Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
04-02-2008
vakantie ! ? !
Problemen met de belbus in De Panne... vanaf vandaagzou de belbus van 5u40, TIJDENS DE KROKUSVAKANTIE niet rijden. Dus de abonnees, die GAAN WERKEN zouden 's morgens vroeg niet met het openbaar vervoer pendelen... Joske heeft zich voor een paar uurtjes aan de telefoon gezet, om 'de Lijn' te overtuigen van hun fout. Immers, de belbus staat, zonder beperkingen, op de uurregelingen (internet én folder)! Iedereen bleef beleefd tegen mij, maar ik werd wel een paar keer afgewimpeld en, na véél aandringen, doorverwezen. Het resultaat is dat de bedienden de verwijzingen, onderaan de uurregelingen, verkeerd hadden geïnterpreteerd! Dus : de belbus van 5u40 rijdt wél tijdens de krokus. Het ongemak van vandaag is weggewerkt...
Reacties op bericht (4)
23-04-2008
Treintje was weg
Enkele van mijn vrienden, waren op weg naar huis na een dagje Roeselare, toen ze in het station van Lichtervelde aankwamen moesten ze overstappen op de trein naar Adinkerke, in het station van Lichtervelde hebben ze slechts twee minuten de tijd om over te stappen, toen ze op het perron voor Adinkerke kwamen reed de trein al weg.
Mijn vraag of beter gezegd mijn voorstel luidt zou het niet wenselijker zijn om de reizigers wat meer tijd te geven om te veranderen van trein,
heeft de NMBS al eens rekening gehouden met oudere mensen?
23-04-2008 om 21:16
geschreven door Deseyne Geert
Belbusje
Mijn moeder wenste gebruik te maken van de belbus, ze telefoneerde naar De Lijn, de telefonist zei dat mijn moeder naar de bushalte aan Delhaize moest gaan, daar zou de belbus haar ophalen. Mijn moeder zei dat er ook een aantal haltes waren in de Duinhoekstraat, de telefonist zei haar dat deze haltes niet van De Lijn waren, mijn vraag was waarom staat er bovenaan aan de borden in de Duinhoekstraat DE LIJN ? Kan hieruit geinterpreteerd worden dat mensen die moeilijk te been zijn, moeten thuis blijven?
23-04-2008 om 21:09
geschreven door Deseyne Geert
Belbusje
Mijn moeder wenste gebruik te maken van de belbus, ze telefoneerde naar De Lijn, de telefonist zei dat mijn moeder naar de bushalte aan Delhaize moest gaan, daar zou de belbus haar ophalen. Mijn moeder zei dat er ook een aantal haltes waren in de Duinhoekstraat, de telefonist zei haar dat deze haltes niet van De Lijn waren, mijn vraag was waarom staat er bovenaan aan de borden in de Duinhoekstraat DE LIJN ? Kan hieruit geinterpreteerd worden dat mensen die moeilijk te been zijn, moeten thuis blijven?
23-04-2008 om 21:08
geschreven door Deseyne Geert
Belbusje
Mijn moeder wenste gebruik te maken van de belbus, ze telefoneerde naar De Lijn, de telefonist zei dat mijn moeder naar de bushalte aan Delhaize moest gaan, daar zou de belbus haar ophalen. Mijn moeder zei dat er ook een aantal haltes waren in de Duinhoekstraat, de telefonist zei haar dat deze haltes niet van De Lijn waren, mijn vraag was waarom staat er bovenaan aan de borden in de Duinhoekstraat DE LIJN ? Kan hieruit geinterpreteerd worden dat mensen die moeilijk te been zijn, moeten thuis blijven?
23-04-2008 om 21:08
geschreven door Deseyne Geert
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??