Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Foto
Foto
Dochter Saroja was ook mee met de TGV naar Parijs ! ! !
Foto
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me.  Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Foto
Foto
De "Tour de France" stond, in 1956, voor de overweg van Station Veurne!!
Foto
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Foto
Foto
Mijn twee Elzasser-vrouwen steunen Trekhaak ook ! ! !
WEEKENDTREIN = GOEDKOPE TREIN !! !! !!
Zoeken in blog

Foto
Ikke met oude kepi bij Sauwens, toen Minister van Verkeer....
Foto
Foto
Foto
Inhoud blog
  • Werkgroep wil spoorfiets op spoor van Adinkerke (b) naar Dunkerque (f).
  • spectaculaire stoomontwikkeling
  • Paul Delvaux en de trein
  • telegrafische afkortingen...
  • Haar naam is Nicole
  • Families De Coninck of Lievens uit Wilrijk!
  • Gezocht : inwoners van Wilrijk
  • stoomtreinen Maldegem
  • stoom in Maldegem
  • ESEN
  • stemmingsbeelden
  • toen reed de trein naar Duinkerke
  • studententrein
  • Kerst-vrede
  • Nieuwe dienstregeling
  • ledendag
  • BOM JEZUS (Portugal)
  • treinwinkelen?
  • Mooie foto...
  • minder dan 9 euro!
  • Stoomtrein tussen Libramont en Aarlen!
  • Ongelukken met de treinen!
  • Fons
  • in memoriam : Tom Compernolle
  • spoorbrug Veurne...
  • gesmeerd...
  • oude trams
  • Heide-Calmpthout
  • stations van weleer
  • Franse trein in Adinkerke
    Foto
    Saroja, mijn dochter, in Aix-en-Province, voor het huis van Cézanne.
    Foto
    Foto
    Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
    Foto
    zie het artikel van 30.11.05...
    Foto
    "Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram.  "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
    Foto
    1989 : Dunkerque (Fr) - trein naar
    Foto
    Veurne station : een gebouw als een kerk! Spring eens binnen!
    Foto
    Trekhaak 73
    Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek
    OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !! NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
    25-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRUG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag gehoord van de bruggewachter van waterwegen : het gaat niet goed met de spoorwegbrug te Veurne over de vaart van Nieuwpoort naar Duinkerke.  Niet dat de treinen in het water zullen belanden, verre van!  Maar voor het ogenblik kan deze brug niet meer gedraaid worden, om zo het scheepvaartverkeer door te laten!  Ajaj, jammer voor de "schippers" die nu via Fintele een omweg moeten maken...
    Hierbij een beeld van die spoorwegbrug in Veurne, terwijl het mazoutje met nummer 4402 erover spoort.  (Foto genomen in 1989 door Alain Janmart).

    25-08-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    24-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oud en héél oud
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog even deze foto uitgehaald...(klik er eens op)!
    Een kruising van een museumlijn (Toeristische Trein Zolder) met de spoorlijn Mol-Leopoldsburg-Hasselt, waar toen nog deze locomotief 6255, de reizigerstreinen trok.  Kent iemand de juiste plaats??  Ik ben het namelijk vergeten en heb op de foto geen aantekening gemaakt! En bestaat de TTZ nog???

    24-08-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    22-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monument
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nabij het station Brugge bevindt zich een monument, ter nagedachtenis van de oorlogsslachtoffers van de locomotiefdepots van Brugge, Adinkerke, Kortemark en Eeklo.  Monument opgericht in 1949!

    22-08-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (1)
    21-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.draaischijf Adinkerke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hierbij een deel van de plattegrond van de bundel van Adinkerke met de draaischijf op.  Plan van rond 1930! De draaischijf is de cirkel met D.S. en de diameter 18.50m op. Het lijntje door de schijf stelt het spoor voor.
    Klik erop om méér te zien!
    Het boek "Remise d 'Adinkerke" uit 1925 meldt over de schijf : "La plaque tournante a un diamètre de 18 m 50.  Le virage des locomotives est effectué exclusivement par le personnel de da locomotive."  ("Herstelplaats van Adinkerke" : "De draaischijf heeft een diameter van 18 m 50.  Het draaien van de locomotieven wordt enkel uitgevoerd door het personeel van de locomotief."). Vermits dit boek uit 1925 dateert, was de draaischijf er toen ook al.

