TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
27-01-2011
Vliegend station
Vliegend station zweeft boven de sporen
Landen krijgt als eerste stad in Vlaanderen een vliegend station. Het gebouw zal boven de sporen zweven en plaats bieden aan loketten, een wachtzaal, winkeltjes en kantoren. De bouw start wellicht in 2014.
Niet Antwerpen, Gent of Leuven krijgt de Vlaamse primeur, wel Landen: een vliegend station. Het fenomeen bestaat intussen al in Namen, maar binnenkort pakt de NMBS er dus voor het eerst ook in Vlaanderen mee uit. Een vliegend station is een stationsgebouw dat als het ware boven de sporen zweeft. Groot voordeel is dat zo'n zwevend gebouw centraal gesitueerd is ten opzichte van de perrons enerzijds, maar ook de parking en de fietsenstalling anderzijds. Op die manier wordt de loopafstand aanzienlijk kleiner en besparen de reizigers veel tijd.
De NMBS plant het vliegende station centraal boven de spoorbundel. 'Daar brengen we de loketten en de wachtzaal in onder', zegt Paul Van Aelst van de NMBS-holding. 'Aan de voorzijde komt een nieuwe, overdekte fietsenstalling en aan de oostkant ook ruimte voor winkels. Ik denk bijvoorbeeld aan een krantenwinkel en een broodjeszaak, maar ook aan een kleine supermarkt waar reizigers hun inkopen kunnen doen. Op die manier kunnen ze de tijd die ze al wachtend doorbrengen op een nuttige manier invullen.'
Ook de toegankelijkheid wordt fors verbeterd. Want in het bestaande gebouw was het door plaatsgebrek onmogelijk om liften of roltrappen naar de perrons te installeren, waardoor rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagens vandaag slechts met veel moeite de trein kunnen nemen. Twee jaar geleden kwam dat dan ook tot uiting in het grote stationsrapport van deze krant. Het station van Landen scoorde toen een schamele 4,7 op 10, voor toegankelijkheid was dat zelfs 0 op 3.
Rolstoelen
Daar komt dus verandering in. In het nieuwe, vliegende station wordt het comfortniveau gevoelig verhoogd en komen er faciliteiten voor rolstoelgebruikers, maar ook voor mensen met grote reistassen. 'Landen behoort tot de top vijftig van drukst gebruikte stations in België', zegt Van Aelst. 'Elke dag stappen hier 3.500 reizigers op. We willen de perrons maximaal bereikbaar maken voor iedereen. Ook de parkings worden uitgebreid.'
Het bestaande stationsgebouw krijgt een nieuwe invulling. Bedoeling is daar een vastgoedontwikkeling te realiseren. 'We denken bijvoorbeeld aan appartementen, met op de benedenverdieping een horecazaak of een andere commerciële exploitant', zegt Van Aelst.
Kostprijs voor het nieuwe station in Landen: zo'n 9 miljoen euro. Als alles volgens plan verloopt, kunnen de werken in 2014 starten.
Zullen toeristen binnenkort reizen in raamloze vliegtuigen? Of vliegtuigen die in een formatie vliegen, zoals ook ganzen dat doen? Dat kan gebeuren, als Airbus het advies van veelbelovende ingenieursstudenten opvolgt. Dat schrijft de Australische website news.com.au.
Airbus biedt 30.000 euro voor een innovatief en groen idee dat het best de toekomst van het luchttransport weergeeft. 2.350 studenten uit 82 landen namen de uitdaging aan en stuurden hun concept in. Airbus selecteerde een shortlist van vijf projecten, die niet allemaal even aantrekkelijk lijken voor de reiziger.
Zonne-energie Het idee van het vliegtuig zonder ramen kwam van een Spaanse universiteit. Volgens hun berekeningen is een vliegtuig veel efficiënter en dus ecologischer. Een Australische universiteit stelde voor om natuurlijke vezels van de wonderboom te gebruiken in de cabines.
Elektrische motoren om te taxiën, stelt een Tsjechische universiteit voor. Op die manier kan de luchtvaartsector miljarden besparen én worden vliegreizen (iets) milieuvriendelijker. Singaporese studenten gaan een stapje verder. Zij stellen voor zonne-energie te gebruiken voor alle elektriciteit in het vliegtuig.
