Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • GOOD LUCK (Nl)
  • VELORING (NL)
  • BARZOI (Nl)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • CORMORAN (Nl)
  • THERMA (NL)
  • STEPHI (NL)
  • SPRINGFIELD (Nl)
  • GULDEN VLIES (Nl)
  • DELFIA (NL)
  • WINDSOR (B)
  • VITAL (B)
  • SAMOIS (B)
  • RODILA (B)
  • RIALTO (B)
  • REINAERT (B)
  • PORFIR (B)
  • OLIVIER (B)
  • MEPHISTO (B)
  • F. TRIEST (B)
  • L' HIRONDELLE (B)
  • DERBY SPORT (B)
  • CALUWAERTS (B)
  • CENTURY (B)
  • CLAUWAERT (B)
  • CATY (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • BAYARD (B)
  • ARABELLA (?)
  • PEGASUS (D)
  • ADLER (D)
  • CONDOR (D)
  • BRENNABOR (D)
  • HERCULES (D)
  • DIAMANT (D)
  • HEI-GEI- RAD (D)
  • STAIGER (D)
  • LIGA (D)
  • KALKHOFF (D)
  • JUNCKER (NL)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • MELIOR (B)
  • Rich (F)
  • Select (?)
  • IDEAL (Zweden)
  • IDEAL (B)
  • VERKERCKE & ZOON (B)
  • SISSER (B)
  • ROYAL EXPRES (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • ROBOT (B)
  • RESISTA (B)
  • RENO (B)
  • RADAR (B)
  • PRASO (B)
  • PIRVA (B)
  • L. SERGANT (B)
  • NOORDSTER (B)
  • LC (B)
  • HERMES (B)
  • GEENS A (B)
  • GASTON DELEAU (B)
  • EVRARD (B)
  • ELITE (B)
  • DURIE (B)
  • DOLLY (B)
  • DOCKX (B)
  • CONDOR (B)
  • BAECK (B)
  • ASCA (B)
  • A.R.A. (B)
  • SPARTA (B)
  • BELISIA (B)
  • THE DOG (NL)
  • LIBERTAS (B)
  • HATERAS (NL)
  • ERMO (NL)
  • PYRRHA (?)
  • ARMSTRONG (GB)
  • THE HIBER (GB)
  • FAMA (B)
  • GRITZNER (D)
  • WESTFALEN (D)
  • W.O.P. (D)
  • TAFA (D)
  • SUPER RAD (D)
  • MEISON (D)
  • RHEINKRONE (D)
  • EICHE (D)
  • TRUKER T (Nl)
  • STRAAL (NL)
  • JOCOS (NL)
  • GOLDMASTER (NL)
  • FALCON (NL)
  • ELKO (NL)
  • RANGER (USA)
  • TREK (USA)
  • ALEXANDER (D)
  • W.V.H. (NL)
  • GRITZNER (D)
  • URANIA (D)
  • VICTORIA-WERKE AG (D)
  • GOLD-RAD (D)
  • ADOLF SIMETH (D)
  • VARESE ( Italië)
  • M. VAN HYFTE (B)
  • GONZA (B)
  • GEORGINA (B)
  • DE DUIF (B)
  • C.L.C. (B)
  • CAMPINOR (B)
  • BOERHAAVE (NL)
  • ERIKA (NL)
  • DE WOLF (NL)
  • MOTOR RIJWIELBEURS (NL)
  • VVV (NL)
  • VUURPIJL (NL)
  • RUTO (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • MARATHON (D)
  • MARATHON (NL)
  • D (?)
  • DÜRKOPP (D)
  • MEGA (B)
  • VEENO (NL)
  • JUPITER (D)
  • R.A.F. (D)
  • TURBO (D)
  • GANDA (D)
  • LIBERATOR (D)
  • INDIANA Cycle (B)
  • EMPO (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • DCR (NL)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • BATO (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • GAITE - MOTOS (?)
  • SAUVAGE - LEJEUNE (F)
  • VESTING (NL)
  • CEWACO (NL)
  • KIROUL (?)
  • LES FRERES (B)
  • STELLA (B)
  • THE JAMES (GB)
  • MOTOBECANE (F)
  • BATAVUS (NL)
  • PEUGEOT (Fr)
  • OKE (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • HUMARD (Nl)
  • FAMA (NL)
  • EROBA (NL)
  • WICI (Zweden)
  • THE COWLEY (GB)
  • ROBIN HOOD (GB)
  • ROYAL HUNTER (GB)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • LOCARNO (NL)
  • DOST (NL)
  • PANTER (NL)
  • COMBIE (NL)
  • ASTRA (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • E.D.C. (B)
  • U.P. (B)
  • JULIA (B)
  • R. VAN GYSEGEM & ZOON (B)
  • HET GOUDEN WIEL (B)
  • ELITE (B)
  • IDEAL J.L.P. (B)
  • DEWAELE (B)
  • Fr. AERTS (B)
  • MAGNEET(NL)
  • THE BRISTOL ENGLAND (België !)
  • INDIAN (USA)
  • PALLAS (D)
  • ATLAS ( India )
  • CARLTON (GB)
  • W.B.R. (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • WINDSOR (NL)
  • BURGERS E.N.R. (NL)
  • SPARTA (NL)
  • PARIS SPORT (B)
  • NEW ELSWICK (Nl)
  • VADERLAND (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • RS STOKVIS (Nl)
  • LINCOLN (NL)
  • THE COURSING (?)
  • SUN YEAR (?)
  • R (?)
  • NEW HUDSON (GB)
  • THE NORMAN (GB)
  • HERCULES (GB)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • GOOD LUCK (Nl)
  • VELORING (NL)
  • BARZOI (Nl)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • CORMORAN (Nl)
  • THERMA (NL)
  • STEPHI (NL)
  • SPRINGFIELD (Nl)
  • GULDEN VLIES (Nl)
  • DELFIA (NL)
  • WINDSOR (B)
  • VITAL (B)
  • SAMOIS (B)
  • RODILA (B)
  • RIALTO (B)
  • REINAERT (B)
  • PORFIR (B)
  • OLIVIER (B)
  • MEPHISTO (B)
  • F. TRIEST (B)
  • L' HIRONDELLE (B)
  • DERBY SPORT (B)
  • CALUWAERTS (B)
  • CENTURY (B)
  • CLAUWAERT (B)
  • CATY (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • BAYARD (B)
  • ARABELLA (?)
  • PEGASUS (D)
  • ADLER (D)
  • CONDOR (D)
  • BRENNABOR (D)
  • HERCULES (D)
  • DIAMANT (D)
  • HEI-GEI- RAD (D)
  • STAIGER (D)
  • LIGA (D)
  • KALKHOFF (D)
  • JUNCKER (NL)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • MELIOR (B)
  • Rich (F)
  • Select (?)
  • IDEAL (Zweden)
  • IDEAL (B)
  • VERKERCKE & ZOON (B)
  • SISSER (B)
  • ROYAL EXPRES (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • ROBOT (B)
  • RESISTA (B)
  • RENO (B)
  • RADAR (B)
  • PRASO (B)
  • PIRVA (B)
  • L. SERGANT (B)
  • NOORDSTER (B)
  • LC (B)
  • HERMES (B)
  • GEENS A (B)
  • GASTON DELEAU (B)
  • EVRARD (B)
  • ELITE (B)
  • DURIE (B)
  • DOLLY (B)
  • DOCKX (B)
  • CONDOR (B)
  • BAECK (B)
  • ASCA (B)
  • A.R.A. (B)
  • SPARTA (B)
  • BELISIA (B)
  • THE DOG (NL)
  • LIBERTAS (B)
  • HATERAS (NL)
  • ERMO (NL)
  • PYRRHA (?)
  • ARMSTRONG (GB)
  • THE HIBER (GB)
  • FAMA (B)
  • GRITZNER (D)
  • WESTFALEN (D)
  • W.O.P. (D)
  • TAFA (D)
  • SUPER RAD (D)
  • MEISON (D)
  • RHEINKRONE (D)
  • EICHE (D)
  • TRUKER T (Nl)
  • STRAAL (NL)
  • JOCOS (NL)
  • GOLDMASTER (NL)
  • FALCON (NL)
  • ELKO (NL)
  • RANGER (USA)
  • TREK (USA)
  • ALEXANDER (D)
  • W.V.H. (NL)
  • GRITZNER (D)
  • URANIA (D)
  • VICTORIA-WERKE AG (D)
  • GOLD-RAD (D)
  • ADOLF SIMETH (D)
  • VARESE ( Italië)
  • M. VAN HYFTE (B)
  • GONZA (B)
  • GEORGINA (B)
  • DE DUIF (B)
  • C.L.C. (B)
  • CAMPINOR (B)
  • BOERHAAVE (NL)
  • ERIKA (NL)
  • DE WOLF (NL)
  • MOTOR RIJWIELBEURS (NL)
  • VVV (NL)
  • VUURPIJL (NL)
  • RUTO (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • MARATHON (D)
  • MARATHON (NL)
  • D (?)
  • DÜRKOPP (D)
  • MEGA (B)
  • VEENO (NL)
  • JUPITER (D)
  • R.A.F. (D)
  • TURBO (D)
  • GANDA (D)
  • LIBERATOR (D)
  • INDIANA Cycle (B)
  • EMPO (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • DCR (NL)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • BATO (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • GAITE - MOTOS (?)
  • SAUVAGE - LEJEUNE (F)
  • VESTING (NL)
  • CEWACO (NL)
  • KIROUL (?)
  • LES FRERES (B)
  • STELLA (B)
  • THE JAMES (GB)
  • MOTOBECANE (F)
  • BATAVUS (NL)
  • PEUGEOT (Fr)
  • OKE (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • HUMARD (Nl)
  • FAMA (NL)
  • EROBA (NL)
  • WICI (Zweden)
  • THE COWLEY (GB)
  • ROBIN HOOD (GB)
  • ROYAL HUNTER (GB)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • LOCARNO (NL)
  • DOST (NL)
  • PANTER (NL)
  • COMBIE (NL)
  • ASTRA (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • E.D.C. (B)
  • U.P. (B)
  • JULIA (B)
  • R. VAN GYSEGEM & ZOON (B)
  • HET GOUDEN WIEL (B)
  • ELITE (B)
  • IDEAL J.L.P. (B)
  • DEWAELE (B)
  • Fr. AERTS (B)
  • MAGNEET(NL)
  • THE BRISTOL ENGLAND (België !)
  • INDIAN (USA)
  • PALLAS (D)
  • ATLAS ( India )
  • CARLTON (GB)
  • W.B.R. (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • WINDSOR (NL)
  • BURGERS E.N.R. (NL)
  • SPARTA (NL)
  • PARIS SPORT (B)
  • NEW ELSWICK (Nl)
  • VADERLAND (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • RS STOKVIS (Nl)
  • LINCOLN (NL)
  • THE COURSING (?)
  • SUN YEAR (?)
  • R (?)
  • NEW HUDSON (GB)
  • THE NORMAN (GB)
  • HERCULES (GB)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    05-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLE L.BOTHY - Namur (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLE L.BOTHY - Namur / Namen - België



