Buitenlanders BLIJVEN MASSAAL WEG UIT Hageland xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
AARSCHOT/DIEST/TIENEN - Limburg? Fruitstreek. West-Vlaanderen? De kust. Hageland? Euh. Die onwetendheid wil Toerisme Vlaams-Brabant uit de wereld helpen door het Hageland sterker te profileren. Hoognodig, want buitenlandse toeristen vinden de weg niet meer naar onze B&B's. Inge Bosschaerts
De bed and breakfasts zijn nochtans het nieuwste fenomeen in het Hageland. Sinds 2006 is het aantal gastenkamers in Oost-Brabant meer dan verdubbeld. Niet helemaal toevallig viel de start van die B&B-boom samen met het jaar dat het aantal buitenlandse toeristen in Vlaanderen piekte: Toerisme Vlaanderen telde er in 2006 ruim 33.000. Vorig jaar was dat aantal compleet gekelderd: 8.900, of bijna gedeeld door vier in drie jaar. Het Hageland volgt die trend. 'Wij zitten op het Vlaamse gemiddelde', zegt Monique Swinnen (CD&V), gedeputeerde voor Toerisme in Vlaams-Brabant. 'Eenmalige evenementen - zoals de heiligverklaring van pater Damiaan - wegen onvoldoende door op de jaarcijfers.'
De B&B's voelen dat ongetwijfeld, want zij zijn zo ongeveer de enige logies ten oosten van Leuven. 'De buitenlanders hebben inderdaad geen alternatief', weet Swinnen. 'Het Hageland telt maar een handvol hotels. Zo goed als alle toeristen moeten dus bij de B&B's aankloppen.'
Maar de buitenlanders vinden de weg naar onze B&B's niet, of toch niet meer. 'Hoe dat komt?', vraagt Swinnen. 'Dat weet ik niet. Misschien omdat het Hageland als toeristische regio nog in de kinderschoenen staat? Wij willen daar in ieder geval verandering in brengen. Begin volgend jaar beginnen wij een gestructureerde samenwerking met alle Hagelandse B&B's. Bedoeling is buitenlandse zakenlui de weg te tonen naar die gastenkamers.'
Televisie
In een moeite wordt dan ook het Hageland als toeristische regio gelanceerd. Want ook al is het in onze contreien aangenaam wandelen en fietsen en kunnen we uitpakken met onze wijngaarden, veel te weinig niet-Hagelanders kennen de troeven van Oost-Brabant. 'Wij zijn een profiel van het Hageland aan het maken', zegt gedeputeerde Swinnen. 'Jarenlang hebben we geschreeuwd dat je in het Hageland alles kan doen, maar dat werkt niet. Kijk naar Limburg. Iedereen weet: dat is de fruitstreek. Wij willen daarom één Hagelands aspect uitkiezen en dat maximaal promoten. Begin 2011 moet die studie klaar zijn.'
Dat ook de televisie een grote rol kan spelen in het aantal - weliswaar binnenlandse - toeristen dat je als streek aantrekt, bewezen ze in Limburg. Daar waren ze nog steeds aan het bekomen van de toevloed aan toeristen in de nasleep van Katarakt, toen de VRT opnieuw bij hen kwam aankloppen voor De Smaak van de Keyser. Zo'n televisiereeks die de mooiste plekjes van de streek in beeld brengt: het is de gedroomde reclamecampagne voor elke toeristische dienst.
Dat weet gedeputeerde Swinnen ook. 'Televisiemakers zijn welkom bij ons', zegt ze. 'Het hing trouwens een tijdje in de lucht. Wij hebben lang onderhandeld over Goesting, maar uiteindelijk hebben we ernaast gevist. De stad Lier is uiteindelijk met de reeks gaan lopen. Misschien halen we binnenkort onze slag wel thuis.'
'Veel zakenlui'
Jenny De Sutter van De Koeimet krijgt veel buitenlandse zakenlui over de vloer
De bed and breakfasts mogen dan wel minder buitenlanders aantrekken, Jenny De Sutter van B&B De Koeimet in Tienen zag het aantal buitenlandse logies het voorbije jaar stijgen. 'Wij krijgen vooral Duitsers over de vloer', zegt ze. 'Hoe dat komt? Volgens mij heeft dat te maken met de aanwezigheid van bedrijven als Bosch, Photovoltech en de suikerfabriek. Hun zakenrelaties komen hier vaak overnachten. Soms is dat één nacht, vaak ook twee of drie nachten.'
|