Omgekeerde V-formatie
Maar het meest revolutionaire voorstel kwam van de Amerikaanse Stanford University. Zij stellen voor om vliegtuigen in de omgekeerde V-formatie te laten vliegen. Ganzen gebruiken de V-formatie om lange afstanden te overbruggen. De vogels nemen om de beurt de moeilijke koppositie in en besparen zo energie. Resultaat: ze kunnen verder vliegen met evenveel energie. Volgens de Amerikaanse studenten kan dit ook werken voor vliegtuigen.
"Deze ideeën willen we niet noodzakelijk uitwerken, maar het idee en de benadering op zich zijn erg interessant voor ons", verklaarde woordvoerster Anne Galabert.
In 2010 heeft NASA aan drie vliegtuigbouwers de opdracht gegeven om nieuwe passagiersvliegtuigen te ontwikkelen. Zo kunnen we nu via de ruimtevaartorganisatie al een blik werpen op de toestellen van de toekomst. In 2025 moet de eerste vlucht vertrekken.
Vliegen we binnen veertien jaar rond in één van de futuristische ontwerpen van Lockheed Martin, Northrop Grumman of Boeing? Het is nog maar de vraag maar de NASA gelooft er alvast erg in. De drie concepten zijn totaal anders maar voldoen aan de strenge criteria van de ruimtevaartorganisatie. Zo worden stillere motoren, een verminderde uitstoot en een lagere brandstofconsumptie geëist. Elk vliegtuig zal op deze drie punten beter moeten scoren. Ook aan veiligheid wordt extra aandacht besteed.
NASA hoopt dat de nieuwe toestellen een snelheid halen van 85 procent van de snelheid van het geluid, en een draagvermogen (passagiers of lading) hebben van over de 45.000 kilo. Dit jaar zal duidelijk worden welk ontwerp het beste scoort en verder zal worden ontwikkeld.
"Milieumaatregelen luchtvaartsector zijn ontoereikend"
De internationale maatregelen die tot nu toe genomen werden om de impact van de luchtvaartsector op de klimaatverandering in te perken, zijn ruim ontoereikend. De sector groeide de laatste decennia veel sneller dan de efficiëntieverbeteringen, "zodat er dringend nood is aan bijkomende maatregelen". Dat berekende ingenieur Julien Matheys van de Vrije Universiteit Brussel in zijn doctoraatsonderzoek.
"Er bestaan al heel wat rekeninstrumenten waarmee de impact van een vliegreis op het milieu berekend kan worden. Die tools zijn echter ontoereikend, omdat ze meestal enkel rekening houden met de CO2-uitstoot, en niet met de andere complexere, maar even belangrijke verbanden tussen luchtvaart en klimaatverandering", stelt Matheys.
"Gebalanceerd pakket nodig" In zijn doctoraatsonderzoek formuleert de ingenieur een reeks technische, economische en organisatorische maatregelen die de impact van de luchtvaart op het klimaat zouden kunnen verkleinen. "Een optimaal beleid bestaat uit een gebalanceerd pakket van technologische en wetgevende maatregelen. Essentieel daarbij is het veranderen van gedragspatronen. Daarin spelen de klimaatimpactrekentools een onmisbare rol", luidt het.
Nieuwe rekeninstrument
Matheys ontwikkelde dan ook een nieuwe rekentool, 'Aviactor', die een "veel nauwkeurigere" inschatting maakt van de impact van een vliegreis dan de bestaande tools. 'Aviactor' houdt rekening met tal van verschillende factoren die de individuele bijdrage van de reiziger op het klimaat meebepalen. Die factoren gaan van het vliegtuigtype over de bezettingsgraad tot de reisklasse. Naast informatie over de CO2-uitstoot per individuele reiziger en per volledig toestel verschaft de tool ook informatie over niet-CO2-gebonden klimaateffecten op korte en lange termijn.
Wéér ontploft Qantasmotor, nu net voor opstijgen vlucht op LA
Vliegtuigmaatschappij Qantas moet alweer afrekenen met serieuze motorproblemen. Ditmaal moest de vlucht van Sydney naar Los Angeles aan de grond blijven, nadat een motor van de Boeing 747 uitviel. Net voor het opstijgen was dat.
Op luttele seconden voor het opstijgen ontplofte de motor van het Qantastoestel op de luchthaven van Sydney. De 344 passagiers hoorden een "luide knal" en zagen zwarte rook uit de motor komen. De kapitein zou via de intercom gemeld hebben dat de motor "zichzelf roosterde".
