het laatste station was alvorens Italië per trein in te sporen.  Maar dit keer waren wij écht te laat om degelijk een reis te boeken naar Frankrijk, waar de TGV ook nog stopte!
    Mijn dochter verdiende een uitstap, omdat ze net 17 is geworden, nog geen verjaardagscadeau had gekregen en zij een goed rapport heeft gehaald.  Bovendien kan zij de augustusmaand niet benutten voor een reisje wegens vakantiejob.  Okée, een goed rapport is, in principe, géén aanleiding voor een beloning, maar er is ook nog Leentje, die een extra uitstap verdiende!  De vrouw, die "Mooie teksten" maakt voor jullie heeft véél pijn, wegens gewrichtsreuma!  In de mate van het mogelijke moet ik haar verwennen met "warme" reizen : wie reuma heeft moet de warmte opzoeken, en toen wij onze reis boekten, wisten wij (nog) niet dat Vlaanderen vorige week ook temperaturen van 30° C ging halen!
    Komt daarbij dat Joskevermeulen te overhalen is, als het over TGV-uitstappen gaat...
    Een hotel vinden in Aix (en Provence), in Marseille, in Toulon of in Nice was, in onze prijsklasse, ONMOGELIJK op het laatste ogenblik.  Een ticket bemachtigen voor de TGV tussen Lille en Nice was, zelfs op het laatste ogenblik, GEEN ENKEL PROBLEEM!
    Leentje had een interessant hotel "gevonden" via internet, en dat in het verlengde van het TGV-station Nice-ville, en echt, Menton is de moeite!
    Het is er, uiteraard, meestal veel warmer dan in ons landje, maar het is er prettig wandelen!  Wij hebben er elke avond gekuierd door de straatjes, ook langs de bootjes en op de kade.  Toegegeven, het is een "mondaine" badplaats waar véél mensen uit tal van landen op vakantie zijn, maar wij hebben er wel een deugddoende, korte vakantie doorgemaakt!  En dat terwijl Joskevermeulen liefst geniet van de rust en de kalmte!!!
    Tussen haakjes : er is een afspraak om een volgende Frankrijk-uitstap naar een rustig gebied te maken...  Wie zegt ons waar dit plaatsje in Frankrijk te vinden is???????
      

    19-07-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    18-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cannes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vorige DONDERDAG zijn wij, vanuit Menton, met de trein gereisd naar Cannes.

    Met een rechtstreekse trein betekent dat een treinrit van 65 minuten.  Cannes zelf betekent vooral het Paleis van de Festivals opzoeken, in het toeristisch bureau de oude foto's van vergane gloriën zien en weer eens gapen van de warmte!  
    Natuurlijk is een glaasje drinken in de omgeving van het Casino een must, en even gaan winkelen in de kleine straatjes, maar ook in de "grote straat" : de Rue d' Antibes!
    Intussen is een geschifte vrouw tegen mij aan gelopen, maar dat deed ze ook bij een vrouw en even verder had ze een Engelse man in zijn kruis gegrepen...  De man was er het hart van in!  Ik kon ermee lachen, toen ze tegen me aan liep en zich nergens van aan trok, maar die man was bezig van "Have you seen that??"  Hij keek nog twee keer om naar de zottin, hij keek ook eens naar zijn short en zijn kruis, hij voelde nog eens aan zijn kruis en kreeg dan troost van zijn vrouw.  En dàn kon hij er even mee glimlachen!
    Wij zijn dan even in het groot warenhuis Lafayete geweest, maar ondanks de "solden" waren de prijzen nog niet je dat!  Wij hebben dus niets gekocht en wegens de grote hitte hebben wij dan tamelijk vlug de terugrit aangevat, waardoor wij omstreeks 16 uur reeds terug in Menton aankwamen...
    Het verhaal vandaag is nogal kort, maar het was te heet om veel te beleven.  Ikzelf vind Cannes dan ook niet zo erg interessant...
    Intussen hiernaast nog even een herinnering aan de Casino van Monte Carlo!
    Morgen deel vijf van dit treinreisverhaal...

