Wat verandert er op 1 februari?
Op 1 februari passen de NMBS, De Lijn en de MIVB hun tarieven aan. De Auvibel-kopieertaks maakt ook USB-sticks, mp3-spelers en externe harde schijven iets duurder. Ramen en deuren moeten voortaan voldoen aan enkele Europese normen. Een overzicht van de belangrijkste veranderingen.
NMBS schrapt treinformules en maakt tickets duurder
Vanaf 1 februari 2010 kunnen treinreizigers niet langer een 50%-verminderingskaart en de treinbiljetten "Een Dag aan Zee" en "Een Dag in de Ardennen" van de NMBS kopen. Niet alleen het productengamma van de NMBS wijzigt, maar ook enkele tarieven gaan op 1 februari gemiddeld met 0,57 procent de hoogte in. De NMBS verwijst voor de prijsverhogingen naar de lichte stijging van de gezondheidsindex.
De tariefwijzigingen vanaf 1 februari bedragen volgens de NMBS gemiddeld 0,57 procent. Zo stijgt de prijs van een trajecttreinkaart met 0,66 procent en wordt een Rail Pass een euro duurder zodat die voortaan in eerste klas 113 euro en in tweede klas 74 euro zal kosten. De tariefwijziging van de campuskaart gebeurt proportioneel met de prijsstijging van de schooltreinkaarten, namelijk 0,66 procent meer. Een standaardbiljet behoudt na 1 februari zijn prijs.
Vanaf 1 februari wordt ook het "Kids4Free"-principe vereenvoudigd; kinderen tot 12 jaar kunnen voortaan zonder uurbeperking gratis reizen in zowel eerste als tweede klas als een betalende volwassene hen begeleidt.
Het seniorenbiljet krijgt op 1 februari een variant in eerste klas voor 12 euro. De prijs van een seniorenbiljet in tweede klas wordt ook duurder en kost voortaan 5,2 euro. Het biljet zal bovendien meer dagen geldig zijn: het hele jaar namelijk, behalve dan in de weekends van juli en augustus. In de week is het seniorenbiljet na 9 uur geldig, in het weekend vervalt die uurbeperking.
De Lijn introduceert sms-ticket en past tarieven aan
Reizigers van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn kunnen vanaf 1 februari 2010 in heel Vlaanderen een vervoerbewijs kopen per gsm. Een sms-ticket van een uur zal, inclusief verzendingskost, 1,45 euro kosten. Voorlopig kunnen enkel klanten van Proximus hun busritten via gsm betalen. De Lijn voert op 1 februari bovendien enkele tariefwijzigingen door.
Wie een sms-ticket wil, stuurt voor het opstappen een bestelcode naar het nummer 4884. Voor een ticket van zestig minuten is de code "DL" en voor 120 minuten "DL120". Voor dat laatste sms-ticket zullen reizigers 2,25 euro, verzendingskosten meegerekend, betalen. De bevestigings-sms die de reiziger na enkele seconden krijgt, geldt als vervoerbewijs. Zolang het sms-ticket geldig is, mogen reizigers onbeperkt overstappen. Volgens De Lijn is het sms-ticket tot 28 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.
Via de gsm-factuur of het beltegoed wordt het sms-ticket afgerekend. Het ticket is enkel via Proximus verkrijgbaar want De Lijn onderhandelt nog met Base en Mobistar.
Vanaf 1 februari 2010 past de vervoersmaatschappij bovendien enkele tarieven aan. Door indexaanpassingen worden Buzzy Pazz en Omnipas gemiddeld 2,5 procent duurder. Ook de kaarten en biljetten op het voertuig worden duurder, maar de tarieven in voorverkoop blijven ongewijzigd.
Het systeem van de Dina-abonnementen wordt ten slotte eveneens gewijzigd. Wie een privé-auto aan de kant zet en die niet vervangt, zal nog een gratis abonnement krijgen voor één jaar. Na een jaar kan dat abonnement verlengd worden met vijftig procent korting. Voorheen werd het abonnement toegekend voor drie jaar.
Ook tarieven van MIVB gaan omhoog
De tarieven van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zullen vanaf 1 februari 2010 met gemiddeld 2,53 procent stijgen.
De grootste stijging betreft de MTB-abonnementen, die gelden voor metro, tram en bus. Met bijna 180.000 gebruikers is het een van de populairste formules. De basisprijs verhoogt van 495 naar 530 euro per jaar. De prijzen voor schoolabonnementen en kaarten voor een rit veranderen niet.
USB-sticks, mp3-spelers en externe harde schijven duurder
Onder meer USB-sticks, settopboxen, mp3-spelers en externe harde schijven worden vanaf 1 februari een tikkeltje duurder, omdat vanaf dan een vergoeding voor het kopiëren voor eigen gebruik voor die producten betaald moet worden. De inkomsten via die vergoeding van "oude" dragers zoals cd's en cassettes zijn gedaald en dus bedong beheersmaatschappij Auvibel een uitbreiding van de zogenoemde kopieertaks.
Auvibel spreekt liever niet over een taks aangezien de thuiskopievergoeding niet naar de Belgische staatskist vloeit, maar bestemd is voor de creatieve sector.
Concreet moet er vanaf 1 februari ook een extra vergoeding betaald worden voor geheugenkaarten, USB-sleutels, mp3- en mp4-spelers, gsm's met mp3- en/of mp4-functie, externe harde schijven en zogenoemde salontoestellen met geïntegreerde harde schijven zoals een dvd-recorder met harde schijf. De nieuwe vergoedingen, die inbegrepen zijn in de verkoopprijs, variëren afhankelijk van de capaciteit van 0,15 euro (voor geheugenkaarten en USB-sleutels van meer dan zestien gigabyte) tot dertien euro (voor een salontoestel met geïntegreerde harde schijf).
Vanaf 1 februari stijgt bovendien ook de prijs van al iets oudere producten zoals dvd's en audio-cd met 0,12 tot 2 euro.
CE-markering van ramen en deuren verplicht
De CE-markering of Europese norm voor ramen en deuren in de Europese Unie is vanaf 1 februari 2010 verplicht. Het gaat om gewone ramen en deuren, of ramen en deuren zonder brand- en rookwerende eigenschappen.
Europa wil dat ramen en deuren voldoen aan enkele normen. Die producten krijgen dan een CE-label. Dergelijk label is pas mogelijk als voldaan wordt aan bepaalde normen over waterdichtheid, minimale luchtdoorlatendheid en bestandheid tegen windbelasting.
Concreet moet bijvoorbeeld de schrijnwerker zich voortaan informeren en zijn productie aanpassen. Opmerkelijk bij de maatregel is dat bedrijven die de ramen en deuren ook plaatsen, niet verplicht zijn om de CE-markering toe te passen omdat ze niet onder de Europese Bouwproductenrichtlijn, maar onder de dienstenrichtlijn vallen.
De Bouwunie, de unie van het kmo-bouwbedrijf, vroeg overigens een aanpassing van de norm omdat die de grote fabrikanten zou bevoordelen, maar kreeg die aanpassing tot nu toe nog niet. De unie vreest ten slotte dat heel wat producenten niet klaar zijn voor de nieuwe verplichting. dgs (BELGA)
|