'Ready for take-off' De Boeing was dus helemaal klaar voor 'take-off' en was al in het stadium van het versnellen toen motor nummer 1 uitviel. Het toestel moest vervolgens nog een half uur op de opstijgbaan blijven voor controle. Toen gaven de mecaniciens het vrij zodat de Boeing 747 op eigen kracht weer naar de gate kon taxiën. Daar stapten de passagiers over op een ander vliegtuig, dat zo'n vier uur na de afgebroken vlucht alsnog naar LA vloog.
De oorzaak van het ontploffen van de motor wordt nog onderzocht en kon nog niet achterhaald worden.
A380-vloot aan de grond
Het incident is al het zoveelste in de rij voor Qantas, dat eerder in november de hele Airbus 380-vloot aan de grond moest houden uit veiligheidsoverwegingen. Toen explodeerde een Trent 900-motor van Rolls-Royce in volle vlucht, na het opstijgen op Singapore. De kosten van het aan de grond houden van de hele A380-vloot en van het vervangen van zestien motoren ervan worden geraamd op 60 miljoen euro.
Daags na de bijna-ramp met de A380 vatte een motor van een Boeing 747-400 van Qantas vuur, ook al in volle vlucht én na het opstijven vanop Singapore.
De handelsrechtbank van Barcelona heeft vrijdag Ryanair veroordeeld omdat het klanten die bij aankomst op de luchthaven geen boarding ticket hebben uitgeprint, verplicht om 40 euro te betalen. Dat meldt het RTBF-journaal. Volgens de Catalaanse rechtbank moet de transporteur die kosten zelf dragen.
Wat is de toestand in België? Jean-Philippe Ducart, de woordvoerder van Test-Aankoop, wijst erop dat de kwestie in ons land delicaat is aangezien de bepalingen van het Belgische recht niet dezelfde zijn als die in Spanje.
Er is dus geen reden tot vreugde voor de Belgische consument. Maar een en ander is wel interessant omdat het vragen opwerpt omtrent de transparantie van de tarieven, zegt Ducart nog.
"Er bestaat in België geen jurisprudentie daarover en ook de Europese Commissie neemt een vrij liberale positie in over dit soort van dossier. Maar het vonnis in Barcelona herinnert eraan dat de maatschappijen verplichtingen hebben. We zullen dus met veel interesse de gevolgen van de zaak volgen en analyseren", aldus nog Ducart.
NY Times prijst Antwerpen aan als shoppingparadijs in 2011
Nadat Antwerpen eerder al naar voor werd geschoven in de prestigieuze lijstjes van Lonely Planet, The Sunday Times, The Independent en The Daily Express, heeft nu ook The New York Times oog voor de modestad. Antwerpen wordt door de Amerikaanse krant op een mooie veertiende plaats gezet in een top-41 van te ontdekken plekken in 2011.
Conceptstores
In zijn jongste weekendeditie prijst The NY Times een citytrip naar Antwerpen de hemel in. Vooral als shoppingparadijs is de stad niet te versmaden volgens de Amerikaanse journalisten. "Fashionista's van over de hele wereld zijn verliefd geworden op Antwerpen," meldt de krant. Vooral de speciale conceptstores zoals 'Ra', 'Your', 'Graanmarkt 13' en 'Renaissance' blijken een transatlantische vlucht meer dan waard. Ook het Modemuseum (MoMu) krijgt een eervolle vermelding.
Vrouw Ice-T wenst iedereen een 'Happy Thong Thursday'
Nicole 'Coco' Austin, de vrouw van Ice-T, is al haast even berucht als haar rapper.
Op Twitter post het fitness- en blootmodel, al meer dan eens op de cover van Playboy, geregeld meer dan gewaagde foto's van zichzelf.
Ditmaal maakt Coco het bont met deze foto (zie rechts), waarin ze op een minuscule string en wat badschuim na helemaal naakt is.
Het zou bedoeld zijn als reclame voor haar nieuwe kalender die op een aparte website vol met haar pikante merchandising terug te vinden is, zo weet Radaronline.com.
Als onderschrift pakt Coco uit met 'Happy Thong Thursday'.
Eerder introduceerde de wel erg rondborstige dame ook al het begrip 'Tittie Tuesday'.
We kunnen niet wachten wat de vrijdagen in aanbieding hebben... Ice-T zelf die vindt het allemaal fantastisch en maakt op zijn beurt van Twitter gebruik om te stellen hoe geweldig het lichaam van zijn vrouw wel niet is.