    18-07-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    17-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sanremo, 33 graden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vorige WOENSDAG hebben wij, vanuit Menton, de trein genomen naar het Italiaanse Sanremo.  Dochter Saroja heeft wel Indische roots, maar ze heeft het voor Italië : verschillende vrienden uit Italië chatten met haar, haar favoriete (voetbal)ploegen zijn, naast de Nationale Wereldkampioen, vooral Ac Milan en Juventus.

    Als je weet dat Menton op enkele kilometers van Italië ligt, dan kan je wel denken dat een bezoekje over de grens een noodzaak was.  Ik had al geopteerd om het dichtbije Ventimiglia te bezoeken (15 minuten per trein), maar de meerderheid had het voor Sanremo, van het bekende Milan-Sanremo.  Dat was ook maar 30 minuten sporen…

    Wegens de warmte hadden we, net voor het vertrek, weer nog een extra glas water gedronken, terwijl wij een extra voorraad drank hadden meegenomen.

    Net als in Monaco, de dag voordien, is in Sanremo een nieuw station gebouwd onder de grond, waardoor er een redelijke afstand op een rolband moet afgestapt worden, alvorens de stad in te komen…

    Maar wat een stad… en hoeveel gemotoriseerde en gehelmde mensen rijden er rond!  Het was enorm heet, maar toch hebben wij in het stadscentrum een tijdje genoten van de voorbijrijdende Vespa’s, brommers, mobilettes,…  Pas na lang observeren zagen wij er een eerste fietser!

    Via de “Toeristische Dienst” en wat verloren straatjes, hebben wij toch het historische Centrum "La Pigna" van deze stad bezocht…Zie de foto hierbij!  Weinig mensen hebben eigenlijk oog voor die smalle stijgende straatjes…  Er zijn ook weinig drankgelegenheden en eethuisjes daarboven, wat erop wijst dat de bezoeker weinig oog heeft voor "La Pigna".   Jammer, zou ik zo zeggen!

    Natuurlijk hebben wij ook even genoten van een verkwikkend glas vocht op een van de vele pleintjes van Sanremo : wij hadden het voor Piazza degli Eroi Sanremisi, aan de rand van La Pigna; Natuurlijk moest een wielerminnaar als ik de Via Roma betreden hebben, en mijn twee dames wilden nog eventjes winkelen in die Via Roma en in de Corso Giuseppe Garibaldi!

    Zoals ik al schreef ziet dochter Saroja  er wel iets ouder uit dan 17 jaar, zo droeg weer hoge hakken en de (jonge) mannen konden het niet laten om haar langdurig te bekijken, tot jolijt van dochterlief!

    Bij het teruggaan naar het station hebben wij nog een uurtje genoten van het drukke bewegen van de inwoners op het centrale plein Rondo Garibladi : een komen en gaan van voetgangers en van gemotoriseerde inwoners, die er een ijsje nuttigen, die er vrienden ontmoeten, die hun geliefde terugzien en elkaar luidruchtig toeroepen…

    Maar toch hebben wij onze (gereserveerde) trein niet afgewacht, alvorens terug te sporen naar het franse Menton.  Veel mensen hebben het voor de “rechtstreekse” trein, terwijl overstappen in Ventimiglia geen enkel probleem oplevert!

    Morgen komt deel vier van dit verslag!!!

    17-07-2006 om 22:52 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    16-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monte Carlo : 35 graden...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vorige dinsdag hebben wij, vanuit Menton, de trein genomen naar Monaco-Monte Carlo.  Wij waren de maandagavond nog even, na een heerlijk avondmaal in ons hotel, door de belangrijkste straten van het hete Menton gelopen, en wij hadden gezien dat de toerist er zéker zijn gading kon vinden!

    Wij hadden die dinsdag voorzien om tijdig in Monaco aan te komen, ten einde de aflossing van de wacht te beleven aan het prinselijk kasteel, wat even voor 12 uur begon.  Wegens de warmte hadden we, net voor het vertrek, nog een extra glas water gedronken, terwijl wij een extra voorraad drank hadden meegenomen.

    Menton-Monaco is een spoortraject van 15 minuten, maar de afstand te voet van het station Monaco tot aan het paleis is niet te onderschatten in een hitte van 35° : het gaat langs trappen voor 40 à 45 graden naar omhoog!  En dat gedurende (naar schatting) ongeveer 120 trappen.

