Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • VIGORELLI (ITALIË)
  • GARLATTI (Italië)
  • STANDARD (D)
  • STARLIG (Fr)
  • ALYCON (FR)
  • PHOENIX (China)
  • ISLE OF MAN (GB)
  • CAVALIER (GB/USA)
  • ROAMER CYCLE (GB)
  • ESSEX (?)
  • UNIVERSE (Nl)
  • PJK (NL)
  • SERVA (Nl)
  • GOOD LUCK (NL)
  • DE ELF PROVINCIËN (NL)
  • S SBL (?)
  • MAXI (?)
  • CENTURY FLYER (?)
  • MASSAPRODUCTIEPLAATJES
  • SAFE (B)
  • LUDO (B)
  • D.B. (B)
  • BURY (B)
  • BRILLANT (D)
  • PALLAS (D)
  • A.D.S. (B)
  • SIKI (B)
  • PRIMA (B)
  • GOOD LUCK (Nl)
  • VELORING (NL)
  • BARZOI (Nl)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • CORMORAN (Nl)
  • THERMA (NL)
  • STEPHI (NL)
  • SPRINGFIELD (Nl)
  • GULDEN VLIES (Nl)
  • DELFIA (NL)
  • WINDSOR (B)
  • VITAL (B)
  • SAMOIS (B)
  • RODILA (B)
  • RIALTO (B)
  • REINAERT (B)
  • PORFIR (B)
  • OLIVIER (B)
  • MEPHISTO (B)
  • F. TRIEST (B)
  • L' HIRONDELLE (B)
  • DERBY SPORT (B)
  • CALUWAERTS (B)
  • CENTURY (B)
  • CLAUWAERT (B)
  • CATY (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • BAYARD (B)
  • ARABELLA (?)
  • PEGASUS (D)
  • ADLER (D)
  • CONDOR (D)
  • BRENNABOR (D)
  • HERCULES (D)
  • DIAMANT (D)
  • HEI-GEI- RAD (D)
  • STAIGER (D)
  • LIGA (D)
  • KALKHOFF (D)
  • JUNCKER (NL)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • MELIOR (B)
  • Rich (F)
  • Select (?)
  • IDEAL (Zweden)
  • IDEAL (B)
  • VERKERCKE & ZOON (B)
  • SISSER (B)
  • ROYAL EXPRES (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • ROBOT (B)
  • RESISTA (B)
  • RENO (B)
  • RADAR (B)
  • PRASO (B)
  • PIRVA (B)
  • L. SERGANT (B)
  • NOORDSTER (B)
  • LC (B)
  • HERMES (B)
  • GEENS A (B)
  • GASTON DELEAU (B)
  • EVRARD (B)
  • ELITE (B)
  • DURIE (B)
  • DOLLY (B)
  • DOCKX (B)
  • CONDOR (B)
  • BAECK (B)
  • ASCA (B)
  • A.R.A. (B)
  • SPARTA (B)
  • BELISIA (B)
  • THE DOG (NL)
  • LIBERTAS (B)
  • HATERAS (NL)
  • ERMO (NL)
  • PYRRHA (?)
  • ARMSTRONG (GB)
  • THE HIBER (GB)
  • FAMA (B)
  • GRITZNER (D)
  • WESTFALEN (D)
  • W.O.P. (D)
  • TAFA (D)
  • SUPER RAD (D)
  • MEISON (D)
  • RHEINKRONE (D)
  • EICHE (D)
  • TRUKER T (Nl)
  • STRAAL (NL)
  • JOCOS (NL)
  • GOLDMASTER (NL)
  • FALCON (NL)
  • ELKO (NL)
  • RANGER (USA)
  • TREK (USA)
  • ALEXANDER (D)
  • W.V.H. (NL)
  • GRITZNER (D)
  • URANIA (D)
  • VICTORIA-WERKE AG (D)
  • GOLD-RAD (D)
  • ADOLF SIMETH (D)
  • VARESE ( Italië)
  • M. VAN HYFTE (B)
  • GONZA (B)
  • GEORGINA (B)
  • DE DUIF (B)
  • C.L.C. (B)
  • CAMPINOR (B)
  • BOERHAAVE (NL)