Kenniscentra, industrie en overheid investeren met Food Port samen in een duurzame toekomst voor Vlaanderen als Europese topregio - Dankzij een intense samenwerking tussen kenniscentra, het bedrijfsleven en de verschillende overheden, is Food Port, de pionier van het Feed Food Health-project, ontstaan. Dit ambitieuze project in Tienen krijgt de volle steun van Vlaams minister-president Kris Peeters. Food Port draagt immers bij tot de verwezenlijking van het toekomstplan Vlaanderen in Actie, dat Vlaanderen tegen 2020 als Europese topregio wil positioneren.
Het Feed Food Health-project in Tienen vormt een kennis- en innovatiegemeenschap waarin plaats is voor vernieuwende projecten, ontwikkelingen en bedrijvigheid in het brede domein van gezonde voeding voor mens en dier. Food Port, de hoeksteen van dit project, heeft als doel de wetenschap en het bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Dit incubatiecentrum is een infrastructuur voor opstartende bedrijven waar deze, tegen gunstige voorwaarden, kantoor-, labo- en/of productieruimte kunnen huren. Daarnaast worden ondersteunende basisdiensten aangeboden zodat de startende ondernemers zich volledig kunnen toeleggen op hun eigen bedrijvigheid.
Flexibiliteit en multifunctionaliteit zijn kernwoorden voor de infrastructuur van Food Port. Zo zal er maximaal aan de noden van de wisselende bedrijven beantwoord kunnen worden. Aan de hand van een verwisselbare gordijngevel kunnen de startende bedrijven zelf hun lichtinval bepalen. Het cascosysteem zorgt er dan weer voor dat elk bedrijf in staat wordt gesteld zijn eigen afval te recycleren en verantwoordelijk is voor zijn eigen nutsleidingen. Het incubatiecentrum wordt volledig gebouwd in duurzame materialen. Dankzij een doordacht bouwplan, kan Food Port aanzien worden als een passief gebouw dat CO2-neutraal is.
De kennisuitwisseling tussen wetenschap, bedrijfsleven en overheid die in Food Port tot stand gebracht zal worden, moet leiden tot de ontwikkeling van nieuwe economische activiteiten en het creëren van tewerkstelling. Het gaat om een investering van 2,8 miljoen euro die zal bijdragen tot een duurzame toekomst voor Vlaanderen binnen Europa. Niet alleen de stad Tienen en de POM Vlaams-Brabant, maar ook de Tiense Suikerraffinaderij, Blankedale, de K.U.Leuven en tal van andere partners hebben zich achter het project geschaard.
Ook Kris Peeters, Vlaams minister-president, ondersteunt Food Port ten volle. Dit economisch, duurzaam en ambitieus project draagt immers actief bij tot de verwezenlijking van het toekomstplan Vlaanderen in Actie. Dit toekomstplan omvat de uitdagende visie om Vlaanderen tegen 2020 als Europese topregio te positioneren.
De reissector heeft zich sneller dan verwacht hersteld van de economische crisis. Het aantal toeristen wereldwijd steeg 6,7 pct tot 935 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van de Wereldtoerismeorganisatie. De achteruitgang van 2009 in het internationaal toerisme is daarmee meer dan goedgemaakt.
De grootste groei van het toerisme was voor Azië (+12,6 pct) en Zuid-Amerika (+10,4 pct). In Europa steeg het aantal toeristen met 3,2 pct. Voor dit jaar wordt een gematigde toename met 4 à 5 pct verwacht.
Tripadvisor is gestart met de beoordeling van luchtvaartmaatschappijen. Nadat eerst hotels, restaurants en bezienswaardigheden van een score werden voorzien, zijn nu de airlines aan de beurt. Daarvoor worden criteria gebruikt als stiptheid, zitcomfort, service aan boord en bagage-behandeling.
Wie zoekt naar een vliegticket kan klikken op het logo van de maatschappij en daar de beoordeling van Tripadvisor-bezoekers lezen (of er ook zelf één geven). Tripadvisor heeft de functionaliteit al operationeel gemaakt op haar Amerikaanse en Britse website. De uitrol in de andere landen is voor later voorzien. Volgens het management van de beoordelingswebsite is dit de perfecte manier voor het vinden van de ideale vlucht.
Voor de superrijken die maar geen afscheid kunnen nemen van hun geliefde Monaco, is er wellicht een oplossing in zicht. Britse designers dromen er immers van om een drijvende replica te bouwen van het prinsbisdom. Volgens kenners zal dit zonder twijfel het duurste jacht ooit worden.
