Ere wie ere toekomt: Brussels Airlines communiceert goed, de laatste jaren. Beter dan in de SNBA periode, beter dan de communicatie capriolen van Sabena vroeger. Resultaat: wanneer een senior executive van Brussels Airlines spreekt, wordt er geluisterd. Daardoor kon Bernard Gustin vorige week enkele rake boodschappen geven.
Op het eerste gezicht had Bernard Gustin een moeilijke boodschap, vorige week. Eigenlijk moest hij een winstwaarschuwing geven. Dat is één van de minst leuke opdrachten voor een CEO: komen vertellen dat het minder goed gaat dan gepland. Maar Bernard Gustin deed het met verve, en hij slaagde erin nog een aantal andere boodschappen te lanceren. Conclusie van het hele verhaal: Brussels Airlines heeft het niet gemakkelijk, maar het bedrijf blijft op koers. Nu is het aan de overheid om haar koers op vlak van luchtvaartbeleid te beginnen bepalen.
De stijgende fuel prijzen maken het geen enkele airline ter wereld gemakkelijk, ook Brussels Airlines heeft het moeilijk. Maar dat is niet alles: marktleider zijn op een aantal moeilijke Afrikaanse bestemmingen is deze dagen ook geen cadeau. Met name door de problemen in Senegal en Ivoorkust ging heel wat omzet verloren, terwijl de extra kosten zich nog steeds opstapelen. De combinatie van deze elementen zou pakweg vijf, zes jaar geleden waarschijnlijk de luchtvaartmaatschappij aan de rand van de afgrond hebben gebracht. Vandaag kan Gustin deze situatie gebruiken, om rustig een aantal strategische punten te maken. Dat heet: van een nadeel een voordeel maken.
Eerst en vooral stelt de CEO iedereen gerust: Brussels Airlines komt niet in liquiditeitsproblemen. Er is een mooie cashreserve én de kredietlijnen zijn solide. Vervolgens richt hij zijn pijlen op de Belgische regering(en). Met een heel slim gekozen zin: Wij willen geen geld. Wij willen een goed, duidelijk beleid. Met andere woorden: politici, doe uw werk zodat wij ons werk kunnen verder zetten.
Gustin gaat heel verstandig om met het fenomeen Ryanair. Hij valt de lowcost carrier niet aan, hij hekelt hun politiek van supplementen niet: die strijd laat hij over aan de salesmensen. Gustin schiet op een hoger niveau: hij hekelt het subsidiebeleid van de Waalse regering, en stelt gewoon dat de concurrentie niet eerlijk gevoerd wordt. Fair enough.
Vervolgens raakt hij een tweede beleidsprobleem aan: de strategie van de NMBS. Weer zon goed gekozen one liner: de NMBS is heel goed in het aanvoeren van passagiers voor Schiphol en Charles De Gaulle. Wij vragen gewoon dat ze dat even efficiënt doen voor Brussels Airport.
Dit is een voorbeeld van uitstekende, doordachte communicatie. Hoe komt Brussels Airlines uit dit verhaal, wat is de perceptie van de gemiddelde lezer? Eenvoudig samengevat: onze flag carrier heeft het moeilijk, maar dat is logisch gezien de turbulente tijden. Toch houden zij het hoofd koel, en ze wijzen op een volwassen, beheerste manier op een aantal structurele problemen, waarvoor oplossingen moeten komen. Einde verhaal, geen tegenspraak mogelijk. Ik denk dat Brussels Airlines zich in een hele goede positie gemaneuvreerd heeft voor een mogelijk gevecht tegen een spook dat om de zoveel jaar terug komt: een extra belasting op business en first class tickets. Bernard Gustin heeft alleszins de eerste communicatieslag al gewonnen. (Travel Industry)
Brussels Airlines noteert 46 procent meer passagiers
Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines heeft tijdens de maand april 486.653 passagiers vervoerd. Dat betekent een stijging met 46 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. De groei is in een belangrijke mate te wijten aan de aswolk van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull in april vorig jaar, waardoor het Europese luchtruim tijdelijk moest worden gesloten. Daardoor moesten de vliegtuigen gedurende vijf dagen aan de grond worden gehouden. Brussels Airlines heeft het daarnaast echter ook over een naar eigen zeggen aanhoudend positieve passagiersontwikkeling. Er wordt daarbij opgemerkt dat de groei ook te danken was aan een toename van het zetelaanbod, de commerciële strategie en de prijzenpolitiek van Brussels Airlines. Op de Europese vluchten werd een groei met 47 procent opgetekend. Bij de Afrikaanse bestemmingen werd een toename met 32,5 procent genoteerd. (MH) hln
Het zijn niet enkel machtige mannen die op seksavontuur trekken. Steeds meer kapitaalkrachtige en succesvolle vrouwen geven toe aan seksuele avontuurtjes, zo blijkt uit recent Nederlands onderzoek.
