Terwijl carnaval in onze contreien bij erg frisse temperaturen gevierd werd, gaat het er aan de andere kant van de wereld veel zwoeler aan toe. Vooral de carnavalparades in de Braziliaanse grootstad Sao Paulo hadden maar weinig om het lijf. Sao Paulo probeert Rio de Janeiro meer en meer naar de kroon te steken. In gebrek aan textiel scoren deze sexy parades alvast heel hoog.
Ondanks het feit dat het aantal gevallen van vrouwenbesnijdenis in ons land voortdurend toeneemt, heeft het Brusselse parket vorig jaar geen enkel geval behandeld.
Volgens de cijfers van Volksgezondheid leven er momenteel 6.260 besneden vrouwen in ons land. Daarnaast zijn er nog 1.975 jonge vrouwen voor wie de kans bestaat dat ze besneden zullen worden.
Probleem
Volgens Jean-Marc Meilleur van het parket van Brussel wijst de wanverhouding in de cijfers "op zijn minst op een serieus probleem" en op een aanhoudende onderkenning door de medische en sociale diensten.
Het is niet nieuw dat het gerecht geen enkele zaak behandeld over vrouwenbesnijdenis: dat was ook in 2008 en 2009 al zo. In 2010 was er sprake van één dossier over een mogelijke besnijdenis.
Waarom ze zwijgen
Besneden vrouwen zwijgen zelf ook vaak over de praktijk. Omdat ze zich schamen, omdat ze niet weten waar ze terecht kunnen of omdat ze er oprecht van overtuigd zijn dat deze culturele praktijk nodig is.
Vrouwenbesnijdenis komt vooral voor in Afrika en deels in Azië. Het wordt geassocieerd met de islam, maar ook christelijke groepen doen er aan mee. De besnijdenis is bedoeld om vrouwen seksueel genot te ontnemen, en zo te voorkomen dat ze vreemdgaan. (edp/belga)
Vleselijke passie of het zadel, wat verkies jij? Het Amerikaanse magazine voor fietsfanaten deed een opiniepeiling waaruit blijkt dat 50% van de mannelijke lezers en 58% van de vrouwen, indien ze één van beide tijdverdrijven een maand lang zouden moeten opgeven, een fietstochtje verkiezen boven een potje seks. Vijfduizend zadelridders namen deel aan de bevraging.
De resultaten van onze poll geven ons een intrigerend inzicht in hoe graag mensen fietsen. Heel wat van hen verkiezen het zelfs boven seks", zo luidt het persbericht.
Met de rondvraag wil het magazine "de geest van de fietsliefhebber" blootleggen. De enquête bevatte ook vragen over mode, films, eten en uithouding.
Gisele Bundchen
Gevraagd welke celebrity ze graag als fietspartner zouden hebben, antwoordden de vrouwen massaal Patrick Dempsey. Mannen zouden van hun kant graag hebben dat Gisele Bundchen hen uit de wind zet.
Pedaalellende
Voorts verkiest de meerderheid van de vrouwen dat fietsende mannen hun benen scheren. Het meest beschamende moment als fietsamateur was voor zowel vrouwen als mannen het niet op tijd loskrijgen van de klikpedalen. Een grote meerderheid van de ondervraagden, 79 procent, stelt te fietsen om gezond te blijven. Drijfveren om het stalen ros te bestijgen zijn voorts plezier en het wegwerken van stress.
En jij? Verkies jij het fietszadel boven het zadel van de liefde? Het pedaal boven de paal? Reageer hieronder. (lb)
Spaanse aartsbisschop: "Vrouwen die abortus ondergingen mag je verkrachten"
Javier Martinez, de aartsbisschop van Granada, heeft in zijn kerstrede gezegd dat het aanvaardbaar is dat vrouwen die een abortus ondergingen verkracht worden. De Portugese auteur Manuel António Pin uit daarover zijn afkeer in de krant Jornal de Noticias, zo meldt express.be.
"De Spaanse kerk wijkt onder geen enkel beding af van haar intolerantie. Nadat de kersverse premier Mariano Rajoy, die dicht bij de Kerk staat, al aankondigde komaf te willen maken met de 'verrotte' abortuswet die onder zijn voorganger José-Luis Zapatero werd goedgekeurd, kreeg ik een kopie in handen van de kerstrede die door de aartsbisschop van Granada werd uitgesproken en waarin hij stelt dat 'een vrouw die een abortus heeft ondergaan een man een absolute licentie geeft - zonder beperkingen- om haar lichaam te misbruiken omdat ze een zonde heeft begaan op een manier alsof ze op die zonde recht had.'"
