TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
17-09-2011
Verkeerd hotel
Koppel boekt verkeerd hotel op 20.000 km van bestemming
Eastbourne in Nieuw-Zeeland Eastbourne in Engeland.
Een koppel Zuid-Afrikaanse toeristen keek raar op toen ze in Eastbourne, Nieuw-Zeeland, de weg vroegen naar het hotel dat ze via internet hadden geboekt. "Hier is helemaal geen hotel, meneer", klonk het. Bleek dat het stel een kamer had gereserveerd in Eastbourne, Engeland. Een foutje van 'amper' 20.000 kilometer. Dat meldt de krant Dominion Post.
Michael en Sunette Adendorff dachten dat er iets niet pluis was met de gps van hun huurauto toen ze maar bleven rondjes maken, op zoek naar het Majestic Hotel op de Royal Parade. Dan maar de weg gevraagd in een kruidenierszaak, dachten ze. Winkelbediende Linda Burke bracht al snel opheldering. "Hier is geen hotel en nog minder een straat die Royal Parade heet", zei de winkeljuffrouw.
Britse ponden: vreemd
Bij nader inzien bleken het bewuste hotel en de straat in het Engelse Eastbourne te liggen. "Ik vond het al vreemd dat ze ons de rekening in Britse ponden lieten betalen", klonk het bij de verbaasde toeristen.
Alles volzet
Juffrouw Burke wilde de Zuid-Afrikanen best helpen aan een onderkomen. Ze belde al de bed & breakfasts van de streek af. Daar bleek echter geen enkel plaatsje meer vrij. Ze bood het koppel dan maar een bed voor de nacht in haar huis aan.
Juist hotel, verkeerd land
"Ik boekte het juiste hotel, maar in het verkeerde land", relativeert Michael Adendorff. Het koppel streek neer in Niew-Zeeland om de Zuid-Afrikaanse rugbyploeg te volgen op het WK dat daar aan de gang is. Geld foetsie Tot overmaat van ramp krijgen ze het geld voor hun boeking in Engeland - 105 euro per nacht - niet terug omdat ze hun reservering te laat hebben geannuleerd. (eb) hln
Luchthavens zijn niet altijd even aangenaam om te vertoeven. Vaak hebben ze een wat militaire look en haasten passagiers zich er snel doorheen op zoek naar hun gate. Gelukkig lijkt daar stilaan verandering in te komen. Meer en meer steden trekken beroemde architecten aan om een sensationeel luchthavengebouw te ontwerpen. Bovendien zijn de mooiste luchthavens ter wereld er niet alleen voor de show. Ze blijken ontzettend functioneel en overzichtelijk. Met andere woorden, de luchthavens in dit lijstje zullen je niet enkel perplex doen staan omwille van hun geweldige design maar je eveneens comfortabel en tijdig naar je gate leiden. Wachten op je vlucht zal je minder zwaar vallen in deze architecturale parels! Onderaan het lijstje kan je de mooie foto's bekijken.
1. Beijing International Airport (China) De prachtige nieuwe terminal 3 opende haar deuren net op tijd voor de Olympische Spelen in 2008. Het gebouw is meer dan drie kilometer lang en stelt een draak voor. Het dak bestaat uit rode en gele zones die het zonlicht meesterlijk filteren.
2. Denver Airport (Verenigde Staten) Deze luchthaven is al een paar keer verkozen tot de beste van Noord-Amerika en is vooral geliefd omwille van haar golvende en kegelvormige plafond. Het dak stelt een indianendorp voor met tippi's, een briljant idee van Architect Curtis Fentress.
3. Bilbao Sondika Airport (Spanje) Dit gebouw is zeer herkenbaar als een ontwerp van de wereldberoemde architect Santiago Calatrava. Het geeft de indruk dat je in een enorme kathedraal rondloopt met die ritmische betonnen zuilen. De luchthaven doet ook denken aan Gaudi en de stijl kan je omschrijven als modern barok.