  • ERIKA (NL)
  • DE WOLF (NL)
  • MOTOR RIJWIELBEURS (NL)
  • VVV (NL)
  • VUURPIJL (NL)
  • RUTO (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • MARATHON (D)
  • MARATHON (NL)
  • D (?)
  • DÜRKOPP (D)
  • MEGA (B)
  • VEENO (NL)
  • JUPITER (D)
  • R.A.F. (D)
  • TURBO (D)
  • GANDA (D)
  • LIBERATOR (D)
  • INDIANA Cycle (B)
  • EMPO (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • DCR (NL)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • BATO (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • GAITE - MOTOS (?)
  • SAUVAGE - LEJEUNE (F)
  • VESTING (NL)
  • CEWACO (NL)
  • KIROUL (?)
  • LES FRERES (B)
  • STELLA (B)
  • THE JAMES (GB)
  • MOTOBECANE (F)
  • BATAVUS (NL)
  • PEUGEOT (Fr)
  • OKE (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • HUMARD (Nl)
  • FAMA (NL)
  • EROBA (NL)
  • WICI (Zweden)
  • THE COWLEY (GB)
  • ROBIN HOOD (GB)
  • ROYAL HUNTER (GB)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • LOCARNO (NL)
  • DOST (NL)
  • PANTER (NL)
  • COMBIE (NL)
  • ASTRA (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • E.D.C. (B)
  • U.P. (B)
  • JULIA (B)
  • R. VAN GYSEGEM & ZOON (B)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • VIGORELLI (ITALIË)
  • GARLATTI (Italië)
  • STANDARD (D)
  • STARLIG (Fr)
  • ALYCON (FR)
  • PHOENIX (China)
  • ISLE OF MAN (GB)
  • CAVALIER (GB/USA)
  • ROAMER CYCLE (GB)
  • ESSEX (?)
  • UNIVERSE (Nl)
  • PJK (NL)
  • SERVA (Nl)
  • GOOD LUCK (NL)
  • DE ELF PROVINCIËN (NL)
  • S SBL (?)
  • MAXI (?)
  • CENTURY FLYER (?)
  • MASSAPRODUCTIEPLAATJES
  • SAFE (B)
  • LUDO (B)
  • D.B. (B)
  • BURY (B)
  • BRILLANT (D)
  • PALLAS (D)
  • A.D.S. (B)
  • SIKI (B)
  • PRIMA (B)
  • GOOD LUCK (Nl)
  • VELORING (NL)
  • BARZOI (Nl)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • CORMORAN (Nl)
  • THERMA (NL)
  • STEPHI (NL)
  • SPRINGFIELD (Nl)
  • GULDEN VLIES (Nl)
  • DELFIA (NL)
  • WINDSOR (B)
  • VITAL (B)
  • SAMOIS (B)
  • RODILA (B)
  • RIALTO (B)
  • REINAERT (B)
  • PORFIR (B)
  • OLIVIER (B)
  • MEPHISTO (B)
  • F. TRIEST (B)
  • L' HIRONDELLE (B)
  • DERBY SPORT (B)
  • CALUWAERTS (B)
  • CENTURY (B)
  • CLAUWAERT (B)
  • CATY (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • BAYARD (B)
  • ARABELLA (?)
  • PEGASUS (D)
  • ADLER (D)
  • CONDOR (D)
  • BRENNABOR (D)
  • HERCULES (D)
  • DIAMANT (D)
  • HEI-GEI- RAD (D)
  • STAIGER (D)
  • LIGA (D)
  • KALKHOFF (D)
  • JUNCKER (NL)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • MELIOR (B)
  • Rich (F)