"Voor de aartsbisschop zijn Hitlers en Stalins misdaden 'minder erg dan abortus'. Op zulke momenten wenst zelfs een atheïst dat er een God zou bestaan om dit soort mensen te veroordelen", aldus nog de Portugese auteur. (lb) hln
Vanaf 2050 enkel groene energie voor Duitse spoorwegen
Twintig procent van de Duitse elektriciteit komt al uit hernieuwbare bronnen, waardoor het land nu al een van de koplopers is. De Duitse spoorwegmaatschappij heeft bovendien aangekondigd dat het tegen 2050 enkel nog hernieuwbare energie zal gebruiken. Dat meldt de website Treehugger.
De Duitse overheid heeft de wetten die de energielevering reguleren opnieuw verstrengd. Officieel is het doel om in het hele land 80 procent uit hernieuwbare bronnen te halen tegen 2050, maar Deutsche Bahn wil nog iets verder gaan. Aangezien twee procent van het Duitse energieverbuik door Deutsche Bahn wordt opgebruikt, is dit een belangrijk signaal voor de rest van het land.
Energiekost
Volgens Hans-Jürgen Witschke, topman van energieleverancier Deutsche Bahn Energie, is deze beslissing genomen op vraag van de markt. "Hoewel hernieuwbare energie ons iets meer zal kosten, zijn we er zeker van dat het terugdringen van de uitstoot van koolstofdioxide ons een competitief voordeel zal geven", aldus Witschke. Het valt echter af te wachten of het hen ook effectief meer zal kosten. Olie zal enkel maar duurder worden, terwijl de prijs van hernieuwbare energie constant blijft dalen. (sg) hln
Klanten Brussels Airlines betalen voor CO2-uitstoot
Brussels Airlines verhoogt zijn brandstoftoeslag met drie euro voor Europese vluchten en met tien euro voor verre bestemmingen. De verhoging is dit keer vooral het gevolg van de Europese verplichting voor luchtvaartmaatschappijen om sinds 1 januari CO2-emissierechten te kopen. Dat staat vandaag in de kranten De Tijd en L'Echo.
De Belgische luchtvaartmaatschappij liet eerder weten dat ze de extra kosten zou doorrekenen aan haar klanten omdat ze nu al verlieslatend is.
Brussels Airlines schat de CO2-factuur op 7 tot 20 miljoen. Lufthansa heeft berekend dat de emissierechtentoeslag haar 130 miljoen euro gaat kosten. De luchtvaartmaatschappij heeft ook al laten weten dat ze dat bedrag integraal zal doorrekenen aan haar passagiers. (belga/adb)
"Nederlandse pensioenfondsen speculeren met voedsel"
Nederlandse banken en pensioenfondsen speculeren met agrarische grondstoffen en zouden daarmee bijdragen aan de hoge voedselprijzen in de wereld. Dat meldt het tv-programma Zembla met als bron een rapport van Somo, een stichting die de beleggingen van de grootste banken en pensioenfondsen van Nederland op de korrel nam.
In de documentaire 'Handel in Honger' zegt een rapporteur van de Verenigde Naties dat de pensioenfondsen niet zouden moeten beleggen in voedselgrondstoffen. De Nederlandse regering betwijfelt het prijsopdrijvende effect. Hoeveel de pensioenfondsen beleggen in agrarische fondsen, wordt niet precies bijgehouden, maar staatssecretaris Henk Bleker van Landbouw schatte het totale bedrag vorige maand in een brief aan de Tweede Kamer op 5 miljard, op een totaal belegd vermogen van 750 miljard euro.
De Nederlandse regering laat het aan de pensioenfondsen over hoe ze maatschappelijk verantwoord beleggen, maar wil wel in de wet vastleggen dat ze daar in het jaarverslag duidelijk over moeten zijn. De Pensioenfederatie laat in een reactie op haar website weten dat de beleggingen in agrarische producten zoals tarwe, soja en mais slechts een zeer klein deel van de volledige beleggingsportefeuille uitmaken, 0,3 tot 0,6 procent.
