Voor 10.10.10 in Tienen. zoekt de Erfgoedsite minstens honderd Romeinen om een legioen te vormen op de Grote Markt.
Op 10 oktober '10 organiseert de handelaarsorganisatie Tienen Draait Rond samen met de stad Tienen een groot stadsfeest rond de tienen in de datum. Bernard Van Daele, alias Quintus, en Eva Vansteene van de Erfgoedsite Tienen hebben deze uitdaging aangenomen. Hiervoor gaan ze nu samen met Tienen Draait Rond op zoek naar minimum 100 vrijwilligers die op zondag 10 oktober 10 deze opdracht tot een goed einde willen brengen.
Het is de bedoeling dat iedereen zelf en samen met ons aan de slag gaat om zich uit te dossen als een echte Romeinse soldaat. Een harnas in elkaar knutselen kan met karton en een streepje grijze verf. Of misschien heb je wel ergens een Romeins pak liggen, of ken je iemand die er eentje voor jou wil maken.
Op zondag 10 oktober 10 verzamelen alle uitgedoste Romeinse soldaten om 16.00 uur aan museum het Toreke.
Heb je zin om deel te nemen aan dit groot evenement? Schrijf je dan snel in bij Eva Vansteene (tel 016 80 56 62, eva@erfgoedsitetienen.be). (R. Billen)
TIENEN - Op de Grote Markt vindt zondag om 15uur een volksvergadering plaats over het 10.10.10-evenement op 10 oktober. Dan worden de tien Tiense uitdagingen voorgesteld. Een van de uitdagingen luidt: bouw de grootste suikerklont. Een kolfje naar de hand van de Tienenaars. (IBO)
Hans Engels, Bart Adriaens en Anthony Caere willen in 2010 de wereld rondvliegen. Niet met een lijntoestel of luchtballon, maar met een zelfgeknutseld éénmotorig vliegtuigje.
The Flying Juniors zijn drie ambitieuze jonge kerels die hun passie voor vliegen, avontuur, reizen en originele uitdagingen trachten te combineren. Ze zullen in september 2010 een poging ondernemen om als eerste Belgen in 23 dagen rond de wereld te vliegen waarbij alle oceanen zullen worden overvlogen.
Het éénmotorige vliegtuig, waarmee ze hun tocht zullen afleggen, is een Belgisch ontwerp en is volledig zelf geassembleerd. De Mission M212 zal de drie jonge twintigers in 21 etappes over een afstand van 38.855 kilometer tegen een maximumsnelheid van 250 km per uur de aardbol rondbrengen. Op zaterdag 12 september 2009 onthulden ze op de groenplaats in Antwerpen hun vliegtuigje al aan het publiek, hoewel het nog niet helemaal af was.
Heb je zelf een tip of heb je opmerkingen over ons project, laat het ons gerust weten in ons gastenboek.
U kunt zelf ook uw steentje bijdragen en hiermee rechtstreeks een bijdrage doen voor het goede doel. Hiervoor werken de Flying Juniors samen met Amade. Amade is de "Wereldvereniging Hulp aan Kinderen" en heeft als doel materiële en morele steun te geven aan kansarme kinderen, zowel in België als in het buitenland. Meer info over deze organisatie kan u vinden op de website van Amade.
Naam: Bart Adriaens (pilot) Leeftijd: 29 jaar (° 19 november 1980) Woonplaats: Jabbeke Opleiding/Bezigheden: Licentiaat Handelswetenschappen (Vlekho, Brussel en UPMF, Grenoble), M.A. in European Integration (University of Durham, UK). Werkt als Ground Operations Manager bij Jetairfly in Brussel. Korte beschrijving: Bart is veeleisend, beetje perfectionistisch, een wereldburger, een controle-freak, de ondernemer en organisator van de groep. Eén van zijn leuzen is failing to prepare is preparing to fail. Hij werd privépiloot op zijn zestiende.