4. Osaka Kansai International Airport (Japan) De luchthaven van Osaka is gebouwd op een kunstmatig eiland voor de kust van de stad en is echt wonderlijk. Architect Renzo Piano (ook bekend van Centre pompidou in Parijs) heeft het ontworpen in de vorm van een supergroot vliegtuig met een dak dat zich als een golf lijkt voort te bewegen in de ruimte.
5. Madrid Barajas Airport (Spanje) Terminal 4 opende in 2006 en werd met veel fantasie ontworpen door Richard Rogers en partners. De kleurrijke pillaren ondersteunen een adembenemend plafond waar je niet op uitgekeken geraakt. Terminal 4 lijkt wel één grote regenboog die je naar de juiste gate leidt.
6. Kuala Lumpur International Airport (Maleisië) Dit luchthavengebouw is ontzettend eclectisch en daarmee onmiddellijk herkenbaar. Zo is er werkelijk maar één luchthaven in de hele wereld. De Japanse architect Kisho Kurokawa heeft een meesterwerk afgeleverd. (hlnsydney/kve) hln
"Chocolade verkleint kans op hart- en vaatziekten"
Door het eten van veel chocola lijkt het risico op bepaalde hart- en vaatziekten met een derde omlaag te gaan. Dat schrijven wetenschappers in het British Medical Journal. Ze benadrukken wel dat overconsumptie schadelijke gevolgen kan hebben en dat ze nog verder moeten uitzoeken of er inderdaad sprake is van een causaal verband.
De onderzoekers baseren hun bevindingen op een vergelijking van verschillende onderzoeken naar de effecten van het eten van chocola op hart en vaten.
"Wat verstaan wordt onder het eten van veel chocola, wordt niet duidelijk uit het artikel", zegt voedingsdeskundige Ineke van Dis van de Hartstichting. "Ook wordt niet duidelijk of het gaat om melk- of pure chocola."
De Hartstichting waarschuwt dat deze studie geen legitieme reden geeft om vaker chocola te gaan eten. "Er zit veel suiker en vet in chocola. Het is een dikmaker. Als je te zwaar wordt, verhoogt je kans op hart- en vaatziekten", aldus Van Dis. (belga/sps)
"Vlees eten haalt het slechtste in de mens naar boven. Mensen die graag vlees eten zijn egoïstischer, minder sociaal en 'hufteriger'". Dat concluderen drie Nederlandse hoogleraren uit Tilburg en Nijmegen, die verschillende onderzoeken hebben gedaan naar de psychologische betekenis van vlees en vlees eten. Carnivoren voelen zich superieur aan anderen, zeggen de professoren; zij denken dat vegetariërs en flexitariërs - mensen die één of meer dagen in de week geen vlees en/of vis eten - beter in hun vel zitten en minder eenzaam zijn.
De onderzoeken zijn gedaan door economisch psycholoog Marcel Zeelenberg, consumentenwetenschapper Diederik Stapel van de Universiteit van Tilburg en sociaal psycholoog Roos Vonk van de Radboud Universiteit, die overigens tevens lid is van de Partij voor de Dieren en voormalig voorzitter van de actiegroep Wakker Dier.
In een studie werd een groep proefpersonen onzeker gemaakt. Daarna moesten zij kiezen of ze een biefstuk, een omelet of vis wilden eten. In de onzekere groep koos 60 procent voor de biefstuk, terwijl in een controlegroep maar 20 procent het vlees prefereerde. Bij een ander onderzoek kregen sommige mensen een plaatje van een biefstuk te zien en anderen een afbeelding van een koe of een boom. Degenen die de biefstuk hadden gezien, reageerden daarna bij meerkeuzevragen egoïstischer, aldus de hoogleraren.
"Vleeseters denken meer in termen van dominantie en de baas zijn. Vlees eten is een manier om je te verheffen boven anderen", zo stelt Vonk. (mvdb) hln
Mama weet het best: 90 procent bekritiseert andere moeders
Steun, begrip en tolerantie moet je van moeders niet verwachten: maar liefst 90 procent moet toegeven dat ze collega-moeders bekritiseert en beoordeelt. Vooral als die moeders het aandurven de opvoeding anders aan te pakken dan zijzelf, krijgen het hard te verduren. Mama weet het echt best: alleen haar manier van opvoeden kan door de beugel.
