TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
02-09-2010
Neergestort vliegtuig
Belg aan stuurknuppel van neergestort vliegtuig Congo
De Belgische baas van luchtvaartmaatschappij Filair, Daniel Philemotte, zat zelf achter het stuur van het vliegtuig dat is neergestort in Bandundu, in het westen van Congo. Bij de crash vielen negentien doden, waaronder ook Philemotte.
De 62-jarige Daniel Philemotte was de piloot van het toestel, een Let-410, toen dat neerstortte op een 'aarden huis' in een buitenwijk van Bandunu, zegt de Congolese vicegouverneur van Bandunu, Vicky Mboso.
Volgens de Belgische ambassade in Congo was Philemotte al tien jaar ingeschreven bij het consulaat. Recent zou hij hertrouwd zijn met een Congolese. 'Het was een bekende zakenman', zegt een Belgische diplomaat, die anoniem wou blijven.
Het toestel kwam uit Kinshasa en miste zijn landing. Er kwamen negentien inzittenden om het leven, waaronder de bemanning. Twee inzittenden zouden het ongeval overleefd hebben.
De vicegouverneur schrijft het ongeval toe aan brandstoftekort, maar een technische expertise moet hierover uitsluitsel geven.
In Congo gebeuren disproportioneel veel luchtvaartongevallen. Alle plaatselijke maatschappijen, een vijftigtal, staan op de zwarte lijst van de Europese Unie, wat betekent dat ze Europa niet mogen overvliegen.
De Brusselse ontwerper Jean-Paul Knott zag de Belgische atleten Jonathan, Kevin en Olivia Borlée en Elodie Ouedraogo schitteren in zijn creaties. Ook de blondines Snezana Rodic (Sloveense hinkstapspringster) en Russisch 800 meter-loopster Katarina Kospeskaya in doorkijkbloes gaven het beste van zichzelf op de catwalk. Toen Snezana, Elodie en Olivia als een ware Belgische vlag met veel flair de show stalen, ging het applaus de hoogte in.
Ich wieët ni àch gélle dais jooër no Saaikerrock zé gon zien en ich wieët ni wà dà gélle do van vounk, màà do was begot vrieëd vuil lawààd. Alai, dà vounk ich tàch as ic hoep de met kwamp. Komt do ne jounge kadai no mich bé e pak brifkes in zèn Hanne tewélled dat ich do het e békk af an t spikkelaire wéër wà do allemoël te douwn was.
Asteblîeft se, menieër, zaide déa joung. t Es van de previnse dee n akse douwt taigen et lawààd. Ich moet bekinne dat ich e békke fieër was oemdà déa kadai taige mich menieër zaide. Màà touwn kraig ich dà brifke tegoei in doug. Sé, ne mins zo ver minder in zén pin schîete. Dò stond dò op dà ge van de previnse n serjuize vermindering kraig as ge staîpkes kàcht ver in eur oeëre te staike taigen het lawààd. Màà ge moet dan wel jounger zèn dan déttig jooer. En dà geëve se dan an ne mins déé bekanst twintig jooër gepààsionaid és. Dà jounk vollek van taidewo¨dig, dà pààst toch ni noë. Koste ze déa kadai ni béëter betald hémme ver ne ki an de knoppe gon te droëje vzer dà lawààd é béke stilder te zette. Dà zòn zaikes goeiekouper zén dan déé staîpkes. En dailleur, ich gon ne ki nò de previnse bélle ver te vroge wà ze gon douwn ver de minse déé s nachts wille slope.
De Britse Magnum-fotograaf Martin Parr heeft op het Internationale Fotografiefestival van Brighton een bijzondere collectie van obscuur talent samengesteld. Onder hen Nick Gleis. Deze Amerikaan fotografeert de privévliegtuigen van Afrikaanse dictators en andere staatshoofden. Hij kan uit veiligheidsoverwegingen niet vertellen welke foto bij welk staatshoofd hoort. Onderstaand Startrek-interieur blijft fascinerend, of het nu van Kameroen of Congo is.
Informatie die zeer nuttig is en waarbij men zich kan afvragen waarom de verkopers dat niet zeggen!
Toets op uw GSM: * # 06 # (dus: sterretje, hekje, nul, zes, hekje) en bij het laatste hekje verschijnt het serienummer van uw mobiele telefoon al op uw scherm.
Deze code is uniek. Noteer deze code en noteer die zorgvuldig (bijvoorbeeld in een map op u computer of in uw agenda).
Als iemand uw GSM steelt, telefoneert u naar uw operator en geeft deze code door. Uw telefoon kan dan volledig geblokkeerd worden, zelfs als de dief de simkaart verandert. U zult er waarschijnlijk uw GSM niet mee terugkrijgen, maar U bent er dan wel zeker van, dat de dief met Uw GSM niets meer kan aanvangen.