Naam: Hans Engels (pilot) Leeftijd: 24 jaar (° 24 juni 1985) Woonplaats: Schilde Opleiding/Bezigheden: Afgestudeerd als lijnpiloot, en momenteel als copiloot actief in de zakenluchtvaart. Verder is hij ook vlieginstructeur op de Ben Air Flight Academy in Antwerpen en vliegt hij ook nog freelance als beroeps-helikopterpiloot. Korte beschrijving: Hans is een jonge gemotiveerde luchtvaartenthousiast; die gemakkelijk en correct is in de omgang. Met zijn professionele carrière en vliegervaring is hij een goede aanwinst voor het team. Nu en dan eens wat droge humor op het juiste moment kan er voor hem ook altijd wel bij.
Naam: Anthony Caere (pilot) Leeftijd: 29 jaar (° 23 januari 1981) Woonplaats: Oostkerke Opleiding/Bezigheden: In Zeebrugge volgde hij de richting auto-elektronica, gevolgd door een specialisatiejaar in LPG. Met dit diploma op zak kon hij aan de slag als meestergast in de Peugeot-garage te Knokke. Sinds 2005 werkt hij als marshaller (seingever) op de luchthaven van Oostende. Korte beschrijving: Inschikkelijk karakter (het Westvlaamse tis mien al geliek komt vaak uit zijn mond), uiterst praktische & technische aanleg (de handige Harry), een sociale kerel die vlot omgaat met alle soorten mensen, kan moeilijk neen zeggen en heeft een afkeer van boeken en theorie. Anthony is volop bezig met de bouw van het toestel. Hij werd privépiloot op zijn 21e.
Amade"Wereldvereniging Hulp aan Kinderen"
De internationale vereniging AMADE (Association Mondiale des Amis de l' Enfance) werd in 1964 onder de bezielende kracht van Prinses Grace te Monaco opgericht en haar huidige voorzitster is prinses Caroline van Hannover. Die vereniging omvat thans twintigtal nationale afdelingen waarvan de VZW Amade België de oudste is, gesticht in 1965- 1966.
Naast de nationale afdelingen zijn er ook zes gewestelijke afdelingen in Antwerpen, Henegouwen, Limburg, Oost-West-Vlaanderen, Brussel, Luik en Namen. AMADE heeft als niet-gouvernementele organisatie een adviserend statuut bij de UNESCO en de Raad van Europa. Haar doel is de materiële en morele ondersteuning aan kinderen in moeilijkheden, zonder onderscheid van nationaliteit, ras of mening.
Onder de Hoge Bescherming van H.K.H. Prinses Astrid van België treedt AMADE België op ten gunste van kinderen die lijden aan een handicap of zware chronische ziekten, slachtoffers van mishandeling of seksueel misbruik, wanneer een gezin niet beschikt over de nodige middelen om de lasten te dragen van een behandeling. Talrijke gevallen worden door de sociale dienst van de Koningin gemeld. Bovendien, met de hulp van het Vertrouwenscentrum te Antwerpen en door het inkomen uit de "Stichting Syndroom van het mishandeld en verwaarloosd kind wordt een bijzondere opleiding gegeven aan personen die ten gunste van slachtoffers moeten handelen: geneesheren, opvoeders, advocaten, magistraten, leden van de politie. AMADE België werkt uitsluitend met vrijwilligers en zij ontvangt geen subsidies. Giften en opbrengsten van culturele activiteiten worden besteed aan de ondersteuning van kinderen en jongeren tot 18 jaar.
Indien u interesse heeft in onze organisatie kan u contact opnemen met Jan Engels 0475/441.888 (jan.engels@engels.be). U kan VZW Amade Antwerpen ook financieel steunen door middel van een gift. Giften vanaf 30,00 euro of meer zijn fiscaal aftrekbaar. Rekeningnummer Amade Antwerpen: 320-0118216- 43. Een fiscaal attest wordt u later toegezonden.