  • Select (?)
  • IDEAL (Zweden)
  • IDEAL (B)
  • VERKERCKE & ZOON (B)
  • SISSER (B)
  • ROYAL EXPRES (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • ROBOT (B)
  • RESISTA (B)
  • RENO (B)
  • RADAR (B)
  • PRASO (B)
  • PIRVA (B)
  • L. SERGANT (B)
  • NOORDSTER (B)
  • LC (B)
  • HERMES (B)
  • GEENS A (B)
  • GASTON DELEAU (B)
  • EVRARD (B)
  • ELITE (B)
  • DURIE (B)
  • DOLLY (B)
  • DOCKX (B)
  • CONDOR (B)
  • BAECK (B)
  • ASCA (B)
  • A.R.A. (B)
  • SPARTA (B)
  • BELISIA (B)
  • THE DOG (NL)
  • LIBERTAS (B)
  • HATERAS (NL)
  • ERMO (NL)
  • PYRRHA (?)
  • ARMSTRONG (GB)
  • THE HIBER (GB)
  • FAMA (B)
  • GRITZNER (D)
  • WESTFALEN (D)
  • W.O.P. (D)
  • TAFA (D)
  • SUPER RAD (D)
  • MEISON (D)
  • RHEINKRONE (D)
  • EICHE (D)
  • TRUKER T (Nl)
  • STRAAL (NL)
  • JOCOS (NL)
  • GOLDMASTER (NL)
  • FALCON (NL)
  • ELKO (NL)
  • RANGER (USA)
  • TREK (USA)
  • ALEXANDER (D)
  • W.V.H. (NL)
  • GRITZNER (D)
  • URANIA (D)
  • VICTORIA-WERKE AG (D)
  • GOLD-RAD (D)
  • ADOLF SIMETH (D)
  • VARESE ( Italië)
  • M. VAN HYFTE (B)
  • GONZA (B)
  • GEORGINA (B)
  • DE DUIF (B)
  • C.L.C. (B)
  • CAMPINOR (B)
  • BOERHAAVE (NL)
  • ERIKA (NL)
  • DE WOLF (NL)
  • MOTOR RIJWIELBEURS (NL)
  • VVV (NL)
  • VUURPIJL (NL)
  • RUTO (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • MARATHON (D)
  • MARATHON (NL)
  • D (?)
  • DÜRKOPP (D)
  • MEGA (B)
  • VEENO (NL)
  • JUPITER (D)
  • R.A.F. (D)
  • TURBO (D)
  • GANDA (D)
  • LIBERATOR (D)
  • INDIANA Cycle (B)
  • EMPO (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • DCR (NL)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • BATO (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • GAITE - MOTOS (?)
  • SAUVAGE - LEJEUNE (F)
  • VESTING (NL)
  • CEWACO (NL)
  • KIROUL (?)
  • LES FRERES (B)
  • STELLA (B)
  • THE JAMES (GB)
  • MOTOBECANE (F)
  • BATAVUS (NL)
  • PEUGEOT (Fr)
  • OKE (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • HUMARD (Nl)
  • FAMA (NL)
  • EROBA (NL)
  • WICI (Zweden)
  • THE COWLEY (GB)
  • ROBIN HOOD (GB)
  • ROYAL HUNTER (GB)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • LOCARNO (NL)
  • DOST (NL)
  • PANTER (NL)
  • COMBIE (NL)
  • ASTRA (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • E.D.C. (B)
  • U.P. (B)
  • JULIA (B)
  • R. VAN GYSEGEM & ZOON (B)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    22-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CENTURY FLYER (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CENTURY FLYER