Volgens de verklaring hebben ze daarmee een miniem aandeel in de bedragen die wereldwijd omgaan in de handel in agrarische grondstoffen. Het grootste deel van de beleggingen in grondstoffen zit in olie en gas, aldus de federatie. (anp/adv) hln
In 2012 dreigen West- en Centraal-Afrika getroffen te worden door een voedselcrisis. Als de internationale gemeenschap niet snel iets doet, worden volgend jaar meer dan een miljoen kinderen in de regio door hongersnood bedreigd. Zo waarschuwt Unicef.
Door de ernstige droogte en de slechte oogst zijn de voedselprijzen in de landen uit de Sahel-regio fel gestegen. Daardoor is volgens Unicef de voedselvoorziening niet langer gegarandeerd voor de armste bevolkingsgroepen. Vooral kinderen dreigen het slachtoffer te worden van de dreigende hongersnood. Zo zouden alleen al in Niger 330.000 jonge kinderen getroffen worden.
In Oost-Afrika zorgde de ergste droogte van de afgelopen zestig jaar in 2011 al voor een hongersnoodramp. (dpa/adha)
De kans dat een Belg in de armoede verzeild raakt, bedraagt 20,8 procent. Voor alleenstaande ouders loopt dat cijfers zelf op tot 35 procent. Dat schrijft De Morgen op basis van het jongste rapport van de Europese Commissie over de arbeidsmarkt en de sociale situatie in Europa.
Zo'n 23 procent van de Europese bevolking, ofwel 114 miljoen mensen, riskeert in de armoede terecht te komen. Van de totale Belgische bevolking leeft 14,6 procent in armoede, een cijfer dat al jaren stabiel is en onder het Europese gemiddelde van 16,4 procent ligt.
Wel valt op dat binnen die groep de armoede zelf stijgt. 12,6 procent van de Belgische bevolking leeft in een werkloos gezin, wat neerkomt op een stijging met tien procent. Ons land scoort daarmee slechter dan het Europese gemiddelde (9,9 procent). (belga/sps)
Als het van de Japanners afhangt, heeft u binnenkort geen sleutel meer nodig om uw wagen te starten. Japanse wetenschappers hebben immers een biometrische scanner ontwikkeld die iemand kan identificeren aan de hand van hun achterwerk. Dat meldt de Daily Telegraph.
De scanner, die normaal gezien unieke, onveranderlijke zaken als vingerafdrukken of de iris van het oog identificeert, is uitgerust met 360 sensoren die een 3D-profiel maken van hoe een persoon zit en kan op die manier ook identificeren wie ergens in of op zit. De nieuwe techniek zou niet alleen gebruikt kunnen worden om autosleutels te vervangen, maar ook bijvoorbeeld in bedrijven om paswoorden op computers onnodig te maken.
Volgens de wetenschappers van het Tokyo Advanced Institute of Industrial Technology is het nieuwe systeem voor 98 procent accuraat. Het is slechts een kwestie om de sensoren in autozetels te implenteren, en dan zouden de nieuwe wagens in 2014 al in productie kunnen, klinkt het. (hlnsydney/sps)
Satellieten moeten inzicht geven over ontstaan van maan
Twee Amerikaanse satellieten zijn na een reis van bijna vier maanden in een baan rond de maan beland. De Grail-A en de Grail-B gaan de komende maanden onder meer de zwaartekracht van het hemellichaam meten. Grail-A kwam op oudejaarsavond in een baan rond de maan. Afgelopen nacht volgde tweelingbroer Grail-B.
Grail-B zal zijn baantjes rond de maan op bijna 200 kilometer achter Grail-A draaien. Tijdens hun rondjes voelen ze de aantrekkingskracht, die van plek tot plek verschilt. Als de satellieten bijvoorbeeld over zware metalen of bergketens vliegen, is er veel zwaartekracht wat maakt dat sondes licht versnellen. Daardoor wordt de onderlinge afstand iets groter. Hypergevoelige sensoren aan boord kunnen op die manbier een verandering van een duizendste van een millimeter al registreren.
Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA kunnen op die manier een uniek kijkje onder het maanoppervlak nemen. Door zich een beeld te vormen van de samenstelling van de maan, hopen de wetenschappers meer te weten te komen over hoe de maan ooit is ontstaan. Ondanks 109 eerdere missies is dat nog steeds een mysterie.
Eén theorie is dat de Aarde miljarden jaren geleden in botsing is gekomen met een andere planeet. De brokstukken van die botsing zouden samen de maan gevormd hebben. (hlnsydney/sps)