TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
28-07-2011
Belgische uitvinding maakt vliegen veiliger
Belgische uitvinding maakt vliegen veiliger
Een Belgische uitvinding moet vliegen een stuk veiliger maken. Piloot-ingenieur Filip Van Biervliet (53) ontwierp een toepassing die de bestaande vluchtsimulatoren levensechter maakt. Zo wordt een fikse zijwind bij het landen en opstijgen veel beter nagebootst. Precies zo'n zijwind is vaak oorzaak bij ongevallen. Dit stond te lezen in Het Laatste Nieuws.
Piloten moeten trainen. Niet alleen als ze nog in opleiding zijn, maar ook daarna. En daarbij maken ze gebruik van 'flight simulators' die een vlucht zo goed mogelijk nabootsen. "Zo goed mogelijk, maar niet perfect", zegt Filip Van Biervliet. Hij is vliegtuigbouwkundig ingenieur, vlieginstructeur en was jarenlang piloot bij Sabena. "Vooral het nabootsen van het landen en opstijgen doet een gewone simulator niet realistisch genoeg. Het is nu eenmaal een machine en die heeft beperkingen. Maar de moeilijkste momenten van de vlucht zijn juist het landen en het opstijgen. Die worden nog altijd manueel door de piloot gevlogen. De meeste ongevallen met een vliegtuig gebeuren dan."
Eureka
Filip Van Biervliet en zijn bedrijfje Sabena Flight Academy-Development ontwierpen een applicatie die het oefenen in een simulator levensechter maakt. "Door onze uitvinding voelt de piloot de bewegingen van het vliegtuig veel beter aan. Bijvoorbeeld wanneer er een zijwind opsteekt. Dan kan hij daarop gepast leren reageren."
Het eurekamoment kreeg Filip jaren geleden, op een terrasje. "Ik zag een serveerster met een dienblad vol glazen tussen de tafels passeren. Opeens moest ze stoppen omdat er iemand aankwam. In een reflex kantelde ze haar dienblad naar zich toe, zodat de glazen er niet af tuimelden. 'Dát is het', dacht ik. Zo'n vliegtuig is in volle snelheid bij het opstijgen of landen. Als er dan een plotse zijwind komt, moet het een terugkoppelbeweging maken om niet uit balans te geraken. Die beweging heb ik nu nagebootst in de simulator."
De uitvinding van Van Biervliet heet 'Lm2', wat staat voor 'Lateral Manoeuvring Motion' of 'zijdelingse manoeuvreerbeweging'. Jarenlang was hij ermee bezig. In 2007 kreeg hij een patent. Vorige week werd de toepassing aan de eerste klant verkocht. "Cathay Pacific uit Hongkong heeft er tien besteld", zegt Van Biervliet. "Het is een belangrijke vliegtuigmaatschappij, met een vloot van wel 130 toestellen. We hopen onze uitvinding binnenkort ook te kunnen verkopen aan een Amerikaanse en een grote Europese maatschappij. Ik hoop dat onze uitvinding ooit in alle simulatoren standaard zal worden toegepast."
Verbetering
Betekent het dat we ons zorgen moeten maken over de opleiding van piloten? "Helemaal niet", zegt Van Biervliet. "Piloten zijn uitstekend getraind. De simulatoren voldoen ook aan de internationale wettelijke normen. Ze leveren prima werk, maar wat manueel vliegen en taxiën op de grond betreft, waren ze voor verbetering vatbaar."
Nu hij het probleem van de zijwind heeft opgelost, wil Van Biervliet nog andere gebreken aanpakken. "Turbulentie bijvoorbeelde. En de eigen trillingsbewegingen van het vliegtuig. Die voel je niet in een simulator. Daar gaan we ook werk van maken. Want een simulator moet net zo aanvoelen alsof je tussen de wolken vliegt." (hln/kve) hln