    22-11-2024, 17:15 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASSAPRODUCTIEPLAATJES

    MASSAPRODUCTIEPLAATJES

    Met balhoofdplaatjes is het altijd uitkijken geblazen! Vanaf ongeveer 1895 toen de massaproductie van tweewielers op gang kwam werden de balhoofdplaatjes vervaardigd door naamplaatfabrikanten. Daardoor waren de kopplaatjes vaak eenvoudiger en werd de tekst er soms in geslagen met slagletters. Uiteraard waren er nog andere en luxueuzere plaatje te verkrijgen.

    Fietsenmakers konden heel lang frames en alle ander toebehoren van een fiets bij de groothandel bestellen, de fiets samenstellen en er dan vervolgens een eigen balhoofdplaatje op bevestigen. De catalogus uit 1925 van Arthur Hérold, uit Villemomble bij Parijs, toont ons diverse modellen.  Zo staat er ook een balhoofdplaatje  bij met het merk "Great-Event" uit Chicago. Dat de fiets uiteindelijk in Parijs (om zo maar een Franse plaats te noemen) in elkaar werd gezet en absoluut geen Amerikaanse fiets was deed er niet toe, maar het maakt het er nu voor de verzamelaar van oude fietsen of balhoofdplaatjes niet gemakkelijker op. Een Engels of Amerikaans klinkende naam stond toen vaak garant voor klasse en deugdelijkheid en het was ook modieuzer.

















    22-11-2024, 17:08 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SAFE (B)

    SAFE (B)

    SAFE -- Cloetens E. ---- Mechelen/Malines --- België









    22-11-2024, 16:52 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LUDO (B)

    LUDO

    Frans Huygens (1913-1980) startte het bedrijf, in 1928, met enkel de productie van de fietskaders. Huygens had ervaring opgedaan in een ander bedrijf, dat onder meer de koersfietsen voor wielrenner Poeske Scherens leverde. In 1952 begon Frans zelf complete fietsen te maken. De fietsen kregen de merknaam Ludo, dat was de voornaam van Frans' zoon (1946). In 1955 werd Stan Ockers in Frascati, met een Ludo fiets, wereldkampioen op de weg bij de beroepsrenners. In 1956 werd een nieuwe loods van 800 m² aan de toenmalige fabriek bijgevoegd. In 1964 werd Eddy Merckx wereldkampioen bij de amateurs op een fiets met Ludo-frame.

    Frans had zich bij de opbouw van zijn zaak steeds gehouden aan een even simpel als doeltreffend basisprincipe: een paar vakbekwame handen en een helder hoofd zorgden voor de productie, de kwaliteit van het afgeleverde werk zou dan wel zelf voor de nodige reclame zorgen. Dat deze levensvisie niet zo verkeerd was, bewees de steeds stijgende vraag naar Ludo fietsen. De voortdurende groei werd in 1974 een waar probleem: Melsbroek was te klein en meer ruimte werd een dringende noodzakelijkheid.

    In 1975 betrok de firma zijn huidige locatie in het westen van Kortenberg met een hal van 6000 m² . Met Kortenberg begon er ook een periode van grote expansie. Ludo, die inmiddels een team van jonge enthousiaste medewerkers rond zich  had weten te scharen, wou de aangeboden mogelijkheden optimaal benutten en gaf een nieuwe wending aan het fietsbedrijf. Door de aankoop van de modernste machines werd de productie deels geautomatiseerd en sterk beredeneerd. Tevens werd er een verkoopnet opgebouwd dat het ganse land bestreek. Die industrialisering en professionalisering leidde in 1980 ook tot de omvorming van de PVBA Frans Huygens naar de NV Ludo. In 1989 kwam er een bijkomende hal van 2000 m².  Zoon Ludo, actief in het bedrijf sinds 1967, werd in 1993 opgevolgd door Johan Huygens, kleinzoon van de stichter.

