Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Foto
Foto
Dochter Saroja was ook mee met de TGV naar Parijs ! ! !
Foto
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me.  Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Foto
Foto
De "Tour de France" stond, in 1956, voor de overweg van Station Veurne!!
Foto
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Foto
Foto
Mijn twee Elzasser-vrouwen steunen Trekhaak ook ! ! !
WEEKENDTREIN = GOEDKOPE TREIN !! !! !!
Zoeken in blog

Foto
Ikke met oude kepi bij Sauwens, toen Minister van Verkeer....
Foto
Foto
Foto
Inhoud blog
  • Werkgroep wil spoorfiets op spoor van Adinkerke (b) naar Dunkerque (f).
  • spectaculaire stoomontwikkeling
  • Paul Delvaux en de trein
  • telegrafische afkortingen...
  • Haar naam is Nicole
  • Families De Coninck of Lievens uit Wilrijk!
  • Gezocht : inwoners van Wilrijk
  • stoomtreinen Maldegem
  • stoom in Maldegem
  • ESEN
  • stemmingsbeelden
  • toen reed de trein naar Duinkerke
  • studententrein
  • Kerst-vrede
  • Nieuwe dienstregeling
  • ledendag
  • BOM JEZUS (Portugal)
  • treinwinkelen?
  • Mooie foto...
  • minder dan 9 euro!
  • Stoomtrein tussen Libramont en Aarlen!
  • Ongelukken met de treinen!
  • Fons
  • in memoriam : Tom Compernolle
  • spoorbrug Veurne...
  • gesmeerd...
  • oude trams
  • Heide-Calmpthout
  • stations van weleer
  • Franse trein in Adinkerke
    Foto
    Saroja, mijn dochter, in Aix-en-Province, voor het huis van Cézanne.
    Foto
    Foto
    Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
    Foto
    zie het artikel van 30.11.05...
    Foto
    "Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram.  "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
    Foto
    1989 : Dunkerque (Fr) - trein naar
    Foto
    Veurne station : een gebouw als een kerk! Spring eens binnen!
    Foto
    Trekhaak 73
    Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek
    OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !! NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.65+ per trein ! ! !

    Ik veronderstel dat de méér dan 65-jarigen weten dat zij met de trein kunnen reizen tegen 4€ per persoon??  Vanaf 1 februari 2008 worden de spoortarieven verhoogd, maar het seniorentarief blijft op 4€ per persoon!!!
    Maar de spoorwegen maken het niet gemakkelijk, door de vele regels.  Hier komen er enkele : het ticket wordt, op voorlegging van de identiteitskaart, verkocht en is één (1) dag geldig na 9 uur 's morgens in de week. Het is een heen- en terugticket!
    Gedurende de weekends en de feestdagen is het ticket onbeperkt geldig... tussen 15 september en half mei volgend jaar!  Want in de zomerperiode kan je op zaterdag, zondag en feestdagen dit 65+ ticket niet aankopen! 
    Als dit voor jou niet duidelijk genoeg is, dan ga je maar eens naar een station en vraag wat uitleg.  Waarschijnlijk krijg je dan deze uitleg, maar onthou in ieder geval dat je na 9 uur gedurende de week steeds de heenreis mag maken maar dat dit uur bij de spoorwegen LETTERLIJK worden genomen : iedere binnenlandse trein die nà 9 uur vertrekt is goed, maar, bijvoorbeeld 8u57 een trein nemen KAN NIET.  Heeft die trein 5 minuten vertraging (en vertrekt in jou station om 9u02), dan mag je mee aan de voordeelprijs van 3€.
    ieder zegge het voort... trekhaak73 zorgt voor tips voor trips... 
     

    16-01-2008 om 17:01 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    13-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dunes de Flandre
    Klik op de afbeelding om de link te volgen (klik eens op de foto).
    We schrijven 1990 : tussen De Panne (B) en Dunkerque (F) rijdt een Belgische dieseltrein voor passagiers.  Uniek is dat de trein spoort door een prachtig duinengebied in de omgeving van Leffrincoucke (Les dunes Marchand).  Trekhaak 73 had in 1990 op zaterdag deze trein kunnen laten rijden : één keer heen en terug voor de middag en één keer heen en terug tegen de avond. Slechts één seizoen reed deze trein : beide spoorwegmaatschappijen (NMBS en SNCF) lieten de beide steden een enorm bedrag betalen om deze verbinding te onderhouden!  De stadsbesturen moesten het jaar daarna afhaken!
    Met dank aan Alain Janmart (treinbestuurder uit Antwerpen), die mij toelating gaf om deze foto te publiceren!  
    Ik reed vandaag tussen Leffrinkoucke en Bray-Dunes langs het spoor, en mijn hart bloedde, toen ik zag hoe het spoor overwoekerd is van het onkruid.  Ook in Frankrijk denkt men dat een trein tussen Dunkerque en De Panne niet meer mogelijk is!


