Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
01-03-2007
De trein voor à lle reizigers aan voordeeltarief !
Niet alleen de oudsten onder ons kunnen (soms) tegen voordelige prijzen "treinen" of "sporen". IEDEREEN kan tegen een voordelig tarief sporen. En dit geldt ook voor senioren van méér dan 65, die willen reizen op "verboden" tijdstippen, zoals in mijn bericht van gisteren medegedeeld. De voordelige kaart heet "de railpas" en kost 69 euro in tweede klas voor 10 reizen in binnenlands verkeer. Je mag er mee reizen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, op voorwaarde dat je, alvorens in de trein te stappen, de dag, de datum, je vertrekstation en je aankomststation invult én onderweg je reis niet onderbreekt. Je mag dus wel overstappen van één trein naar een andere, maar het moet wel de daaropvolgende zijn. Een voorbeeldje : ik reis van Veurne naar Beveren-Waas. Alvorens ik vertrek heb ik als vertrekstation Veurne ingevuld en als bestemmingsstation Beveren, niettegenstaande ik moet overstappen in Gent Sint Pieters én in Sint-Niklaas. Als ik tijdens de terugreis mij een uurtje in Gent Sint Pieters wil ophouden, moet ik ofwel twee lijntjes invullen (Beveren naar Gent Sint Pieters en Gent Sint Pieters naar Veurne), ofwel betaal ik een ticket van Beveren naar Gent Sint Pieters (vermits dat goedkoper is dan 6,5 euro) en vul ik de railpas in van Gent naar Veurne. Als ik mijn reis niet onderbreek, dan kan ik eigenlijk van De Panne naar Arlon reizen tegen 6,9 euro, of zo'n 300 kilometer! Deze railpas is aan elk Belgisch loket te koop en staat niet op naam. Met andere woorden : als je met meerderen reist, is deze kaart ook een goedkoop groepsticket. Maar... zoveel lijntjes invullen als er personen reizen.
Reacties op bericht (2)
27-12-2009
stoomtram
weet niet meer wanneer stoomtram laatst aartijke voorbij reedn
27-12-2009 om 15:26
geschreven door marnick
05-05-2008
Per tram van Diksmuide naar Brugge
Beste,
Als lid en medewerker van Spaenhiers VZW (archeologisch-historische kring van Koekelare), vraag
k uw goedkeuring om inzage te verkrijgen tot het digitaliseren van de documentaire archieven waaronder
oude fotos, luchtfotos, landkaarten en prentkaarten van de tramlijn en omgeving
( Diksmuide Leke Brugge).
De eigenlijke bedoeling is het project
Per tram van Diksmuide Leke, Koekelare, Ichtegem, Aartrijke, Zedelgem, Snellegem, Varsenare en Brugge
en bestaat uit een DVD met vele fotomateriaal geschikt in chronologische volgorde per genomen foto en locatie.
Dit moet een herinnering zijn naar een boeiend verleden.
Guido
05-05-2008 om 13:21
geschreven door Verschoore Guido
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??