    Om de naambekendheid bij het grote publiek op te krikken startte Ludo met sportsponsoring. Eerst van 1975 tot 1980 als sponsor van de Egmont Spurters Machelen met als hoogtepunt de wereldtitel op de weg juniors voor Ronny Van Holen in 1977. Vanaf 1980 als co-sponsor van de professionele wielerploeg Safir-Ludo. Gedurende vier jaar behaalden gerenommeerde profs als Herman Vanspringel (Bordeaux-Parijs), Willem Peeters (Grote Prijs Raymond Impanis) en Ronny Van Holen (Brabantse Pijl) Eric Leman en Georges Pintens vele mooie overwinningen op hun Ludo fiets.

    Sinds 2000 gebruikt het bedrijf ‘Granville’ als nieuwe merknaam en worden er geen Ludo fietsen meer gemaakt. Het bedrijf levert de fietsen voor bpost, importeert Scott materiaal en profileert zich als leverancier van mountainbikes. In 2007 werd aan de site terug een nieuwe bijkomende fietsfabriek toegevoegd.

    Granville hoopt om in 2024 de kaap van 100.000 verkochte fietsen te halen!

    Bron en info:   https://granvillebikes.com/nl/history/?v=d3dcf429c679















    22-11-2024, 16:43 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.D.B. (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    D.B. (B)

    D.B. Sport  ---- Dillen ----- Berlaar --- België



    22-11-2024, 16:38 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BURY (B)

    BURY (B)

    Cycles BURY -- Bury / Koob A. & E. --- Bruxelles   et  St. Hubert    -- 1932-'33-- Belgique

    Er was in Kortrijk ook een fietshandelaar die de merknaam BURY gebruikte : BURY - Lannoy H. --Kortrijk/Courtrai  1933 –







    22-11-2024, 16:36 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRILLANT (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BRILLANT  -  Bielefeld -- Duitsland



    22-11-2024, 11:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PALLAS (D)

    PALLAS  -   Barchfeld - Duitsland ( vroeger DDR – Oost-Duitsland)

    De benaming Pallas komt uit de Griekse mythologie; Pallas was een krijger en een dochter van Triton.

    Barchfeld: Barchfeld is een district van de gemeente Barchfeld-Immelborn in de Wartburgkreis in Thüringen en de zetel van het gemeentebestuur.

    De industriële ontwikkeling begon tegen het einde van de 19e eeuw en aan het begin van de 20e eeuw ontwikkelde Barchfeld zich dankzij het zakelijke idee van Eduard Reum tot een centrum voor de productie van fietsaccessoires. De Pallas-fabriek werd na 1917 de grootste werkgever.

                                                  Het begon allemaal met HEINRICH SCHIEFER...

    1898:  De geschoolde gereedschapsmaker Heinrich Schiefer begon in zijn eigen huis,  in de Hotzelsgasse 25 te Barchfeld, met de productie van combinatie- en lettersloten, eerst als familiebedrijf en later 3 - 5 medewerkers.

    1905: Aanzienlijke uitbreiding,  er werd een nieuwbouw gezet in de Nürnberger Straße 2.

    De zakenman AUGUST HEß uit Barchfeld wordt partner en hoofd van de commerciële afdeling. Het bedrijf heette nu SCHIEFER & HEß , Metallwarenfabrik Barchfeld. De heer Heinrich Schiefer was verantwoordelijk voor de productie, nieuwe ontwikkelingen en de opleiding van leerlingen tot gereedschapsmakers (de heer August Amm was een van de leerlingen- later voorman bij Pallas-Werke)

    Het bedrijf exporteerde naar vele Europese landen. Het overlijden van partner August Heß had een grote impact op de noodlottige ontwikkeling van het bedrijf. De heer Strohmeyer uit Schmalkalden nam de aandelen en het commerciële gebied over.

    1917: Verkoop van de aandelen van de heer Strohmeyer, dat gebeurde  om leeftijdsredenen en vooral ook omdat zijn enige zoon omkwam in de oorlog, de koper was Otto Reum

    1918: Om gezondheidsredenen werd de heer Schiefer gedwongen om zijn aandeel in het bedrijf, dat hij had opgericht en met succes opgebouwd en beheerd had, over te dragen aan OTTO REUM .

