Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
16-05-2006
Brusselse stations...
Omdat Brussel de hoofdstad én het spoorwegcentrum is van België, komen er vanaf heden enkele (kleur)fotos van Brusselse stations! Vandaag : Brussel-Noord rond 1910 ! !
Geheel verwachts kondigen dezen van 't Vierpeloton aan dat dit Joske heden wordt onder vuur genomen!!! Ochgod wat ben ik bang! Ik ben dus niet verrast, want ik heb hen bewust enkele keren van antwoord gediend, en dat kunnen zij niet hebben! (of juist wel????) Ik ben zo bang van die lieve dame, kan ik "haar" wel aan, als tweeënvijftigjarige jongeman??? Hiernaast alvast mijn "antieke pulle op de stove".
DE LOKETTEN VAN STATION VEURNE zijn, sedert 2 MEI OP WEEKDAGEN weer bemand van 's morgens tegen 6 uur, tot 's avonds na 20 uur! Eindelijk nog eens goed nieuws over station Veurne! Trekhaak73 mag daarbij fier zijn omdat zij het voortouw heeft genomen om de beperkte openingsuren van dit station te laten opheffen! Ja, daarom heeft onze Werkgroep ook de naam "Trekhaak" gekozen hé!
Mooie (oude) reklame voor de suiker uit Tienen... Tienen in Brabant en Veurne in West-Vlaanderen zorgden tot in 2005 voor de productie van "suiker". Tienen en Veurne zijn verbonden door een rechtstreekse trein (zonder overstap gedurende de weekdagen). De suikerproductie is in Veurne, jammer genoeg, stilgelegd sedert eind 2005!
De spoorlijn van De Panne naar Gent (lijn 73) rijdt verder tot Brussel (lijn 50) en dan via de Luchthaven naar Leuven en Landen (lijn 36)! Maar dat kan , in de week, allemaal met dezelfde trein! Deze trein stopt, tussen Leuven en Landen, ook nog in TIENEN, waar deze foto, lang geleden is genomen!
Eén van de trips, die de Spoorwegen inrichten (zie boekje "b-dagtrips") is de treinreis naar De Panne, mét de ingang in Plopsaland! De prijzen varieren tussen 19,40 euro (kinderen) en 30,80 euro (verste afstand voor volwassenen). Vergeet niet dat de ingang voor Plopsa (zonder meer) al 22 euro per persoon bedraagt, dus ga je er beter heen per trein : géén files en géén parkeerproblemen! Plopsaland ligt ook op 300 meter van het station van De Panne! Los daarvan staat ook in deze brochure dat in station De Panne ook huurfietsen beschikbaar zijn, waardoor de omgeving voor een prijsje verkend kan worden! Huurfietsen bij de Spoorwegen gaan bij voorkeur naar mensen, die per trein aankomen (en aldus hun fiets gereserveerd hebben in hun vertrekstation)! Ook dit is te lezen in de brochure "b-dagtrips"!
Om vrienden te maken was Oostende niet ver, of het nu 25 kilometer was voor deze van Veurne, of 900 kilometer voor deze uit Charente Maritime! Maar om ruzie te maken is één blog één kilometer verder reeds teveel !! Wie het schoentje past, trekt het hem aan...
(klik eens op de foto) Ik wil hier nog een voorlaatste keer terugkomen op de ontmoeting met de 'fransmans'. Jean (van Betty) (van "Belgen in Nood") heeft goede herinnering aan het station van Landen. Toen zij bij ons aankwamen, had ik de oude foto van de straat naar het station van Landen op de voordeur gehangen. Ik wil jullie die foto niet onthouden!
Lees dit alstublieft tot onderaan!! Vermits ik nogal veel zaken verzamel van de spoorwegen, ben ik aan een oude kepi geraakt, met nog een tamelijke rechthoekige klep, in plaats van gebogen. Daarnaast heb ik ook een oude jas op de kop getikt, met insignes van een onderschef op de kraag. Deze outfit heb ik gisteren gebruikt om te gidsen voor "Open Monumentendag" in station Adinkerke-Panne. En geloof me, ik had er nogal wat bijval mee, ook bij mensen, die niét kwamen voor het monument te bezoeken. Maar die kledij heeft vroeger nog wat anders beleefd. Hier komt mijn verhaal. "Trekhaak 73" is een Werkgroep, die alles in het werk stelt om het Openbaar Vervoer te verbeteren in onze Westhoek. En rond de jaren 1990 was de spoorlijn van Gent naar Adinkerke-Panne ronduit slecht. Het was te lang sporen met te slecht materiaal : zoals we zouden zeggen een Museumlijn. Mijnheer Dehaene (ja dé Dehaene) was toen nog Minister van Verkeer en hij kwam spreken over "verkeer" in Ieper op een uitnodiging van de toenmalige CVP-jongeren. Wij, niet politiek gebonden, vroegen de verantwoordelijke of wij, met een ludieke aktie mochten aanwezig zijn. Dat was geen probleem, als het niet uit de hand liep! Met enkele leden van onze groep gingen wij naar deze avond in Ieper. Wij hadden een plaat gemaakt met "S.O.S. lijn 73" op en ikzelf had mijn "museumkledij" onder mijn overjas aan (het was winter). Het debat ging over wegen : de aanleg van de autosnelweg tussen Ieper en Veurne (nog stééds actueel), over de snelweg tussen Veurne en de Franse grens (al lang opgelost... en gelukkig maar), dan het busvervoer en de spoorwegen... Wij zaten met onze plaat recht voor de