Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
06-02-2008
station Adinkerke in 1960
Hierbij een onduidelijke foto vanuit station Adinkerke. Weet iemand welk type dieseltrein hier reed (periode 1960-1961)!
Ik keek mijn ogen uit, toen ik deze foto te zien kreeg : een amfibitrein tussen Oostende en Dover. Maar het kwam rap uit toen ik de keerzijde las : deze foto had dienst gedaan in een vakblad dat verschenen was op 1 april 1961...
Problemen met de belbus in De Panne... vanaf vandaagzou de belbus van 5u40, TIJDENS DE KROKUSVAKANTIE niet rijden. Dus de abonnees, die GAAN WERKEN zouden 's morgens vroeg niet met het openbaar vervoer pendelen... Joske heeft zich voor een paar uurtjes aan de telefoon gezet, om 'de Lijn' te overtuigen van hun fout. Immers, de belbus staat, zonder beperkingen, op de uurregelingen (internet én folder)! Iedereen bleef beleefd tegen mij, maar ik werd wel een paar keer afgewimpeld en, na véél aandringen, doorverwezen. Het resultaat is dat de bedienden de verwijzingen, onderaan de uurregelingen, verkeerd hadden geïnterpreteerd! Dus : de belbus van 5u40 rijdt wél tijdens de krokus. Het ongemak van vandaag is weggewerkt...
Vorige nacht was het 'koekenbak' in Noord-Engeland : vele autobestuurders zaten geblokkeerd door de grote hoeveelheid sneeuw, die hen had verrast! Maar de trein : hij reed voort! Ook vijftig jaar geleden reed deze stoomtrein door de sneeuw in Engeland. klik je eens op de foto?
bezoek je onze site. Onze Werkgroep "trekhaak73" probeert het Openbaar Vervoer in de Westhoek van Vlaanderen te verbeteren! Nu met forum over een belbus! joskevermeulen
Tussen enkele foto's volgend belangrijk bericht : Vrijdag 1 februari worden de GO-PASS en de RAIL-PASS duurder. Wie de passen nog aankoopt tot 31 januari, kan er toch nog een jaar mee reizen en betaalt nu maar respectievelijk 45 en 69 euro! Te koop aan de Belgische loketten... Een gouden raad... van Joskevermeulen. Een raad die wat euro's kan opbrengen!
Tegen nieuwjaar heb ik hier een tekening van de stoomlocomotief "type 10" uit 1910 getoond. Ik heb nu wel enkele prachtige foto's teruggevonden van de laatste rit van "type 10" van Arlon naar Brussel uit...... 1956. Vandaag foto nummer één!!! De foto vergroot door erop te klikken!
Voordat de trein kan vertrekken, moet de stoomtrein lang op voorhand klaargemaakt worden... Hierbij een beeld van het klaarmaken en... hoe de machinisten, met een bril op, de wind en het roet trotseren!
De oorlog is gedaan, het station van Esen ziet er zo uit als dat van Diksmuide : één puinhoop! Ook de stations van Kaaskerke, Oostkerke, Pervijze en Nieuwpoort (aan de andere kant van de Yzer) zijn volledig vernield. Veurne en Adinkerke-Panne werden, wonder boven wonder, grotendeels gespaard!
Ik veronderstel dat de méér dan 65-jarigen weten dat zij met de trein kunnen reizen tegen 4 per persoon?? Vanaf 1 februari 2008 worden de spoortarieven verhoogd, maar het seniorentarief blijft op 4 per persoon!!! Maar de spoorwegen maken het niet gemakkelijk, door de vele regels. Hier komen er enkele : het ticket wordt, op voorlegging van de identiteitskaart, verkocht en is één (1) dag geldig na 9 uur 's morgens in de week. Het is een heen- en terugticket! Gedurende de weekends en de feestdagen is het ticket onbeperkt geldig... tussen 15 september en half mei volgend jaar! Want in de zomerperiode kan je op zaterdag, zondag en feestdagen dit 65+ ticket niet aankopen! Als dit voor jou niet duidelijk genoeg is, dan ga je maar eens naar een station en vraag wat uitleg. Waarschijnlijk krijg je dan deze uitleg, maar onthou in ieder geval dat je na 9 uur gedurende de week steeds de heenreis mag maken maar dat dit uur bij de spoorwegen LETTERLIJK worden genomen : iedere binnenlandse trein die nà 9 uur vertrekt is goed, maar, bijvoorbeeld 8u57 een trein nemen KAN NIET. Heeft die trein 5 minuten vertraging (en vertrekt in jou station om 9u02), dan mag je mee aan de voordeelprijs van 3. ieder zegge het voort... trekhaak73 zorgt voor tips voor trips...
(klik eens op de foto). We schrijven 1990 : tussen De Panne (B) en Dunkerque (F) rijdt een Belgische dieseltrein voor passagiers. Uniek is dat de trein spoort door een prachtig duinengebied in de omgeving van Leffrincoucke (Les dunes Marchand). Trekhaak 73 had in 1990 op zaterdag deze trein kunnen laten rijden : één keer heen en terug voor de middag en één keer heen en terug tegen de avond. Slechts één seizoen reed deze trein : beide spoorwegmaatschappijen (NMBS en SNCF) lieten de beide steden een enorm bedrag betalen om deze verbinding te onderhouden! De stadsbesturen moesten het jaar daarna afhaken! Met dank aan Alain Janmart (treinbestuurder uit Antwerpen), die mij toelating gaf om deze foto te publiceren! Ik reed vandaag tussen Leffrinkoucke en Bray-Dunes langs het spoor, en mijn hart bloedde, toen ik zag hoe het spoor overwoekerd is van het onkruid. Ook in Frankrijk denkt men dat een trein tussen Dunkerque en De Panne niet meer mogelijk is!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??