Guatemala bouwt alternatief voor Panamakanaal
Guatemala bouwt een alternatief voor het Panamakanaal. Goederenverkeer tussen Atlantische en Stille Oceaan zal over negen jaar ook mogelijk worden langs een auto- en spoorweg in het Centraal-Amerikaanse land.
"Het idee ontstond in 1998 toen een groep Guatemalteekse ondernemers zag dat er in Amerika een potentiële hindernis voor het mondiale containervervoer was met de verzadiging van het Panamakanaal", zegt Rokael Cardona, voorzitter van de Asociación Poder Para Todos (PPT), een partner in het project. In juli begint de aanbestedingsprocedure. Volgend jaar start het werk.
Negen miljoen containers De 372 kilometer lange en 100 meter brede corridor zal uit een autosnelweg, een spoorweg, een olie- en gasleiding bestaan en bijna in rechte lijn de twee oceanen met elkaar verbinden. Het betekent een nieuwe connectie tussen het zuiden van Azië en het zuidoosten van de VS, twee regio's met zeer veel internationale handel.
Volgens studies van de PPT is er tegen 2020 een potentiële markt van negen miljoen containers als gevolg van de verzadiging van het Panamakanaal en de verbindingswegen over land in de VS. In 2020 moet de Guatemalteekse corridor in werking treden.
De corridor maakt deel uit van een megaproject dat 8 miljard euro kost en dat ook in de bouw van twee containerhavens en talrijke industrieparken voorziet.
Haven van Barcelona Initiatiefnemer is het Guatemalteekse bedrijf Oficina de Enlace y Negocios para América Latina, die voor dit project over veertien partners beschikt, met aandeelhouders in Chili, El Salvador, Spanje, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Japan en Guatemala zelf. Er is ook een strategische alliantie met de haven van Barcelona.
De promotoren van het project twijfelen er niet aan dat het project het land talloze economische en sociale voordelen oplevert. De helft van de 14 miljoen inwoners leeft vandaag in armoede, 17 procent leeft in extreme armoede.
"Het wordt de belangrijkste buitenlandse investering in Guatemala", zegt Cardona. "Het project zal 350.000 rechtstreekse banen creëren en de centrale regering en de gemeenten fiscale inkomsten opleveren wanneer het in werking treedt." Voor de constructie alleen zijn 25.000 rechtstreekse banen nodig.
Ecologische corridors Niet iedereen die langs het traject van de corridor woont, is ervan overtuigd dat het project iets aan de armoedige leefomstandigheden zal veranderen. In oktober 2010 staken inwoners van Jocotán het gemeentehuis en de markt in brand uit protest tegen de corridor, de mijnbouw en de waterkrachtcentrales. Daardoor werd het traject aangepast.
Volgens Julio González van de milieuorganisatie Madreselva zal er nog meer protest komen als men geen rekening houdt met de mening van de plaatselijke bevolking. Bovendien zal de corridor "als een kunstmatige grens zijn die ecologische corridors in dit gebied zal afsnijden, een gebied dat nu al in versneld tempo onder verwoestijning lijdt."
González noemt het ook opvallend dat het tracé van de corridor samenvalt met projecten voor goud- en zilverwinning van het Canadese bedrijf Goldcorp. "De vraag is: voor wie zal dit project ontwikkeling brengen? Het zal vooral voor de investeerders zijn, voor de gemeenschappen zal er nauwelijks iets overblijven."
Colombia Ook Colombia denkt aan de aanleg van een alternatief voor het Panamakanaal. Daar gaat het om een 220 kilometer lange spoorlijn. China dringt daar sterk op aan. In de ene richting willen de Chinezen onderdelen vervoeren om die in de buurt van Cartagena te assembleren, in de andere richting willen ze grondstoffen zoals steenkool naar China brengen. (ips/sps)
|