    21-08-2006 om 22:39 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.locomotief draaien
    Natuurlijk heeft het, heden ten dage, weinig zin om een locomotief te draaien, vermits er tegenwoordig een "stuurpost" aan beide zijden van de motor is!
    Vroeger kon dat draaien gebeuren door een grote bocht te maken, waardoor de loco, na enkele kilometers, opnieuw in de tegengestelde richting keerde.
    Ook werd gebruik gemaakt van enkele sporen in de vorm van een (ingebeelde) driehoek.  Dat wil zeggen, bijvoorbeeld, dat de locomotief eerst een spoor dat rechts neigt oprijdt.  Na het spoor af te rijden over meer dan 90° en voorbij de wissel, draait men die wissel en rijdt de loco achteruit naar een spoor dat wéér rechts neigt.  Weer voorbij de wissel rijdt hij opnieuw vooruit op een spoor dat rechts neigt...
    Ik ben niet zo goed in tekenen, maar ik hoop dat het duidelijk is met deze beschrijving, dan hoef ik geen tekening te maken.  Onnodig te zeggen dat voor deze omdraaibeweging er veel plaats nodig is, want een spoor kan maar een beperkte hoek maken...
    (in spoorwegtaal hoor je nog wel eens : een "courbe" maken).

    21-08-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    20-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoomloco 1902
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In Station Adinkerke (De Panne) komt stoomlocomotief 1902 naar de draaischijf, waar hij opnieuw naar "het binnenland" wordt gedraaid!  (Antwoord op mijn vraag in vorig bericht)!  

    20-08-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    17-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LOKOMOTIEF 6418
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Station Adinkerke heeft altijd een deel "bundelsporen" gehad.
    Hiernaast de stoomlokomotief 6418, die in Adinkerke moest gedraaid worden.
    Iemand een idee HOE die lokomotief opnieuw met zijn schoorsteen in de richting van zijn rit werd geplaatst???

    17-08-2006 om 23:13 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    16-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlands station.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Heel even over de grens in Nederland gekeken : het station van Delft rond 1900...

    16-08-2006 om 22:23 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    15-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.staden per trein???
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In 1989 reed dit motorstel (op speciaal verzoek) op lijn 63 van Kortemark naar Westrozebeke, voorbij "station Staden".  Heden is de spoorlijn gedeelteijk uitgebroken!!
    Alain Janmart heeft alleen aan mij toelating gegeven tot publicatie!!

    15-08-2006 om 22:03 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    14-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tram 339 nabij de Muidebrug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We schrijven januari 1974.  Nabij de Muidebrug in Gent komt de tram van lijn 10 naar "Stpieterstation" aan.  Merk onderaan de reklame voor Simca en voor Havas!
    Dank aan Alain Janmart, die toelating gaf tot publicatie!!!  

    14-08-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    12-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1989
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 8 juli 1989 wordt de spoorlijn tussen De Panne (Adinkerke) en Dunkerque (Duinkerke) op zaterdag ingereden, met de Belgische diesel type 51. (Er reed reeds op zondag een Franse trein op zondag in 1988).
    De Franse en Belgische vlag hangen op de locomotief!
    Alain Janmart was erbij en was fotograaf van dienst!

    12-08-2006 om 19:49 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    10-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bray Dunes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen (klik op de foto).
    Vervolg op het verhaal van gisteren over de trein naar Duinkerke : een Belgische locomotief met op de achtergrond de kerk van Bray Dunes (F).  Een beeld uit 1992, dat nu, helaas, niet meer kan!
    Dank aan Alain Janmart, die toelating gaf voor de publicatie.