    05-07-2024, 16:57 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KURZ - Namur (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    KURZ - Namur / Namen België



    05-07-2024, 16:51 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES SCHOEREN BSN - NAMUR (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES SCHOEREN BSN - NAMUR / NAMEN  België



    05-07-2024, 16:44 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLE F. SERGEANT - Namur (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLE F. SERGEANT - Namur / Namen België



    05-07-2024, 16:40 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES RAVAT (Fr)

    MARQUE RAVAT

    RAVAT / CYCLES RAVAT / CYCLES WONDER / CYCLES DAINTY

    Saint-Etienne

    Ravat-fietsen belichamen de gouden eeuw van de fiets en de geschiedenis ervan geeft informatie over de geboorte van de fietsindustrie in Frankrijk en Saint-Etienne. De Ravat-vestigingen werden in 1898 opgericht door Jules Ravat en Auguste Argaud. De omvang van dit bedrijf groeide in 1925 tot 1.200 medewerkers, voor een productie van 80.000 machines, fietsen en motorfietsen.

    Tijdens de Eerste Wereldoorlog distantieerde de fabriek zich van haar vélocipedische activiteiten om  granaten, vliegtuigbommen en luchtvaartuitrusting te vervaardigen, ook in 1939 produceerde  de fabriek  munitie en machinegeweeronderdelen. In 1943, tijdens de Duitse bezetting, weigerde het Etablissements Ravat een order van het Duitse leger om een miljoen munitiekoppen te produceren. In 1944 verwoestte een geallieerd bombardement een deel van de fabriek.