    1919: BÖRNER-SACHS uit Steinbach wordt partner (messenfabrikant). Het bedrijf heet nu PALLAS-WERKE.

    1920: Het aantal werknemers steeg van 17 naar ongeveer 40.

    1923: Uitbreiding van het personeelsbestand naar 192. Pallas vervaardigde alle accessoires voor fietsen, bijvoorbeeld: fietskettingen (Pallas kettingen), spaken, bagagerekken, kettingkasten, racehaken, sloten, pompen en lantaarnhouders, achterlichten, kettingspanners etc. De producten werden toegeleverd in heel Duitsland, alle Europese landen, maar ook in Azië, Afrika en China.

    Het bedrijf  bleef  uitbreiden, tijdelijk tot 400 werknemers.

    1939: er werd opgestart met de productie van toebehoren voor oorlogsmateriaal.

    1945: Tijdelijke stopzetting van de productie door de oorlogsoperaties van de geallieerde troepen (Amerikanen).

    Nieuwe start met circa 30 medewerkers. Men begon aanvankelijk met uit afvalproducten nagels, een klein aantal kettingen, draadmanden en deurmaten te maken.

    1946: Op 10 april begon de Sovjet-bezettingsmacht gedeeltelijke de machines te ontmantelen  en te verwijderen. De heren BÖRNER-SACHS, BLUM, HÖRSCHELMANN en HELLMANN speelden een belangrijke rol bij het voorkomen van een verdere demontage en  het terugzenden van machines en gereedschappen.

    1948: Het bedrijf bleef werkzaam onder de naam PALLAS-WERKE, dat met ongeveer 70 medewerkers. Om de machinebezetting te verbeteren werd het 3-ploegensysteem ingevoerd. Vervaardiging van kettingbeschermers, bagagerekken, kettingen, spaken enz.

    1950: VEB PALLAS-WERKE , onderdeel van het hoofdkantoor van Automobilbau in Berlijn, werd later VVB Automobilbau Karl-Marx  -Stadt.

    1953:VEB KETTENFABRIK BARCHFELD galvanische afdeling, voortdurende structurele veranderingen en uitbreidingen van de afzonderlijke afdelingen.

    1955: Verbetering van de fabriek en uitbreiding van de sociale omgeving zoals: Bedrijfskeuken, refter, verpleegpost, bedrijfsverkooppunt, was- en doucheruimtes, kleedruimtes, bedrijfskleuterschool, oplevering van appartementen, etc.

    Uitbreiding kettingproductie van bromfiets- en motorkettingen, speciale kettingen, rollenkettingenLevering vindt plaats via Fremd-Handes-Operation Transportmaschinen Berlin naar ca. 15 Europese landen en door heel Duitsland. De export bedroeg soms 1,5 miljoen Kettingen en 3-4 miljoen spaken en nippels per jaar. Het aantal arbeiders steeg soms tot rond de 1.000.

    1966: Een fusie met VEB Simson Suhl,  benaming: VEB FAHRZEUG-UND JAGDWAFFENWERK "ERNST THÄLMANN" SUHL WERK 9 BARCHFELD

    1983: Start van de productie van rolstoelen, aanvankelijk 50 prototypes. Bouw van een nieuwe werkplaats (hardings- en schuurwerkplaats) in het kader van de productie van de oliepompketting voor auto's (Wartburg en Trabant).

    1985: Een neveneffect van VEB KETTENFABRIK was een onafhankelijke onderneming in de IFA KOMBINAT VOOR TWEEWIELERS.

    1989: geleidelijke ontbinding en splitsing in afzonderlijke delen van het bedrijf.