"We staan op het punt te bewijzen dat het universum geen schepper nodig heeft"
Natuurkundige wetten laten toe dat een heelal zichzelf uit het niets creëert beweert Stephen Hawking in nieuw boek
"Omwille van de wet van de zwaartekracht heeft het universum zichzelf weten te scheppen, uit het niets. De spontane schepping is de reden waarom al het andere bestaat, waarom het universum bestaat, waarom wij bestaan". Volgens Stephen Hawking staan we op het punt om de M-theorie of de "Theorie van alles" te ontdekken.
Het universum had om te ontstaan geen God nodig, zo zegt de Britse astrofysicus Stephen Hawking in een nieuw te verschijnen boek waarvan de krant The Times donderdag uittreksels heeft gepubliceerd.
"Heeft het universum een schepper nodig? Neen", antwoordt de beroemdste Britse wetenschapper. "De hand van God was niet nodig voor de creatie van het heelal, want dit heeft zichzelf gevormd, volledig logisch volgens de wetten van de fysica", aldus Hawking.
"Universum wist zichzelf te scheppen uit het niets" "Omwille van de wet van de zwaartekracht heeft het universum zichzelf weten te scheppen, uit het niets. Die spontane schepping is de reden waarom al het andere bestaat, waarom het universum bestaat, waarom wij bestaan".
"Het is dus niet nodig God in te roepen om het universum te activeren", besluit Hawking, die daarmee breekt met zijn eerdere visie. Die luidde dat het beschouwen van God als de Schepper van de kosmos niet vloekte met de wetenschap.
De theorie van alles is een (nog niet bestaande) theorie die de verschillende fundamentele theorieën in de natuurkunde met elkaar verenigt. Zo'n theorie zou alle elementaire deeltjes en de fundamentele natuurkrachten in één model samenbrengen. Dit model zou dan hebben gegolden in de allereerste minieme fractie van een seconde na de oerknal. Einstein trachtte in zijn laatste levensjaren al een unificatie van alle natuurwetten te bereiken.
Het op 9 september te verschijnen nieuwe boek "The Grand Design" haalt de theorie van Isaac Newton onderuit die zegt dat het universum zonder de hand Gods niet had kunnen ontstaan.
TIENEN - Er is weer een streekgerecht meer: wildpaté met het bier Zoeg. Twee cafébazen serveren het in hun eetcafé.
De idee om ermee te beginnen komt van de uitbaters Werner Thomas van Den Aflaat en Ronny Hendrickx van Dieu. 'Gastronomie met streekproducten raakt meer en meer in de mode', ervaren beiden. 'Waarom zouden we op die tendens niet inspringen?'
Werner was vroeger slager, bereidt de paté bij hem thuis en presenteert zijn klanten het lekkers op een houten plank. Ronny gaf de adviezen voor de samenstelling van een streekpaté, waarvan hij de ingrediënten niet graag prijsgeeft. Hij wil alleen kwijt dat er vlees in zit van wild, onder meer everzwijn en ook wel haas. 'De bereiding is puur ambachtelijk, met de hand en zonder bewaarmiddelen', licht hij toe.
Ook een vleugje van het Tiense bier Zoeg zit vermengd in de paté, die geserveerd wordt met warme rozijnen, gebakken witloof met spek, ajuinenconfituur, salade en een stukje brood. Het gerecht komt op de kaart als voorgerecht (12,9euro) of hoofdgerecht (16,9euro). Erbij pas uiteraard een glas
Zoeg, het bier van de dokters uit Tienen, dat onlangs weer op de martkt gebracht is door Miel Mattheus. Die is actief voor de Mediclowns en beide bazen schenken de winst van de verkoop van Zoeg aan zijn organisatie. 'Zoeg kent succes', vertelt Mattheus. 'In Tienen zijn er nu toch al zes cafés, die het schenken uit fles of uit het vat. Ik hoor dat vrouwen er verzot op zijn. Misschien heeft dat iets te maken met de zoete smaak.'
Waarom Thomas en Hendrickx het streekproduct lanceerden? 'Wij zijn weliswaar kenners van bieren, maar werken ook graag met streekproducten. Stoofvlees met Alpaïdebier en konijn met Lorejas bestaan al.'
TIENEN - De verzamelaars/restaurateurs van legervoertuigen werken zaterdag mee aan de Bevrijdingsfeesten.
Programma van zaterdag 4 september:
10-18u: oude foto's over de wereldoorlog op de Grote Markt.
14-14u30: rondrit van oude legervoertuigen, intocht via de Hoegaardse Poort (zoals in 1945).
14u30-17u: expo van legervoertuigen, doedelzakspelers, bands, springkastelen op de Grote Markt en animatie in winkelstraten.
