vandaag wil ik jullie zeker niet voor de aap houden, maar met dit vliegtuig heb ik ongeveer 100 uur gevlogen, mijn echte grote liefde. De OO-AAP is een Piper-PA18 met heel toffe eigenschappen (lees leuk om te vliegen) maar vanwege geen budget op de zolder gelegd in Brasschaat. Geen startmotor, dus het aanzwengelen van de schroef gebeurde steeds met de hand. Hoe doe je dat? Je zet je verstand op nul, en er is natuurlijk wel een procedure. namelijk nogal belangrijk om de remmen van het toestel in te drukken, en met je hand naar buiten een duim omlaag of omhoog, om te laten weten aan de zwengelaar dat de motor contact aan of af heeft, want die ventilator, begint dan ook bijna onmiddellijk met zijn negentig paarden voor je neus te zwieren; heb dit trouwens tientallen keren gedaan, en zorg ervoor dat in de winter de jas dicht is, en er geen sjaal los hangt, want die trekt je naar de schroef toe, met alle gevolgen van dien. http://aeroclub-brasschaat.be/ http://users.telenet.be/rondvluchten/
Nog een foto van gisteren; na een tijdje on top te hebben gevlogen op ongeveer 4500 voet, (on top = boven het wolkendek) zoek ik naar een opening om te landen op Brasschaat. Net als veertien dagen geleden, toen we de kerktoren boven de mist zagen uitstijgen, was het gisteren weer een unieke dag om te vliegen, en vanwege kerstdag; iedereen met een veel te volle maag en een kater van het feesten, was het luchtruim bijna voor ons alleen! http://aeroclub-brasschaat.be/ http://users.telenet.be/rondvluchten/
Het kasteel van 'DeWeert' als extraatje. Als opdracht waarnemend tekenen heb ik daar 35 jaar geleden op een wei gezeten om daar een tekeningetje van te maken. Vandaag een gelukstreffer dankzij de lage winterbelichting. Wat zou ik daar graag willen wonen!!! Uiteraaard zonder de problemen van het opbrengen of ophoesten van de onderhoudskosten... http://aeroclub-brasschaat.be/ http://users.telenet.be/rondvluchten/
Gelukkige kerstdag...vandaag is de luchtvaart 'dood'. Niemand in de lucht vanwege gisteren teveel eten en drinken; dom. Frank en ik zijn na afspraak naar Brasschaat gereden, hebben de OO-LGB een tijdje op voorhand gereserveerd, en hebben weeral een ongelooflijke ervaring op gedaan. Vandaag was Deurne gesloten, met als gevolg dat we vrij spel hadden om zomaar het gecontroleerde gebied van Antwerpen binnen te vliegen zonder iemand lastig te vallen. We hebben weer een 200-tal foto's gemaakt, vandaag niet vanuit mijn hand, want deze keer was ik de volledige 78 minuten pilot in command, maar heb Frank wel de nodige instructies gegeven om zeeeeeeer exclusieve plaatjes te schieten. Spijtig dat ik ze bij deze niet allemaal kan tonen, maar toch een leuk exclusieve prentje. Het meest gekke veeeeeeel te dure gerechtsgebouw van Antwerpen. Hoe betalen we dit folieken? http://aeroclub-brasschaat.be/ http://users.telenet.be/rondvluchten/
Datum is deze keer 11.04.2004. Nadering te Keuheuvel. Frank neemt de foto in short final (ik ben pilot in command) en zo krijg je een beeld wat je te zien krijgt enkele seconden voor je met de Piper PA18 ginder aan de grond staat. Nog een manège over, wat bomen enz. Heel gezellig vliegveld waar je aangenaam kunt terrassen, en eten en drinken. Om er een luchtdoop te doen moet je nogal diep in je buidel tasten, wat is Brasschaat dan (voorlopig nog) een paradijs. Ook in Nederland bvb. is sportvliegen