    De merken Dainty, Hasty, Wonderful, Icare, Maxi, Super Maxi, Sader, Chamois, Daphné, Mouette d'or, Atalante waren allemaal submerken van Ravat. De Ravat-fietsen werden in 1954 gekocht door Mercier, een andere fabrikant uit Saint-Etienne. De Ravat-fietsen genoten een goede reputatie, net als hun aantrekkelijke advertenties. Met Automoto en de Manufacture d'Armes et Cycles was Ravat een van de grootste fietsenbouwhuizen in Saint-Etienne.









    05-07-2024, 16:34 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES AIGLON (F)

    CYCLES AIGLON ARGENTEUIL S&O   - Frankrijk

    Société des cycles Aiglon à Argenteuil Seine & Oise

    Seine-et-Oise is een voormalig departement van Frankrijk , dat de westelijke, noordelijke en zuidelijke delen van het grootstedelijk gebied van Parijs omvatte . De prefectuur was Versailles en het administratieve nummer was 78. Seine-et-Oise werd in 1968 ontbonden als onderdeel van de reorganisatie van de departementen van het grootstedelijk gebied van Parijs.

    AIGLON -- Courbevoie

    Aiglon ( = jong van de adelaar en de bijnaam van Napoleon II, zoon van Keizer Napoleon I), was een secundair merk van Peugeot. Toen Peugeot in 1905 de wegen van de Tour de France betrad, rustte het zijn fietsen uit met de nieuwste technische innovaties en creëerde vervolgens merken als Aiglon of Griffon, die betaalbaarder en populairder waren. De reclame werd goed verzorgd,  er werden onder meer prachtige affiches  gedrukt waarop een adelaar ons naar zijn aiglon in het nest in de hoge bergen bracht. Aiglon was ook een merk van motorfietsen.

    De merken Aiglon en Eglon werden in 1900 geregistreerd door Emile Debaralle en gekocht door Rodolphe Emile Koechlin, beheerder van Peugeot Frères, die ze in 1910 opnam in het fietsen- en autobedrijf Peugeot.







    05-07-2024, 12:09 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    04-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GROENE LEEUW (B)

    GROENE LEEUW - BELGIË

    Adolf (Adolphe) DE KIMPE was in 1920 de stichter van de fietsen GROENE LEEUW in Kruishoutem en is dan later naar DEINZE uitgeweken. Fietsenfabrikant Groene Leeuw leverde niet enkel koersfietsen maar ook heren- en damesfietsen, met assemblage door lokale fietsenmakers. De Kimpe werd na enige tijd geassisteerd door zijn zoon Albert "Berten" De Kimpe.

    Groene Leeuw was ook een Belgische wielerploeg. De ploeg werd opgericht in 1945 en opgeheven in 1969, de ploeg werd uiteraard gesponsord door fietsenfabrikant Groene Leeuw. Eén van de cosponsors was de Belgische brouwer Wielemans-Ceuppens die hiermee zijn biermerk Wiel's promootte. Een aantal bekende renners die ooit reden in de ploeg waren: Arthur Decabooter, Benoni Beheyt, Walter Godefroot, Rik Van Looy, Erik De Vlaeminck, Germain Derycke, Sylvère Maes,….

    Het palmares van de ploeg oogt minder indrukwekkend dan dat van regiogenoot Flandria of dan dat van de grote Franse of Italiaanse wielermerken als Peugeot , Mercier, Faema en Molteni maar de minstens 788 overwinningen zijn zeker niet niks.  Meer dan vijfentwintig jaar wielersponsoring, net geen dertig jaar te bewonderen op diverse wielertruien. En tussen 1940 en 1988, dus over een periode van bijna vijftig jaar, was Groene Leeuw ruim veertig jaar aanwezig in de pelotons, als sponsor of als materiaalleverancier. Groene Leeuw, een begrip dat niet weggedacht kan worden uit de geschiedenis van de Vlaamse en Belgische en zelfs van de mondiale wielersport.











    04-07-2024, 17:45 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAIN d' OR (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Main d’Or --- België

    Main d’Or (in Vlaams Gouden Hand) was een fietsenmakerij van Jules Versaevel in de Gouden Handstraat te Brugge. Omstreeks 1935 werd het merk Main d’Or overgenomen door Kessels in Oostende. Kessels liet zijn koerskaders bouwen door Van Eenooghe.



    04-07-2024, 16:43 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES GANTOISE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES GANTOISE - België

    Fietsenhandelaar Cycles Gantoise uit Gent.

    GANTOISE. - Vanderbauwhede, Gand.



    04-07-2024, 16:33 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXPRESS WERKE AG (D)

    Express Werke AG - Duitsland

    Van 1884 tot 1959 bouwde Express Werke AG in Neumarkt in der Oberpfalz fietsen en motorfietsen met ingebouwde motoren van verschillende fabrikanten , evenals auto's. In het stadje Neumarkt in der Oberpfalz aan Oberen Markt 11 openden Simon Goldschmidt en zijn zoon Joseph in 1864 een ijzerhandel genaamd “S. Goldschmidt & Sohn”, die later werd uitgebreid met een “kachel- en ovenfabriek.

     Na de dood van Simon Goldschmidt in 1872 namen de broers Joseph en Adolf de leiding van het bedrijf over. Carl Marschütz begon in 1877 een commerciële stage bij dit bedrijf. Marschütz was begeesterd over het ontwikkelen en bouwen van een vélocipède (fiets) en liet drie ambachtslieden uit Neumarkt een vélocipède maken volgens zijn ideeën.

     In 1881 ontmoette hij een Engelse fietser die, op weg van Londen naar Wenen, met zijn penny-farthing (type van  fiets) in Neumarkt stopte. Marschütz mocht een proefrit maken,  maar dat ging niet zonder problemen omdat zijn benen te kort waren voor de fiets, maar het verhoogde wel verder zijn enthousiasme voor dit  nieuwe vervoermiddel. Een jaar later ontmoette hij op een Beierse staatstentoonstelling de monteur Eduard Pirzer, die al ervaring had met het monteren van hoogwielers. Hij  bracht hem bij Joseph Goldschmidt want hij wou hem voor zich winnen als steun voor zijn eigen fietsenproductie. Met goedkeuring van Goldschmidt kon de ontwikkeling van de Neumarkt-fietsproductie in 1883 in de Kochherd- fabriek beginnen. Als gevolg hiervan werd op 12 januari 1884 een van de eerste fietsenfabrieken in Duitsland opgericht onder de naam “Velocipedfabrik Goldschmidt & Pirzer”. De uitdrukking ‘oudste fietsenfabriek van het continent’ die het bedrijf vaak voor reclamedoeleinden gebruikte, was echter nauwelijks houdbaar, aangezien er vanaf ongeveer 1870 al een aantal kleinere fietsenfabrieken in grotere Duitse steden waren gevestigd.