De moeders vitten over alles: vrouwen die geen borstvoeding geven, zijn slechte moeders (20 procent), maar ook wie te lang borstvoeding geeft, krijgt kritiek (43 procent). De moeder van een kind dat zich slecht gedraagt, krijgt scheve blikken van 66 procent, wie zijn kind televisie laat kijken, wordt uitgelachen door 32 procent.
Ook voeding was een kritiek punt: 37 procent van de moeders legt de schuld bij de moeder als ze een kind met overgewicht zien.
Schuldig en minderwaardig De moeders zijn niet trots op hun kritische en laatdunkende houding: de meesten voelen zich schuldig. Tegelijk, en dat mag niet verbazen, voelen ze zich minderwaardig in de buurt van andere moeders.
De harde kritiek komt dus voort vanuit de eigen onzekerheid: door iedereen af te breken, lijk je het zelf beter te doen en voel je je ook beter. Maar de onzekerheid wordt paradoaal genoeg wel grotendeels veroorzaakt door de kritische woorden uit de monden van andere mama's... een vicieuze cirkel dus.
Mama's bekennen Daar zijn de mama's zich van bewust, maar het patroon doorbreken is moeilijker dan het lijkt.
"Altijd als ik bij een andere moeder binnenkom kijk ik of er nog afwas staat, de vloer is gestofzuigd, of er ergens stof ligt... en ik haat het dat ik dat doe, want het betekent dat anderen het ook doen bij mij", bekent Lacey Davis uit West-Virginia.
"Het maakt me verdrietig dat alle moeders onmiddellijk klaarstaan met hun oordeel. Wat je ook doet, het is nooit goed. Daarom ben ik niet graag bij andere moeders: ze geven me een slecht gevoel", zegt de Canadese Lawna Hurl.
Exact de reden waarom Sara Keeler uit Wyoming zichzelf dwingt om perfect te zijn, ook al is het niet van harte. "Mama zijn is een soort wedstrijd geworden, een wedstrijd waar niemand zich voor inschreef. We willen allemaal de beste mama zijn, en bewust en onbewust vergelijken we onszelf en onze kinderen continu met elkaar."
Verschillen accepteren Het is duidelijk dat moeders gelukkiger en zelfzekerder zouden zijn als ze meer steun en begrip zouden vinden bij andere moeders. De eerste stap daarvoor is het aanvaarden van verschillende opvoedingstechnieken en -methodes. Het een is niet slechter dan het ander, het is gewoon anders. Door de verschillen te accepteren, kunnen mama's die vast zitten ook geïnspireerd worden om eens iets anders te proberen.
Voor deze studie werden 26.000 moeders ondervraagd door Today Show en de website parenting.com. (edp) hln
Ouders kunnen niet meer opvoeden (volgens oma en opa)
Kinderen hebben geen discipline, slechte manieren, geen respect meer, aldus hun grootouders.
Door een veranderde houding straffen ouders hun kinderen niet meer met oude methoden als naar bed sturen zonder eten uit angst hen overstuur te maken, dat blijkt uit een enquête bij 500 grootouders. Dit is volgens oma en opa slecht voor de manieren en morele waarden van de huidige generatie jongeren.
Te streng
Drie op de tien oma's en opa's zegt dat hun kleinkinderen geen enkele vorm van discipline kennen, een op de zes denkt dat hun nageslacht gefaald heeft als opvoeders door geen grenzen op te leggen. Een kwart vindt hun kinderen te mild als opvoeder, 40 procent zegt dat ze geen discipline opleggen uit vrees te hard over te komen. Bijna de helft zegt dat ze vroeger zelf strikter waren. Een op de vier zegt dat hun kleinkinderen meer discipline nodig hebben, 27 procent vindt dat ze meer over waarden moeten leren.
