Verbied hoofddoek in alle scholen' xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Hoofddoeken moeten verboden worden in alle secundaire scholen en moslima's die een openbaar ambt uitoefenen, dragen ook beter geen hoofddoek.' Dat radicale standpunt verdedigt filosoof Etienne Vermeersch in een recente studie. Er is gewoon geen argument vóór het dragen van een hoofddoek.'
Het dragen van een islamitische hoofddoek is geen algemeen aanvaarde godsdienstige verplichting, ook niet binnen de islam.' Dat staat in een uitgebreid document dat de Gentse moraalfilosoof Etienne Vermeersch maakte over de islam en de hoofddoek in België. Aanleiding is de rechtszaak die leerlingen van de Antwerpse athenea aanspanden bij de Raad van State tegen het hoofddoekenverbod op hun school. Volgende week wordt er gepleit in de zaak.
Een hoofddoek is een godsdienstige verplichting, zeggen moslims. U ontkent dat. Waarom?
Etienne Vermeersch:
Nergens in de Koran staat dat moslima's een hoofddoek moeten dragen. Er staat alleen dat de schaamstreek en de borsten bedekt moeten zijn. Pas vanaf de derde eeuw na het ontstaan van de islam zijn de vrouwonvriendelijke islamgeleerden de vrouw strenge regels gaan opleggen.'
U wijst met een beschuldigende vinger naar de imams en godsdienstleraars.
Zij hebben de fundamentalistische interpretatie van de islam verspreid. De hidjab die alle haar en hals bedekt is daar een symbool van. Niet alleen in België, ook internationaal. In Caïro droeg in 1980 bijna niemand nog een hoofddoek, nu bijna iedereen.'
U vindt dat er in de secundaire scholen een hoofddoekenverbod moet komen. Waarom? Jonge mensen moeten hun persoonlijkheid nog helemaal ontwikkelen. Dat moet in een vrije omgeving kunnen gebeuren. Als sommige meisjes een hoofddoek dragen, kunnen er kliekjes ontstaan in een klas. Dat kan bijzonder gevaarlijk zijn. In de Koran staat net dat je de anderen moet aansporen om ook de regels te volgen. Wederzijdse beïnvloeding zit dus ingebakken in dat geloof. Laat het duidelijk zijn dat ik dus niet vind dat je de hoofddoek moet verbieden in het volwassenenonderwijs.'
En wat met moslima's die een openbaar ambt uitoefenen?
Sinds de jaren zestig is de tegenstelling gelovig-vrijzinnig langzaam uit het openbare leven verdwenen. Dat is een waardevolle verworvenheid. Ze tast op geen enkele manier de vrijheid van mening aan, omdat iedereen zijn mening genoeg kan uiten. Maar de mening wordt niet aan anderen opgedrongen. Aan die rust komt nu een einde doordat moslima's de hidjab dragen. De bron van het conflict is het publiek opdringen van dit markante godsdienstige symbool.'
Nu laat men de beslissing over aan stads- en gemeentebesturen. Dat is totaal misplaatst. Dan wordt er nog jaren ruzie over gemaakt en kunnen het Vlaams Belang en andere lijsten hier een electorale strijd over voeren. Het federale parlement moet hierover een uitspraak doen.'
|