     Toen het bedrijf werd opgericht, was de fietsenindustrie in Engeland al ver gevorderd vergeleken met de ontwikkelingen in Duitsland. Om de wielen te vervaardigen had het bedrijf daarom werknemers uit Engeland in dienst. Die brachten de nodige kennis mee en voor het vervaardigen van de wielen ‘echt Engels materiaal van grote kwaliteit’ gebruikten. Door de goed oplopende verkoop kochten de broers Joseph en Adolf Goldschmidt in juli 1884 een pand tussen de Ingolstädter Strasse en de Bahnhofstrasse, waarop een nieuw fabrieksgebouw werd gebouwd. Daarbij ontstond een verbinding tussen de twee straten, de huidige Holzgartenstrasse, die bedoeld was als bedrijfsadres. Vanwege de voortdurend toenemende productie van fietsen werden de productiefaciliteiten de komende jaren meerdere keren uitgebreid.

     In 1886 kreeg Carl Marschütz de leiding over de vestiging in Neurenberg. Maar nog in hetzelfde jaar richtte hij in Neurenberg het bedrijf “Carl Marschütz & Co” op, waaruit later de Hercules-werken voortkwamen. Op 22 december 1887 verliet ook Eduard Pirzer het bedrijf. Als gevolg hiervan veranderde de naam van het bedrijf in “Velociped-Fabrik Neumarkt Gebrüder Goldschmidt”.

     In juli 1888 was er een grote brand in de productiehal. Daarna bleven alleen de omringende muren van de fabriekshal over en werd de inrichting grotendeels vernield. Hoewel de wederopbouw-werkzaamheden onmiddellijk begonnen, duurde het tot het voorjaar van 1889 voordat de productie weer op volle capaciteit draaide.

     In 1892 kwamen de broers Joseph en Adolf Goldschmidt overeen om hun productietakken te scheiden. Het pand aan de Oberen Markt 11 werd overgedragen aan Adolf Goldschmidt, die daar de kachelfabriek en ijzerhandel uitbaatte onder de naam “S. Goldschmidt & Sohn”. Joseph Goldschmidt nam de fietsenfabriek aan de Holzgartenstrasse over en behield de bedrijfsnaam.

     Toen Joseph Goldschmidt op 22 november 1896 stierf, namen zijn weduwe Bertha en zijn zoon Jacob het bedrijf over en veranderden het in 1897 in een naamloze vennootschap . Jakob Goldschmidt werd benoemd tot directeur van de “Express Fahrradwerke, Aktiengesellschaft Velocipedfarbik Neumarkt”. Tegelijkertijd werd een vestiging in Berlijn geopend om de zakelijke contacten daar uit te breiden.

     Aan het einde van de 19e eeuw vond de eerste grote crisis op de fietsenmarkt plaats . Het werd onder meer veroorzaakt door de snelle groei van de fietsenindustrie, waarbij de afgelopen jaren steeds meer kleine en middelgrote fietsbedrijven waren ontstaan. ​​ Hierdoor ontstond er een overaanbod op de markt met een daarmee gepaard gaande prijsdaling. Het aantal fietsen dat het bedrijf produceerde daalde van 4.700 in 1898 naar 600 in 1901. Wat de situatie voor de Express-Werke nog erger maakte, was dat kort voor het uitbreken van de crisis het aantal medewerkers werd uitgebreid en er flink werd geïnvesteerd in de productiefaciliteiten. Het gevolg was dat ruim de helft van het personeel moest worden ontslagen.

     Het management probeerde de omzetdaling te compenseren door andere producten te introduceren. In het voorjaar van 1899 werd aangekondigd dat Express was begonnen met het ontwikkelen en bouwen van gemotoriseerde voertuigen. De eerste gemotoriseerde producten van Express-Werke waren driewielers en kleine vierwielige motorvoertuigen. Later kwamen daar gemotoriseerde fietsen, auto's en vrachtwagens bij. Om expertise op te doen in de voertuigconstructie met elektromotoren heeft Express-Werke het Berlijnse autobedrijf Vulkan overgenomen, inclusief het recht om alle patenten te gebruiken die aan Vulkan in licentie zijn gegeven.

     De productie van gemotoriseerde voertuigen nam tot 1905 een groot deel van de productiecapaciteit in beslag, maar werd in 1907 stopgezet vanwege een gebrek aan economisch succes. Hierdoor kon het bedrijf meer aandacht besteden aan de fietsenmarkt, die zich zeer dynamisch ontwikkelde met de introductie van veilige lage wielen met luchtbanden .

     In 1909 werd de productie van gemotoriseerde voertuigen tijdelijk hervat. In 1910 werd de productie van auto’s definitief stopgezet. In de daaropvolgende jaren nam de productie van fietsen aanzienlijk toe en bereikte in 1908 16.800 exemplaren.

    Eerste Wereldoorlog

     Vanaf ongeveer 1912 werden er fietsen vervaardigd voor militaire doeleinden, waaronder opvouwbare legerfietsen die in tassen getransporteerd konden worden . Zoals ook gebruikelijk was bij andere bedrijven in de tweewielerindustrie, was de Express-Werke destijds ook actief als defensiebedrijf en realiseerde tijdens de Eerste Wereldoorlog een groot deel van zijn omzet bij het Duitse leger. Al in het eerste oorlogsjaar werd gemeld dat er ook krijgsgevangenen als arbeiders in het bedrijf werkten.

     Na de oorlog ging Express-Werke door met de productie van fietsen, maar besefte tegelijkertijd ook de vraag naar bromfietsen, die was ontstaan ​​als gevolg van de afschaffing van de rijbewijsplicht.

     De directie besloot om terug te keren naar de productie van gemotoriseerde fietsen. Door de productie van kleine motorfietsen te betreden, werd de Express-Werke beschouwd als onderdeel van de motorfietsindustrie van Neurenberg .

     Nadat de nationaalsocialisten aan de macht kwamen , werden de expresfabrieken omgebouwd tot een wapenfabriek en raakte de partij nauw verweven met de bedrijfsleiding. In 1938 veranderde de “ arisering ” ( =Joodse bezittingen onder de controle of in het bezit van niet-joden brengen) de zakelijke grondslagen van het bedrijf door de meerderheid van de aandelen te wijzigen: de vorige aandeelhouder , de Gebrüder Arnhold bank , werd overgenomen door de Dresdner Bank .