Kasteel van Horst krijgt restauratiepremie van 800.000 euro
Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois (N-VA) heeft een restauratiepremie van zo'n 800.000 euro goedgekeurd voor de eerste restauratiefase van het kasteel van Horst in Holsbeek (Vlaams-Brabant). De werken aan de waterburcht, de thuisbasis van stripfiguur De Rode Ridder, starten in oktober-november 2010.
Het kasteel van Horst dateert grotendeels uit de middeleeuwen, maar kreeg pas in de 17e eeuw zijn huidige uitzicht. Toen werd de binnenplaats volledig omsloten door gebouwen. In het interieur zijn ook grote stucplafonds aangebracht, geïnspireerd op de teksten uit de "Metamorfosen" van dichter Ovidius. Sindsdien is het uitzicht van de burcht nog nauwelijks veranderd.
Het kasteel heeft al langer een opknapbeurt nodig. In een eerste fase worden onder meer de oude ridderzaal en de ruwbouw hersteld. Daarbij zal volgens het kabinet van minister Bourgeois een werfweg aangelegd worden over de kasteelvijver.
10 miljoen euro
De volledige restauratie van het kasteel kost naar schatting tien miljoen euro. Erfgoed Vlaanderen, dat het kasteel sinds 1996 in erfpacht heeft, ging op zoek naar privé-investeerders. Voor de restauratie kan ook gerekend worden op 575.000 euro aan Europese subsidies.
De eerste fase van de restauratie zou zo'n vier miljoen euro kosten. De werken zouden in het najaar, met name in oktober-november, starten. Over een vijftiental jaar zou het kasteel in z'n volle glorie hersteld moeten zijn.
LEUVEN/HOEGAARDEN - De bonden en directie bij AB InBev zitten opnieuw samen. Ter discussie: de krimpende biermarkt, de verschuiving van de verkoop van de cafés naar de warenhuizen en de betere benutting van de capaciteit.
Begin januari van dit jaar lagen de brouwerijen van Leuven en Hoegaarden twee weken stil door de blokkade door de vakbonden. Die was een gevolg van de aankondiging van de directie dat er bijna 180 jobs in Leuven en een baan in Hoegaarden zouden sneuvelen. Na twee weken syndicale acties, mislukte verzoeningsvergaderingen, stakingsposten die uitgroeiden tot openluchtcafés en een drooglegging, die het hele land bedreigde, trok de directie de herstructurering in. Maar daarmee zijn de problemen die Anheuser-Busch InBev dwong om de ontslagen aan te kondigen niet van de baan. Goed acht maanden na de blokkade zitten directie en bonden weer rond de tafel. De afgelopen maanden waren er al verschillende gesprekken, maar vanaf dinsdag wordt het menens. Dan moet gezocht worden naar oplossingen voor de uitdagingen waarvoor ABInBev in België staat.
Volgens Eric Lauwers, verantwoordelijk voor de Benelux en Frankrijk, vat de directie de gesprekken alvast aan 'zonder enige intentie op tafel'. 'We zijn ervan overtuigd dat onze geproduceerde volumes in de toekomst kunnen toenemen. Er is geen betere garantie voor werkzekerheid en groei van onze vestigingen dan dat. Daarvoor zijn extra investeringen nodig en moeten we verder inzetten op innovatie. Investeren doen we overigens al: in 2010 zelfs vijftien miljoen euro meer dan aanvankelijk voorzien', zegt Lauwers.
Sociale dialoog 'Maar we mogen ook niet blind zijn voor de uitdagingen. De verkoop van bier in de cafés daalt structureel, maar stijgt in de warenhuizen. De klant drinkt ook andere merken en op andere momenten. Met die uitdagingen in het achterhoofd moeten we ons afvragen hoe we onze capaciteit maximaal kunnen benutten, hoe we een synergie kunnen vinden binnen onze merken, efficiënter zijn en centraliseren waar nodig. De blokkades van januari hebben ons tijdens de eerste jaarhelft pijn gedaan, maar we hebben de afgelopen maanden veel geïnvesteerd in de sociale dialoog. Daarom hoop ik met onze sociale partners op zoek te gaan naar oplossingen.'
