De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de twee laatste vluchten met shuttles uitgesteld tot begin 2011. Bovendien is het niet uitgesloten dat de Discovery en de Endeavour nadien opnieuw een reis naar de sterren aanvatten.
In 2003, vlak na de catastrofe met het ruimteveer Columbia, werd er in de Verenigde Staten besloten dat er in 2010 voor het laatst shuttles zouden gelanceerd worden. De ruimteveren zijn nu al bijna dertig jaar oud. De risico's nemen alleen maar toe.
De Discovery en de Endeavour zouden dit jaar nog een laatste keer naar het internationale ruimtestation ISS vliegen, maar NASA zou meer tijd nodig hebben om de toestellen lanceerklaar te krijgen.
De reis van de Endeavour is voorzien voor februari. Tegen dan zal het shuttle-programma al bijna dertig jaar oud zijn.
NASA denkt er echter intussen aan om ook de Atlantis weer op te lappen voor een vlucht in juni 2011. Nochtans werd die shuttle naar de kant gehaald, en mocht ie enkel dienen als reserve-ruimteveer. Volgens hardnekkige geruchten zouden de shuttles nu minstens tot 2015 in dienst blijven.
Actievoerders werpen met gevulde condooms tijdens eredienst
Op donderdag 24 juni hebben gemaskerde actievoerders een eredienst in de Basiliek van Koekelberg verstoord. Dat weet La Libre Belgique.
Tijdens de dienst werd een relikwie van het hart van de heilige priester Jean-Marie Vianney ontvangen.
Enkele heethoofden doken plots op en wierpen met condooms, gevuld met shampoo. Ze schreeuwden ook slogans tegen de kerk en strooiden met pamfletten. In het wijwatervat werd rode inkt gegoten.
Kardinaal Godfried Danneels en aartsbisschop André Léonard zouden de plechtigheid hebben bijgewoond, maar de huiszoekingen in Mechelen die dag beslisten daar anders over.
Zowel de Russiche vluchtleiding Tsoup als het Amerikaanse ruimtevaartbureau NASA beklemtonen dat de zes bemanningsleden van het ISS nooit in gevaar zijn geweest. Ook morgen zou er geen koppeling zijn. Nog volgens de Tsoup is er aan boord van de cargo nooit een noodsituatie geweest. Tegenover het televisiestation Rossiya-24 zei adjunct-hoofd Vitali Davidov van het Russische ruimtevaartbureau Roscosmos dat de Progress helemaal onder controle was en dat er zondag een nieuwe koppelingspoging kan komen. Gezagvoerder Aleksandr had eerst gezegd dat de Progress in een oncontroleerbare rotatie was, iets wat Davidov tegenover het Russische staatspersbureau Ria Novosti effenaf ontkende.
Telemetrie 25 minuten voor het koppelingstijdstip liet de telemetrie tussen het automatisch Kurs-koppelingssysteem en de Zvezdamodule het afweten. De onbemande Progress brak daarop de koppelingsprocedure af.
Overschakelen op het manuele koppelingssysteem had geen zin, want de cargo bleek het ISS reeds te zijn voorbijgevlogen. Dit gebeurde op een veilige afstand van enkele kilometers, volgens de Russische vluchtleiding Tsoup 3 km.
Niet eerste probleem
Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn met de koppeling van een Progress of bemande Sojoez, veelal te wijten aan een defect met Kurs. In 1997 knalde bij een experimentele koppeling een Progress tegen het Russische ruimtestation MIR aan, dat de gevolgen van de klap ternauwernood kon overleven. (
TIENEN - De Verbroederi!ng roept op om deel te nemen aan een herdenking aan het oorlogsmonument in het atheneum.
De Patriottische Verbroedering van Veteranen van de oorlog 40-45 organiseert op 15 september, naar jaarlijkse gewoonte, de herdenking in het Atheneum. (Gilainstraat). Het stadsbestuur werkt hier aan mee. Er treden meer dan 40 vlaggen aan op de sfeervolle herdenking en een druk bijgewoonde receptie.
De organisatie, die aan de vernieuwing van de oudstrijdersgroeperingen werkt, start met een optocht vanop de Grote Markt met een korte plechtigheid aan het heldensquare. Het gaat dan te voet, onder begeleiding van politie en militaire voertuigen naar het atheneum waar het klassieke programma wordt afgewerkt.