Kranten staan volgepropt met seksschandalen van machtige mannen. De afgelopen week werd Dominique Strauss-Kahn, 's werelds meest krachtige bankier, beschuldigd van verkrachting. Ook megaster Arnold Schwarzenegger zou minstens één liefdeskind met zijn huishoudster hebben verwekt. Maar de tijd dat enkel de heren op seksavontuur trekken, lijkt voorbij. Ook alfavrouwtjes gebruiken hun macht om te jagen op jongere mannen voor een snelle flirt.
Machtspositie
Volgens professor Joris Lammers van de universiteit in Tilburg tonen ook succesvolle vrouwen hun machtspositie als het op seks aankomt. Net als mannen geven ze toe aan de sensatie van illegale lunchafspraakjes en zoeken ze de pure opwinding op. Daarbij voelen ze evenmin de minste schuld of schaamte bij hun seksuele uitspattingen.
Moraliteitsbesef
De professor onderzocht het overspelig gedrag bij meer dan 1500 zakenlieden van topexecutives tot gewone werknemers. De resultaten geven een krachtige link weer tussen macht en ontrouw, ongeacht het geslacht. Macht ondermijnt het moraliteitsbesef en verhoogt het nemen van risico's. Het effect bij vrouwen is net zo groot als bij mannen. (lvl) hln
Ja, wàtte.... Als dit waar is, hebben wij , authentieke Belgen, in tegenstelling tot 'vreemdelingen-Belgen' in 5 jaar geen enkele kans meer om bij de verkiezingen nog een slag thuis te halen...... Is de standaard Belg (jij en ik dus) nu echt zo lui en dom en klakkeloos aanvaardend dat hij wel eens zucht vanuit z'n zetel en er voor de rest niks aan doet??!!? Niet verwonderlijk dat die politiekers hier dan zo maar hun goesting doen.
Hallucinant.. Ga zitten alvorens u dit leest !!
In een vraaggesprek met Jo Vandeurzen van de CD&V beschrijft Luc Van der Kelen in HLN wat de nieuwe "verstrenging" (!!!) van de snel-Belgwet zoal betekent. Het is werkelijk verbijsterend om te lezen wat er achter de rug van de gewone Vlaming door dit linkse parlement allemaal wordt uitgevreten.
Wat denkt u van deze:
Alle meerderjarige kinderen van een vreemdeling die Belg werd en in België woont, krijgen automatisch het recht op de Belgische nationaliteit, zonder dat ze nog naar België moeten komen. Ze zullen alles kunnen regelen vanuit hun eigen land. Ze hoeven verder geen enkele band met België te hebben! . Het volstaat dat ze een ouder hebben die naar België emigreert en zich laat naturaliseren. Daarna volgt de hele clan in het buitenland: meerderjarige kinderen, hun kinderen enzovoort. Na een tijd heb je in alle landen hele kolonies Belgen.
"De hele wereld Belg" lijkt wel een devies van de regering, dwars tegen alle Vlaamse partijen in !! Met nieuwjaar een kaartje sturen volstaat om de "band" aan te tonen tussen de Belg en de kandidaat-Belgen!!! Indien er twijfel bestaat over die band, die trouwens de enige voorwaarde is (!) om Belg te kunnen worden, MOET HET PARKET NAAR HET LAND VAN DE KANDIDAAT-BELG GAAN OM GINDER DE ZAAK TE GAAN ONDERZOEKEN !!!!! Onze parketten hebben in België toch weinig of niets te doen.
Je moet hier dus nooit geweest zijn, maar je kan wel stemmen en alle rechten van een Belg uitoefenen . Een betere en snellere methode om de islam te verspreiden werd nog nergens ter wereld uitgevonden, en het zal van België in de kortste keren een islamstaat maken.
Een volgens Vandeurzen veel toegepaste "truuk" in België is de volgende: zwangere vrouwen komen als toerist naar België en bevallen hier. Ze geven het kind niet aan bij hun ambassade. Volgens de Belgische wetgeving is dat kind dan statenloos, en heeft het dus recht op de Belgische nationaliteit. Op basis daarvan eist de moeder een verblijfsvergunning, waarmee ze naar het OCMW stapt voor een leefloon. Tenslotte kan ze dan, als ze lang genoeg in het land is, zelf de nationaliteit aanvragen.
