De Schorpioen 9: Het masker van de waarheidxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
BRUSSEL - In het negende album van 'De Schorpioen' is de ontknoping stilaan in zicht. Tekenaar Enrico Marini en scenarist Stephen Desberg vertellen waarom hun verhaal na tien jaar nog niet af is.
In De Schorpioen probeert het gelijknamige hoofdpersonage uit de klauwen van de paus en diens privémilitie te blijven. Door zijn zwierige tekenstijl tilt de Italiaans-Zwitserse wonderboy Enrico Marini (41) zo'n populaire vondst uit boven het pulpniveau en verovert hij er een steeds ruimer publiek mee.
Het is ruim tien jaar geleden dat hij met de scenarist Stephen Desberg (56) besloot werk te maken van een nieuw project. 'We kenden elkaar al van een vorige samenwerking, het westerntweeluik Ster van de woestijn', vertelt Desberg, ook bekend van I.R.$., Cassio en Empire U.S.A. 'Het klikte, en dus wilden we opnieuw samenwerken, maar dan wel met iets lichters, in de stijl van het feuilleton populaire.'
Zo werd De Schorpioen geboren: een mantel-en-degenstrip over een rokkenjagende avonturier en oplichter die het leven van de lichte kant bekijkt. 'Ik wilde een Zorro-achtig personage dat wat had van Arsène Lupin, de gentleman-inbreker,' zegt Marini. 'Omdat de meeste historische strips al gesitueerd waren aan het Franse hof en vanwege mijn Italiaanse roots kozen we als setting het achttiende-eeuwse Rome.' De rode draad van het verhaal is de band die lijkt te bestaan tussen De Schorpioen en de terreurpaus Trebaldi, die uit is op de absolute macht. De Schorpioen probeert uit te vlooien wie zijn vader is, maar hij moet daarvoor nogal wat hindernissen overwinnen.
 |
'De Schorpioen' bestaat intussen tien jaar en na het negende album, 'Het masker van de waarheid', weten we nog steeds niet hoe de vork in de steel zit. Houden jullie de lezers niet te lang aan het lijntje?
Desberg: 'Het is lang, maar we naderen nu toch het einde. In deel 10 zullen we weten wie de vader van De Schorpioen is. Maar dat wordt niet het einde van de reeks, het is alleen een keerpunt. We zullen uitkomen op een zestiental albums.'
'We kenden van in het begin de grote lijnen van het verhaal, maar we hebben daar toen geen aantal albums willen opkleven. Ook al omdat Enrico nooit eerder een lange serie had gemaakt en ik niet wist of hij dat aankon. Doordat het publiek volgde, kregen we de zekerheid dat de reeks kon doorgaan. We kennen de sleutelmomenten, maar hoe we dat uitwerken, bekijken we op het moment zelf.'
Marini: 'Er zijn ook altijd personages die meer aandacht claimen dan we voorzien hadden, omdat ze tot leven komen,. Zo is de echtgenote van De Schorpioen, Marie-Ange, zelfs een personage dat we op een bepaald moment hebben toegevoegd.'
Desberg: 'Ik denk niet dat we het publiek aan het lijntje houden. Het is vooral de vraag of de lezers onze personages boeiend vinden. Spelen ze het spel mee of niet? Ik heb de indruk van wel.'
 |
Jullie wilden van 'De Schorpioen' een lichtvoetig feuilleton maken. Maar toch is het verhaal behoorlijk complex. Hoe komt dat?
Desberg: 'Er zijn al zo veel verhalen verteld, dat het moeilijk is om origineel te zijn in een kort bestek. Een antwoord op die uitdaging is de personages uitdiepen en aandacht besteden aan details, tonen dat de relaties tussen de personages complex zijn. Dat is een risico, maar wellicht toch een reden voor het succes van De Schorpioen.'
Drie sterke, adembenemende vrouwen spelen een belangrijke rol in 'De Schorpioen'. Zijn zij nodig voor een goed verhaal of zijn ze er omdat sexy dames en vrijscènes goed verkopen?
Marini: 'Het is een noodzaak voor de tekenaar, want ze zijn aangenaam om te tekenen. Maar ze zijn ook nodig voor de serie, want het is eigen aan het genre. De Schorpioen moet met drie vrouwen tegelijk omgaan, en ontmoet tussendoor dan ook nog allerlei leuke dames. Niet simpel, vooral niet als zijn hoofd er niet naar staat, zoals in dit album.' (lacht)
Desberg: 'Liefdesaffaires zijn erg belangrijk, maar jaloerse reacties zijn dat evenzeer. Het is juist interessant dat er een relatie groeit en dat Marie-Ange plots opduikt, wat dan weer jaloezie veroorzaakt, enzovoort.'
Marini: 'Het tonen op zich blijft in De Schorpioen toch soft. In De adelaars van Rome, een van mijn andere series, ligt dat wel even anders. Maar mooie vrouwen alleen maar gebruiken om de lege ruimtes op te vullen, is dom. De vrouwen die ik teken, zijn in de eerste plaats personages: ze hebben karakter en zijn voor mij even belangrijk als de held.'
'De Schorpioen 9: Het masker van de waarheid' is uit bij Dargaud en kost 6,50 euro.
|