behoorlijk prijzig. In Brasschaat kan je voor zeg maar 25 euro al eens mee...mail me, we maken een afspraak, en indien de weergoden ons goed gezind zijn vliegen we ergens naar toe! toch eens iets anders als gaan vissen of voetbal gaan kijken of een pint gaan drinken met je maten...wij drinken een pintje of zoiets achteraf, en praten jaren na over onze belevenissen, we leggen onze vlucht meestal vast met foto's, dus getuigenis voor het nageslacht...ik wou dat ik een vogel was maar ben zo blij een mens te zijn met mijn liefste vrouwtje Nadine, en morgen 'kerstdag' zijn we zeventien jaar één!...we leerden mekaar kennen en kleefden tot vandaag aan elkaar en hopelijk nog vele jaren. http://aeroclub-brasschaat.be/ http://users.telenet.be/rondvluchten/
Vliegen blijkt misschien niet zo gewoon te zijn voor senioren, ik ben van 24.02.1955, dus toch een senioor, of vergis ik me? Het is niet omdat er toevallig de voorbije week iemand zo goed als in mijn tuin crashte (en dat was de 'ongelukkige' piloot van 72 jaar die verongelukte in Clinge (nl)) dat senioren niet in aanmerking komen om eens met 'vliegsport' kennis te maken; grijp deze uitnodiging aan! Prettige eindejaarsfeesten voor iedere bezoeker van dit blogje. Foto als bijlage heb ik zelf getekend en eigenlijk is dit een scan van een nogal groot gedeelte van de volledige tekening gemaakt met kleurpotloden en gesigneerd op 12.1997. Inspiratie heb ik gehaald van een foto die van mij is gemaakt vanuit een ander toestel, terwijl ikzelf gedurende mijn opleiding een verplichte navigatievlucht maak vanuit Brasschaat naar Moorsele. Volgens mijn vliegboek was het toen 13 april 1997, en duurt deze vlucht precies zestig minuten. Vanaf daar vlieg ik naar Ursel (32 minuten) en terug naar Brasschaat (50 minuten). Daarmee is de verplichte overlandvlucht van minimum 50 nautical mile volbracht, Moorsele ligt namelijk 59 nautical mile van Brasschaat verwijdert. Bekijk de site van Brasschaat en je vindt de OO-ATY nu in een andere kleur, omdat hij werd overhauld, andere motor heeft gekregen, maar hij is helaas niet gemakkelijker te vliegen. Taxieën is als een blinde op een voetpad, dus slalommen is de boodschap. Motor is te krachtig, dus intomen die paarden; je hebt de kracht van een Cessna (en die heeft vanwege zijn lomp gewicht weer te weinig) in een Piperken. Zo is het altijd iets hé. Vriendelijke groeten. (dubbelklikken op foto geeft een vergroting op je beeldscherm)
Vandaag een foto, genomen vanuit een helikopter (Robinson 44 Astro) boven Zaventem (zie vorige blog). Begin de smaak van het bloggen wel 'even' te pakken te krijgen; nu ik daarnet heb gevonden hoe ik reacties op mijn tekstjes kan vinden. Mijn verontschuldigingen om die reden voor nog niet eerder bij jullie te reageren, maar wie weet komt dit nog wel. Een beetje spijtig dat slechts één foto kan toegevoegd worden aan tekst als deze, want via mijn vluchten die ik de laatste jaren heb gedaan sinds ik in het bezit ben van een digitaal fototoestel heb ik tot vandaag al duizenden foto's gemaakt van alle kanten en uithoeken van België en ook een deel van Nederland en Frankrijk. Heel vaak ga ik op stap met een collega-piloot, en terwijl de ene naar een bestemming vliegt en de andere terug, schiet de co-piloot de foto's. Bekijk bvb. eens de website die mijn 'collega-piloot' Frank heeft gemaakt: http://users.telenet.be/rondvluchten/ Bijna alle foto's op de site zijn door mezelf gemaakt en schetsen een beeld van onze prachtige hobby. We voelen ons vaak werkelijk als vrije vogels in de lucht. Fijn zich te voelen als een vogel, maar na de landing alle voordelen te hebben van het 'mens' zijn !!! De tofste vluchten die ik de afgelopen jaren heb gedaan zijn die geweest met passagiers die echt hun eerste maal in de lucht waren, dus die nog nooit hadden gevlogen. Zo heb ik er meegenomen van heel jong, tot 80-plussers. Die mensen stralen na de landing van geluk, en niet omdat ze het hebben overleefd hoor. http://aeroclub-brasschaat.be/ http://users.telenet.be/acb/index.html
Helikopter vliegen is zoiets als met twee bezemstelen op elk hand op een vinger één met de borstel omhoog het evenwicht houden. Op 15 maart 2003 heb ik met Dirk van Brasschaat (ook nog twee andere data) de kans gekregen om mee te vliegen met de OO-RWF, een Robinson 44, zo eentje waar Z.K.H. Prins Philip ook mee op stap gaat. Hij met de OO-PFB (lees OO = België en PFB = Prins Philip België) Persoonlijk vind ik zo'n draaiende vleugel boven je hoofd niet echt de van het. Misschien heeft het wel te maken dat het iets boven mijn budget is, want zo'n ding kost gauw een 500 per uur + een 4 à 500.000 in aankoop. We vlogen toen van Brasschaat naar Baisy-Thy. Dirk heeft het die keer klaar gespeeld om over de luchthaven van Zaventem te mogen vliegen. Van alle runways en gebouwen heb ik schitterende unieke foto's kunnen maken. Buiten het vliegen is mijn tweede passie fotografie en oorspronkelijk heb ik een kunstopleiding genoten; tekenen, schilderen (academie Sint-Niklaas), glasbewerking (kunsthandel Deurne) en fotografie. Het voorgaande klinkt misschien dikkenekkerig, maar in alle bescheidenheid, ik ben een sober en beslist geen rijk man! Is rijkdom niet iets in je hoofd? fantasie? heb ik dat niet te veel soms? http://aeroclub-brasschaat.be/ http://users.telenet.be/rondvluchten/
Op 19 septmber 2004 maakten we deze formatievlucht met de OO-LGB en OO-SPG. Meestal maken we navigatievluchten met één toestel, maar soms ook met meerdere... De vliegclub van Brasschaat beschikt over 3 Pipers PA18 en bij de twee bovenstaande, eveneens de OO-ATY. Zo hebben we reeds formatievluchten gedaan naar de Ardennen, Butchenbach, Namen, Spa enz... Alhoewel al deze toestellen meer dan 50 jaar jong zijn, zijn deze zeer betrouwbaar en niet zo moeilijk te vliegen. Een staartwielvliegtuig vraagt wel wat extra ervaring en meerdere piloten verkiezen dan toch liever een neuswieltoestel zoals de Cessna bijvoorbeeld. Persoonlijk heb ik mijn vliegopleiding volledig gedaan op deze Pipers en hoewel ik ook Cessna's vlieg voel ik me steeds het best in Piper. http://aeroclub-brasschaat.be/ http://users.telenet.be/rondvluchten/
Op 20 mei 1996 maakte ik mijn eerste solovlucht met een Piper PA18 na ongeveer 10 uur opleiding. Vandaag, heel wat jaartjes later, heb ik natuurlijk wat meer ervaring en de passie is er nog steeds! Deze foto is genomen op 10 december toen een dunne dichte mist boven het landschap hing. Een kerktoren in de Kempen, Hoogstraten als ik me niet vergis, stak er boven uit. U hebt de wens om eens mee te vliegen, naar gelijk welke bestemming in België, na overleg... je mag het toestel besturen 'onder begeleiding' boven 1500 voet. groetjes. ben http://aeroclub-brasschaat.be/ http://users.telenet.be/rondvluchten/