Straffen
Twintig procent van de oma's en opa's is ontevreden over de manieren van hun kleinkinderen, 19 procent vindt dat ze meer respect voor ouderen moeten hebben. Grootouders gaven hun eigen kinderen huisarrest (49 procent), een pedagogische tik (45 procent) of stuurden ze naar hun slaapkamer als straf. 33 procent gaf geen zakgeld of stuurden hun kroost zonder eten naar bed. Moderne moeders en vaders hebben tegenwoordig een andere aanpak: 11 procent van de jongeren krijgt tegenwoordig nog een pedagogische tik, 21 procent ontvangt geen zakgeld wanneer ze zich hebben mis gedragen. Een kwart neemt de iPod of gsm af, 40 procent verbiedt hen naar hun favoriete tv-programma te kijken. Slechts de helft gelooft dat kinderen tegenwoordig nog schrik hebben een standje te krijgen.
Schuldige?
Bijna een op de drie ouders maakt het zich volgens de grootouders makkelijk door conflicten te vermijden, vier op de tien meent dat moeders en vaders eerder een vriend willen zijn dan een opvoeder. 7 procent geeft zichzelf de schuld voor het gedrag van hun kleinkinderen, ze betreuren dat ze hun eigen kroost niet strenger hebben opgevoed zodat ze deze waarden ook aan de volgende generatie konden doorgeven. (ep) hln
Alledaagse taferelen vervatten in druppels, dat is wat de getalenteerde fotograaf Brian Valentine beoogde. Daarvoor plaatse hij foto's tussen het natte gras alvorens er een beeld van te schieten doorheen een druppel. (foto's Brunopress)
Haven van Antibes te klein voor megajacht Abramovich
Hij mag dan een van de meest gefortuneerde mensen op aarde zijn en in het bezit van 's werelds grootste jacht (168,5 meter lang, kostprijs 1,1 miljard euro) dat wil nog niet zeggen dat Roman Abramovich zomaar overal zijn 'Eclipse' mag aanleggen. Zo ving de tycoon bot in het Franse Antibes, zo meldt het AD.
De havenautoriteiten weigerden een ligplaats aan de Rus om de eenvoudige reden dat de enige steiger voor superjachten op dat moment bezet was door het 'bootje' van de Saudische prins Al-Waleed bin Talal Alsaud. Zijn Kingdom KR5 meet 81 meter.
Er zat voor Abramovich dan ook niks anders op dan vlak buiten de haven tijdelijk voor anker te gaan en te wachten op het vertrek van het jacht van Al-Waleed. Aan boord hoeft de eigenaar van voetbalclub Chelsea zich niet te vervelen: er zijn namelijk twee zwembaden en een discotheek aan boord. Daarnaast heeft het schip 30 hutten, een helikopterplatform, een mini-onderzeeër en een raketafweersysteem ter beschikking.
De Saudische prins mag dan een kleinere boot hebben, wat betreft fortuin is hij superieur aan Abramovich. De Saudi staat 26ste op de lijst van de rijkste mensen op aarde met een vermogen van 14 miljard euro. Abramovich moet het stellen met een 53ste plek met een schamele 9,5 miljard euro op de rekening. (AD/kve) hln
Roman Abramovich is een man van superlatieven. Nadat hij al een tijdje rondvaart met het grootste jacht, de Eclipse, heeft de miljardair zijn oog laten vallen op de duurste villa ter wereld. Het stulpje aan de Franse Azurenkust is verpatst voor een half miljard euro en volgens hardnekkige geruchten is de rijke Rus de nieuwe bewoner.
De eigenaar van voetbalclub Chelsea wilde per se de Villa Leopolda in Villefrance-sur-Mer bezitten, zo schrijft Bild. Nochtans is het voormalige paleis gehuld in een waas van controverse maar dat kan de miljardair niet deren.
Volgens de bewoners van het Franse stadje kleeft er bloed aan de villa. Het huis werd gebouwd door onze eigenste Leopold II, die zijn rijkdommen vergaarde door Congo leeg te plunderen en dat ging met veel bloedvergieten gepaard. Bovendien vond een vorige eigenaar, bankier Edmond Safra, er in mysterieuze omstandigheden de dood. Maar niets of niemand houdt Roman Abramovich tegen, zoveel is duidelijk. (kve) hln
Ben je ooit al eens een pen vergeten als je het vliegtuig neemt? Of moeten ze je ook een keer of tien vragen om je gsm uit te schakelen voor het opstijgen? Proficiat, dan sta je meer dan waarschijnlijk in de lijst van meest vervelende vliegtuigpassagiers.