         









    22-11-2024, 10:58 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A.D.S. (B)

    A.D.S.  (B)

    A.D.S.  --  De Smaele Arthur  --   Aalst/Alost -- Belgiê







    22-11-2024, 10:13 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIKI (B)

    SIKI --- Cloetens E. ---   Mechelen/Malines – België/Belgique











    22-11-2024, 10:09 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PRIMA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PRIMA (B)

    Eventueel:

    PRIMA - Rondau Leuven/Louvain – België

    PRIMA - Thirion A --Seraing -- Belgique



    22-11-2024, 09:57 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    21-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GOOD LUCK (Nl)

    GOOD LUCK (NL)

    GOOD LUCK – Zwolle -- Nederland

    Fietsmerken uit Zwolle

    Nederland kent een zeer groot aantal fietsmerken. Op de fietsen waren de merknamen meestal aangebracht in de vorm van een koperen merkplaatje (balhoofdplaatje) of een transfer (een soort plakplaatje). Naast de bekende rijwielfabrikanten voerden vooral ook grossiers, en soms fietsenmakers, een eigen merk. Men bouwde de fietsen dan vaak zelf van aangekochte onderdelen (assembleren) en verkocht deze onder eigen merk. Deze merken werden soms wel en soms niet wettig gedeponeerd. Ook in Zwolle zijn grossiers geweest die een eigen merk voerden. Een deel daarvan werd wettig gedeponeerd bij het merkenbureau in Rijswijk. Verder hebben ook enkele rijwielhandelaren fietsen verkocht onder een eigen merk.







    21-11-2024, 18:43 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VELORING (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Veloring -- Made by UNION -- Holland -- Nederland



    21-11-2024, 18:41 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BARZOI (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BARZOI (Nl)

    Barzoi - s./Arthur, Abraham en Andries Troostwijk -- Voorstraat 29 ZWOLLE --    21-02-1950

    Barzoi – Nederland ( centraal in het plaatje in het fietswiel zien we de kop van een hond, de kop van een Barzoi)

    De Barzoi ​​of Russische jachtwindhond is een Russisch jachthondenras van het type windhond. Het werd vroeger gebruikt voor de jacht op wolven , en stond tot 1936 bekend als de Russische wolfshond.



    21-11-2024, 18:34 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ORIGINAL STANDARD (D)

    ORIGINAL STANDARD (D)

    Original Standard ---- Bielefeld --- Duitsland









    21-11-2024, 17:59 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CORMORAN (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CORMORAN (Nl)

    Op het plaatje staat een aalscholver afgebeeld :  Aalscholvers (Phalacrocoracidae) zijn een familie van vogels uit de orde van de Suliformes.

    "Cormorant" is een samentrekking die waarschijnlijk is afgeleid van het Latijnse corvus marinus , "zee raaf". Cormoran is de Cornish naam van de zeereus in het verhaal van Jack the Giant Killer . "Zeeraaf" of analoge termen waren inderdaad de gebruikelijke termen voor aalscholvers in Germaanse talen tot na de middeleeuwen.



    21-11-2024, 17:48 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THERMA (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THERMA - Nederland



    21-11-2024, 17:37 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STEPHI (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    STEPHI  Sport -- A.C. Stephan -- Amsterdam -- Nederland



    21-11-2024, 17:35 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPRINGFIELD (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SPRINGFIELD -  Gebroeders Siebol -- Amsterdam - Nederland



    21-11-2024, 17:33 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GULDEN VLIES (Nl)

    Gulden Vlies - Joh. F. Smits, Haringvliet Rotterdam. Import en export van rijwielen en onderdelen, vermoedelijk opgericht in 1898.







    21-11-2024, 17:29 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Phil.
    Ik ben een man en woon in Marke (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatje en fietstaksplaten.
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • Gastenboek
  • Zegen op deze woensdag middag
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    marie_luce
    blog.seniorennet.be/marie_l
    Blog als favoriet !

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!