    10-08-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    09-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.klein foutje...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In het vorig bericht ("GROOT NIEUWS" van 04.08.06) over de directe treinlijn vanuit De Panne blijkt een klein foutje geslopen ....
    Volgens "insiders" zal de trein van De Panne over Gent en Brussel verder rijden naar Leuven, Hasselt en TONGEREN (op de lijn 37) en niét tot GENK!  Een kleine afwijking voorbij Hasselt, sorry...
    Volgens de BTTB (Bond Trein Tram Bus-gebruikers) zou er eind dit jaar gewoon verder gespoord worden naar LEUVEN en LANDEN via BRUSSEL NATIONAAL LUCHTHAVEN !!  Wordt vervolgd!
    Met dank aan Steve Lersberghe voor de foto's van de AM96, die binnenkort op deze lijn zal sporen!

    09-08-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    06-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GROOT NIEUWS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eind dit jaar worden de dienstregelingen bij de spoorwegen bijgeschaafd.
    Voor de Westhoek betekent dat, dat er andere rijtuigen worden ingezet.  Rijtuigen AM96, zoals op de foto hiernaast, onder de autosnelweg (E40) grondgebied Veurne!!
    Waarschijnlijk wordt er, tijdens de week, gereden van De Panne (lijn 73) naar Gent St Pieters, Brussel (lijn 50) Nationaal Luchthaven, Leuven (lijn 36) en verder tot Hasselt en Genk (lijn 21).  Sedert eind vorig jaar is de Westhoek, in de week, verbonden met Leuven en Landen; tijdens het weekend is Brussel en Schaarbeek de bestemming. 

    06-08-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    05-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met de bus voor 5 euro

    Als je verschillende verplaatsingen met de bus of de tram in Vlaanderen wil maken, en je bent géén 65 jaar, dan kan je overwegen om een dagpas aan te schaffen voor de prijs van 5 euro voor één dag!
    Zo heb ik vorige week volgende verplaatsing gemaakt : de bus van Veurne naar Oostende, de kusttram van Oostende naar Heist, de tram van Heist naar Nieuwpoort, de bus van Nieuwpoort naar Diksmuide, de bus van Diksmuide naar Veurne, en ik was weer op mijn vertrekpunt.  De prijs? VIJF EURO.  Natuurlijk moet je zoiets een beetje voorbereiden.  Daarom heb ik via
    www.trekhaak73.be de link gelegd naar "De Lijn" en alle uurregelingen opgezocht alvorens te vertrekken.  Het duurste was... mijn maaltijd in Heist, maar daar maakt joskevermeulen natuurlijk géén reklame voor.

    05-08-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    02-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de kusttram bijvoorbeeld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu het hete weer al achter ons ligt, is het misschien de moeite om er eens op uit te trekken langs de Vlaamse kust???
    En waarom eens niet op verkenning met de
    kusttram?
    Voor een schamele 5 euro kan je een dagticket aankopen voor "de Lijn", waarmee je, een ganse dag, kan op- en afstappen op bus en tram!
    Op die manier kan je bijvoorbeeld per tram deze kunstwerken in De Panne bezichtigen (Beaufort 2006), gaan winkelen in Oostende en nadien gaan uitwaaien in Knokke!!!  En natuurlijk nog eens met de tram terugreizen.  Je kan natuurlijk en bevoorbeeld nog even tussendoor de bus nemen van Nieuwpoort naar Veurne, dit alles met je dagkaart van 5 euro!  

    02-08-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    31-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.duzend
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zowat duizend reizigers hebben de trein genomen om de BOETPROCESSIE van Veurne te zien (of om anoniem mee te gaan).  Méér dan 500 figuranten hebben deelgenomen, naast bijna evenveel boetelingen, die zelf, al dan niet blootvoets, een kruis droegen over het parcours!

