Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
25-01-2008
prachtige foto's van lang geleden
Nog een paar prachtige foto's van lang geleden... Vandaag : de stoomlocomotief neemt een douche! Klik eens op de foto!
Tegen nieuwjaar heb ik hier een tekening van de stoomlocomotief "type 10" uit 1910 getoond. Ik heb nu wel enkele prachtige foto's teruggevonden van de laatste rit van "type 10" van Arlon naar Brussel uit...... 1956. Vandaag foto nummer één!!! De foto vergroot door erop te klikken!
Voordat de trein kan vertrekken, moet de stoomtrein lang op voorhand klaargemaakt worden... Hierbij een beeld van het klaarmaken en... hoe de machinisten, met een bril op, de wind en het roet trotseren!
De oorlog is gedaan, het station van Esen ziet er zo uit als dat van Diksmuide : één puinhoop! Ook de stations van Kaaskerke, Oostkerke, Pervijze en Nieuwpoort (aan de andere kant van de Yzer) zijn volledig vernield. Veurne en Adinkerke-Panne werden, wonder boven wonder, grotendeels gespaard!
Ik veronderstel dat de méér dan 65-jarigen weten dat zij met de trein kunnen reizen tegen 4 per persoon?? Vanaf 1 februari 2008 worden de spoortarieven verhoogd, maar het seniorentarief blijft op 4 per persoon!!! Maar de spoorwegen maken het niet gemakkelijk, door de vele regels. Hier komen er enkele : het ticket wordt, op voorlegging van de identiteitskaart, verkocht en is één (1) dag geldig na 9 uur 's morgens in de week. Het is een heen- en terugticket! Gedurende de weekends en de feestdagen is het ticket onbeperkt geldig... tussen 15 september en half mei volgend jaar! Want in de zomerperiode kan je op zaterdag, zondag en feestdagen dit 65+ ticket niet aankopen! Als dit voor jou niet duidelijk genoeg is, dan ga je maar eens naar een station en vraag wat uitleg. Waarschijnlijk krijg je dan deze uitleg, maar onthou in ieder geval dat je na 9 uur gedurende de week steeds de heenreis mag maken maar dat dit uur bij de spoorwegen LETTERLIJK worden genomen : iedere binnenlandse trein die nà 9 uur vertrekt is goed, maar, bijvoorbeeld 8u57 een trein nemen KAN NIET. Heeft die trein 5 minuten vertraging (en vertrekt in jou station om 9u02), dan mag je mee aan de voordeelprijs van 3. ieder zegge het voort... trekhaak73 zorgt voor tips voor trips...
(klik eens op de foto). We schrijven 1990 : tussen De Panne (B) en Dunkerque (F) rijdt een Belgische dieseltrein voor passagiers. Uniek is dat de trein spoort door een prachtig duinengebied in de omgeving van Leffrincoucke (Les dunes Marchand). Trekhaak 73 had in 1990 op zaterdag deze trein kunnen laten rijden : één keer heen en terug voor de middag en één keer heen en terug tegen de avond. Slechts één seizoen reed deze trein : beide spoorwegmaatschappijen (NMBS en SNCF) lieten de beide steden een enorm bedrag betalen om deze verbinding te onderhouden! De stadsbesturen moesten het jaar daarna afhaken! Met dank aan Alain Janmart (treinbestuurder uit Antwerpen), die mij toelating gaf om deze foto te publiceren! Ik reed vandaag tussen Leffrinkoucke en Bray-Dunes langs het spoor, en mijn hart bloedde, toen ik zag hoe het spoor overwoekerd is van het onkruid. Ook in Frankrijk denkt men dat een trein tussen Dunkerque en De Panne niet meer mogelijk is!
Deze tekening van locomotief type 40, gebouwd in 1917 kon maar een snelheid ontwikkelen van 80 kilometer per uur, hij had een vermogen van 1386 pk, maar woog zelf maar 58 ton.
Voor jullie nieuwjaar... Hierbij een tekening van de Belgische locomotief, type 10, gebouwd in 1910. Deze kon een snelheid van 120 kilometer per uur ontwikkelen, terwijl hij zelf 100 ton woog! Let wel : gebouwd vanaf 1910 en al 120 per uur!!!!!
1989!! Om nog maar eens beter Openbaar Vervoer te bekomen, hadden wij destijds contact met de Vlaamse Minister van Verkeer. Wij vroegen BETERE BUSSEN IN DE WESTHOEK. Om dat kracht bij te zetten, beweerde ik dat ik mijn baard niet meer zou afscheren tot de Minister daarop zou reageren... Hij had inderdaad al heel wat briefwisseling naast zich neer gelegd! Dus kwam mijn foto in de krant : "Joskevermeulen laat zijn baard groeien tot Minister Sauwens reageert op het verzoek tot méér en betere bussen in de Westhoek!" ! De maand nadien kwam het antwoord : de streek rond Veurne/Alveringem/Lo/Roesbrugge zou als eerste in Vlaanderen een BELBUS krijgen.
Vroeger, da's uit de jaren 1990 tot 1996, reed de trein van De Panne over Gent naar Geraardsbergen. Deze foto is echter vééééééél ouder! Klik eens op de molen!
Even de stemming van Kerstmis opsnuiven. Het heeft dus niets met het Openbaar Vervoer te maken. Al moet ik toegeven dat, deze dagen, velen de trein, tram en bus nemen om eindejaarsinkopen te doen...
Gisteren kreeg ik bijgaande postkaart mét stoomtrein! Op ons Veurne-Voorstad werd een kerstfeest georganiseerd voor onze Senioren. Een dame vond ons gebaar zo goed, dat ik deze prentkaart van haar kreeg!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??