    13-01-2008 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    11-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorlopig nog een laatste locomotief
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gebouwd in 1921, met een maximum snelheid van 90 km/u kwam deze locomotief op de spoorwegmarkt als type 31-1.  Hij woog 82 ton.

    11-01-2008 om 16:01 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (1)
    02-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.locomotief type 40 uit 1917
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze tekening van locomotief type 40, gebouwd in 1917 kon maar een snelheid ontwikkelen van 80 kilometer per uur, hij had een vermogen van 1386 pk, maar woog zelf maar 58 ton. 

    02-01-2008 om 21:23 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    01-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Locomotief type 10 uit 1910
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor jullie nieuwjaar...
    Hierbij een tekening van de Belgische locomotief, type 10, gebouwd in 1910.  Deze kon een snelheid van 120 kilometer per uur ontwikkelen, terwijl hij zelf 100 ton woog!  Let wel : gebouwd vanaf 1910 en al 120 per uur!!!!!

    01-01-2008 om 18:44 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (1)
    31-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2008
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mag ik aan jullie allemaal de beste wensen overmaken voor een GEZOND en VREUGDEVOL 2008?  Jullie krijgen er een hartje bij en natuurlijk ook een trein! 

    31-12-2007 om 13:43 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (1)
    29-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beter Openbaar Vervoer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    1989!!
    Om nog maar eens beter Openbaar Vervoer te bekomen, hadden wij destijds contact met de Vlaamse Minister van Verkeer.  Wij vroegen BETERE BUSSEN IN DE WESTHOEK.  Om dat kracht bij te zetten, beweerde ik dat ik mijn baard niet meer zou afscheren tot de Minister daarop zou reageren...  Hij had inderdaad al heel wat briefwisseling naast zich neer gelegd!
    Dus kwam mijn foto in de krant :
    "Joskevermeulen laat zijn baard groeien tot Minister Sauwens reageert op het verzoek tot méér en betere bussen in de Westhoek!"  !
    De maand nadien kwam het antwoord : de streek rond Veurne/Alveringem/Lo/Roesbrugge zou als eerste in Vlaanderen een BELBUS krijgen.

    29-12-2007 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    26-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grammont, dat is toch Geraardsbergen?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vroeger, da's uit de jaren 1990 tot 1996, reed de trein van De Panne over Gent naar Geraardsbergen.
    Deze foto is echter vééééééél ouder!
    Klik eens op de molen!

    26-12-2007 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    25-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KERSTTREIN...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb het lang uitgesteld, maar vandaag krijgen jullie "mijn" Kerst-trein!

    25-12-2007 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    24-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KERSTspoorSFEER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sneeuw doet ons denken aan de kerstdagen...

    24-12-2007 om 17:55 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    22-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kerstSPOORsfeer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De trein is altijd een beetje reizen, hier in de sneeuw en met stoomlocomotief!
    Klik eens en de foto vergroot...

    22-12-2007 om 20:13 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    21-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerst in trekhaakland...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Even de stemming van Kerstmis opsnuiven.  Het heeft dus niets met het Openbaar Vervoer te maken.  Al moet ik toegeven dat, deze dagen, velen de trein, tram en bus nemen om eindejaarsinkopen te doen...

    21-12-2007 om 20:55 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    17-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.souvenir
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren kreeg ik bijgaande postkaart mét stoomtrein!  Op ons Veurne-Voorstad werd een kerstfeest georganiseerd voor onze Senioren.  Een dame vond ons gebaar zo goed, dat ik deze prentkaart van haar kreeg!

    17-12-2007 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    13-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.London
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met de Eurostar... van Brussel Zuid naar London St Pancras in 1u51!  Joske was er eergisteren bij prrrachtig weer!
    Hier een foto van het Transportmuseum van London.

    13-12-2007 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    04-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.in de verre Westhoek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Station Poperinge, het uiteinde van de Westhoek...

    04-12-2007 om 18:54 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ostende-Maritime
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hierbij een foto uit "mijn oude doos" van Oostende-Maritime.  Zou het kunnen dat je deze oude foto nog steeds herkent in het huidige station van Oostende?