Elke job heeft wel zijn voor- en nadelen, maar van sommige dingen gaan je tenen nu eenmaal sneller krullen. Sara Keagle is al meer dan twintig jaar actief als stewardess en op vraag van reiswebsite 'Jaunted' heeft ze een lijstje gemaakt van de zaken die haar geduld en dat van haar collega's meer dan eens op de proef hebben gesteld.
Elementaire beleefdheid staat met stip op nummer één, en daar ontbreekt het veel passagiers blijkbaar aan. "Met 'alstublieft' en 'dank u' kom je al een heel eind, maar al te vaak horen we 'wat heb je?' of 'geef me een Cola'."
Geografie
De nieuwsgierige geograaf is ook een vervelend iemand volgens Keagle. "Stewards en stewardessen kennen de exacte locatie coördinaten niet, en zeker niet in het midden van de vlucht wanneer we druk aan het werk zijn. En nee, we weten ook niet welke rivier of meer er onder ons ligt."
Passagiers die een pen zijn vergeten, zijn volgens Keagle erg vervelend. Hoewel stewards altijd (verplicht) een pen bijhebben, mogen ze die niet uitlenen. Hoe vaak je er ook om vraagt. Hetzelfde geldt voor de gsm-verslaafden, die na herhaaldelijk aandringen beweren dat ze hun gsm afzetten maar in het geniep toch nog sms'jes liggen te verzenden.
Toilet
Mensen die hun blaas moeilijk onder controle krijgen, zijn ook niet graag gezien. "Ze vragen een glas water van zodra ze op het vliegtuig stappen, maar moeten eens zo snel naar het toilet als we vertrokken zijn", aldus Keagle. Gerard Depardieu weze gewaarschuwd.
En dan zijn er de passagiers die denken dat stewards wandelende vuilnisbakken zijn, of ouders die hun kinderen laten rondlopen in het vliegtuig, of mensen die op blote voeten naar het toilet gaan. En last but not least, de koffiesnobs. Een steward is geen barista die weet dat je je dubbele mokka-latte op exact 85 graden met twee klontjes suiker wil. "We hebben trouwens enkel Nescafe", sluit Keagle af. (hlnsydney/sps)
Luchtvaartmaatschappij speurt naar borstimplantaten bij stewardessen
Enkele kandidaat-stewardessen hebben de Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda ervan beticht dat zij bijna helemaal uit de kleren moesten gaan om eventuele tatoeages te vinden en dat hun borsten zijn betast om eventuele borstimplantaten te detecteren. Zowel tatoeages als implantaten zijn verboden bij de maatschappij.
In Zuid-Korea had Garuda 18 vacatures voor airhostessen. Een van de kandidates vertelde op voorwaarde van anonimiteit tegen het Franse persbureau AFP dat zij zich tijdens medische selectietests op hun slipje na moesten uitkleden.
Geciteerd door het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap zei een hoofd van Garuda dat het betasten van de borsten te maken heeft met het feit dat "borstimplantaten een veiligheidsprobleem kunnen worden bij een brutale daling van de luchtdruk". Hij voegde eraan toe dat tatoeages verboden zijn voor personeel van commerciële vluchten. In andere landen zoals Australië en Japan hebben aangeworven personeelsleden een gelijkaardig onderzoek ondergaan.
Een woordvoerder van Garuda in Seoel gaf echter toe dat de affaire "zeer gênant" is en dat de normale medische test dergelijke onderzoeken niet voorziet. De maatschappij stelt een onderzoek in. Een woordvoerster van Korean Air vroeg zich af of passagiers met een borstimplantaat dan wel zouden mogen vliegen. Het Centrum tegen Seksueel Geweld in Seoel opperde of dergelijke praktijken wel zouden mogen in Indonesië, het grootste moslimland ter wereld. (belga/kve)