    Gevolg van het glas water in het hotel en de wandeltocht in Monaco naar het huis van Renier, boven in Monaco, plus de hitte en de warme stenen bij het paleis : wij transpireerden zodanig, toen wij de aflossing van de wacht stonden te bekijken, dat het zweet ons letterlijk uit alle poriën ontsnapte.  Elk een zakdoekje was niet voldoende…

    Maar het “gedoe aan het paleis” duurde niet langer dan 15 minuten, zodat wij, net als zoveel andere toeristen, binnen de kortste keren de schaduw konden opzoeken!

    Het was dan prettig kuieren door de smalle straatjes, nabij het prinselijk kasteel…  Het gaf een frisse indruk (wat dan nog steeds méér dan 30 graden moet geweest zijn).  Uit verschillende eethuisjes kwam de heerlijke geur van vis, vlees en pizza, maar wij hadden té lekker ontbeten en het was té heet om nu al honger te hebben.  Ideaal was het om hier postkaartjes en postzegels te kopen en van hier uit te posten, dus werd dit gedaan!

    Ideaal was het om in Monte Carlo het casino op te zoeken, niet om ons geld op te doen, maar om er eens geweest te zijn…  Dus hebben wij het “Openbaar Vervoer” opgezocht en hebben wij even de bus genomen tot aan het Casino.  Da’s eens iets anders dan met de Rolls Roys met een chauffeur aan te komen!  Tussen haakjes, toen ik hier, ongeveer vijventwintig jaar geleden, langs de kade rondliep, werd ik er bijna aangereden door een zwarte Mercedes.  Die reed tot aan een prachtig yacht, de chauffeur stapte uit een opende de deur voor… Stéfanie van Monaco!!  Steffie was op dat ogenblik ongeveer 17 jaar oud, en ik zou dood geweest zijn op dertig jarige leeftijd, als die bestuurder beter had gemikt!

    Mijn dochter is intussen zelf 17 jaar oud, en bij het Casino spoorde ik haar aan om mee naar binnen  te glippen, om eens de gangen te trotseren.  Ik had er eigenlijk niet op gelet dat je minstens 18 jaar moet zijn om deze goktempel te betreden…

    Maar Saroja ziet er wel iets ouder uit dan 17 jaar, zo droeg hoge hakken en de (jonge) bewaker zag mijn dochter wel zitten, zodat zij, zonder het tonen van haar identiteitskaart, de gangen van het Casino mocht betreden!

    Natuurlijk, de gokzalen hebben wij niet kunnen betreden, omdat wij geen jetons hebben gekocht om hier in te zetten… Rien ne va plus…

    Wat wél kon, dat was het gebruiken van de toiletten in het Casino en het drinken van een drankje naast dit Casino…  De rekening viel nog even mee…

    Morgen komt deel drie van dit verslag!!!

    16-07-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (1)
    15-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TGV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vorige maandag hebben wij, vanuit Lille-Europe, de TGV genomen naar Nice-Ville, om dan nog verder te sporen naar Menton.

    Voor spoorwegliefhebbers zoals wij is dat natuurlijk niet voor de eerste keer dat de TGV werd gekozen!  Maar het is wel voor de eerste keer dat onze TGV zo’n vertraging maakte!  Wij haalden Nice-Ville met een  vertraging van 90 minuten.  De eerste vijvenveertig minuten waren opgelopen tussen Marne-la-Valée en Valence…  Gewoon : de trein haalde enkele keren zijn driehonderdzestig kilometer per uur, maar ook enkele keren haalden wij in dat gedeelte snelheden van amper zestig kilometer per uur! (*)  Een uitleg voor dit vertragen werd niet omgeroepen…

    De andere vijvenveertig minuten werden gehaald tussen Toulon en Cannes…  Wegens “branden” werden wij, voor onze eigen veiligheid (volgens de omroeper op de trein) méér dan een half uur opgehouden.   Of die branden graskantbranden waren, weten wij niet, maar het was er in elk geval broeiend heet!