De foto geeft een beeld van de herdenking van 2009 (Billen).
Als je wagen bijna aan vervanging toe is en het onduidelijk blijft welk model zijn plaats moet innemen, koop dan zeker niet impulsief. Een auto is een belangrijke investering dus mag je hoge eisen stellen. Wij zetten de kwaliteiten van de vrolijkste (vrouwen)autos op een rij.
Veiligheid primeert altijd, daarom moet je op voorhand goed weten wat je auto zal moeten aankunnen. Een piepkleine Smart kopen heeft geen zin als je jaarlijks met twee vriendinnen naar de Côte dAzur trekt. Kofferruimte is quasi onbestaande en veel plaats om te zitten is er ook niet. Ben je een stedelijk type en single? Dan is een Smart jouw ideale auto, zeker als je moet parkeren. Claustrofobische types schaffen zich beter een cabriomodel aan.
Zoals je iconen in de filmwereld hebt, bestaan er ook iconen op vier wielen. De vroegere Volkswagen Kever en Mini Cooper werden enkele jaren geleden opgefrist. Uiteraard vallen de nieuwe versies van de klassiekers bij ons in de smaak, of wat had je gedacht? In de Mini of Beetle kan je gemakkelijk al jouw booschaptassen kwijt. Deze modellen zijn tevens erg in trek bij jonge, hippe mamas. Autokenners beweren dat de nieuwe Audi A1 ons de Mini-Cooper zal doen vergeten. Eerst zien...
Citroën heeft het 2pktje nog niet opnieuw gelanceerd, maar zolang het Pluriel-model blijft bestaan hoor je ons niet klagen. De C3 heeft bepaalde genen meegekregen van de legendarische 'geit' en heeft wellicht het mooiste autokontje van het moment.
Natuurlijk mogen we de Fiat 500 niet vergeten. Wat ooit een veredelde sardienendoos was, is nu een trendy vierwieler geworden. Veel groter dan zijn voorganger is hij nog steeds niet, maar vrachtwagenchauffeurs zullen hem absoluut opmerken. Sterker nog: met dit rijtuig kan je gewoon niemand onopgemerkt voorbijsteken. De laatste nieuwe uitvoering Fiat 500 C is een cabrioletversie van de Fiat 500. Ga naar Italië of la douce France om deze auto in te rijden. Wedden dat je nog nooit eerder zon vrij gevoel hebt gehad?
TIENEN - Als er een controle op het gewicht komt in Goetsenhoven dan zullen vrachtwagens de oprit Tienen gebruiken, in plaats van die in Heylissem.
'De E40 niet meer oprijden langs Hélécine voor mij', zo luidt het commentaar op de voorgenomen controle van overgewicht van vrachtwagens op de E40. Het Gewest plaatst sensoren nabij Goetsenhoven die al rijdens het gewicht wegen en de gegevens doorgeven aan de controlediensten. De politie kan de 'zondaar' dan afleiden naar de' weegbrug op de parkeerplaats van Vertrijk (Boutersem).(Billen)
De voor vandaag geplande vlucht bij dag en nacht van het revolutionair zonnevliegtuig Solar Impulse is wegens een technisch probleem voor onbepaalde tijd uitgesteld, zo heeft de Zwitserse luchtvaartavonturier Bertrand Piccard meegedeeld.
De Solar Impulse diende op te stijgen van de oosteljke Zwitserse luchthaven Payerne. Maar er viel een elektronische bestanddeel uit van het telemetriesysteem, waardoor de vluchtleiding in Paverne geen gegevens over de vlucht en vier motoren van elk 10 PK kon krijgen.
25 uur vliegen
Bedoeling was dat de Solar Impulse 25 uur in de lucht zou blijven, waarbij een zonnevliegtuig voor het eerst een hele nacht zou vliegen. Het moet daarvoor in de loop van de dag voldoende zonne-energie hebben opgeslagen. Dit werd voordien al gesimuleerd vanuit een virtueel "vluchtleidingscentrum" in het Koninklijk Meteorologisch Instituut in Ukkel, dat ook weersvoorspellingen voor de uiteindelijke historische vlucht zal leveren.
