Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
21-11-2006
minder valide en toch per trein!
Mensen met een handicap kunnen, onder bepaalde omstandigheden, toch reizen met de trein! Omdat niet alle stations tijdens de ganse duur dat de treinen rijden bemand zijn, kunnen de min validen best contact opnemen met een station, alvorens per trein te reizen. Zo kan, bijvoorbeeld, een blinde reiziger gerust een treinreis maken, als de betrokken stations op de hoogte zijn van zijn/haar reis! Als die reiziger van Veurne naar Sint-Niklaas zou reizen, dan wordt de reiziger ervan verwittigd, wanneer er stationspersoneel in Veurne aanwezig is. In dit geval is het tussen 6 en 20 uur (weekdagen). De blinde heeft zich geïnformeerd en vertrekt om 16u06 vanuit Veurne. De bediende van Veurne begeleid hem naar de trein en verwittigt, na het vertrek, het overstapstation Gent Sint-Pieters, dat een blinde reiziger, met bestemming Sint-Niklaas, in het tweede rijtuig zit van trein 3615. In Gent Sint-Pieters wordt de blinde afgehaald en naar de trein richting Antwerpen gebracht. Na vertrek van de trein, wordt station Sint-Niklaas ingelicht over de blinde in rijtuig X van trein Y. In Sint-Niklaas wordt de blinde reiziger afgehaald, waar hij/zij dan de reis kan verder zetten met prive vervoer! Voor rolwagenreizigers geldt hetzelfde principe, alleen moeten de betrokken stations beschikken over een laadhelling. Het komt er dus op aan om via een station of via de computer of via een brochure van de NMBS, voldoende inlichtingen te verzamelen alvorens de reis aan te vatten!
Reacties op bericht (1)
21-11-2006
Hai Joske
Nog hartelijk bedankt voor de goede tips, maar helaas blijkt het toch nog te ver te zijn om naar zo'n grensstation te komen. Wij zullen daarom van deze gelegenheden geen gebruik maken. Wie weet komt er nog wel eens iets anders. Gelukkig kan manlief nog wel autorijden, maar eigenlijk vind hij treinen wel zo leuk. Groetjes Thea
21-11-2006 om 20:28
geschreven door thea
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??