    Als je in Lille-Europe om 10u20 vertrekt, ben je (al) om 17u30 in Nice!  Maar op maandag 10 juli was dat wel tegen 19 uur, vooraleer wij voet aan (hete) grond zetten!  En van Nice is het amper 30 spoorwegminuten tot Menton, het laatste station en de laatste badplaats voor de Italiaanse grens!  En een stad om van te dromen…

    Uiteraard is het ook mogelijk om uit Brussel (Zuid) naar Zuid-Frankrijk te vertrekken, maar voor ons, Westvlamingen, was opstappen in Lille interessanter!  Info over de TGV-bestemmingen  in Uw favoriete spoorwegstation…  Als ik kan helpen, mag je natuurlijk je vragen op dit blog kwijt… Ik zal ze graag proberen te beantwoorden!!

     

    (*) Om de duizend meter staat er een kilometeraanduiding.  Als het 1 minuut duurt tussen twee kilometers, dan rijdt de trein 60 km/uur; Als het maar 6 seconden duurt, tussen twee kilometerpalen, dan rijdt de trein 360 km/uur!

    Morgen komt deel twee van dit verslag!!!

    15-07-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (1)
    14-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.net terug...
    Ik ben net terug van een TGV-vakantie in Zuid-Frankrijk.  Een verslagje daarover vanaf morgen op DIT blog...

    14-07-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    11-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.met de kar door Veurne...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het was karnaval in Veurne en een kameraad, die in station Veurne werkte, vroeg aan verschillende mensen van "Trekhaak 73" om met hem mee te gaan in de KARNAVALSTOET.  Nu moet je weten dat die stoet door de historische straten trok, waar nog originele kasseien liggen.  Naast onze vermomming deden wij nog een steekkar mee, die in een loods van het station stond!  De kar viel haast uiteen, toen wij over de kasseien hobbelden!
    Een tijdje nadien, kon ik een foto van station Veurne uit 1904 op de kop tikken.  Maar groot was mijn verbazing toen ik op die oude foto, DIEZELFDE kar zag, waar wij zo mee hadden rondgetrokken.  Had ik geweten hoe oud de kar was, ik had ze niet durven gebruiken om een rondgang te maken door de stad!  Gelukkig was er géén schade toegebracht aan de kar! 

    11-07-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    09-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog een keer : Zwitserland!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hierbij het mooie station van Täuffelen bij Bern!
    Dit station ligt op de lijn Biel-Täuffelen-Ins-Bahn en ligt op een hoogte van 492 meter boven de zeespiegel.
    Het afgewolfde zadeldak, doet mij denken aan "ons" station van Adinkerke, waar ik in september van vorig jaar, tijdens "open monumentendag", héél graag de bezoekers mocht rondleiden onder het afgewolfde zadeldak, en wat eigenlijk de onmiddellijke aanleiding was om dit blog op te starten! 

    09-07-2006 om 22:57 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    28-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.R E A G E E R M E T ME M E E
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    IK MOET REAGEREN op de gebeurtenissen van vorige zaterdag in Antwerpen en op het vinden van de levenloze lichamen van de twee onschuldige meisjes van 7 en 10 jaar!!! 
    ° ° °°° ° ° ° ° ° °

    De zon schijnt voor iedereen…

    Jammer dat niet iedereen er kan van genieten.

    Kan een kind van 7 schuld hebben omdat het leeft??

    Kan een 10-jarige  beschuldigd worden omdat ze vriendelijk is??

    Wie gelooft noemt dit schrijfsel een gebed,

    Wie het wil, kan dit een mijmering noemen van een geschokte en  zwakke man, die weet dat zijn tekst deze wereld niet kan veranderen

    Ik voel me zo rot :  tientallen keren heb ik de twee affiches bekeken en heb ik in stilte gehoopt dat deze meisjes plots voor mij zouden staan, in levende lijve!

    Wat zou ik fier geweest zijn, wat zou ik gelukkig geweest zijn, maar natuurlijk was dat utopie!  Ik wist het,dat kon niet…

    Ik zou al even gelukkig geweest zijn als ik zou vernemen dat ze levend gevonden waren!

