Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
25-05-2006
Gravelines in Frankrijk
Een 'goede vriend' van mij werkt in het station van Gravelines, op 40 kilometer van Veurne! Hij werkt op de Franse spoorlijn tussen Dunkerque (Duinkerke) en Calais (Kales). Calais ligt op enkele kilometer van de kanaaltunnel, de poort tot Groot Brittannië! Hierbij een foto van het oude station van Gravelines! Ook deze vriend zou graag hebben dat Noord-Frankrijk per spoor verbonden is met de spoorlijn van De Panne naar Gent en Brussel.
Onverwachts is de "harde schijf" van onze PC gisteravond gecrasht! Dat betekent dat alle opgeslagen foto's verdwenen zijn! Gun mij wat tijd om enkele foto's aan te maken, en om die aan jullie te tonen! Het worden MOOIE foto's van lang geleden! Natuurlijk heb ik alle foto's in het echt, dus is niet alles verloren, alleen veel werk aan de winkel. Ik ben dus ook de e-mailadressen van de vrienden-bloggers kwijt! Zend mij een e-mail, zodat ik Uw adres terug heb!
Ik heb zitten wenen, toen ik het hoorde...... Een jong meisje, heeft die andere trein niet horen aankomen, en steekt de sporen over, nadat "haar" trein, waar ze net is afgestapt, is vertrokken. De gevolgen zijn onvoorstelbaar : een leven is zo maar afgerukt... Ik heb zitten wenen, ook al ken ik het slachtoffer niet!!! (er komen, vanzelfsprekend, geen details)
Bray-Dunes, station van de SNCF of Franse spoorwegen,ligt op 5 km van De Panne, station van de NMBS, of Belgische spoorwegen... één gemeenschappelijk spoor, géén treinen! (klik eens op de foto)
Op een kwartier wandelen van Brussel-Centraal ligt het station Brussel-Luxemburg, maar dan in zuidoostelijke richting. Da's dus de spoorlijn 161 en 162 richting Namur en... Luxembourg natuurlijk! Bijgaande foto is, jammer genoeg, in zwart-wit!
Omdat Brussel de hoofdstad én het spoorwegcentrum is van België, komen er vanaf heden enkele (kleur)fotos van Brusselse stations! Vandaag : Brussel-Noord rond 1910 ! !
Geheel verwachts kondigen dezen van 't Vierpeloton aan dat dit Joske heden wordt onder vuur genomen!!! Ochgod wat ben ik bang! Ik ben dus niet verrast, want ik heb hen bewust enkele keren van antwoord gediend, en dat kunnen zij niet hebben! (of juist wel????) Ik ben zo bang van die lieve dame, kan ik "haar" wel aan, als tweeënvijftigjarige jongeman??? Hiernaast alvast mijn "antieke pulle op de stove".
DE LOKETTEN VAN STATION VEURNE zijn, sedert 2 MEI OP WEEKDAGEN weer bemand van 's morgens tegen 6 uur, tot 's avonds na 20 uur! Eindelijk nog eens goed nieuws over station Veurne! Trekhaak73 mag daarbij fier zijn omdat zij het voortouw heeft genomen om de beperkte openingsuren van dit station te laten opheffen! Ja, daarom heeft onze Werkgroep ook de naam "Trekhaak" gekozen hé!
Mooie (oude) reklame voor de suiker uit Tienen... Tienen in Brabant en Veurne in West-Vlaanderen zorgden tot in 2005 voor de productie van "suiker". Tienen en Veurne zijn verbonden door een rechtstreekse trein (zonder overstap gedurende de weekdagen). De suikerproductie is in Veurne, jammer genoeg, stilgelegd sedert eind 2005!
De spoorlijn van De Panne naar Gent (lijn 73) rijdt verder tot Brussel (lijn 50) en dan via de Luchthaven naar Leuven en Landen (lijn 36)! Maar dat kan , in de week, allemaal met dezelfde trein! Deze trein stopt, tussen Leuven en Landen, ook nog in TIENEN, waar deze foto, lang geleden is genomen!
Eén van de trips, die de Spoorwegen inrichten (zie boekje "b-dagtrips") is de treinreis naar De Panne, mét de ingang in Plopsaland! De prijzen varieren tussen 19,40 euro (kinderen) en 30,80 euro (verste afstand voor volwassenen). Vergeet niet dat de ingang voor Plopsa (zonder meer) al 22 euro per persoon bedraagt, dus ga je er beter heen per trein : géén files en géén parkeerproblemen! Plopsaland ligt ook op 300 meter van het station van De Panne! Los daarvan staat ook in deze brochure dat in station De Panne ook huurfietsen beschikbaar zijn, waardoor de omgeving voor een prijsje verkend kan worden! Huurfietsen bij de Spoorwegen gaan bij voorkeur naar mensen, die per trein aankomen (en aldus hun fiets gereserveerd hebben in hun vertrekstation)! Ook dit is te lezen in de brochure "b-dagtrips"!
Om vrienden te maken was Oostende niet ver, of het nu 25 kilometer was voor deze van Veurne, of 900 kilometer voor deze uit Charente Maritime! Maar om ruzie te maken is één blog één kilometer verder reeds teveel !! Wie het schoentje past, trekt het hem aan...
(klik eens op de foto) Ik wil hier nog een voorlaatste keer terugkomen op de ontmoeting met de 'fransmans'. Jean (van Betty) (van "Belgen in Nood") heeft goede herinnering aan het station van Landen. Toen zij bij ons aankwamen, had ik de oude foto van de straat naar het station van Landen op de voordeur gehangen. Ik wil jullie die foto niet onthouden!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??