
Provincieraadslid Peter Roose (sp.a) heeft van staatssecretaris voor overheidsbedrijven, Bruno Tuybens, vernomen dat zowel de NMBS als de SNCF, de Franse spoorwegmaatschappij, geen interesse hebben om de spoorlijn Adinkerke-Dunkerque te heropenen.
In het nieuwe beheerscontract van de NMBS werd de spoorwegmaatschappij gevraagd om te onderzoeken of de grensoverschrijdende spoorwegverbinding tussen Adinkerke en het Franse Dunkerque kan heropend worden.
De laatste toeristische trein dateert van 1992. Sedertdien werd het baanvak nog sporadisch gebruikt voor staaltransporten, maar aan Franse zijde is de exploitatie sedert 13 juni 2001 opgeschort. Op vandaag rijdt enkel nog een pendelbus tussen de stations van Dunkerque en Adinkerke.
Een vroegere Franse studie van het bureau Guyon, in opdracht van de Communauté Urbaine de Dunkerque, toonde reeds aan dat de grensoverschrijdende verbinding slechts een beperkt potentieel heeft, terwijl de Franse spoorwegmaatschappij grote investeringen zou moeten doen om de lijn weer bedrijfsklaar te maken. Ook op Belgisch grondgebied werd het onderhoud van het spoor tot een minimum beperkt.
De SNCF heeft wel interesse om op het betrokken baanvak een zogenaamde light-rail te laten rijden, in plaats van de klassieke trein, met aansluiting op de kusttram. Aan Franse zijde zou deze light-rail vanaf Leffrinckoucke het bestaande spoortraject verlaten om het stadscentrum van Dunkerque te bedienen.
Volgens provincieraadslid Peter Roose opent de nieuwe studie van De Lijn, over de toekomst van de kusttram, misschien nieuwe perspectieven voor een rechtstreekse verbinding, via het openbaar vervoer, tussen de Belgische kust en de Côte dOpale.
Voor meer info:
Contact: Peter Roose