    04-12-2007 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    30-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Westhoek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als echte Westhoeker stel ik vast dat het zuiden van deze streek weinig foto's kent op dit blog.  Daarom : nu Ieper in vervlogen dagen..klikken op deze foto!!

    30-11-2007 om 15:31 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    28-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgelet London : Wij komen...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf heden ligt de Britse hoofdstad nog slechts 1u53 van de Belgische hoofdstad!!!  De Eurostar uit Brussel komt vanaf heden aan in St-Pancras-Station, in het noorden van London!  Daarbij heeft dit oude station een metamorfose ondergaan, om ons te ontvangen!  Er is duidelijk gewerkt om het ons comfortabel te maken.  Zo kunnen wij aan de langste champagnebar een "coupke" bestellen (weliswaar tegen 7 pond per glas).  Ook de rest van dit station is aangepast aan de Eurostar.  Ik dacht dat de oude architectuur van St-Pancras er zou moeten aan geloven, maar niets daarvan!!  Hierbij een foto van een stukje van de buitenmuur.

    28-11-2007 om 13:37 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)
    22-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.station Brugge VROEGER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een foto van héél lang geleden : station Brugge!

    22-11-2007 om 16:47 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (2)
    16-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kerstshopping of koopjesjacht per trein...
    Beste reiziger!  Hier een bericht HEET VAN DE NAALD voor wie in december en januari de Belgische trein neemt...
    Elk weekend van december en januari plus elke dag van de Kerstvakantie geeft de spoorweg een treinticket uit : van Uw station tot een bestemming in België HEEN EN TERUG in tweede klas voor ZEVEN euro per persoon.  Misschien eens eerste kas proberen??? Dan betaal je slechts TIEN euro per ticket.  Je mag dan gerust in (bijvoorbeeld) TORHOUT een ticket aankopen naar (bijvoorbeeld) MARBEHAN en je betaalt, in het weekend of in de vakantie 7 euro voor "Heen en Terug"!  Je mag wel overstappen van trein naar trein, maar je mag je reis niet onderbreken.  "Overstappen" is afstappen en de aansluitende trein richting je bestemming nemen, terwijl "onderbreken" betekent dat je in het overstapstation uit het station gaat, en bijvoorbeeld pas twee uur later de trein naar je bestemming nemen... 
    Onthou de naam : SHOPPINGBILJET ! ! !
    Binnenkort : wat doen als min valide of als begeleider om de trein te nemen???  Praktische tips volgen...

    16-11-2007 om 00:00 geschreven door Joskevermeulen


    >> Reageer (0)

    Foto

    "De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield!  Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
    Foto

    Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!



    Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.  Dit is zeker niet het geval !  Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!  Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.  omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne  (adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!


    Foto

    affiche voor de wereldtentoonstelling in 1910 in Brussel
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Hoofdpunten blog kunstschilder_g_bulcke
  • Eindelijk nog een schilderij gevonden
  • claude manet
  • Omdat kinderen belangrijk zijn...
  • Omdat kinderen belangrijk zijn...

    Trekgastenboek
  • http //ij.start.cannon
  • ij.start.cannon
  • canon.com/ijsetup
  • ij.start canon
  • ij.start.canon

    Duwt een keer op het knoptje om een berichtje bij te steekn! Je zijt er altijd welkom hoor!!!



    Zoals je kan zien, gaat "Trekhaak 73" naar de politiek, zonder zich aan een partij te binden.

    Foto

    Bover : Fortem-statie : zonder "Trekhaak73" was Alveringem verbonden met de trein uit Veurne door... een tram!!!
    Foto

    Archief per maand
  • 05-2012
  • 08-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 05-2010
  • 03-2010
  • 12-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Foto

    Foto

    Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
    Foto

    Foto

    Foto

    Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
    Foto

    Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
    Foto

    Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
    Foto

    ODE AAN DE CHAMPAGNE
    Foto

    Foto

    Foto

    DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!


    Foto

    Foto

    trein en personeel naar Duinkerke

    Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??


    Laatste commentaren
  • Try (Philip kem)
        op stoomtreinen Maldegem
  • Get (Tony Mai)
        op Haar naam is Nicole
  • Thank you so much (Yimi Mai)
        op Werkgroep wil spoorfiets op spoor van Adinkerke (b) naar Dunkerque (f).
  • Stoomtrein in Roeselare (Christiaan Therry)
        op graag gedaan...
  • Foto

    Mijn dochter met "slapersmuts"... houdt van treinreizen!
    Foto

    Vanaf 1 februari : beter streekvervoer rond Diksmuide!!
    Dankjewel  "De Lijn".
    Image Hosted by ImageShack.us

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!