     Tegen de tijd dat de productie vanwege de Tweede Wereldoorlog in 1939 werd stopgezet, waren er in totaal 18 verschillende gemotoriseerde fietsen en lichte motorfietsen gebouwd, die ofwel door de Express-fabriek werden geassembleerd of, zoals bij het Saxonette- model , onder licentie vervaardigd. De verkoop ontwikkelde zich goed, want naar verluidt waren er aan het begin van de Tweede Wereldoorlog ongeveer 150.000 bromfietsen geproduceerd.Tijdens ce oorlog produceerden ze ook fietsen voor het Duitse leger.

     Toen de Amerikaanse luchtmacht op 23 februari 1945 het treinstation van Neumarker aanviel, werd ook het terrein van Express-Werke zwaar getroffen. Tijdens een tweede luchtaanval op 11 april 1945 viel er opnieuw een bom op de reeds verwoeste expresfabriek.

     Na het einde van de oorlog keerden veel voormalige werknemers terug naar hun werkplek om deel te nemen aan de wederopbouw van het bedrijf en het repareren van de productiefaciliteiten. Vanaf het voorjaar van 1947 konden er weer fietsen gebouwd worden. Het grootste obstakel was de ontoereikende aanvoer van grondstoffen en componenten voor de productie. Een jaar later begon de productie van bromfietsen en de voorbereiding voor de productie van motorfietsen. In 1950 werd het productassortiment voor het eerst opnieuw gepresenteerd op de Internationale Autosalon van Frankfurt .

     Vanwege de uitstekende ontwikkeling in de verkoop van motorfietsen besloot het bedrijf zijn eigen bromfietsmotoren te ontwikkelen voor gebruik in de nieuwe “Radexi” productlijn. Vanaf het midden van de jaren vijftig daalde de verkoop van motorfietsen in de Bondsrepubliek Duitsland aanzienlijk, omdat steeds meer gezinnen zich tijdens het economische wonder een kleine auto konden veroorloven.

     De productie van bromfietsen, die begin jaren vijftig snel steeg, daalde vanaf 1956 aanzienlijk. In 1958 kon slechts iets meer dan de helft van de in het hoogconjunctuurjaar 1955 geproduceerde vehikels worden verkocht. Als gevolg hiervan moesten talloze tweewielerfabrikanten het faillissement aanvragen, waaronder Bismarck-Werke en Hecker. Andere fabrikanten schakelden over op de autoproductie. Van de 80 fabrikanten die in 1952/1953 motorfietsen produceerden, waren er in 1958 nog slechts 17 actief in deze branche.

     De directie van de Express-Werke werd door de sterke marktgroei begin jaren vijftig verleid tot grote investeringen in de productie maar hield geen rekening met de markttrend richting auto's. Onderdeel van het investeringsoffensief was de ontwikkeling van de eigen bedrijfs M52-motor, waarvan de productie extra productiemiddelen, een uitbreiding van het personeelsbestand en nieuwe delen van het gebouw vereiste.

     Aanvankelijk werkte de strategie en de vraag overtrof de productiecapaciteit ruimschoots. In 1955 behaalde Express-Werke de hoogste omzet in de geschiedenis van het bedrijf. Maar amper een jaar later werd de trendomslag op de tweewielermarkt duidelijk merkbaar, waardoor 112 van de 680 medewerkers moesten worden ontslagen. Er werd ook werktijdverkorting bevolen om verdere ontslagen te voorkomen. Het vertrouwen van de medewerkers in het management nam af en er waren berichten over grootschalige diefstallen, waarbij arbeiders en bedienden fietsonderdelen de fabriek uit smokkelden. Thuis werden de onderdelen vervolgens tot fietsen geassembleerd om ze ver onder de fabrieksprijs te verkopen.

     In hetzelfde jaar maakte senior directeur Victor Lentz tijdens een personeelsvergadering bekend dat hij om gezondheidsredenen ontslag had genomen uit de leiding van het bedrijf. Het ontslag was echter geen besluit van de directeur zelf, maar werd besloten door de raad van commissarissen. Hieraan gingen conflicten met de voorzitter van de raad van commissarissen, Otto Essele, vooraf.

     De juridisch adviseur van het bedrijf, Georg Gutmann, werd aangesteld als zijn opvolger. Ondanks de dreigende neergang en tegen het advies van een aangestelde managementconsulent in, initieerde de bedrijfsleiding geen bezuinigingsmaatregelen, maar bestelde zij materiaal voor de productie dat de vereisten ruimschoots overtrof, wat betekende dat de crediteurenbanken geen nieuwe leningen meer goedkeurden. Gutmanns poging om verdere financiering via wissels te bewerkstelligen mislukte, de Express-fabriek ging failliet. Omdat de huisbank het dreigende faillissement wilde voorkomen, ging zij op zoek naar een koper. Het bod bereikte ook Odilo Burkart, die de Victoria-fabriek al had overgenomen. Omdat uit een onderzoek in opdracht van Burkart nog meer ernstige discrepanties aan het licht kwamen, moest Gutmann zijn functie neerleggen en werd hij vervangen door Wilhelm Köhler. Door aan bepaalde voorwaarden te gaan voldoen kon Köhler de overname van de Express-aandelen door Burkart starten, hij verwierf die voor iets minder dan een miljoen mark.

     Even later nam Burkart ook de productie van DKW - tweewielers over van Auto Union . Deze drie bedrijven, Viktoria-Werke, Express-Werke en het tweewielersegment van DKW, werden in november 1958 samengevoegd tot de Zweirad-Union en de productie werd gecombineerd in Neurenberg. De bedrijfsfaciliteiten van de Express-Werke aan de Holzgartenstrasse werden vervolgens verkocht aan het elektriciteitsbedrijf Metzenauer & Jung. Op basis van de resterende voorraden werden in Neumarkt nog wel tweewielers gebouwd, maar rendabel bleek dit niet te zijn. De directie besloot daarom tegen licentievergoeding de productie van het tweewielerprogramma over te dragen aan Zweirad-Union, dat toen ook de merknaam ‘Express’ mocht voeren. Op 30 september 1959 werd de productie van tweewielers in Neumarkt definitief beëindigd.