Er zitten ongeveer honderd vakbondsmensen uit het hele land mee aan tafel. Annemie Plessers van bediendenbond LBC-NVK weet niet wat ze moet verwachten: 'Tijdens de gesprekken in juni borrelden van de verschillende afdelingen zoveel opmerkingen naar boven dat de bijeenkomsten telkens erg lang duurden. Ik heb echt geen idee waarmee de directie nu op de proppen zal komen.'
Haar collega Roger Vanvlasselaer (BBTK) heeft goede hoop: 'Uit de verschillende berekeningen leid ik af dat als er al een eventuele inkrimping van het personeel komt, die in ieder geval beduidend lager zal zijn dan aanvankelijk voorgesteld. Daarmee levert de directie meteen het bewijs dat wij in januari gelijk hadden en dat de aangekondigde herstructurering veel te drastisch was.'
Gezond wantrouwen Maar dat betekent niet dat alles koek en ei is bij de Belgische vestigingen van 'swerelds grootste brouwer. 'De directie heeft ons de afgelopen maanden getoond dat ze haar huiswerk heeft gemaakt', meent Vanvlasselaer. 'De zaken zijn beter uitgewerkt en bestudeerd dan in januari toen met de natte vinger honderden ontslagen op tafel werden gelegd. Maar het is niet dat er een blindelings vertrouwen is. Een gezond wantrouwen heerst er en dat blijft nodig omdat de Belgische directie binnen de internationale structuur van AB InBev bijzonder weinig armslag heeft', meent hij.
Volgens Luc Gysemberg (ACV) vinden de gesprekken van dinsdag nog steeds plaats in een sfeer van wantrouwen. 'Hoe je het ook draait of keert, de directie wil nog steeds bezuinigen omdat er een productieverlies is. Dat is niet verandert in vergelijking met januari. Voor ons blijft dat moeilijk verteerbaar omdat de werkdruk al zo hoog is. Bovendien probeert de directie te lobbyen bij de nationale vakbonden en worden plaatselijke afgevaardigden onder druk gezet', zegt Gysemberg. 'Dat is niet meteen de goede sfeer om opnieuw rond de tafel te zitten. Ik hou hoe dan ook rekening met een warme herfst.'
Al jaren duikt met regelmaat van de klok een dierenprint op in het modebeeld. Soms een zebramotief, dan weer in het roze of het blauw, maar de populairste print blijft de luipaardprint. Wij onderzoeken wat iedereen zich afvraagt: waarom?
1) Wild thing Iemand die (al dan niet subtiel) een luipaardprint draagt, heeft één duidelijke boodschap voor de wereld: opgelet, geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Voor mannen is de boodschap: 'wild thing'... en dan vooral in de slaapkamer. Het is een look met een sterke uitstraling, en welke vrouw wil nu niet de concurrentie overtroeven?
2) Gemakkelijk Als je je aan enkele basisregels houdt, is dit best een gemakkelijke trend. Combineer met zwart, enkele gouden juwelen en basis make-up en het effect is exponentieel méér dan het werk dat je er in hebt gestoken.
3) Accessoires Een paar schoenen, een zachte handtas of een sjaaltje: meer heb je niet nodig om de luipaardlook te adopteren én gemakkelijk te dragen.
4) Burlesque De luipaardprint is een dankbare print voor wie een meer burlesque look wil dragen. Een rechte pony, pikzwart of stroblond haar, rode lippen en een retrosnit zijn voldoende.
5) Celebs doen het ook Het is niet altijd een goede regel, maar als celebs het dragen, waarom jij dan niet? Bovendien kan je leren uit hun fouten!
