Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
28-06-2006
R E A G E E R M E T ME M E E
IK MOET REAGEREN op de gebeurtenissen van vorige zaterdag in Antwerpen en op het vinden van de levenloze lichamen van de twee onschuldige meisjes van 7 en 10 jaar!!! ° ° °°° ° ° ° ° ° °
De zon schijnt voor iedereen
Jammer dat niet iedereen er kan van genieten.
Kan een kind van 7 schuld hebben omdat het leeft??
Kan een 10-jarige beschuldigd worden omdat ze vriendelijk is??
Wie gelooft noemt dit schrijfsel een gebed,
Wie het wil, kan dit een mijmering noemen van een geschokte en zwakke man, die weet dat zijn tekst deze wereld niet kan veranderen
Ik voel me zo rot : tientallen keren heb ik de twee affiches bekeken en heb ik in stilte gehoopt dat deze meisjes plots voor mij zouden staan, in levende lijve!
Wat zou ik fier geweest zijn, wat zou ik gelukkig geweest zijn, maar natuurlijk was dat utopie!Ik wist het,dat kon niet
Ik zou al even gelukkig geweest zijn als ik zou vernemen dat ze levend gevonden waren!
Maar het mocht niet zijn, en daarom voel ik me rot!Ik ben geen slecht mens, maar ik schaam me voor mijn medemens, die deze kinderen het zonlicht niet meer gunde, ik schaam me voor de jongeren, die op de bus een senior aftroefden omdat hij een woord tot hen sprak, dat hen niet aan stond. Ik schaam me soms omdat ik mens ben!
En toch ben ik meestal fier omdat ik mens en menselijk ben!
Eventjes naar de "Zwitserse Spoorwegen" op vakantie geweest, met enkele merkwaardige stations... Vandaag uit het Italiaanssprekend gedeelte station Vierigo! U vind dit station op de lijn Domodossola - Locarno !
Regelmatig hadden er, vroeger, rond het station van Veurne feesten plaats. Hier een foto van enkele verkleedden in de jaren '50. Opmerkelijk is dat staande, de tweede van links, WALER RICHARD is. En wie was nu Walter Richard? Wel het is deze Veurnaar die Arthur Blanckaert ontdekte en hem de naam WILL TURA gegeven heeft, jaaaaren nadat deze foto genomen werd!
Als vervolg op de "scheepvaartgezegden" , wil ik het wel eens hebben over spreuken waar het openbaar vervoer in voor komt... Helaas, "Akke akke tuut tuut, weg zijn wij" : wegens vervanging van de "gecrashte" harde schijf, gaat dit blog voor twee dagen uit de eter... Intussen graag spreuken over "bus" "tram" "trein" van jullie!
De "Mercedes", het zeilgevaarte waar wij zondag in Oostende mee uitvoeren, is een Duitse tweemaster met 18 bemanningsleden. Ik heb hen vooral Duits, maar ook Engeld en Frans horen spreken, dus een internationaal gezelschap! Hun motto is "wind is our friend" of vertaald : "Wind is onze vriend". Het dek heeft een oppervlakte van 2000 m²! En nu enkele spreuken : "op de valreep" : de valreep is de loopplank die de wal met het schip verbindt. Als iets 'op de valreep' gebeurt, is dat als de loopplank al wordt ingehaald : op het allerlaatste ogenblik! "in zijn sas zijn" : een sas is een sluisje. Iemand die dicht bij zijn thuis is, en een laatste keer van waterniveau moet veranderen, is in zijn sas : hij voelt zich prettig! "opdirken" : een dirk is een takel, waarmee men de zeilen kan bijzetten. Een schip dat is opgedirkt, heeft al zijn zeilen staan. Dan is dit schip op zijn mooist! Je bent dus extra feestelijk aangekleed als je "opgedirkt" bent! "aftakelen"; "toetakelen" : een zeilschip, dat lang niet meer wordt gebruikt, wordt "afgetakeld" alvorens het stil wordt gelegd : het wordt van touwen, tuig en want ontdaan. Iemand die er slecht, verlopen of oud uit ziet is "afgetakeld". Mensen die in elkaar zijn geslagen zijn "toegetakeld". "bakzeil halen" : een schip, dat in een gevecht plotseling vaart mindert, en de aanvallende pogingen opgeeft, barst zijn zeilen of 'haalt bakzeil'. De kapitein geeft aan dat hij de strijd opgeeft, en geeft toe dat hij in een mindere positie verkeert! Als je moet opgeven wegens je zwakte, dan haal je bakzeil! "de fok opzetten" : een fok is een klein zeil, voorop het schip! Als je een bril op je neus zet, zet je een fok op je gezicht! "driemaal is scheepsrecht" : in zaken van zeerecht speelt het getal drie een sleutelrol, zowel bij misdaden als bij getuigenissen en bij straffen! "zeemanschap tonen" : wie bij zwaar weer zijn schip in de hand weet te houden, laat toe waartoe hij in staat is! Iemand die presteert wanneer dat nodig is, toont zeemanschap!