     De Express-Werke  had een diversiteit van verschillende soorten fietsen gebouwd. Tot 1904 waren er nog hoogwielers verkrijgbaar, maar daarna werden ze al snel vervangen door veilige laagwielers. Vanaf het begin was een deel van de productstrategie het leveren van fietsen van hoge kwaliteit. Het assortiment omvatte bedrijfs- en toerfietsen, maar ook sport- en racefietsen , die een bijzondere rol speelden in de strategie van het bedrijf. Express-Werke verscheen als sponsor op tal van wielerevenementen zoals de Ronde van Duitsland  en stuurde er zijn eigen teams naar toe op fietsen Express. Van 1937 tot 1960 werd er een fabriekswielerploeg, onder de naam Express,  ondersteund.

     

     







    04-07-2024, 16:30 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.POLA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    POLA  - België

    Eventueel:

    POLA Vereecke Raymond Assenede ( ? )

    POLA Verbiest, Maurice Eeklo-Eecloo (c.)



    04-07-2024, 16:26 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.R.M.B. (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    R.M.B. --- België



    04-07-2024, 16:24 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)

    VAN HAUWAERT  - LION DES FLANDRES

    Cyrille Van Hauwaert, (Moorslede, 16 december 1883 - Zellik, 15 februari 1974)

    Van Hauwaert was een Belgisch merk van fietsen, motorfietsen en triporteurs. Ze werden geproduceerd door de bekende Belgische wielrenner Cyrille Van Hauwaert, aanvankelijk in Brussel, later in Groot-Bijgaarden. Van Hauwaert produceerde in 1910 al fietsen. Vanaf ca. 1920 bouwde hij hier als de klant dat wenste ook 100cc- en 125cc-Gillet-inbouwmotortjes in. In 1932 ging Van Hauwaert lichte (74 cc) motorfietsen produceren.  Cyrille Van Hauwaert  was de originele “Leeuw van Vlaanderen”, de eerste Belg die erin slaagde om Parijs-Roubaix te winnen. Minder bekend is het feit dat die Leeuw na zijn rennerscarrière een eigen fietsenmerk uitbouwde en zich ontpopte tot  een succesrijke entrepreneur.

    Cyrille werd in 1883 geboren in het West-Vlaamse dorpje Moorslede. Moeder Barbara stierf toen Cyriel slechts vier jaar oud was. Vader Leonard, een kleine boer  vechtend tegen de armoede, bleef alleen achter met zijn zes kinderen. Op zijn dertiende verliet  Cyrille de schoolbanken en werkte van dan af als arbeider en landbouwhulp. Doch alles zou veranderen toen Cyrille,  na veel smeken en zagen, van vader een tweedehandse velo kreeg. Vanaf toen toerde hij op zijn vrije dagen doorheen het West-Vlaamse platteland en nam hij deel aan de ‘stratenkoersen’ die in de streek georganiseerd werden. Hoewel hij niet met het beste materiaal reed won regelmatig en kreeg de reputatie een te vrezen coureur te zijn. Cyrille trok uiteindelijk ook  naar de grote wielerwedstrijden in Frankrijk. Het begin was lastig, maar In maart 1907 kwam zijn grote doorbraak er. In Parijs-Roubaix domineerde de nog internationaal onbekende jonge West-Vlaming de koers. Op de wielerbaan van Roubaix moest hij enkel de Fransman Georges Passerieu voor zich dulden. Enkele weken later behaalde hij een eerste grote zege, hij won Bordeaux-Parijs.  Een sinds 1891 verreden wielerkoers van meer dan 600 kilometer die toen prestigieuzer  was dan Parijs-Roubaix. Het  volgende seizoen won hij als eerste Belg ooit Parijs-Roubaix, en Milaan-San Remo. In 1909 won hij nogmaals Bordeaux-Parijs, werd hij Belgisch wegkampioen en was hij ook de eerste Belg die een rit won in de Ronde van Frankrijk. Cyrille werd  enorm populair, dit terwijl  de prijzengelden en premies  die hij her en der won van hem een  welgestelde burger maakten.

    De boerenzoon uit Moorslede wist wat hij wou bereiken en bouwde een relatie  op met de grote Franse fietsmerken die toen de wielersport domineerden.  Als elke profrenner was Cyrille van hun materiële en financiële steun afhankelijk. In 1907 trachtte hij nog voor de start van Parijs-Roubaix   om bij het team van fietsenreus La Française-Diamant aan te sluiten, dat lukte niet direct maar na zijn verrassende tweede plaats in die wedstrijd twijfelde de ploegleiding geen seconde. Na afloop kreeg hij een contract aangeboden voor Bordeaux-Parijs, dat met het gekende resultaat…

    In 1908 reed Cyrille Van Hauwaert met de fiets, bij wijze van training, vanuit zijn woonplaats naar de start van Milaan-San Remo. In  dat seizoen 1908  reed hij voor het  merk Alcyon, het team van de grote rivaal van La Française. Hij kreeg er voor dat moment de gigantische som van 5000 frank per jaar betaald.  De fietstocht naar Milaan was een professioneel opgezette trainingstocht. Volgens Chevrolet werd Van Hauwaert vergezeld door zijn ploegmaats Henri Lignon, André Pottier – de broer van René Pottier, de Tourwinnaar van 1906 die een half jaar later zelfmoord pleegde – Hyppolite Aucouturier en Marcel Cadolle. Achter het stuur van de volgwagen zat Marcel Calais, de sportbestuurder van Alcyon. De toen vierentwintigjarige Van Hauwaert was een jongen van eenvoudige komaf. Hij genoot van de goed georganiseerde tocht: “Het was een ware droom. We hadden tijd om het landschap te bewonderen. Het was alsof ik de wereld ontdekte.” Van Hauwaert was dus beter voorbereid dan de Italiaanse favorieten. Hij won dan ook de tweede editie van Milaan – San Remo, vóór de Italiaan Luigi Ganna. André Pottier werd derde. Ook Pottier had aan de trainingstocht deelgenomen. Tijdens de koers kreeg Van Hauwaert veel steun van Henri Lignon, ook al een ploeggenoot en deelnemer aan de trainingsrit. Blijkbaar had de tocht een uitstekende invloed gehad op de conditie van de Alcyon-renners.