Minister, hij kon niet naast ons kijken, maar hij negeerde ons door links en rechts van ons in de zaal te kijken. Maar op het einde van zijn betoog, kwam de vraag "ZIJN ER NOG VRAGEN" en hierzie, ik deed mijn overjas uit, zette de kepi op het hoofd, stond recht en vroeg aan de Minister : "Mijnheer de Minister, wij, van spoorlijn 73, zitten al jaren met een verouderde spoorlijn, een verplaatsing duurt véél te lang, wanneer zal de overheid daar wat aan doen, waardoor ik mijn oude spoorkledij mag uittrekken, en de reiziger kan helpen, zoals het hoort". Natuurlijk kwam daar een "diplomatisch" antwoord op, dat wil zeggen véél woorden met weinig concrete beloftes. Maar, HIJ ZOU HET IN DE GATEN HOUDEN. Hadden wij géén direct resultaat, de volgende dag kwamen wij in àlle Vlaamse dagbladen met ons probleem. En andere politici begonnen zich er iets van aan te trekken, het spel zat op de wagen!! De volgende zomer was een zeer-mooi-weer-zomer, met files naar de kust, zoals we nog nooit gekend hadden! En wonder boven wonder : aan het begin van het parlementaire jaar kondigt de Minister van Verkeer (nog steeds de Jean-Luc) aan, dat de spoorlijn 73 zal aangepakt worden om betere sevice te leveren naar de reiziger toe, op voorwaarde dat de gemeente De Panne akkoord was om de kusttram, die toen nog in De Panne aan Zee zijn eindpunt had, door te trekken tot het station Adinkerke-Panne!! Een verlenging van 3 kilometers voor betere treinen. Het gemeentebestuur van De Panne kon niet anders dan daarmee akkoord gaan en de ingenieurs konden aan het werk. In 1996 werd de lijn 73 electrisch en duurde een rit van Adinkerke naar Gent 10 minuten minder lang, in 1997 werd de verlenging van de kusttram tot aan het station een feit en was een rit tot Gent wéér eens in 10 minuten minder. Conclusie : de oude kledij, die ik tijdens "OPEN MONUMENTENDAG" droeg heeft er (waarschijnlijk) voor gezorgd dat de spoorlijn 73 een volwaardige lijn werd! Beste mensen, dit is een echt verhaal, wie er in Ieper (eventueel) bij was, of wie daar nog over gelezen heeft in de krant, wil je dan eens reageren??? NATUURLIJK ZIJN ALLE REACTIES WELKOM!
De fransmans namen zon 50 jaar geleden, op het einde van de zomer, de trein om zich naar Frankrijk te begeven voor het seizoenswerk op de velden! Alles, wat heden machinaal geoogst wordt, werd dan door zware handarbeid geoogst! Met ganse groepen vertrokken de arbeiders, met pak en zak, uit de West-Vlaamse stations richting Lille, om dan over te stappen op een trein naar verdere oorden. Zij bleven maanden weg, om geld te verdienen voor hun kroost.
Ik heb het nooit geweten, maar het woord fransmans is in onze streek zo ingeburgerd, dat wij dat woord soms teveel gebruiken!
Sedert ik, via de blogs, met La douce France contact heb, had ik het nogal dikwijls over de fransman, als ik deze blogger bedoelde.
De laatste etappe op hun tocht door Vlaanderen, alvorens weer te vertrekken naar La douce France was bij ons.
En met deze kan ik jullie melden dat de fransman met zijn vrouw, deze morgen, om 8u30, met veel moed, is vertrokken richting Frankrijk.Voor mij zijn deze mensen wel seizoensarbeiders, want zij zijn gepakt en gezakt vertrokken, weliswaar met een camionette, maar met de bedoeling om hun kroost, de Belgen in Nood, van het nodige te voorzien! Tegen 22 uur waren ze "thuis". Je moet het maar doen!
Het hek is àl van de dam : gisteren heb ik Betty en Jean van blog "La douce France" al tegen het lijf gelopen in Oostende, maar morgen komen zij Veurne nog eens onveilig maken, maar voor ons géén probleem!
Joskevermeulen ontmoet Jean-Luc Dehaene. Voor een goed begrip : dit is niet de ontmoeting in Ieper, waar ik met museumkledij tegenover JL. stond! Maar toch is dit een aanvulling op mijn belevenis met de Heer Dehaene (zie bericht onder "lees dit aub tot onderaan"). Pas op : "Trekhaak 73" gaat naar ALLE partijen en is niet politiek gebonden!!
Sedert december 2005 is de spoorlijn 73 (van De Panne, Veurne of Diksmuide) naar Gent, Brussel en Nationaal Luchthaven, verlengd tot LEUVEN en LANDEN. Op vraag van Jean-François, volgen hier enkele oude stationsfoto's van Landen. J-F. zoekt ook nog naar foto's van station Attenhoven (deelgemeente Landen). Ik heb dit station niet, Wie helpt ons?? Klik en vergroot, mooiere foto's volgen...
Beste Bloggers, Op eigen initiatief ben ik, met Marleentje, naar de plaatselijke pers gegaan, om toch nog kledij en goederen in te zamelen! Intussen is de "Fransman", met zijn Betty, goed aangekomen in West-Vlaanderen. Wie donderdag, vrijdag, zondag of maandag nog kledij/goederen wil afgeven bij mij, in de omgeving van VEURNE, kan hier een mailtje sturen, met een telefoonnummer, wij bellen je terug, indien ernstig!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??