Al zijn er ook gevaren verbonden aan deze look, en misschien wel meer dan voordelen.
- Wie niet oplet, kan algauw goedkoop en sletterig overkomen.
- Echt bont wordt dan wel gebruikt voor ontwerpers, het is en blijft een fashion faux pas.
- Fake bont draagt ook algauw bij tot het 'slet-effect'. Hou het subtiel of gebruik het al grapje.
- Deze trend is niet voor muurbloempjes! Wie de trend niet weet te dragen er niet staat, maakt zich alleen maar belachelijk. - Combineer dit niét met een andere dierenprint.
- Sommige kledingstukken lenen zich beter tot de print dan andere: een sjaaltje, een zonnebril, een mini-jurk: ja; een legging: niet dus.
- Op een retrobadpak na, is de luipaardprint vooral een wintertrend. Hang het dus op tijd weg - en haal het op tijd weer boven!
Bekijk de luipaardprint bij celebs in onderstaande fotoreeks.
Ook Serena Williams gezien tijdens de halve finale van haar zus Venus tegen Kim Clijsters op de US Open? Of was dat nog iemand anders?
Akkoord, ze keek sip toen ze zag hoe haar één jaar oudere zus de duimen moest leggen tegen onze Miss America. Maar er waren nog andere dingen aan de hand dan alleen maar haar steile haar en trieste blik. Het leek wel een nog onbekende zus van Serena en Venus en dochter van de alerte pa Richard Williams. Maar neen dus, daar zijn we intussen zeker van. Het was wel degelijk Serena, de beste tennisster van haar tijd.
Bij de Engelse krant Daily Mail zijn ze nog van iets anders zeker: Serena Williams onderging een neusoperatie. Dat is de reden voor haar nieuwe gezicht. Volgens Daily Mail is dit niet het werk van een begaafde schminkster maar van een uiterst bekwaam plastische chirurg. Zo zou ze komaf willen maken met haar te mannelijk gezicht, een kritiek waar ze volgens ingewijden heel veel problemen mee zou hebben. Nu, als dit het werk van een plastisch chirurg was, is het een man die zijn vak kent. Was het een schmink(st)er die zijn kunsten op haar botvierde, dan is de nieuwe gouddelver van Hollywood bekend. Serena zag er beeldig uit.
Tijd voor een operatie heeft het nummer van 1 van de wereld in ieder geval genoeg gehad. Op 15 juli liep ze in München immers een vreemde blessure op: in een restaurant trapte ze in een stuk glas. Misschien sprong het wel zo hoog op dat het haar neus raakte waardoor een operatie plots noodzakelijk werd.
Een Russisch passagiersvliegtuig met 81 mensen aan boord heeft na een stroomstoring op grote hoogte toch een miraculeuze noodlanding gemaakt in Siberië. De Tupolev TU-154 was onderweg naar Moskou.
De piloten kregen halverwege de vlucht te maken met een complete stroomuitval. Ze moesten aan hoge snelheid, zonder werkende vleugelflappen en zonder navigatie-apparatuur het toestel aan de grond proberen te zetten
Klap
De enige landingsbaan in de wijde omgeving was een in onbruik geraakte landingsplaats voor helikopters en kleine vliegtuigen op een militaire basis. Het passagiersvliegtuig landde met een klap op de door onkruid overwoekerde landingsbaan, schoot er weer vanaf en kwam uiteindelijk 200 meter verder tot stilstand in de modder in een bos. Als bij wonder bleven de 72 passagiers en negen bemanningsleden ongedeerd tijdens de landing, die door luchtvaartexperts een echt mirakel wordt genoemd.
Vervangtoestel
Het gaat om een vliegtuig van Alrosa Mirny Air Enterprise, dat eigendom is van diamantreus Alrosa. De ongedeerde passagiers zijn volgens Russische media met een ander vliegtuig naar Moskou gebracht. Twee passagiers gingen niet mee met het andere toestel, en verkozen een 1.500 kilometer lange treinrit.