     De smid van Cyrilles geboortedorp Moorslede, Richard Bonte,  had ongetwijfeld een rol  gespeeld bij  de transfer naar  Alcyon, het was een transfer van het ene topmerk naar het andere. Bonte was immers de belangrijkste verkoper van Alcyon fietsen in de streek en om een lokale wielerheld als uithangbord te hebben zorgde ervoor dat de fietsenverkoop goed liep. Wanneer Cyrille in 1908 Parijs-Roubaix won steeg de fietsenverkoop bij Bonte spectaculair. Terwijl Cyrille zwoegde op de fiets, rinkelde de kassa van  smid Bonte. “Wat hij kan, kan ik ook” moet Van Hauwaert gedacht hebben!

     In 1910 won hij Parijs-Menen. Datzelfde jaar keerde Cyrille hij terug naar La Française én nam hij er een job bij. Hij was nu niet meer alleen coureur, maar  was ook nu officieel verkoper van de fietsen van La Française in Brussel, waar hij zijn eigen winkel opende op de Boudewijnlaan. Koos hij opnieuw voor La Française met het vooruitzicht op een loopbaan in de fietsenhandel? In ieder geval viel het op hoe rap  Van Hauwaert er doorgroeide. Al in 1913 werd hij vertegenwoordiger van La Française voor heel België.  In die dezelfde periode bouwde hij zijn rennerscarrière  geleidelijk af. In plaats van grote wegwedstrijden te betwisten, reed hij nu vooral op de wielerpistes in binnen- en buitenland. In 1912 won hij de Zesdaagse van Brussel.

     Op het rijwielsalon van december 1913 te Brussel  etaleerde  Van Hauwaert niet alleen de velo’s van zijn baas La Française-Diamant, maar pakte hij er ook voor het eerst uit met zijn eigen fietsenlijn. Die vernoemde hij naar zijn eigen alias, de Leeuw van Vlaanderen. In het Frans: “Lion des Flandres”. Hij had terecht weinig schroom om zijn imago als wielericoon te verhandelen, wie wou er immers geen fiets waaraan de naam van een bekende pedaalridder verbonden was?

     Voor het promoten van zijn fietsen deed Cyrille Van Hauwaert heel wat moeite en stak er ook het nodige geld in. Evenals de grote Franse merken dat deden, begon ook hij een rennersploeg te sponsoren. Een coureur die een koers won op een Lion des Flandres-fiets was  de allerbeste reclame. In 1914 bracht Cyrille daarom een ploeg van acht renners aan de start van de Ronde van Vlaanderen. De Ronde was op dat moment nog maar een kleine wedstrijd die georganiseerd werd door de pas opgerichte krant Sportwereld (°1912). Van Hauwaert had nauwe banden met die krant, Cyrille besefte ook dat de snelgroeiende krant een uitstekende promotiesteun voor zijn bedrijf was.

     De Eerste Wereldoorlog zorgde ervoor dat Van Hauwaerts bloeiende bedrijf stil viel. De Duitse bezetter beperkte het fietsgebruik van de bevolking en eiste naarmate de oorlog aansleept alsmaar meer materialen op die onmisbaar waren voor de fietsproductie,  bv. rubber. Om toch wat geld  te verdienen bleef  Cyrille koersen. Hij nam vooral deel aan wedstrijden op de wielerbanen van steden als Brussel of Gent, één van de weinige vormen van het wielerleven die nog mogelijk waren.

     Na de oorlog bracht Van Hauwaert zijn Lion des Flandres terug op de markt. Van La Française was geen sprake meer, Cyrille stond nu volledig op eigen benen.  Van koersen  was er nog nauwelijks sprake, de focus lag nu volledig op zijn bedrijf. De zaken liepen goed, in 1923 verkochten al meer dan 500 fietsenhandels zijn velo’s. Het marketingtalent van Van Hauwaert speelde hier een belangrijke rol, hij pakte in zijn marketing fors uit met zijn netwerk van lokale agenten. Die lokale fietsenhandels waren  immers de sleutel tot een sterke verkoop. Midden de jaren twintig plaatste hij een lange reeks advertenties in de krant Sportwereld, hierin  plaatste hij telkens andere lokale verkopers in de kijker . Van fietsenhandel Swinnen in Lummen tot Van den Broeck in Lokeren, allemaal waren ze vol lof van de “eenige modellen” en  de “onverslijtbare rollementen” van Van Hauwaert. De Lion des Flandres leek daardoor alomtegenwoordig. Net als andere fietsfabrikanten en -handelaren liet Van Hauwaert een merkteken ontwerpen, een trotse leeuw sierde zijn fietsen. Dat hielp zeker om de herkenbaarheid van zijn merk te verhogen!

     Lokale verankering was niet Cyrilles  z’n enige verkoopargument, hij bleef immers een ex-renner die zwaar inzette op de wielersport en op wielerfanaten. Koersfietsen speelden een overheersende rol in zijn productie en verkoop. Vanaf de vroege jaren twintig bracht hij opnieuw eigen wielerploegen in de koers. Vooral in de jeugdreeksen waren de Cycles Van Hauwaert regelmatig te zien. Bij de onafhankelijken (een toenmalige voorbereidingscategorie voor aspirerende profrenners) stonden er bij grote wedstrijden als de Ronde van België vaak meer dan tien renners met een Lion des Flandres-fiets aan de start. De overwinningen die de jonge coureurs behaalden waren de ideale reclame. Aan zijn stand op het Brusselse Rijwiel- en Automobielsalon van 1929 schreeuwden reclameborden uit hoe de Cycles Van Hauwaert dat jaar meer dan 400 zegepralen  hadden behaald. Om dat te bewijzen konden de bezoekers er meer dan vijftig schalen en bekers bewonderen.

     Cyrille  hield vaak, in samenwerking  met zijn oude medestander Sportwereld, ook mediagenieke promotieacties voor de jeugdcategorieën. In 1924 kondigde de krant begeesterd aan hoe Van Hauwaert een koersfiets aan halve prijs zou weggeven aan élke beginneling die zijn fabriek contacteerde. In de late jaren twintig en vroege jaren dertig was hij hoofdsponsor van de Ronde van Vlaanderen voor onafhankelijken. Naarmate zijn omzet groeide, werden de promoacties ambitieuzer.

     Koers bleef een belangrijke afzetmarkt voor Van Hauwaert, maar dat was niet de enige markt waarop hij zich richtte. In de jaren twintig bracht hij ook een lijn gewone heren-, dames- en kinderfietsen op de markt. Ook wie meer gespecialiseerde fietsmodellen zocht, kon die bij Van Hauwaert vinden. Zo stond er in zijn catalogus  ook een ‘triporteur’, een driewieler met een grote laadbak vooraan waarmee postbodes, bakkers of slagers grote vrachten konden vervoeren.