    Maar het mocht niet zijn, en daarom voel ik me rot!  Ik ben geen slecht mens, maar ik schaam me voor mijn medemens, die deze kinderen het zonlicht niet meer gunde, ik schaam me voor de jongeren, die op de bus een senior aftroefden omdat hij een woord tot hen sprak, dat hen niet aan stond. Ik schaam me soms omdat ik mens ben!

    En toch ben ik meestal fier omdat ik “mens” en “menselijk” ben!

    En omdat de meeste mensen zo menselijk goed  zijn…

      

    28-06-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (3)
    25-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook dit is Zwitserland...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In Zwitserland : station Mézières (bij Fribourg), een treinhalte op de spoorlijn Bulle - Romont, in het Franstalige deel   !!

    25-06-2006 om 20:18 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    22-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnieuw Zwitsers station...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jawel, ook dit is een Zwitsers station... Creggio, ook uit het Italiaanssprekend Zwitserland!

    22-06-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    20-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwitserse Spoorwegen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eventjes naar de "Zwitserse Spoorwegen" op vakantie geweest, met enkele merkwaardige stations...
    Vandaag uit het Italiaanssprekend gedeelte station Vierigo!  U vind dit station op de lijn Domodossola - Locarno !

    20-06-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    10-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.feesten aan station...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Regelmatig hadden er, vroeger, rond het station van Veurne feesten plaats.  Hier een foto van enkele verkleedden in de jaren '50.  Opmerkelijk is dat staande, de tweede van links, WALER RICHARD is.  En wie was nu Walter Richard?  Wel het is deze Veurnaar die Arthur Blanckaert ontdekte en hem de naam WILL TURA gegeven heeft, jaaaaren nadat deze foto genomen werd!

    10-06-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    09-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wachten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Soms is het goed om eens te moeten wachten op bus of trein...
    Het leven is al zo jachtig, alleen bus, tram en trein kunnen ons even doen wachten!

    09-06-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    04-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gezegden in verband met Openbaar Vervoer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als vervolg op de "scheepvaartgezegden" , wil ik het wel eens hebben over spreuken waar het openbaar vervoer in voor komt...  Helaas, "Akke akke tuut tuut, weg zijn wij" : wegens vervanging van de "gecrashte" harde schijf, gaat dit blog voor twee dagen uit de eter... Intussen graag spreuken over "bus" "tram" "trein" van jullie! 

    04-06-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    31-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.laatste keer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een laatste foto van de Mercedes, het zeilschip dat mij vorige zondagmorgen zeeziek (?) maakte in Oostende (zie vorige berichten)...

    31-05-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (2)
    30-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostende voor anker (deel 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De "Mercedes", het zeilgevaarte waar wij zondag in Oostende mee uitvoeren, is een Duitse tweemaster met 18 bemanningsleden.  Ik heb hen vooral Duits, maar ook Engeld en Frans horen spreken, dus een internationaal gezelschap!  
    Hun motto is "wind is our friend" of vertaald : "Wind is onze vriend".  Het dek heeft een oppervlakte van 2000 m²!
    En nu enkele spreuken : "op de valreep" : de valreep is de loopplank die de wal met het schip verbindt. Als iets 'op de valreep' gebeurt, is dat als de loopplank al wordt ingehaald : op het allerlaatste ogenblik!
    "in zijn sas zijn" : een sas is een sluisje.  Iemand die dicht bij zijn thuis is, en een laatste keer van waterniveau moet veranderen, is in zijn sas : hij voelt zich prettig!
    "opdirken" : een dirk is een takel, waarmee men de zeilen kan bijzetten.  Een schip dat is opgedirkt, heeft al zijn zeilen staan.  Dan is dit schip op zijn mooist!  Je bent dus extra feestelijk aangekleed als je "opgedirkt" bent!
    "aftakelen"; "toetakelen" : een zeilschip, dat lang niet meer wordt gebruikt, wordt "afgetakeld" alvorens het stil wordt gelegd : het wordt van touwen, tuig en want ontdaan.  Iemand die er slecht, verlopen of oud uit ziet is "afgetakeld".  Mensen die in elkaar zijn geslagen zijn "toegetakeld".
    "bakzeil halen" : een schip, dat in een gevecht plotseling vaart mindert, en de aanvallende pogingen opgeeft, barst zijn zeilen of 'haalt bakzeil'.  De kapitein geeft aan dat hij de strijd opgeeft, en geeft toe dat hij in een mindere positie verkeert!  Als je moet opgeven wegens je zwakte, dan haal je bakzeil!
    "de fok opzetten" : een fok is een klein zeil, voorop het schip!  Als je een bril op je neus zet, zet je een fok op je gezicht!
    "driemaal is scheepsrecht" : in zaken van zeerecht speelt het getal drie een sleutelrol, zowel bij misdaden als bij getuigenissen en bij straffen!
    "zeemanschap tonen" : wie bij zwaar weer zijn schip in de hand weet te houden, laat toe waartoe hij in staat is!  Iemand die presteert wanneer dat nodig is, toont zeemanschap!