Vandeurzen besluit: "Laurette Onckelinx heeft de aanpassing van de snel-Belgwet weggemoffeld in een verzamelwet met diverse bepalingen. Zo moet er niet apart over gestemd worden.
Wanneer zullen de ogen van de ongeïnteresseerde, zelfgenoegzame, volgevreten en ongelooflijk domme Vlamingen eindelijk opengaan? Zich laten hersenspoelen door de linkse VRT en de gesubsidieerde media is uiteraard gemakkelijker dan zelf een kritisch oordeel te vormen over deze (zeker voor onze komende generaties) totaal rampzalige maatregelen!!!
De Louis é den eerste prijs gewonne met den tombola van de fanfare.
Ne rondvlucht mé nen F 16 van de luchtmacht.
Louis biedt zich aan op Kleine Brogel om zijn prijs in ontvangst te nemen.
Piloot : " Trek dit drukpak aan en zet u achteraan, ik zal de intercom van uw helm aanzetten zodat je altijd met mij kunt converseren indien je iets wil zeggen "
Weg zijn ze en de piloot beslist om een kleine demonstratie te geven en stijgt bijna verticaal op.
Louis : " Da haddek gepeist! "
Piloot hoort dit maar vliegt verder met een enorme bocht naar links.
Louis : " Da haddek gepeist! "
Piloot hoort dit ook maar vliegt verder en doet een enorme bocht naar rechts.
Louis : " Da haddek gepeist! "
Piloot vindt dit toch raar maar geeft als grote finale een driedubbele looping ten beste voor Louis.
Louis : " Da haddek nie gepeist "
Eens op de grond vraagt de piloot aan Louis waarom hijdriemaal zei
"Da haddek gepeist " en op het laatste " Da haddek nie gepeist
"Awel "zegt Louis :" Dakik in mijn broek ging schijten da haddek gepeist mor dat het in mijn oren ging lopen haddek nie gepeist!!! "
De religieuze politie in Saoedi-Arabië heeft een vrouw opgepakt omdat ze rondreed in een auto. Dat meldt een activiste die strijdt voor vrouwenrechten. Het moslimland is het enige land ter wereld dat vrouwen verbiedt om een wagen te besturen.
De vrouw, Manal al-Charif, had vrijdag een filmpje op YouTube gezet waarin te zien was dat ze een auto bestuurde in de stad Khobar, in het oosten van Saoedi-Arabië, nabij de Perzische Golf. Het initiatief past in een campagne van enkele vrouwen die de Saoedische regering vragen op het rijverbod voor vrouwen op te heffen.
Religieuze politie
De politie hield de vrouw gisteren tegen terwijl ze rondreed in Khobar. Toen ze weigerde om te gehoorzamen en uit te stappen, kwam de religieuze politie tussenbeide, zegt dezelfde bron. Ze werd enkele uren vastgehouden en nadien weer vrijgelaten. Daarna werd dezelfde vrouw opnieuw gearresteerd, zegt de activiste. Organisatoren van de campagne Women2Drive meldden op Twitter dat de vrouw vanochtend werd opgepakt aan haar huis en dat ze momenteel in de gevangenis zit. (belga/sg)
Foto van hond met hoofddoek ligt Saoedi's zwaar op de maag
De Saoedische autoriteiten hebben de lezing van een Amerikaanse professor onderbroken omdat de expert in klimatologie een foto toonde van een hond met een traditioneel Arabisch hoofddoek. Professor Joseph Williams moest meteen de campus van de universiteit van Taif én het land verlaten. Dat meldt de krant Sharq.
Joseph Williams is professor aan een universiteit in Ohio. Aan de Saoedische universiteit gaf hij een gastcollege over de invloed van de klimaatwijziging op woestijndieren.
Shammagh
Als voorbeeld van zo'n woestijndier toonde Williams de foto van een hond, getooid in een shammagh, het traditionele hoofddeksel van Saoedische mannen. In de aula stak meteen een storm van protest op. De directie beval de onmiddellijke stopzetting van de voordracht.
Nationale identiteit geschaad
Professor Williams moest op staande voet de universiteitscampus en het koninkrijk verlaten. De foto van de hond zou een belediging zijn voor de nationale identiteit van Saoedi-Arabië, luidt het.
