Vliegend station zweeft boven de sporen
Landen krijgt als eerste stad in Vlaanderen een vliegend station. Het gebouw zal boven de sporen zweven en plaats bieden aan loketten, een wachtzaal, winkeltjes en kantoren. De bouw start wellicht in 2014.
Niet Antwerpen, Gent of Leuven krijgt de Vlaamse primeur, wel Landen: een vliegend station. Het fenomeen bestaat intussen al in Namen, maar binnenkort pakt de NMBS er dus voor het eerst ook in Vlaanderen mee uit. Een vliegend station is een stationsgebouw dat als het ware boven de sporen zweeft. Groot voordeel is dat zo'n zwevend gebouw centraal gesitueerd is ten opzichte van de perrons enerzijds, maar ook de parking en de fietsenstalling anderzijds. Op die manier wordt de loopafstand aanzienlijk kleiner en besparen de reizigers veel tijd.
De NMBS plant het vliegende station centraal boven de spoorbundel. 'Daar brengen we de loketten en de wachtzaal in onder', zegt Paul Van Aelst van de NMBS-holding. 'Aan de voorzijde komt een nieuwe, overdekte fietsenstalling en aan de oostkant ook ruimte voor winkels. Ik denk bijvoorbeeld aan een krantenwinkel en een broodjeszaak, maar ook aan een kleine supermarkt waar reizigers hun inkopen kunnen doen. Op die manier kunnen ze de tijd die ze al wachtend doorbrengen op een nuttige manier invullen.'
Ook de toegankelijkheid wordt fors verbeterd. Want in het bestaande gebouw was het door plaatsgebrek onmogelijk om liften of roltrappen naar de perrons te installeren, waardoor rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagens vandaag slechts met veel moeite de trein kunnen nemen. Twee jaar geleden kwam dat dan ook tot uiting in het grote stationsrapport van deze krant. Het station van Landen scoorde toen een schamele 4,7 op 10, voor toegankelijkheid was dat zelfs 0 op 3.
|
Rolstoelen
Daar komt dus verandering in. In het nieuwe, vliegende station wordt het comfortniveau gevoelig verhoogd en komen er faciliteiten voor rolstoelgebruikers, maar ook voor mensen met grote reistassen. 'Landen behoort tot de top vijftig van drukst gebruikte stations in België', zegt Van Aelst. 'Elke dag stappen hier 3.500 reizigers op. We willen de perrons maximaal bereikbaar maken voor iedereen. Ook de parkings worden uitgebreid.'
Het bestaande stationsgebouw krijgt een nieuwe invulling. Bedoeling is daar een vastgoedontwikkeling te realiseren. 'We denken bijvoorbeeld aan appartementen, met op de benedenverdieping een horecazaak of een andere commerciële exploitant', zegt Van Aelst.
Kostprijs voor het nieuwe station in Landen: zo'n 9 miljoen euro. Als alles volgens plan verloopt, kunnen de werken in 2014 starten.
|