15u30-16u: officiële herdenking van de bevrijding (heldensquare). De Tiense Militaria Club werkt mee aan de manifestatie en stelt een tentenkamp op aande Waterplankstraat (Bost).
Zaterdag kun je daar terecht vanaf 17u30 op een barbecue, gevolgd door dansavond.
Op zondag loopt er van 9 tot 12u.een militariabeurs. (R. Billen)
Tienen Draait Rond roept iedereen op om zoveel mogelijk dopjes bij te houden om op 10 oktober '10 alle 27 miljoen plastic dopjes te verzamelen op de Grote Markt.
Marijke Tritsmans: 'Eén blindengeleidehond kost ongeveer 27.200.000 flessendopjes. Een blindengeleidehond kost (aan opleiding e.d.) zon 15.000 euro, maar een blinde persoon hoeft daar niets voor te betalen. Omdat het Belgisch Centrum voor Geleidehonden vzw dit in zijn plaats bekostigt, heeft het nood aan sponsors en sympathisanten. Met deze recyclageactie wil Tienen Draait Rond de kosten verhalen op materiaal dat iedereen toch weggooit.'
'Alleen plastic schroefdopjes van drankflessen worden ingezameld. De opbrengst van de verkoop van de dopjes wordt rechtstreeks gestort aan het Belgisch Centrum voor Geleidehonden in Tongeren. Om geslaagd te zijn moeten alle zakken met dopjes ten laatste voor 20 uur op de Grote Markt aanwezig zijn.'
Iedereen die wil meedoen, kan zich melden via 101010intienen@gmail.com of via gsm 0484 46 0400. Er worden speciale zakken voorzien waarin de dopjes verzameld kunnen worden. Ook in het stadhuis wordt een zak geplaatst. (R. Billen)
VLD Jongeren willen kinderopvang in station of oude post
TIENEN - De VLD-jongeren rekenen op de organisatie van kinderopvang in het station van Tienen.
Vanaf 2012 krijgen verschillende Belgische treinstations kinderopvang. Pendelaars en NMBS-personeel kunnen ervan gebruik maken. De primeur is voor het station van Oudenaarde, met zo'n twintigtal plaatsen. Antwerpen-Centraal en Charleroi-Zuid volgen even later. Ook Oostende, Aarlen, Brussel-Zuid en Luik-Guillemins worden mogelijk uitgerust met kinderopvang.
De NMBS zoekt voor de kinderopvang geschikte ruimtes in haar stations en brengt deze in orde. Daarna worden deze verhuurd aan een professionele uitbater, gecontroleerd door Kind en Gezin.
'De voorbije jaren is het aantal plaatsen voor gesubsidieerde kinderopvang in het Vlaamse Gewest sterk toegenomen. Desondanks zijn wij samen met Open VLD Tienen van mening dat het aanbod de toenemende vraag blijft achterna hollen', stellen de liberale jongeren. '
Een kinderdagverblijf gekoppeld aan het NMBS station van Tienen (waarom niet in het voormalige postkantoor?) zou dan ook een schot in de roos zijn, in een stad waar er op dit ogenblik een gebrek is aan kinderopvang, stelt voorzitter Pascal Wiliquet.
'De stad miste reeds een kans om in het voormalige Junior City een kinderdagverblijf te voorzien. Hopelijk laat het stadsbestuur deze kans niet liggen en kan ze de NMBS overtuigen om aan het station van Tienen een kinderdagverblijf te koppelen.'
TIENEN - Roger Van Geerteruy, algemeen directeur, kondigt bijkomende investeringen aan in het metaalbedrijf Affilips.
Van Geerteruy komt uitgebreid aan het woord in het maandblad van Voka. Hij wijst op de miljoeneninvestering in een nieuwe fabriekshal in Tienen. 'Binnenkort staan er nieuwe investeringen op stapel van een paar miljoen euro om nabewerkingsmachines over te brengen naar die hal', zo luidt het.
Affilips zoekt nog personeel met het juiste profiel. het bedrijf betreurt dat door de jongste crisis goed krachten zijn afgevloeid: 'Je verliest plots zes maanden van opbouw aan kennis. Mensen die bij ons goed presteerden blijven ook geen maanden beschikbaar op de arbeidsmarkt.(...).'
'Normaliter is tachtig procent van ons personeel in vaste dienst. Dat wil zeggen dat twintig procent in tijdelijke loondienst werkte. Door de economische crisis werden alle tijdelijke contracten uitgedoofd, eind 2008- begin 2009. Onze productie is toen gehalveerd.' (R Billen)
Ex-zwemkampioene Inge de Bruijn is een van de vele modellen voor lingeriemerk Sapph. Ze zou binnenkort dan ook te bewonderen zijn in Holland Herald, het magazine van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM. Maar die vinden de viervoudige olympisch kampioene 'te sexy'. Waardoor de advertentie werd geweigerd.