Slang zet Filipijns eiland halve dag zonder stroom
Een compleet Filipijns eiland is zonder stroom komen te zitten door een slang. Het reptiel was een elektriciteitscabine binnengeslopen en heeft daar een kortsluiting veroorzaakt. Dat meldt de tv-zender ABS-CBN.
Het incident deed zich voor op het eiland Bohol dat erg in trek is bij toeristen. Het duurde een halve dag eer de panne hersteld was.
Arbeiders van de elektriciteitsmaatschappij vonden de dode slang in de stroomcabine. Het dier was geëlektrocuteerd.
Vliegen naar ontwikkelingslanden is maar liefst dertien keer gevaarlijker dan naar eerstewereldlanden, wijst een nieuwe studie uit. Wie naar landen als de States, Australië of Japan vliegt, heeft één kans op veertien miljoen om te sterven tijdens een crash. Wie dat doet naar landen in groei, zoals Brazilië, Taiwan of India, heeft één kans op twee miljoen. Vlieg je naar derdewereldlanden zoals er zijn in Afrika of Latijns-Amerika, loopt de crashrate serieus op: maar liefst één op 800.000.
Singapore en Hongkong Arnold Barnett, een Amerikaanse professor aan het 'Massachusetts Institute of Technology's Sloan School of Management' die al veel onderzoek heeft gedaan naar veiligheid bij het vliegen, komt met die cijfers op de proppen op basis van data uit de periode 2000-2007. Barnett heeft het dus over een duidelijk verschil in de vliegveiligheid. "Dat is geen vage indruk, er is een groot systematisch verschil. Ook binnenlandse vluchten in die landen zijn daaraan onderhevig."
"Zelfs Singapore of Hongkong, waar ze wel de inkomens en de levenskwaliteit van een eerstewereldland hebben, leunt statistisch dichter bij de ontwikkelingslanden aan. Ze hebben hun achterstand nog niet goedgemaakt."
Eerbiedigen van autoriteit Toch is Barnett, die geïnteresseerd raakte in de veiligheid rond vliegreizen omdat hij zelf grote vliegangst heeft, van oordeel dat de veiligheid wereldwijd toeneemt. "Eén op 800.000 is eigenlijk best weinig", vervolgt hij. "We spreken hier over veilig en heel veilig, niet veilig en gevaarlijk."
Ook culturele verschillen zijn bepalend volgens Barnett. "Zoals het eerbiedigen van autoriteit. Voor sommigen heeft de piloot altijd gelijk, zelfs als hij verkeerd is. Ook individualisme en het vermogen om problemen zelf op te lossen, spelen mee in de verschillen."
Dit jaar hebben zich acht ongelukken met passagiersvliegtuigen voorgedaan waarbij doden vielen. Alle acht vonden ze plaats in ontwikkelingslanden.
Kim Kardashian boos omdat Playboy blootfoto's publiceert
Playboy heeft op zijn website 25 nooit eerder getoonde naaktfoto's van Kim Kardashian vrijgegeven, van blootsessies uit 2007. Daar is Kim boos om.
De foto's zijn enkel bestemd voor leden van de Playboy Cyber Club, maar Kim wil die oude koeien niet meer uit de gracht halen. Eerder dit jaar bekende ze dat ze spijt had dat ze, op aandringen van haar moeder, naakt voor het mannenblad poseerde. "Ik voelde er me ongemakkelijk bij. 'Ga ervoor', drong mama aan, 'misschien vragen ze je nooit meer. Onze show is nog niet op tv, niemand weet wie je bent. Doe het en je zal mooie foto's hebben om naar te kijken als je zo oud bent als ik'", verklaarde Kim. Enkele maanden poseerde zo toch mooi weer in haar evakostuum voor Harper's Bazar.