     Om zijn omzet te vergroten, probeerde Cyrille ook in te spelen op nieuwe trends. Al kort na de Eerste  Wereldoorlog voegde hij ook gemotoriseerde modellen toe aan zijn catalogus. De markt voor motoren en motorfietsen kende immers  een aanhoudende groei. Zoals veel andere fietsenmerken probeerde Van Hauwaert om ook hier zijn graantje mee te pikken. Bij competente producenten van motorfietsen uit het Luikse zoals Gillet kocht hij gebruiksklare inbouwmotortjes. Die werden dan vervolgens in zijn fabriek in Brussel op fietsen gemonteerd. Soms kocht hij ook gewoon hele modellen van motorproducenten over waarop dan de merknaam Van Hauwaert werd opgeplakt.

     Wanneer het fietstoerisme in de late jaren dertig een nieuwe populariteit kende bracht  hij voor de nieuwe generatie recreatieve fietsers lichte en comfortabele fietsen op de markt. Het waren geen veredelde koersvelo’s, maar het waren fietsen die geschikt waren voor lange uitstappen, uitgerust met versnellingsapparaten, spatborden en bagagedragers. Er werd geïnvesteerd in een nieuwe lijn gespecialiseerde toeristenfietsen en zelfs tandems.

     Tijdens de Tweede Wereldoorlog kende Van Hauwaerts  bloeiende bedrijf een terugval.  Net zoals voor veel bedrijven waren de economische omstandigheden toen verre van ideaal.  Heel wat basismaterialen die men nodig had voor de fietsproductie, zoals rubber,  waren opnieuw schaars. Na de  bevrijding  van september 1944 pakte Van Hauwaert  de draad weer op. De zaken liepen zo goed dat zijn fabrieksgebouwen in hartje Brussel te klein werden. Daarom verkaste Cyrille zijn bedrijf naar de Brusselse rand, naar een splinternieuwe fabriek gelegen aan de Robert Dansaertlaan in Groot-Bijgaarden.

     Naast het verkopen van rijwielen bleef Van Hauwaert ook wielrenners sponsoren. Op een bepaald moment, in de vroege jaren vijftig , had het merk 70 renners onder contract,  dat ging van profs tot nieuwelingen. In 1954 sloot hij een overeenkomst met bierbrouwerij Maes, het volgende wielerseizoen zouden zij samen een profploeg sponsoren. Dat was een belangrijke wijziging van het commercieel model van de Belgische professionele wielersport, het was de eerste keer dat een zogenaamde “extra sportieve” geldschieter zijn intrede bij een Belgische wielerploeg deed. Voordien waren het  altijd producenten van fietsen, banden of fietsonderdelen die de rennersploegen sponsorden. De jonge Rik van Looy was een van de pedaleurs  van de nieuwe Van Hauwaert ploeg die nu voor het eerst met wielertruitjes reed waar een firmanaam opstond die geen fiets gerelateerd product verkocht.

     In 1954  toonde Van Hauwaert op het Salon van Brussel een vlotte scooter met een 150cc-ILO-tweetaktmotor, maar dit model kende echter geen succes. Waarschijnlijk was dit ook het laatste productiejaar van de gemotoriseerde Van Hauwaert-modellen.

     1960 besloot Van Hauwaert om met pensioen te gaan. Door de onafhankelijkheid van Belgisch Congo verloor het bedrijf een belangrijke afzetmarkt, maar ook in België zelf daalde de fietsenverkoop. De toen 73-jarige ex-coureur verkocht zijn bedrijf.  Tot aan zijn dood in 1974 bleef hij een graag geziene gast in het koersmilieu.

    Bronnen:

    Etappe #06 (2017)

    https://servicekoers.be/verhalen/cycles-van-hauwaert

    https://cyclinglegends.co.uk/index.php/features/short-reads/111-cyrille-van-hauwaert

    https://muizenest.nl/2018/12/16/16-december-cyrille-van-hauwaert/

     











    04-07-2024, 16:15 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RYLA M (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    RYLA M  België

    RYLA Marien Lier-Lierre

    Info welkom



    04-07-2024, 15:58 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles LEA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles LEA, fietsfabrikant uit Brugge, België.

    Cycles LEA uit Brugge, Eric Proot (1934 - 2017)



    04-07-2024, 15:57 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES TOURNEBRIDE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles  Tournebride Lanaken

    Fietsenfabrikant Tournebride Lanaken – België

    Tournebride is de plaatselijke benaming van de N78 ter hoogte van Neerharen. In het noorden gaat de straat over in de Staatsbaan en in het zuiden in de Europalaan.Aan Tournebride bevond zich vroeger het eindstation van de paardentram. Hier moesten dus de paarden, en dus ook de teugels, aan de andere kant van de tram gekoppeld worden. Vandaar "tourner les brides" (omdraaien van teugels), wat later verbasterd werd naar Tournebride. Tegenwoordig bevindt zich hier de bus stelplaats van de Lijn.

    Van Lanaken tot Maasmechelen:

    https://vanlanakentotmaasmechelen.blogspot.com/2022/06/lanaken-toen-lanaeken-tournebride-hotel.html



    04-07-2024, 15:56 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EDITH Rijwielen (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    EDITH Rijwielen - fietsenfabrikant - Veurne / Furnes   België

    Uit de lijst van fietsmerken van Belgische constructeurs anno 1953.

    EDITH. - Bonaventure, Furne EDITH. - J. Bonnaventure. Furnes

    EDITH. - Stevaert, Eecloo

    Extra info welkom



    04-07-2024, 15:54 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PRIMA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PRIMA

    Eventueel:

    PRIMA Rondau Leuven-Louvain (c.)

    PRIMA Thirion A Seraing ( ? )



    04-07-2024, 14:21 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JOHNY SPORT (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    JOHNY SPORT Cammu Emilia Aalst-Alost 



    04-07-2024, 14:18 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VICI CYCLES (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vici Cycles uit Kortrijk / Courtrai

    Op het balhoofdplaatje staat een Romeins legionair  afgebeeld. VICI is Latijn en betekent” ik zal overwinnen!”



    04-07-2024, 14:03 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Phil.
    Ik ben een man en woon in Marke (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatje en fietstaksplaten.
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • Gastenboek
  • Zegen op deze woensdag middag
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    omaatje_cross
    blog.seniorennet.be/omaatje
    Blog als favoriet !

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!