    31-07-2006 om 19:36 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veurns feest...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de laatste zondag van juli, heeft in Veurne de eeuwenoude "BOETPROCESSIE" plaats.  Dat was dus gisteren niet anders!
    Zaterdag had de Veurnse Voorstad nog haar rommelmarkt, waarbij het zonnetje ons de ganse dag gezelschap hield, maar zondagmorgen zorgden dreigende wolken voor wat onrust : zou de processie gedwarsboomd worden door regen???
    Omstreeks 10u30 begon het wat te regen, in tussenposen.  Veel viel er niet, hooguit een literke per vierkante meter.  Wij hebben zelfs een regenjas gebruikt om, omstreeks 15u30, naar de Boetprocessie te gaan!
    Maar, bestaan er mirakels??? Vanaf 15u40, toen de eerste processiegangers juist op weg gingen, brak de hemel open, en de ganse duur van de ommegang en de verdere avond, tijdens de kermis, brak de zon door!  Hier zeggen ze dan "Veurne heeft weer chance gehad".  Ik stel mij de vraag (voor gelovigen en anderen) bestaan er dan toch mirakels???    

    31-07-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    29-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aan het strand van De Panne
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was zo heet, dat wij het strand van De Panne opzochten...
    Even een sfeerbeeld met een deeltje van onze familie!
    Tussen haakjes, De Panne is met de trein en de tram perfect te bereiken.

    29-07-2006 om 19:34 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    28-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rommelen...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hela, hier geen brommers toegelaten, hé!!Even terzijde : zaterdag 29 juli heeft in de verkeersvrije Iepersesteenweg van Veurne (Voorstad) de jaarlijkse rommelmarkt plaats.  Ondergetekende helpt organiseren!
    Wie komt ons opzoeken???
    Als er nog iemand voor wat animatie kan zorgen...die verwittigt me maar!!  Intussen staat onze "markt" zaterdag volledig vol, nu nog mooi, frisser weer!

    28-07-2006 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)

    Foto

    "De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield!  Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
    Foto

    Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!



    Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.  Dit is zeker niet het geval !  Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!  Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.  omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne  (adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!


    Foto

    affiche voor de wereldtentoonstelling in 1910 in Brussel
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Hoofdpunten blog kunstschilder_g_bulcke
  • Eindelijk nog een schilderij gevonden
  • claude manet
  • Omdat kinderen belangrijk zijn...
  • Omdat kinderen belangrijk zijn...

    Trekgastenboek
  • http //ij.start.cannon
  • ij.start.cannon
  • canon.com/ijsetup
  • ij.start canon
  • ij.start.canon

    Duwt een keer op het knoptje om een berichtje bij te steekn! Je zijt er altijd welkom hoor!!!



    Zoals je kan zien, gaat "Trekhaak 73" naar de politiek, zonder zich aan een partij te binden.

    Foto

    Bover : Fortem-statie : zonder "Trekhaak73" was Alveringem verbonden met de trein uit Veurne door... een tram!!!
    Foto

    Archief per maand
  • 05-2012
  • 08-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 05-2010
  • 03-2010
  • 12-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Foto

    Foto

    Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
    Foto

    Foto

    Foto

    Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
    Foto

    Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
    Foto

    Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
    Foto

    ODE AAN DE CHAMPAGNE
    Foto

    Foto

    Foto

    DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!


    Foto

    Foto

    trein en personeel naar Duinkerke

    Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??


    Laatste commentaren
  • Try (Philip kem)
        op stoomtreinen Maldegem
  • Get (Tony Mai)
        op Haar naam is Nicole
  • Thank you so much (Yimi Mai)
        op Werkgroep wil spoorfiets op spoor van Adinkerke (b) naar Dunkerque (f).
  • Stoomtrein in Roeselare (Christiaan Therry)
        op graag gedaan...
  • Foto

    Mijn dochter met "slapersmuts"... houdt van treinreizen!
    Foto

    Vanaf 1 februari : beter streekvervoer rond Diksmuide!!
    Dankjewel  "De Lijn".
    Image Hosted by ImageShack.us

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!