Vergeefse verontschuldigingen
De professor verontschuldigde zich tot tweemaal toe voor zijn toehoorders. Dat kon echter niet baten. De professor was zich van geen kwaad bewust, temeer omdat hij de foto had gekregen van een Saoedische collega. Het beeld circuleert trouwens al een tijd op het internet. (eb) hln
Een 'nieuwe Belg' van Noord-Afrikaanse afkomst komt bij de dokter en zegt dat hij zich ziek voelt. De dokter neemt zijn temperatuur en ziet dat de man 39,5° koorts heeft. 'Heb je deze morgen al iets gepakt?' vraagt de dokter. 'Just ne velo om naar hier te komen ' zegt de patiënt.
Opnieuw rechtstreekse vluchten naar Phuket en Bangkok
Vanaf 29 oktober is er een nieuwe rechstreekse verbinding tussen Brussels Airport en Phuket en Bangkok in Thailand. De Belgische luchtvaartmaatschappij Jetairfly verzorgt deze lijn vanaf de herfstvakantie. Wekelijks, op zaterdag.
De vlucht zal worden uitgevoerd met een Boeing 767-300 ER met een capaciteit van 257 plaatsen. Deze nieuwe lijn creëert een ruime waaier aan reis- en vakantiemogelijkheden in dit populaire Aziatische land. Ze zal worden ingezet voor strandvakanties en rondreizen (zowel individueel als in groep) voor reizigers van de touroperators Jetair, VIP Selection, Sunjets, VTB Reizen en Best tours by Kuoni.
Boekingen van pakketvakanties en vliegtickets zullen mogelijk zijn zodra de winterprogramma's online staan en de brochures bij de reisagenten in de rekken liggen. (kve)belga
Het internationaal gerenommeerde designbureau Nau heeft een futuristisch ogende camper ontworpen voor milieubewuste hippies die ook houden van comfort. Het groene ontwerp heeft wat weg van de oercamper van Volkswagen en de Airstream RV. Alleen betreft het hier een ecologische mobilhome die veel aerodynamischer is en slechts op drie wielen rijdt.
Volgens Nau-ontwerper Michael Brown is de Ecco "een poging om een hedendaagse interpretatie te geven aan het woord camper." En dat is aardig gelukt. Het blinkende voertuig lijkt op een zaadje dat in een mum van tijd kan verdubbelen in omvang. Ondanks de beperkte afmetingen beschikt de Ecco over een kleine keuken, living, bed, toilet en douche.
Bovendien stoot deze mobilhome geen CO2 uit omdat het kleinood wordt voortbewogen door een elektrische motor die via een stekker kan worden opgeladen of via fotovoltaïsche cellen die geintegreerd zijn in het dak. Dankzij het biologerende design en fenomenale concept is de Ecco een echt droomvoertuig voor hippe kampeerders. (kve)hln
Da's e klaaïn madammekke van rond de 90 joer, mo nog en klaan bekke (e n'iel klaan bekke) fringant dei ba de appoteiker binne stap. "Bonjour menier de n'appoteiker, edde ga aspirinne sivouplait?" > "Oui ma p'tite dame, nous avons ça" > "Edde ga uuk anti douleurss astamblieft" > "Oui, aucun problème" > "Edde ga uuk mèdicamente teigge de rhumatism?" > "C'est certain que nous en avons" > "En par hasard edde ga vantaaïd viagra?" > "Oui, bien sûr!" > "En edde ga pillekkess teige de ploeïje en de rimpels?" > "Oui, nous en avons aussi" > "En heu, edde ga pomaede vi de hémorroïdess?" > "Évidemment" > "En van taaïd uuk bicarbonat?" > "Certainement" > "En edde ga uuk mèdicamente vi de leiver?" > "Bien sûr" > "Nog iet, edde ga pillekkess teige de stress?" > "Oui, sans aucun doute" > "En uuk cachetkess vi te sloepe?" > "Oui, oui, nous en avons" > "Na paess 'k nog op iet, edde ga stokke vi te marcheire?" > "Evidement madame" > "En edde ga uuk pampersse vi de aave meinse?" > "Mais certainement" > "En den nog iet ..." > "Enfin madame, nous sommes une pharmacie professionnelle.. Nous avons tous les produits les plus demandés. Quel est votre problème au juste?" > "Awell menier de n'appoteiker, ik moen Prosper traeve die 95 joer eid op lesste van de moïnd, en 't was vi te vroege of waaïle ons 'liste de mariage' ie mochte komme afzette."