De vorige 5 dagen had, in Oostende, het evenement "Oostende voor Anker" plaats! Gisteren was ook Joskevermeulen van de partij! "Met de trein naar Oostende" en net naast het station had het plaats, en gistermorgen, om 10 uur, vertrokken wij met de grote zeilboot "Mercedes" richting volle zee. Organisatie Infrabel (onderdeel van de Spoorwegen). Op deze zondag zat het "weer" een keer mee, al was het, eens op zee wel winderig fris! Maar geen nood : een half uur buiten het Oostends' staketsel wendden we de steven opnieuw richting badstad! Het roer was dus omgegooid richting Oostende! Er volgt nog meer info over dit evenement, ook over dit zeilschip en ... over gezegden in verband met het zeewezen! (voorbeeld : van waar komt : aftakelen, bakzeil halen, driemaal is scheepsrecht, de fok opzetten, opdirken, in zijn sas zijn, op de valreep, zeemanschap tonen,...). Daarna : opnieuw : TREINEN !!
De vriend, waar ik het gisteren over had, komt geregeld naar station De Panne om de recente uurregelingsfiches en -boekjes op te halen, kwestie om zijn franse klanten te laten kennis maken met de Belgische spoorwegen!!! Op de foto : het (oude) (houten) station van Gravelines, anno 1905!
Een 'goede vriend' van mij werkt in het station van Gravelines, op 40 kilometer van Veurne! Hij werkt op de Franse spoorlijn tussen Dunkerque (Duinkerke) en Calais (Kales). Calais ligt op enkele kilometer van de kanaaltunnel, de poort tot Groot Brittannië! Hierbij een foto van het oude station van Gravelines! Ook deze vriend zou graag hebben dat Noord-Frankrijk per spoor verbonden is met de spoorlijn van De Panne naar Gent en Brussel.
Onverwachts is de "harde schijf" van onze PC gisteravond gecrasht! Dat betekent dat alle opgeslagen foto's verdwenen zijn! Gun mij wat tijd om enkele foto's aan te maken, en om die aan jullie te tonen! Het worden MOOIE foto's van lang geleden! Natuurlijk heb ik alle foto's in het echt, dus is niet alles verloren, alleen veel werk aan de winkel. Ik ben dus ook de e-mailadressen van de vrienden-bloggers kwijt! Zend mij een e-mail, zodat ik Uw adres terug heb!
Ik heb zitten wenen, toen ik het hoorde...... Een jong meisje, heeft die andere trein niet horen aankomen, en steekt de sporen over, nadat "haar" trein, waar ze net is afgestapt, is vertrokken. De gevolgen zijn onvoorstelbaar : een leven is zo maar afgerukt... Ik heb zitten wenen, ook al ken ik het slachtoffer niet!!! (er komen, vanzelfsprekend, geen details)
Bray-Dunes, station van de SNCF of Franse spoorwegen,ligt op 5 km van De Panne, station van de NMBS, of Belgische spoorwegen... één gemeenschappelijk spoor, géén treinen! (klik eens op de foto)
Op een kwartier wandelen van Brussel-Centraal ligt het station Brussel-Luxemburg, maar dan in zuidoostelijke richting. Da's dus de spoorlijn 161 en 162 richting Namur en... Luxembourg natuurlijk! Bijgaande foto is, jammer genoeg, in zwart-wit!
Omdat Brussel de hoofdstad én het spoorwegcentrum is van België, komen er vanaf heden enkele (kleur)fotos van Brusselse stations! Vandaag : Brussel-Noord rond 1910 ! !
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??