Rond de wereld
Piccard wil in 2013 rond de wereld vliegen met de Solar Impulse, in ongeveer vijftien dagen. Want er wordt in vijf etappes van normaal drie dagen gevlogen, omdat de enige piloot niet twee weken lang continu in de lucht kan zijn. De piloten zullen André Borschberg en Piccard zelf zijn.
Het vliegtuig heeft een spandwijdte van 63,4 meter en weegt slechts 1,6 ton. Op de vleugels zijn 12.000 fotovoltaïsche cellen bevestigd, die de benodigde energie produceren. De groep Solvay participeert financieel en technologisch in Solar Impulse. Op het vlak van engineering schraagt innovatie-adviseur Altran het opzet, terwijl ook het Europese Ruimtevaartbureau ESA en de Franse vliegtuigbouwer Dassault meedoen.
Tom Waes kan er misschien een liedje over zingen, wetenschappers hebben ontdekt dat een Mexicaanse vissoort soms een snor ontwikkelt om vrouwtjes te verleiden.
De vrouwtjes van de black molly blijken een snor heel aantrekkelijk te vinden. Daarom groeit er bij sommige mannelijke exemplaren soms een snor. En er is nog een reden waarom een snor zo populair is bij deze vissoort. Zo zouden de mannetjes hun snor gebruiken om de geslachtsdelen van de vrouwtjes te stimuleren.
Die ontdekking deden wetenschappers van de universiteit van Oklahoma. Ze wisten al lang dat de vissoort soms een snor ontwikkelt, maar het was niet geweten waarvoor die eigenlijk diende. Uit onderzoek blijkt nu dat de vrouwtjes liever in het gezelschap van een mannetje met snor zijn. (gb)
Zal het toekomstig interieur van een vliegtuig er zo uitzien?
Het is algemeen geweten: passagiers willen meer ruimte en vliegtuigmaatschappijen willen meer stoelen. Deze conflicterende wensen hebben een ontwerpbureau aan het denken gezet om het interieur van het vliegtuig aan te passen zodat beide partijen tevreden kunnen zijn.
Ontwerpers van de Britse firma 'Design Q' komen met de 'MaxCabin' op de proppen, een innovatief interieur waar passagiers tegenover mekaar komen te zitten in plaats van naast mekaar. Het doet wat denken aan de look van militaire vliegtuigen. Volgens 'Design Q' biedt dit ontwerp heel wat voordelen voor een luchtvaartsector in crisis. Maatschappijen, die de kosten willen drukken, zullen graag horen dat de 'MaxCabin' goedkoper is om te produceren. Bovendien zullen vijftig procent meer passagiers kunnen plaatsnemen in het vliegtuig.
De reizigers zullen volgens de ontwerpers sneller en veiliger het toestel kunnen betreden en weer verlaten. Het is echter wel duidelijk dat passagiers inboeten op comfort. Daarom benadrukt 'Design Q' dat dit ontwerp enkel geschikt is voor vluchten met een maximale duur van tachtig minuten. Bovendien is er niet voldoende ruimte om met een trolley te passeren, wat betekent dat reizigers zelf hun drank en voedsel moeten voorzien. (hlnsydney/kve)
De stad Tienen ging voor de exploitatie van het betalend parkeren een concessie aan met APCOA. In samenspraak met de firma, keurde de gemeenteraad op 24 juni ll. een wijziging van het parkeerreglement goed.
De periode van het betalend parkeren wordt met een uur ingekort. De retributie is verschuldigd op weekdagen en op zaterdag van 9 tot 18 uur. Voorheen was dit tot 19 uur.
Ook de retributie voor het langdurig parkeren, het zogenaamde halve dagtarief dat aangerekend wordt voor een parkeertijd langer dan twee uren, wordt aangepast van 12,50 naar 20 euro. Dit tarief geldt in de voormiddag van 09.00 tot 13.30 uur en in de namiddag van 13.30 tot 18.00 uur. Deze retributie wordt ook aangerekend wanneer er geen geldig parkeerticket achter de voorruit zichtbaar is, of wanneer de parkeertijd verstreken is. (Billen)