Het schip met de toepasselijke benaming 'Streets of Monaco' zal maar liefst 150 meter lang zijn. Om een idee te geven: dat is de helft van een uit de kluiten gewassen olietanker.
Opmerkelijk is dat het superjacht miniversies bevat van bekende trekpleisters van het dwergstaatje zoals het racecircuit van Monte Carlo, het beroemde casino, Hotel de Paris, La Rascasse en het Loews Hotel. Verder zijn er ook zwembaden, sauna's , stoombaden, tennisvelden, een cinema en een bibliotheek aanwezig. Het meest in het oog springend is het circuit voor go-karts met een tunnelcomplex op het dek. Klein detail: wie deze Streets of Monaco bestelt, krijgt er ook meteen een duikboot bij.
Indien het schip werkelijk gebouwd wordt, zal het prijskaartje oplopen tot 840 miljoen euro. Hiermee steekt 'Streets of Monaco' het paradepaardje van Roman Abramovich naar de kroon. Zijn superjacht 'Eclipse' kostte 795 miljoen euro en wordt aanzien als het duurste schip van de wereld maar voor hoelang nog?
Schepen Martine Rens: 'Normaal worden er dan geen huwelijken gepland, maar ik maak voor Valentijn graag een uitzondering. Wie zich geroepen voelt om die dag in het huwelijksbootje te stappen, kan zich melden bij de dienst burgerlijke stand in het stadhuis.' (R. Billen)
Nederlandse patiënten wijken naar ons land uit voor een ruilorgaan. Intussen sterven Belgische patiënten op wachtlijsten. 'Op termijn betekent de opname van buitenlandse patiënten de doodsteek voor ons systeem', vindt professor Johan Vanhaecke.
NikolasVanhecke;
Jaarlijks krijgt een twintigtal Nederlanders in Vlaanderen een nieuw orgaan. Ze komen naar België om de strenge criteria en lange wachtlijsten in eigen land te omzeilen. Nederland heeft minder orgaandonoren dan België. Maar daardoor verlengen die Nederlandse patiënten de Belgische wachtlijsten, terwijl nu al patiënten sterven terwijl ze op de wachtlijst staan.
'Natuurlijk moeten we menselijk blijven, maar de cijfers tonen aan dat onze solidariteit problematisch is', vindt huisarts en oud-senator Patrik Vankrunkelsven. 'We kunnen ons dat eigenlijk niet veroorloven. In 2009 overleden achttien Belgische hartpatiënten terwijl ze op een wachtlijst stonden.'
Evenwicht verstoord
Ook professor Johan Vanhaecke van het transplantatiecentrum in Leuven ziet het met lede ogen aan. 'Op termijn betekent dat de doodsteek voor ons systeem. We benadelen de Belgische patiënten.'
'Een gelijkaardig probleem doet zich trouwens voor tussen Duitsland en Oostenrijk, dat net zoals België kiest voor het systeem waarbij iedereen donor is, tenzij hij bezwaar maakt. Kleine landen met een sterk donorsysteem worden zo verantwoordelijk voor een bevolking die vele malen groter is. Dat is niet houdbaar.' In België zijn er 26 donoren per miljoen inwoners, in Nederland is dat amper de helft.
De Nederlanders kunnen in België terecht omdat beide landen deel uitmaken van Eurotransplant. Die organisatie centraliseert gegevens over patiënten en beschikbare organen. Ze ziet er ook op toe dat het aantal gegeven organen min of meer in evenwicht is met het aantal dat een land krijgt. 'Maar voor België is dat evenwicht ernstig verstoord', zegt Vankrunkelsven. 'Ons land levert in realiteit meer organen dan het krijgt, omdat Nederlandse patiënten die op onze wachtlijsten staan, worden opgenomen als Belgische transplantatie. Dat vertekent het beeld.'
Transferregels herzien
Eurotransplant houdt nog maar sinds 2009 de nationaliteit van de ontvanger bij en rekent dat nog niet door in de balans per land. 'Er is geen letterlijk tekort aan organen in Europa', vindt Vanhaecke. 'We moeten er gewoon voor zorgen dat zoveel mogelijk potentiële donoren dat ook in realiteit worden.'
Dat kan door een aanpassing van de Nederlandse wet, maar België heeft daar niets aan te zeggen. Een tussenoplossing die wel binnen de mogelijkheden ligt, schuilt in de beperking van Nederlandse patiënten op Belgische wachtlijsten en een herziening van de transferregels binnen Eurotransplant.