Eerste nachtvlucht van zonnevliegtuig uitgesteldxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De voor vandaag geplande vlucht bij dag en nacht van het revolutionair zonnevliegtuig Solar Impulse is wegens een technisch probleem voor onbepaalde tijd uitgesteld, zo heeft de Zwitserse luchtvaartavonturier Bertrand Piccard meegedeeld.
De Solar Impulse diende op te stijgen van de oosteljke Zwitserse luchthaven Payerne. Maar er viel een elektronische bestanddeel uit van het telemetriesysteem, waardoor de vluchtleiding in Paverne geen gegevens over de vlucht en vier motoren van elk 10 PK kon krijgen.
25 uur vliegen
Bedoeling was dat de Solar Impulse 25 uur in de lucht zou blijven, waarbij een zonnevliegtuig voor het eerst een hele nacht zou vliegen. Het moet daarvoor in de loop van de dag voldoende zonne-energie hebben opgeslagen. Dit werd voordien al gesimuleerd vanuit een virtueel "vluchtleidingscentrum" in het Koninklijk Meteorologisch Instituut in Ukkel, dat ook weersvoorspellingen voor de uiteindelijke historische vlucht zal leveren.
Rond de wereld
Piccard wil in 2013 rond de wereld vliegen met de Solar Impulse, in ongeveer vijftien dagen. Want er wordt in vijf etappes van normaal drie dagen gevlogen, omdat de enige piloot niet twee weken lang continu in de lucht kan zijn. De piloten zullen André Borschberg en Piccard zelf zijn.
Het vliegtuig heeft een spandwijdte van 63,4 meter en weegt slechts 1,6 ton. Op de vleugels zijn 12.000 fotovoltaïsche cellen bevestigd, die de benodigde energie produceren. De groep Solvay participeert financieel en technologisch in Solar Impulse. Op het vlak van engineering schraagt innovatie-adviseur Altran het opzet, terwijl ook het Europese Ruimtevaartbureau ESA en de Franse vliegtuigbouwer Dassault meedoen.
|