    30-05-2006 om 20:55 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    29-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostende voor Anker...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De vorige 5 dagen had, in Oostende, het evenement "Oostende voor Anker" plaats!  Gisteren was ook Joskevermeulen van de partij!  "Met de trein naar Oostende" en net naast het station had het plaats, en gistermorgen, om 10 uur, vertrokken wij met de grote zeilboot "Mercedes" richting volle zee. Organisatie Infrabel (onderdeel van de Spoorwegen).
    Op deze zondag zat het "weer" een keer mee, al was het, eens op zee wel winderig fris!  Maar geen nood : een half uur buiten het Oostends' staketsel wendden we de steven opnieuw richting badstad!  Het roer was dus omgegooid richting Oostende!
    Er volgt nog meer info over dit evenement, ook over dit zeilschip en ... over gezegden in verband met het zeewezen!    (voorbeeld : van waar komt : aftakelen, bakzeil halen, driemaal is scheepsrecht, de fok opzetten, opdirken, in zijn sas zijn, op de valreep, zeemanschap tonen,...).
    Daarna : opnieuw : TREINEN !!

    29-05-2006 om 21:06 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)

    Foto

    "De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield!  Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
    Foto

    Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!



    Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.  Dit is zeker niet het geval !  Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!  Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.  omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne  (adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!


    Foto

    affiche voor de wereldtentoonstelling in 1910 in Brussel
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Hoofdpunten blog kunstschilder_g_bulcke
  • Eindelijk nog een schilderij gevonden
  • claude manet
  • Omdat kinderen belangrijk zijn...
  • Omdat kinderen belangrijk zijn...

    Trekgastenboek
  • http //ij.start.cannon
  • ij.start.cannon
  • canon.com/ijsetup
  • ij.start canon
  • ij.start.canon

    Duwt een keer op het knoptje om een berichtje bij te steekn! Je zijt er altijd welkom hoor!!!



    Zoals je kan zien, gaat "Trekhaak 73" naar de politiek, zonder zich aan een partij te binden.

    Foto

    Bover : Fortem-statie : zonder "Trekhaak73" was Alveringem verbonden met de trein uit Veurne door... een tram!!!
    Foto

    Archief per maand
  • 05-2012
  • 08-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 05-2010
  • 03-2010
  • 12-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Foto

    Foto

    Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
    Foto

    Foto

    Foto

    Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
    Foto

    Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
    Foto

    Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
    Foto

    ODE AAN DE CHAMPAGNE
    Foto

    Foto

    Foto

    DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!


    Foto

    Foto

    trein en personeel naar Duinkerke

    Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??


    Laatste commentaren
  • Try (Philip kem)
        op stoomtreinen Maldegem
  • Get (Tony Mai)
        op Haar naam is Nicole
  • Thank you so much (Yimi Mai)
        op Werkgroep wil spoorfiets op spoor van Adinkerke (b) naar Dunkerque (f).
  • Stoomtrein in Roeselare (Christiaan Therry)
        op graag gedaan...
  • Foto

    Mijn dochter met "slapersmuts"... houdt van treinreizen!
    Foto

    Vanaf 1 februari : beter streekvervoer rond Diksmuide!!
    Dankjewel  "De Lijn".
    Image Hosted by ImageShack.us

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!